شبکهء سکولارهای سبز از همهء معتقدان به لزوم انحلال حکومت مذهبی و

استقرار حکومتی سکولار و مبتنی بر اعلاميهء حقوق بشر دعوت می کند تا به آن بپيوندند.

فهرست مقالات  |  آرشيو شماره های قبل | دربارهء سکولاريسم نو  | دربارهء نشريهء ما | جمعه گردی ها آرشيو کارنامهء اتحاد  | تماسجستجو |  فيلترشکن  English Section

اين  نشريه دوشنبه ها، چهارشنبه ها و جمعه ها به روز می شود

پيوندها

خبرهای شبکهء سکولارهای سبز

مطالب شمارهء قبل سال چهارم ـ شماره 958ـ  جمعه 1 بهمن 1389 ـ 21 ژانويه 2011

دو کتاب جديد از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

گفتگوهای اختصاصی ما

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

«حقوق متهم»

نوشتهء عبدالفتاح سلطانی

و مهناز پراکند

(فايل پی.دی.اف)

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مجموعه ای از مقالات دربارهء

قتل علم زندانيان سياسی

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

سکولاريسم برای ايران

===========

نژادپرستی و تبعيض (حاوی پيوندها)

===========

ريشه کنی تبعيض

=============

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

پشتيبانان

===========

بلاگ نيوز

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

ايران امروز

=============

خبرنگاران ايران

=============

انقلاب مشروطيت ايران

=============

اتحاد جمهوریخواهان ايران

============

تارنمای جمهوريخواهان

دموکراتيک و لائيک

===========

حزب مشروطهء ايران

=============

روزنه دات کام

=============

لج ور

===========

 سامان نو

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

مجموعهء فعالان حقوق بشر

در ايران

===========

تريبون ايران

با سردبيری عباس پهلوان

کتاب «ترک های امروز»

کتاب «درد اهل ذمه»

www.seculargreens.com

چهارشنبه 29 دی 89:

دکتر فرخ زندی، سرپرست شورای

 هماهنگی شبکهء سکولارهای سبز

در تلويزيون صدای آمريکا

دربارهء وضع اقتصادی ايران>>>

دوشنبه 27 دی 89

انجمن سکولارهای سبز سوئيس

به رياست مهدی رضائی ـ تازيک

اعلام موجوديت کرد>>>

شبکهء جهانی سکولارهای سبز ایران

 اولین قدم به پیش را برداشت

کامبیز  باسطوت

سرانجام انتخابات "شبکهء جهانی سکولار های سبز ایران" انجام و نتایج آن اعلان شد... انتحابات برای معین کردن دو رکن اداری "شبکه جهانی سکولار های سبز ایران" بود یکی برای "شورای هماهنگی شبکه" شامل ده نفر که هشت نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل. و دیگری دو نفر برای "هیئت بازرسان" بود... در هر صورت از هر چشم اندازی به شکل گرفتن ارکان این شبکه نگاه کنیم این انتخابات یک موفقیت سیاسی دموکراتیک قابل ملاحظه و، مانند هر اولین قدمی برای کاری سترک، موفقیت آن قابل ستایش است. هرچند با در نظر گرفتن انبوه نویسندگانی که خود را  مخالف رژیم حزب الله و طرفدار دموکراسی و حقوق بشر می دانند هموندان شبکه و شرکت کنندگان در انتخابات آن عددی نسبتاً کوچک را نشان می دهد اما، مطمئناً، دودلان پیوستن به شبکه و علاقمندان ناظر به ریختن پایه های شبکه تعداد فراوانی بودند با اینکه سایت های فراوانی آن را نادیده گرفتند.>>>

گزارش انتخابات داخلی شورای هماهنگی شبکهء سکولارهای سبز

شورای هماهنگی شبکهء سکولارهای سبز ايران در جلسهء روز يکشنبه 19 دی ماه 1389 (نهم ژانويهء 2011)، طرح پيشنهادی «کميسيون تهيهء آئين نامهء داخلی شورا» (با سرپرستی آقای مهدی حاذق اعظم و عضويت آقايان دکتر فرخ زندی و آرمان نجم) برای تقسيم وظايف مختلف را مورد مطالعه قرار داده، جدول سازمانی آن را به تصويب رسانده و انتخابات خود را زير نظر آقای دکتر تقی آل رضا، بازرس شبکه، به انجام رساند. نتايج به شرح زير بود:

