بازگشت به خانه

 

مکتوبات فدوی

طنزنوشته های هفتگی حميد رضا رحيمی

15 آذر 1389 ـ  6 دسامبر 2010

 

حضرت عباس در صدا و سيما

فدوی تاکنون می پنداشت که اختلاف فقط بین علماست که اتفاق می افتد و ُامّت، که در نقش َببَعی هنوز ناگزیر به تقلید است و، به تبع آن، استقلال رأی و نظر ندارد و، لهذا از این بلیه دور، و بین آحاد آن هرگز بر سر موضوعی، اختلافی واقع نمی شود ؛ لکن در مرور خبرهای دارالخرافه، به خبری برخورد که او را ناگزیر کرد که در این باور قدیمی خود شدیداً تجدید نظر کند. موضوع راجع است به پروژهء امحاء هویت ایرانی و، به تبع آن، سرمایه گذارهای پی در پی و هنگفت حکومت اسلامی(1) در جهت باز سازی فضای 1400 و اندی سال پیش ِ عتبات عالیات (ع - ص - عج - س) عموماً و کربلای معلی خصوصاً، در ایران سابق، که لامحاله به اثبات فرمایش سید حسن (ع) نصرالله نیز می انجامد که اخیراً و با صدائی رسا فرمود:

«...شاید منظور، ایران باشد اما در ایران امروز چیزی به نام پارسی سازی یا تمدن پارسی پیدا نمی شود. آنچه در ایران هست تمدن اسلامی است. آنچه در ایران هست دین محمد عرب هاشمی مکی قریشی تهامی مضری [اشاره به نسب عربی و اجداد پیامبر اسلام] است و بنیانگذار جمهوری اسلامی پدر در پدر عرب بوده و فرزند پیامبر خدا محمد است، که درود خداوند بر او و خاندانش باد. امروز هم رهبر در جمهوری اسلامی، امام سید خامنه ای قریشی هاشمی، فرزند پیامبر خدا و فرزند علی بن ابی طالب و فاطمه زهراست که عرب بودند. شاید منظور ایران باشد...»

فدوی در توضیح بیشتر عرض می کند که حکومت اسلامی، در اجرای اهداف مقدس فوق که همانا امحاء هویت ایرانی باشد، سریال تلویزیونی مختارنامه را تولید و آمادهء پخش کرده است که در بخش های آیندهء آن، بازیگری بنام "کاوه فتوحی" در نقش حضرت ابالفضل العباس(ع)،  با عینک آفتابی در صحرای کربلا وارد صحنه خواهد شد!...

فدوی در این باب از حضرات علما، اعلی الله مقامهم اجمعین، تاکنون صدائی نشنیده و یا گوش او سنگین بوده است؛ لکن ورود قریب الوقوع این حضرت ابالفضل العباس ایرانی در کربلای ایران سابق، آب مبسوطی در خوابگه مورچگان ِ مکتبی ریخته و اختلافات عظیمی را در این باب بین مؤمنین و مؤمنات سبب شده است که فدوی بمنظور احتراز از اطالهء کلام، از آن میان تعدادی را بمنظور مزید استحضار خوانندگان محترم ضد انقلاب، نقل و مقدمتاًً اضافه می کند که بخشی از ُامّت، بر این باورند که حضرت ابالفضل العباس(ع) جزء معصومین است و برخی معتقدند که خیر! آن حضرت معصوم نیست؛ فدوی بی تقصیر است :

«حضرت عباس جزو معصومين هستند و اين كار نبايد انجام بشه!»

«جهت اطلاع برخي از عزيزان حضرت عباس جزو 14 معصوم نيستند».

