بازگشت به خانه

چهارشنبه 8 دی 1389 ـ  29 دسامبر 2010

 

اسلام نیاز به یک انقلاب جنسی دارد

خلاصهء  فصل آخر کتابی به همين نام

سیران آتش ـ نويسندهء ترک زبان مقيم آلمان

برگردان : مژده نورزاد

ویلیام رایش در سال 1945 در کتاب انقلاب جنسيتی می نویسد که انسان ها ازدواج می کنند که با هم رابطه جنسی داشته باشند. چیزی که در سال 1945 برای کشورهای غربی صادق بوده، در مورد زندگی مسلمانان جوان امروز تغییر آنچنانی نکرده است. امروزه جوانان مسلمان ازدواج می کنند تا اجازه رابطهء جنسی داشته باشند.

من، برای اینکه "دنیای اسلامی" هم راه حلی برای مسائلی که از سرکوب جنسی ناشی می شوند پیدا کند وارد بحث انقلاب جنسی در اسلام می شوم و می پرسم چگونه مسلمانان می توانند خودشان را از بند این تصورات اخلاقی پاسداران مذهب فناتیک رها کنند و با در نظر گرفتن سنت و فرهنگ، خودشان را به لحاظ جنسی آزاد کنند؟

در غرب شکل خاصی از خجالت و حساسیت در امور جنسی از میان برداشته شده و رابطهء جنسی به طور رادیکال تغییر کرده است. این تغییرات بر پیشرفت کل جامعه اثر می گذارد. در مقابل، در جوامع مسلمان در بسیاری از بخش ها جداسازی جنسیتی و همراه با آن سکسوالیزه کردن زندگی اجتماعی، سکون و عدم پیشرفت را به دنبال دارد.

در کشورهائی که زنان اجازه ندارند بدون چادر و پوشش اسلامی خانه را ترک کنند، زن از دور قابل تشخیص است ولی خودش به عنوان یک فرد دیده نمی شود. پوشاندن زن پرچم ملی اسلامیست هاست. برای آنها مذهب و سیاست جدانشدنی و غیرقابل تفکیک و به هم وابسته است. هدف ایدئولوژی سیاسی آنها اسلامی کردن تمام دنیاست و برای آنها تساوی حقوقی زن و مرد کاری نامعقول و ناپسند است. آنها چون پسرفت گرا هستند جلو پیشرفت را می گیرند و از طریق خشونت و ایجاد ترس و ارعاب موفق به این کار می شوند. در امارات متحده عربی خانمی که مشاور زناشوئی است در کتابی خیلی صریح در مورد نیازهای جنسی زنان صحبت می کند و با وجود اینکه استناد به قرآن می کند تهدید به مرگ می شود.

عدم پیشرفت در کشورهای اسلامی در زمینه اقتصاد و تحقیقات بسیار به چشم می خوردو فقر تنها علت عقب ماندگی آنها نیست، یکی از علل آن جداسازی جنسیتی است که موجب بی استفاده ماندن توانائی های زنانه می شود. عربستان مجبور شده در این زمینه فکر کند، چون زندگی پس از تمام شدن نفت هم ادامه دارد، به همین خاطر دانشگاهی درست کردند که در آن جداسازی جنسیتی وجود ندارد. بهترین محققان بدون توجه به جنسیت دعوت به کار می شوند ولی این یک استثناء در دنیای اسلامی است.

برای تکامل و ترقی واقعی در جهت مدرنیته و دمکراسی و تساوی حقوق زن و مرد، لازم است که سیاستمداران مسلمان و رهبران مذهبی بفهمند که سیاست و مذهب باید جدا باشند و زنان به انسان های طبقهء دوم و برده مردان تنزل نکنند.

در کشورهای اسلامی جوانان اجازه تحصیل را دارند به این شرط که قرآن به عنوان قانون شناخته شود و به نظم جامعه انتقادی نگردد. به این شکل روح آکادمیک آزاد به وجود نمی آید. در بعضی از کشورهای اسلامی متعصب و سختگیر تحصیل زنان در دانشگاه آزاد است. یکی از علت هایش به خاطر آپارتاید جنسی در بخش های مختلف است. به عنوان مثال در امارات متحده عربی پزشک زن لازم است، چون مردان اجازه ندارند به زنان دست بزنند و آنها را معاینه کنند.

در امارات متحده آگاهی از مسائل جنسی تازه از کلاس نهم آغاز می شود، به این شکل که از کتاب بیولوژی صفحات مربوط به مسئله جنسی حذف می شود، بعد این صفحات جداگانه از طرف معلم بین شاگردان پخش و در آخر ساعت دوباره جمع آوری میشود.