سرپرست شورای هماهنگی:

دکتر فرخ زندی

معاون سرپرست شورا:

دکتر رضا حسين بر

سخنگوی شورا:

دکتر آرام حسامی

سرپرست امور اجرائی شبکه:

دکتر اسماعيل نوری علا

سرپرست امور اداری شبکه:

خانم افسانه مهاجر

ناظر بر امور مالی:

آقای اسفنديار منفردزاده

سرپرست امور تشکيلات و ارتباطات:

آقای آرمان نجم

سرپرست امور فنی و اينترنتی:

آقای امير جعفری

پيوند به جدول مصور سازمانی>>>

تعيين کنيد موضع سياسی

اين هموطن «دلسوز!» را

نامه ای از ايران؟

شبکه سکولارهای سبز ايران و نشريهء سکولاريسم نو

هموطنان عزیز و گرامی، با سلام و احترام؛ فرض کنیم همه مردم ایران نظرات شما را تحت عنوان فرم و محتوای حکومت سکولار و آزادی بی قیدوشرط و همه پیشنهادات و تئوریهای شمارا پذیرفته اند. حالا برای براندازی این حکومت سرتاپا مسلّح و خونخوار که حامیانی چون تمام امپریالیسم شرق و غرب و حزب الله و حماس و غیره عملاً پشتیبانش هستند چه باید کرد؟ آیا منظور شما این است که اگر داشتن بهترین مدل سواری آخرین سیستم مقدور نیست اتوبوس هم نباید سوار شد؟!

(بقيه در ارشيو)

اسماعيل نوری علا

سکولار سبز چه کسی است؟

ويدئو     فايل کوچک صدا

شبکهء سکولارهای سبز چيست

و چه می کند؟

ويدئو، فايل کوچک صدا

مراحل نظری و عملی آلترناتيو سازی (ويدئو)

درجه‌ای از آرمانگرائی لازم است

برگرفته ای از سخنرانی

داريوش همايون

در دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران

 (لیبرال دمکرات)

برای آن که واقعگرائی به کوته بینی نکشد درجه‌ای از آرمانگرائی لازم است. انسان دست به هر کار بزند می‌باید به بالا‌تر از آن بیاندیشد؛ هدفی بزرگ‌تر از منظور خود داشته باشد. همه به برد و باخت روزانه اندیشیدن، نگاه را کدر می‌کند. خواست‌های حد‌اکثر می‌تواند چنین نقشی داشته باشد و از خرسند شدن به امتیازات آسان باز دارد. ولی در این جا نیز آمیزه لازم واقعگرائی و آرمانگرائی را می‌باید در نظر داشت ــ کدام خواست حداکثری عمل سیاسی را بالا می‌برد و شتاباهنگ آن را نگه می‌دارد و چه خواست حداکثری جلو رسیدن به هدف را می‌گیرد؟ بیهوده نیست که سیاست را دشوار‌ترین پیشه‌ها دانسته‌اند.>>>

تنها راه نجات ملی، جنبش سبز است

حشمت الله طبرزدی

راهی جز جنبش سبز در پیش روی ما نیست و این را نیز از بین خواسته های همه مردم و مخالفین می گذرد . البته این وظیفه رهبران و مدیران جنبش دموکراسی خواهی ملت ایران است که از رفتار واکنشی یا انفعالی خارج شده و برای تحرک بیشتر جنبش برنامه هایی ارائه نمایند . از پیشرفت های ارزشمند جنبش دموکراسی خواهی این است که حتی اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات شروط حداقلی تعیین کرده و به حاکمیت اعلان کرده اند که بیش از این حاضر نیستند به صورت فله ای در انتخابات غیر دموکراتیک شرکت کرده و تنور حاکمیت استبدادی را داغ نمایند . راه دشوار و دراز دموکراسی خواهی را با شکیبایی، خردمندی و اتحاد خواهیم پیمود.>>>

من اعتراف می کنم...