«دوست عزیزی که نوشته اند کجا نوشته شده که حضرت عباس معصوم است، خودشان اول بگویند کجا نوشته شده که حضرت عباس معصوم نیستند؟»

«با سلام و خسته نباشيد به شما و نيز تمامي دست اندركاران حرفه اي مختارنامه. در جواب دوستان عزيز اين نكته را لازم ديدم حضورتان عرض كنم كه حضرت ابالفضل(ع) جزو معصومين نمي باشند. چهرهء ايشان اگر همانند حضرت يوسف به نمايش درايند نه تنها اشكالي ندارد بلكه براي جوانان آموزندگي و جذابيت بيشتري نيز دارد».

باری، از برخی فتاوی عوام، کثرالله امثالهم، که بنظر می رسد با حضرت عباس (ع) حشر و نشری داشته اند، چنین مستفاد می شود که کاوه فتوحی را، بلحاظ جمال شناسی اسلامی، چندان نپسندیده اند و اگر ما، دنده مان نرم، اردشیر دراز دست داشته ایم، برادران متقابلاً  حضرت عباس (ع) دراز پا داشته اند! يکی نوشته است:

«حضرت عباس قامتی بی مثال داشتند بطوری که در روایت آمده ایشان موقع نشستن بر مرکب پاهای مبارک شان روی زمین کشیده شده و بر روی زمین خط می انداخت!»

روایت معتبر فوق، در باب اینکه خط مذکور نستعلیق بوده یا شکسته، البته ساکت است!

و نیز به این فتواها توجه کنيد:

«این شخص لیاقت نمایش هیات ظاهری حضرت را نیز ندارد چه برسد به حالات معنوی. واقعاً برای صدا و سیما متاسفم.

«از این زشت تر نمی شود کسی در نقش حضرت ابوالفضل بازی کند؛ حیا کنید!»

«مناسب نیست نقش قمر بنی هاشم (ع) را ایشان و یا دیگری بازی نمایند. او از اندام فیزیکی مناسب و برانداز شده نقش مذکور برخوردار نیست. نیازی هم نیست که در این موضوع مقایسه کنیم ».

مؤمنی دیگر هم، ضمن ابراز تلویحی همین معنا، برای حل مشکل،  استفاده از نور مورد علاقهء

 مهندس الاسلام و المسلمین احمدی نژاد را، برای حل مشکل، توصیه کرده است:

«چهرهء مبارک قمر بنی هاشم قابل قیاس و تصویر در سیما نمی باشد؛ چرا با روحیهء مذهبی مردم بازی می کنید؟ شایسته است نسبت به عدم به تصویر کشیدن اقدام و با ایجاد نور مصنوعی نورانیت معنوی حضرت را به نقش بکشید!»

از فتاوی برخی مؤمنین نیز کاملاً پیداست که کاوه فتوحی را اصلاً نپسندیده و در حاشیه صدا و سیمای حکومتی را نیز تهدید کرده اند:

«این صدا و سیما هم شورش رو در آورده. اگه این یارو بخواد همچین نقشی بازی کنه من هم دیگه این فیلم رو نمی بینم».

«من که در صورتی این تصویر نشان داده شود دیگر مختار نامه را نخواهم دید!»

مؤمن بعدی قدری اهل مصالحه، بلکه معامله، بنظر می رسد و حاضر شده است که یک جوری با کارگردان کنار بیاید:

«شما خیلی هنرمند باشید بتوانید نقش را تا حد چکمه ها مبارک حضرت عباس(ع) برسانید!

 و مثلاً اسب حضرت را نشان دهید و یا شمشیر و بقیه صحنه را شاید!...»

مؤمنی دیگر در این راستا ظاهراً مشکلی ندارد، فقط خوف آینده را داشته و، در حاشیه، دندان

روی جگر گذاشته و به تهیه کنندهء فیلم، بی آنکه او را ترور کند، هشدار داده است:

«مشکل اینجاست که بعد از نشان دادن تصویر حضرت عباس (ع) همه زمانی که ذکر مصیبت ایشان می شود، به خصوص برای بچه ها چهرهء این بازیگر در ذهن ما تداعی میشه! که فکر نمی کنم کار درستی باشه. امیدوارم آقای میرباقری عواقب این کارو درنظر گرفته باشند!»