با وجود همه این مسائل دنیای اسلامی راهی را می رود که در غرب اتفاق افتاده، هرچند محافظه کارها و بنیادگرایان خوششان نیاید. تعداد مسلمانانی که مدرنیزه شدن اسلام را می خواهند در حال افزایش است. به عنوان مثال می توان از اعتراضات اخیر ایران نام برد. ارزش های همگانی و عمومی مانند آزادی، تساوی حقوق زن و مرد، دمکراسی و تولرانس و آزادی مذهبی به تغییر نظم اجتماعی کمک می کنند. این ارزش ها هم مختص غرب نیستند و در زندگی مسلمانان هم جا دارند.

کارهائی در جوامع اسلامی در حال انجام است که مسیر درستی را نشان می دهد. از طریق اینترنت و رسانه ها همه با غرب در ارتباط هستند، متوجه می شوند که سوادآموزی برای پیشرفت جامعه مهم است، کنترل جمعیت ضروری است و مذهب باید موضوع خصوصی باشد. پارتی های مخفیانه، نافرمانی های مدنی و بدحجابی از طرف زنان جوان در ایران، همه اینها نشان میدهند که نسلی در حال رشد است که به نظم این کشورهای اسلامی بها نمی دهد.

به نظر من در درازمدت ممکن خواهد بود که در اسلام رفرم ایجاد کرد. از آنجایی که کسی جدی به این فکر نمی کند که اسلام را از بین ببرد، ما انتخاب دیگری به جز رفرم در اسلام نداریم.

عده ای از کسانی که من برای نوشتن کتابم با آنها مصاحبه کرده ام معتقدند که هر چه زودتر آگاهی دادن راجع به جنسیت و سکسوالیته در پیشبرد انقلاب جنسی کمک می کند واز این طریق رابطه بین دو جنس بهتر و عادی میشود. عده دیگری از مصاحبه شوندگان می خواهند که در این مورد بیشتر صحبت شود. ازگی، طبیعی دان ترک، می گوید که رفرم در اسلام باید در مورد حقوق انسان ها باشد، زن باید به عنوان انسان دیده شود و شأن انسانی و حق آزادیش به رسمیت شناخته شود، پس از آن آزادی های جنسی اتوماتیک خواهند آمد.

به نظر من قوه محرکه برای تغییر و انقلاب جنسی بایستی از خود مسلمانان و از جامعهء مسلمان باشد. هم در تک تک کشورهای اسلامی و هم در گروه های مسلمان در کشورهای غربی. غرب هم باید مسلمانان مترقی را در مبارزه شان برای آزادی و علیه سیستم مذهبی عقب مانده حمایت کند. راجع به مقولهء سکسوالیته و آزادی زنان، سیاست غرب خودش را کنار کشیده در حالی که پروسه دمکراتیزه کردن دنیای اسلامی را با جنگ در افغانستان و عراق به پیش می برد. هیچ سیاستمدار غربی در مورد رابطه جنسی که به بسیاری از زنان و دختران مسلمان تحمیل می شود اظهار نظر نمی کند.

مسلمانانی که در غرب زندگی می کنند امکان بیشتری دارند تا برای یک انقلاب جنسی مبارزه کنند و به دلیل زندگی در یک جامعه باز و لیبرال شانس اینکه یک جنبش لیبرال و سکولارمسلمانان بوجود بیاید بیشتراست. در کشورهای اسلامی جنبش های رفرمیستی به طور اتوماتیک دولت و پاسداران مذهب را دشمن خود می کنند و این مسئله می تواند با خطر مرگ برای آنها همراه باشد. وظیفه مسلمانان مقیم کشورهای غربی این است که برای آزادی جنسی پیشقدم شوند و زنان را در کشورهای اسلامی حمایت کنند.

غربی ها به جای حمایت از جنبش های دمکراسی طلبانه، به علت درک غلط از تساهل و تحمل (تولرانس) از بنیادگراها حمایت می کنند. موسسه انتشاراتی مذاهب جهان فرانکفورت بدون یک نقد جدی کتاب احکام النسا (نقل قول هایی از قرآن و محمد) را انتشار می دهد. این کتاب به نقل از نشريخء «زود دویچه سیتونگ» یک سند مهم توهین به زنان مسلمان است. این موسسات انتشاراتی باید کار نویسندگان منتقد را چاپ کنند که در کشور خودشان مجبور به سکوت می شوند.

من در جواب این سوال که چرا زنانی مثل من هنوز مسلمان هستند می گویم که من به خدا اعتقاد دارم و نه به مذهب، مذاهب به وسیله مردان درست شده در حالی که اعتقاد به خدا فردی است.خدا به ما کمک می کند که دنیا را تغییر دهیم، به ما عقل داده و ما باید این شهامت را داشته باشیم که از عقل مان استفاده کنیم. با این امید که همهء مسلمانان جسارت پیدا کنند از عقل و شعورشان استفاده کنند.

http://iran-women-solidarity.net/spip.php?article1607

 

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com