از جنبش سبز مشهد - ‌‌حسام دوستدار

من اعتراف می‌کنم: به انقلاب مخملی

به کودتای موسوی، علیه بیت رهبری

من اعتراف می‌کنم که

خاتمی منافق است

و شیخ هم، طبیعتاً،

خرابکار و فاسق است

من اعتراف می‌کنم:

به صاف بودن زمین

به روز بودن شب و،

سار بودن یمین

بقيه در ارشيو

ما لیبرال ها حق داریم

وقتی شما حاضر نیستید به این حقیقت اعتراف کنید که کاسترو یک دیکتاتور ورشکسته است . چگوارا پانصد نفر را بدون محاکمه و دادگاه اعدام کرد چطوری از موسوی و کروبی میخواهید به اینکه ایت الله خمینی دیکتاتور بود و دستور قتل عده ای را داد که بیشتر آنها درگیر ترور و کشتار مردم کوچه و بازار بودند، علیه حاکمیت مسلحانه جنگیده بودند ؟ اگر آنها به حکومت میرسیدند همین کار را با مردم عادی میکردند . مگر فدایی ها چریک خودشان را اعدام نکردند چون به او مشکوک بودند؟ اشتباه هم می کردند. بدبخت فقط یک کمی عاقل تر از این تروریست ها بود. مگر دو چریک عاشق را برای اینکه عاشق هم شده بودند اعدام نکردند چون می ترسیدند جامعه سنتی مذهبی این مسائل را درک نکند؟ (به گفتهء فتاپور چریک سابق).  تقی شهرام مگر چریک های مجاهد دیگر را اعدام نکرد چون حاضر نبودند از عقیده اولی سازمان دست بردارند؟ مگر جسد آنها را نسوزاند؟ مجاهدين مگر در این همه ترور دست ندارند؟ افراد خودش را به کشتن نداده اند؟ مگر خسرو روزبه هم قطاران توده ای خودش را ترور نکرد؟ ما لیبرال ها حق داریم به موسوی و کروبی بگوییم که بازرگان هم با اعدام های بدون دادگاه و وکیل خلخالی (در مورد سران رژیم گذشته) مخالفت کرد وقتی شما چپ ها و مجاهدین برای او هورا می کشیدید. ..

 آرشيو

تضمين آزادی تونس دردست زن ها است!

شکوه ميرزادگی

تونس یکی از سه کشور عربی است که میانگین حقوق و برابری های زنان اش تقریبا نزدیک به میانگین جهانی استانداردها و نيز نزدیک به پيش بينی های اعلامیه حقوق بشر است. (مراکش و الجزایر دو کشور دیگرند). کشور تونس، از معدود کشورهای اسلامی است که «کنوانسیون رفع کلیه ی اشکال تبعیض علیه زنان» را بدون شرط پذیرفته است.  زنان تونس آزادی پوشش دارند اما استفاده از «حجاب سیاسی ـ اسلامی» از سال 1981، و در پی تبلیغات عوامل جمهوری اسلامی در این کشور، در ادارات دولتی ممنوع شناخته شده است. در تونس از سال 1956 ازدواج متعدد برای مردها غیر قانونی اعلام شده است.

(آرشيو از نگاه يک زن)