و نیز این مؤمن، در همین راستا، به ظلمی که قرار است به حضرت برود، شدیداً اظهار نگرانی کرده است:

«جان هر كسي كه دوست داريد چهرهء قمر بني هاشم رو تو تلويزيون نشان ندهيد! بابا يوزارسيف نيست كه مردم باهاش خيلي كار نداشته باشند! از آقا ابوالفضل همه انتظار برآورده شدن حاجت دارند. بعد فردا كه هنرپيشه اش رفت تو يك فيلم عشقي و يا يك فيلم در پيت بازي كرد، ملت چهرهء اون رو جاي تمثال حضرت فرض ميكنند. وجدانأ ظلم مي كنيد: هم به مردم هم به حضرت!»

مؤمنی دیگر، که در اظهار نظر فنی خود، به پسا مدرن نظر داشته، با مانوری ماهرانه، ارتباطی ظریف بین پدیده های عینی و ذهنی برقرار کرده، چنین فرموده است:

«آخه کجا حضرت عباس عینک دودی می زد؟ عینک دودی سفید را سیاه نشان می دهد. و حضرت با چشم واقع بین به عالم می نگریست! براشون متأسفم. آخه این چه کاریه این بازیگر هر جای دیگه ای که بازی کنه مردم میگن این حضرت عباسه!»

برخی مؤمنان دیگر هم تکلیف را کاملاً روشن کرده و با توجه به ارادت کفار به حضرت، چنین اظهار نظر کرده اند: *

«مثل روز روشنه که نشون ندادن چهرهء نورانی حضرت ابالفضل در یک سریال تلویزیونی بهتر از نشون دادن اونه. اونم تو جامعه ای که غیرمسلموناش هم از حضرت حاجت می گیرند!»

مؤمنی که بنظر قدری لیبرال می آید، و در اثر مطالعهء مهملات داهیانهء مؤمنین و مؤمنات، شدیداً کف کرده است، بمنظور ختم غائله، با جیغی بنفش اعلام کرده است:

«بابا خون خودتون رو کثیف نکنین؛ جرم که نکردن؛ آدم زشت و بد قیافه ای نذاشتن جاش! چه بی احترامی اینجا می شه؟! بعدشم شما رو سننه؟ خود حضرت باید ناراحت بشن! اگه ایرادیم داشته باشه گناش پای اوناس!! بعدشم نگفتن این خود خود ِ حضرت ابولفضله. این بدبخت داره در نقش ایشون بازی می کنه!!»

برخی مؤمنین اهل تسامح بوده و قدری کوتاه آمده اند؛ توقع شان البته بیشتر است و از کاوه فتوحی انتظار دارند که پس از اتمام فیلم نیز، فیلم بازی کرده و همچنان به ویروس حضرت عباس(ع) مبتلا باشد:

«السلام و علیک یا قمر ما بنی هاشم. نشان دادن چهرهء حضرت عباس چون معصوم نیست بلامانع است فقط بازیگر این نقش باید یک الگویی برای دیگران باشد و در جامعه مراقب رفتار و کردار و شیوهء زندگی خود باشد که خدای ناکرده افراد ناشایست از آن بهره برداری سوء نکنند!»

این مؤمن هم رعایت ایجاز و فشردگی کلام را کرده و چنانچه یابوی حضرت عباس(ع/ع) (2) طرف را بر ندارد، موافقت کرده است:

«بشرطی که این بازیگر دچار غرور نشود!»

          مؤمن بعدی، که باید محصول مانعة الجمع "ملی" و "مذهبی" باشد، ضمن موافقت با استعمال بقاعدهء "تعصب" و "خشکه مقدس بازی"، سایر مؤمنین را اندکی مرتجع بر آورد کرده و با استفاده از سپر

علما، کثرالله امثالهم، یواشکی نصیحت کرده است که:

«زیاد تعصب بازی و خشکه مقدس بازی در نیاورید، حتماً نظر علمای قم استفسا! شده. در طی صدها سال نمایش تعزیه در ایران مردم با نمایش چهرهء معصومین مشکلی نداشتند».