گردآفريد گيسو گشاده

سيمين بهبهانی

خواهی نباشم و خواهم بود،

دور از دیار نخواهم شد

تا "گود" هست، میان دارم؛

اهل کنار، نخواهم شد

یک دشت شعر و سخن دارم،

حال از هوای وطن دارم

چابک غزال غزل هستم،

آسان شکار نخواهم شد

من زنده ام به سخن گفتن،

جوش و خروش و برآشفتن

از سنگ و صخره نیاندیشم؛

سیل ام، مهار نخواهم شد

گیسو به حیله چرا پوشم؟

گردآفرید چرا باشم؟

من آن زنم که به نامردی

سوی حصار نخواهم شد

برقم که، بعد درخشیدن،

از من سکوت نمی زیبد

غوغای رعد ز پی دارم،

فارغ ز کار نخواهم شد

تیری که چشم مرا خسته ست،

بر کشتنم به خطا جسته ست

"بر پشت زین" ننهادم سر،

سفندیار نخواهم شد

گفتم از آنچه که بادا باد،

گر اعتراض و، اگر فریاد

"تنها صداست که می ماند"،

من ماندگار نخواهم شد

در عین پیری و بیماری،

دستی به یال سمندم هست

مشتاق تاختنم؛ گیرم

دیگر سوار نخواهم شد

تونس به کجا می رود؟

رضا حسن زاده

به سوی یک دمکراسی تمام عیار یا این که به ناکجا آباد !؟ با توجه به تجربه فاجعهٔ پنجاه و هفت خودمان فکر می‌کنم که مسیرشان به ناکجا آباد است تا دموکراسی. هیچ حزب یا سازمان دمکراتیکی در آنجا وجود ندارد که در این وضعیت نابسامان خلا قدرت را پر کرده و سکان کشتی را در دست بگیرد. اسلامیست ها در حال باز سازیشان هستند و با توجه به امکانات مالی و سازمانی که دارند بزودی خودرا برای در دست گرفتن قدرت آماده خواهند کرد و همان اتفاقی‌ که بيست سال پیش در الجزایر افتاد در تونس هم تکرار خواهد شد. یعنی‌ اینکه اسلامیست ها انتخابات احتمالی‌ را خواهند برد.قشر متوسط و پولدار کشور را ترک خواهد کرد و تونس به نظر من به یکی‌ از بی‌ ثبات‌ترین کشورهای شمال آفریقا تبدیل خواهد شد و بهترین مکان برای عملیات بن لادن و رفقایش. البته در خوشبینانه‌ترین فرم چیزی شبیه الجزایر خواهد شد. در این بین دوست ندارم آرزو و ایده‌آل را از نظر به اندازم. آرزوی من این است که تونس به یک دموکراسی واقعی برسد و الگوی برای تمام کشورهای همسایه اش و آفریقا بشود.

ازدواج موقت؟!

ریحانی

ما نفهمیدیم مگر می شود بصورت “موقت” هم ازدواج کرد!؟ مگر اساس ازدواج بر عشق نیست!؟ مگر عشق موقت و قراردادی هم داریم!؟ بعضی از ازدواج ها ممکن است به طلاق بیانجامد. ولی موقتی نیست. مگر هدف از ازدواج باید ارضاء موقت خواسته های یک حاج آقای پولدار باشد!؟ سوء استفاده از فقر زنی که برای سیر کردن شکم بچه اش باید یک ساعت یا یک روز یا یک هفته برود زیر یک حاج آقای شکم گنده ریشوی کثیف بدبو بخوابد!؟ تا پولی بگیرد و… مگر تن فروشی را هم می شود با خواندن اورادی و دادن پولی، تبدیل به کاری پسندیده کرد!؟ پس عشق کجاست!؟ حاج آقا لذت برد و پول رو هم داد!؟ پس احساسات آن زن درمانده چه می شود!؟ فقط حاج آقا لذت برد و تمام!؟ این هم شد سکس!؟ این تجاوز است. سوء استفاده است، حقه بازی ست. مگر حاج آقا می تواند طبق شرع به زنش خیانت کند!؟ چگونه می شود خیانت را شرعی کرد. آن هم فقط خیانت شوهر به زن!؟ اگر خیانت را می شود با خواندن ورد و دادن پول، شرعی کرد. چرا زن نمی تواند همین گونه به شوهرش خیانت کند و بگوید خوب کردم. حلال کردم!؟ این دیگر چه مذهبی است!؟

آرشيو

اتحاد دموکرات ها زیر پرچم افراشته جدائی دولت از مسجد و اعلامیه حقوق بشر برابر است با ایرانی آزاد و مفتخر

کامبیز باسطوت

"شبکه جهانی سکولار های سبز ایران" شعار دموکرات ها را که دموکراسی خواهی، جدائی دولت از مسجد و اعلامیه حقوق بشر است، از آرمانی حرافانه به تشکیلاتی اجرائی تبدیل کرده است و هستهء منسجم و سازمانی آن را تشکیل داده است. شکل گرفتن شبکه در روشنائی به مانند پرتو خورشید انجام شده است. هیچ گونه پنهان کاری در کادر رهبری "شورای هماهنگی شبکه سکولارهای سبز" وجود ندارد؛ همانطور که در معرفی و انتخابات این افراد وجود نداشته است. کادرهای هماهنگی شبکه از فر ویژه ای برخوردار نیستند که معمولاً پیام آور دیکتاتوری است. شبکه جنبشی نیست که مافیای سیاسی مانند حزب الله و کمونیست ها پشت سرش باشد و در آن فرقه "کالت" مذهبی وجود ندارد؛ جنبش هائی که دست هائی نامرعی مریدانی از خود بی خود را به ناکجا آباد سیاسی می برند.>>>

من از ایرانیان خارج از کشور عذر می خواهم؛ بیایید متحد شویم

محسن موسوی

اگر این روزها در داخل کشور اعتراض های خیابانی میسر نیست چرا تمام نقاط دنیا را صحنه ی اعتراض یکپارچه ایرانیان نکنیم؟ چرا عظمت حضور خود را به رخ دولت کودتا و نظام استبدادی دینی نکشیم؟ اگر جمهوری اسلامی سی و دو سال است هموطنانمان را مجبور به خروج از کشور کرده چرا از این مساله به نفع آینده ی کشورمان سود نبریم؟ نقطه قوت ما همین است که در همه جای دنیا حضور داریم و هر جا که هستیم در بالاترین سطوح ادبی، فرهنگی، علمی و فنی قرار داریم. بیاییم اختلاف ها را کنار گذاشته و بر نقاط اشتراک به توافق برسیم. بیاییم برای یکبار هم که شده همدیگر را تحمل کنیم، برای یکبار هم که شده همدیگر را با علامت و نماد خاص تحریک نکنیم و در کنار هم سرود آزادی بخوانیم.>>>

پهلوی های جوان

مهرانگیز کار

بوستون سرد و یخ زده است. روی لایهء نازکی از یخ راه می روم و چارچشمی خودم را می پایم، مبادا لیز بخورم و در پناهگاه بی ثباتم زمین گیر هم بشوم که این می شود نور علی نور. کلنجار با زمین یخ زده و ترس از پیری و زمین گیری در غربت، شاه و گدا را به هم نزدیک می کند و مانع نمی شود تا به خودکشی علیرضا پهلوی فکر کنم و مادرم را در قبر آسوده بگذارم. به صورت ظاهر پاهایم در چالش با برف و یخ است و در عالم خیال که واقعی ترین حوزه ی زندگی در تبعید است، یک پایم توی بهشت زهرا ست و یک پایم توی محله ای در بوستون که شاه مورد علاقه ی مادرم در آن به خون خفته است.>>>

آلترناتيو و نبرد نظريه ها

مبارزهء سياسی در گوهر خود چيزی جز نبرد نظريه ها نيست، همچون نمايشنامه ای که ما بهتر است با آگاهی از نقش های آن به انتخاب نقش خويشتن اقدام کرده و در اين راه از تأثير پيوندهای اجتماعی، امتيازات، محروميت ها، عقده های سرکوب شده، و تربيت های گوناگونی که در مسير عمرمان ديده ايم غافل نباشيم تا بتوانيم يا در صف محافظان وضع موجود قرار گيريم و يا به گروه های خواهان تغيير آن بپيونديم؛ عليه آنچه در وضع موجود داريم قيام کنيم و يا با تمام توان از آنچه داريم به دفاع بپردازيم. شرکت غافلانه در کار سياسی عاقبتی جز روياروئی با فاجعه ندارد.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

«وجوب دروغ گويی و جاسوسی برای حفظ نظام»