گفتن ندارد که مؤمنین دیگر، اظهار نظر منافقانهء فوق را که نشئت گرفته از استکبار جهانی و صهیونیزم بین الممل است بر نتافته، و بشرح زیر شدیداً توی دهن نامبرده زده اند که:

«تعصب بيخودي كجا بود؟ اوني كه شبيه خواني مي كنه، هميشه شبيه خواني مي كنه بعد نمياد با اون نقش معروف بشه، تو هزار تا فيلم عشقي و... بازي كنه كه هركي ببينه بگه اين حضرته عباسه

در عين حال، دست آمریکای جهانخوار هم از آستین یکی از مؤمنین بیرون آمده و موجب چنین اظهار نظری شده است:

«مطمن باشید اگر نقش حضرت علی (ع) را هم کسی بازی کنه هیچ اتفاقی نمی افته، چطور که نقش این همه پیامبران خدا را بازی کردند هیچ اتفاقی نیفتاد. این همه شبیه خوانی ها در سراسر ایران نقش حضرت امام حسیین یا زینب کبرایا... هیچ اتفاقی نیفتاد. کاش ما راه درست آنها را برویم نه تعصب بیخودی داشته باشیم انشاالله

برخی نیز مثل این مؤمن فتوای ممتنع! داده اند:

«السلام علیک یا باب الحواحج / سلام برتو ای نور دیده / سلام برتو ای ماه بنی هاشم / سلام بر مولایت حسین و یارانش».

اما برخی از مؤمنین چنین نیستند، و به مهملات خردمندانه ی فوق وقعی نگذاشته، حجت را بر خوارج تمام کرده، شدیداً زنجیر پاره کرده، و شیهه کشان فرموده اند:

«دیروز حضرت یوسف، امروز حضرت ابالفضل العباس. فردا امام حسین.پس فردا پیامبر اسلام. بعد هم که نوبت خداست... نقش خدا رو کی می خواد بازی کنه من نمیدونم... ولی اصلاً بحث معصوم و غیر معصوم نیست... حضرت ابالفضل ایمان مردمه... با همه چی بازی، با ایمانم بازی؟ مسخره بازی در آوردن برای شهرت و اسم در کردن هرکاری میکنن. امام زمان! بیا که عموت ابالفضل هم بازیچه شد!»

و حسن ختام فتاوی فوق، نظر یکی دیگر از مؤمنين است که، برخلاف سایر مؤمنین، دعوا ندارد، بلکه پیشنهادی سازنده بشرح زیر دارد :

«اگر قبل يا بعد از پخش سريال مختار ،روضه اي مثل روضهء حضرت مسلم به قلم مدير مسئول محترم كيهان خوانده شود بسياري از حوادث تاريخ اسلام و انقلاب اسلامي ملموس تر خواهد شد!»

فدوی نمی داند که چرا همیشه وقتی کار به اینجا می رسد، یاد مقطع آن قطعهء مشهور جدّ اعلای خود می افتد که در دوران انقلاب مشروطه فرمود:

بيت

با این علما هــنوز مردم

از رونق ملک نا امیدند؟!

علی الله التکلان و هوُ المُستعان فی جمع امور

25 نوامبر المشبک سنه ی 2010 ترسائی

کتبة الفقیر کمتر از قطمیر، فدوی

------------------------------------------------

1) بودجه ساخت مجموعه تاریخی «مختارنامه» از سوی محمد بیرانوند نویسنده سریال در گفتگو با «خبرآنلاین» بیست میلیارد تومان اعلام شده است

2)  اشتباه چاپی نیست؛ فدوی دست و دل باز است، یک(ع ) برای خود حضرت، و (ع) دوم را برای یابوی گرامی ایشان منظور کرده است، اعتراضی که ندارید؟!

 

 

 

www.hazl.com

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630