نگاهی به آرای آيت الله خمينی

اکبر گنجی

به اين فتوا/ حکم دقت کنيد: «دروغ گويی برای حفظ دين واجب شرعی است». دينی که با دروغ حفظ می شود/ حفظ خواهد شد؛ چگونه دينی است؟ دين برای پشتيبانی و ترويج مکارم اخلاق آمده است، يا برای آنکه خود را از راه دروغ گويی بسط دهد و حفظ کند؟ فرض کنيم که فضايل اخلاقی سرشت دين را تشکيل می دهند، آيا می توان/ امکان پذير است که فضايل اخلاقی را به کمک رذايل اخلاقی بسط داد و حفظ کرد؟ فرض کنيم که اين عمل امکان پذير باشد، آيا اخلاقاً موجه است؟ يعنی به هر هدفی از هر راهی می توان رسيد و هدف وسيله را توجيه می کند؟ دين، چنين مقامی در انديشه آيت الله خمينی داشت.>>>

بد نيست به اين ويدئو هم سری بزنيد ـ خمينی در پاريس چه گفت>>>

بعدا نگویید ما خبر نداشتیم!

برخی گمان می‌کردند با ریاست جمهوری فردی مانند موسوی می‌توانند راهی به سوی آینده بهتر بگشایند. برخی نیز بر این باورند که با این نظام هیچ راهی گشوده نخواهد شد. نتیجه «انتخابات» 22 خرداد 88 این دو گروه را چنان به هم نزدیک ساخت که رژیم و وابستگان و دلبستگان آن را به وحشت انداخت. اینک دوباره کسانی عادت «انتخابات» را از سر گرفته‌ و مانند همیشه انتظار دارند از تکرار بیهوده آن نتیجه دیگری حاصل شود. این بار اما «اصلاح‌طلبان» از دایره حکومت به زور اخراج می‌شوند و هنوز نفهمیده‌اند این اخراج برای آنها یک امتیاز تاریخی و بی‌همتاست!>>>

سکولاریسم، حقوق شهروندی و رفع تبعیض،

سه مقولهء مهم در جنبش سبز

گفت و گو با احمد پورمندی

گفتگوگر: سايت انتخابات آزاد

از این سه مقوله ، می توان گفت که "سکولاریسم" از اهمیت مرکزی برخوردار است و اگر این گره در جنبش به درستی گشوده شود، راه برای آنکه "حقوق شهروندی" و "تبعیض زدایی" جایگاه شایسته خود را در گفتمان سبز بیابند، هموار خواهد شد. امروزه طیف گسترده ای از کسانی که که حضور دین در حوزه های اجتماعی و سیاسی را مضر میدانند، تا باورمندان به "ولایت فقیه مشروطه" خود را سبز میدانند و در تبلیغ و ترویج باور های کج و کوله و گاه مخربشان تردیدی به خود راه نمیدهند و میتوان گفت که یکی از مهمترین تهدید ها در مقابل جنبش سبز همین آشفته فکری در فهم سکولاریسم و جایگاه آن در گفتمان سبز است.>>>

لینا بن مهنی، یک دختر تونسی

وبلاگ «گويا و خموش»>>>

مردم امروز سه شنبه 18 ژانویه هم در خیابان‌های تونس، پایتخت تونس در اعتراض به ترکیب کابینه جدید تونس و ابقای وزیران کلیدی دولت زین العابدین بن علی در کابینه تظاهرات کردند و پلیس امروز هم با گاز اشک‌آور و شلیک هوائی به رویاروئی با تظاهرکنندگان پرداخت. چهار نفر از وزیرانی که از چهره‌های اپوزیسیون درون مرزی بودند امروز از پست‌های خود در کابینه استعفا دادند.

منصف مرزوقی، برجسته‌ترین چهره اپوزیسیون تونس امروز از پاریس به تونس بازگشت و مورد استقبال پرشور مردم قرار گرفت. بازگشت او مستقیماً از تلویزیون تونس پخش شد و صحنه های ورود او به فرودگاه و استقبال مردم از او بارها و بارها از تلویزیون تونس پخش شد. وی مردم تونس را به ادامه مبارزه برای آزادی و دمکراسی فراخواند. نخستین اقدام وی در بازگشت به تونس بازدید از آرامگاه محمد البوعزيزی خواهد بود. وی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری کاندید خواهد شد.

قهرمان جنبش: آنچه اکنون انقلاب یاسمنی تونس نام گرفته است، خیزش جوانان تحصیل کرده و طبقات متوسط شهرنشین علیه دیکتاتوری، فساد و بی کفایتی رهبران کشور است. هر جنبش اجتماعی قهرمانان و رهبران ویژه خود را دارد. یکی از این قهرمانان لینا بن مهنی مشهور به "یک دختر تونسی" (بنية تونسية) است.

دختر وبلاگنویس: لینا بن مهنی، دختر 27 ساله ریزجثه‌ وبلاگنویسی است که از نارسائی کلیه رنج می‌برد. وی مدرس زبانشناسی در دانشگاه است و وبلاگ او در جریان خیزش مردم تونس در هفته‌های اخیر یکی از منابع مهم اطلاعاتی و خبررسانی برای تونسی‌ها و غیرتونسی‌ها بوده است. هنگامی که رژیم تلاش کرد وبلاگ او را فیلتر کند، او سرور و آدرس خود را تغییر داد. او به گوشه و کنار تونس سفر کرده و تظاهرات مردم را مستند کرده و آنها را در وبلاگ خود منعکس کرده است. او به روزنامه "سید سونسکا داگبلادت" می‌گوید: "من در روزهای اخیر خیلی کشته و خیلی خون دیده‌ام."

لینا می‌گوید: "پدرم به من افتخار می‌کند. او خودش هشت سال در زندان دیکتاتور پیشین حبیب بورقیبه بوده است."

لینا بن مهنی معتقد است که نقش مستقل زنان در جامعه سکولار تونس باعث شده که آنان اکنون نقش مهمی در خیزش مردمی تونس داشته باشند. لینا می‌افزاید: "وقتی می‌شنوم که رهبر اسلامگرایان، راشد غنوشی می‌گوید که این آنها بودند که شورش را آغاز کردند، دچار هراس می‌شوم."

بقيه در ارشيو

برخورد مردم تونس با حکومت کج‌دار و مریز نبود

گفت‌وگو با محمود دلخواسته

پرسشگر:  بهداد بردبار

در مورد جنبش تونس که شکل انقلابی به خود گرفت باید گفت که یکی از اصلی‌ترین علل پیروزی آن در این مرحله این بود که برعکس ایران، در جنبش تونس، اصلاح‌طلبان نقش رهبری جنبش را نتوانستند در دست بگیرند و بنابراین نتوانستند که نقش ترمز جنبش را بازی کنند و به شکل کج‌دار و مریز با حاکمیت برخورد کنند. در واقع ادامه‌ی پیروزی ربط مستقیم دارد به این که مردم چه نقشی به خود می‌دهند و این‌که آیا به خانه‌ها بازمی‌گردند و می‌گذارند که فقط چرخش نخبه‌ها صورت بگیرد و تغییراتی صوری رخ بدهد یا سرنوشت خود را از طریق ایجاد نهادهای دموکراتیک در دست می‌گیرند.>>>

اصلاح طلبان چوب دو سرطلا

به نظر می رسد اصطلاح چوب دو سر طلا این روزها بطور دقیقی وضعیت اصلاح طلبان مذهبی را شرح می دهد اصلاح طلبان به دلیل شیفتگی بیش از اندازه به عقاید سیاسی و مذهبی خمینی  وعدم اعتقاد به این که خمینی هم مانند سایر بازیگران عرصه سیاست دارای اشتباهات  و ایراداتی بوده، کماکان می خواهند با سخنان کلی و مغشوش و مبهم ساختار کلی نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنند. خاتمی که از مشهورترین آنان است همواره در بیان سخنان کلی و مبهم استاد بوده است،خاتمی از یکسو قصد دارد ژست دفاع از حقوق مردم را بگیرد و از سویی دیگر دلش برای نظام و ولایت فقیه می تپد، کروبی در حالی که صراحت کلامش نسبت به خاتمی بیشتر است اما هنوز دوران امام راحل را بدون نقص می داند و فرمان دهنده کشتارهای دهه 60 را مخالف شکنجه ، تجاوز و کشتار معرفی می کند ، موسوی در حالی که مرتب از شکنجه و کشتار و دستگیریها می نالد از ساختار قانون اساسی که مسبب تمام این معضلات است دفاع می کند و یاد امام  روشن ضمیرش را گرامی می دارد. اصلاح طلبان در حالی که می خواهند درون نظام باشند توسط احمد جنتی به بیرون پرتاب می شوند و در حالی که قصد دارند هنوز از خامنه ای صریح انتقاد نکنند از طرف خامنه ای سران بی بصیرتِ فتنه و گناهکار و بازیچه دست آمریکا معرفی می شوند. مشکل اصلی اصلاح طلبان این است که حاضر نیستند با پیوستن به اپوزیسیون قدیمی جمهوری اسلامی  خود را از بند شرایط استبدادی و مسدود شده حاکم جدا سازند، تمام تلاش محمد خاتمی معطوف به این نکته است که ثابت کند حکومت دیکتاتوری ولایت فقیه اصلاح پذیر است و قانون اساسی این نظام مشکل خاصی ندارد ولی زمان به نفع این گفتمان نیست به نظر می رسد هرچه زمان به جلو می رود «اصلاح ناپذیر» بودن حکومت اسلامی نمایان تر می شود ولی چه موقع خاتمی و همفکرانش به این نتیجه برسند معلوم نیست. مواضع محافظه کارانه و مبهم آقای خاتمی باعث می شود اصلاح طلبان هرچه بیشتر منزوی شوند زیرا رهبر جمهوری اسلامی راه ورود آنان به عرصه سیاسی را مسدود کرده و خود خاتمی هم راه ورود اصلاح طلبان به جرگه انحلال طلبان را سد ساخته این یعنی از اینجا رانده و از آنجا مانده! خاتمی هرگز نمی تواند در قامت یک استراتژیست ظاهر شود زیرا اساسا استراتژی خاصی برای گشایش فضای سیاسی ندارد او زمانی که رئیس جمهور بود برای گرفتن رای مجدد از مردم به گریه  روی آورد و حتی نتوانست یک تبصره را تغییر دهد خاتمی تنها در عقب نشینی و کوتاه آمدن در مقابل ولی فقیه تبحر دارد. خاتمی گرچه «ظاهرا» شروطی برای شرکت در انتخابات را مطرح ساخته ولی احیانا در چند روز مانده به انتخابات تمام این شرطها یادش می رود با ایجاد ترس در مردم و اینکه «نگذاریم همفکران احمدی نژاد رای بیاورند» مردم را به حضور پر شور در انتخابات فرمایشی مجلس نهم فرا می خواند  و منتظر اتنخابات بعدی می شود تا مجددا برای استبداد مذهبی تنوری دیگر را گرم کند.

(بقيه در آرشيو)

بگذاريد احمدی نژاد کار خودش را بکند

تلاش ها ، امید های کاذب و خیال پردازی های چپ روسی  که سعی در گمراه کردن آمریکایی ها دارند بسیار بچه گانه و مسخره است. یک عمر دارند سعی می کنند به غربی ها بگویند رفسنجانی می آید بهتر از بقیه  است، ناطق نوری می آید بهتر از رفسنجانی است ، خاتمی می آید همه چیز دگرگون می شود، موسوی می آید انقلاب می شود، رفسنجانی قرار است به نماز جمعه بیاید، موسوی قرار است بیانیه بدهد، اول پاییز که مدارس باز شود رژیم رفته، سيزده آبان کار تمام است، عاشورا، بيست و دوم بهمن، آیات عظام عصبانی هستند، احمدی یک سال را پشت سر نمی گذارد، بنزین پاشنهء آشیل رژيم است، تحریم کار را تمام می کند، عربها علیه رژیم هستند، یارانه ها کار رزم را می سازد، لاریجانی و مجلس علیه احمدی، اصول گرایان علیه احمدی، و... حالا رهبر علیه احمدی! آقا بس کنید!..

 آرشيو

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630