بازگشت به خانه

دوشنبه 12 ارديبهشت 1390 ـ  2 ماه مه 2011

 

جوونی هم بهاری بود و بگذشت...

مسعود ذوالفقاری

منوچهر سخایی، هنرمند قدیمی موسیقی پاپ ایران در سن 76 سالگی در کالیفرنیای امریکا درگذشت. از منوچهرسخائی ترانه‌های بسیاری به یادگار مانده‌است، که معروف ترین آن‌ها ترانهٔ «کلاغا» با شعری از نوذر پرنگ و موسیقی پرویز مقصدی است.

سخایی از جمله خوانندگان و بازیگران محبوب قبل از انقلاب در دهه چهل خورشیدی بود که صدا،سبک و کلاس خاص خودش را داشت و با اجرای ترانه‌های عاشقانه زیبا خیلی زود توانست طرفداران زیادی در میان علاقه مندان موسیقی پاپ برای خود فراهم آورد.

او در اواسط دههٔ سی شمسی در شرایطی وارد دنیای موسیقی شد که در آن زمان موسیقی پاپ در ایران چندان شناخته شده نبود و به دلیل حضور موسیقیدانان سنتی در برنامه‌های رادیویی بندرت اجازهٔ پخش آهنگ‌هایی غیر از موسیقی سنتی و ملی از رادیو داده می‌شد امّا سخائی با بهره از آثار موسیقی دانان خارجی از همان ابتدا نسبت به این نوع موسیقی گرایش نشان داد.

وی قبل از آن که وارد دنیای موسیقی شود، برای مدتی در روزنامه کیهان مشغول به کار شد و به عنوان خبرنگار پارلمانی این روزنامه فعالیت کرد.

از منوچهرسخائی ترانه‌های بسیاری به یادگار مانده‌است، که معروف ترین آن‌ها ترانهٔ «کلاغا» با شعری از نوذر پرنگ و موسیقی پرویز مقصدی است.

سرگرد سید محمود سخایی برادر بزرگ‌تر منوچهر سخایی در زمان مرحوم دکتر مصدق رئیس شهربانی کرمان بود که در جریان وقایع 28 مرداد 32 در این شهر به طرز بسیار فجیعی به قتل رسید و مثله شد.

منوچهر سخایی در یکی از کنسرت‌هایش گفته بود که ترانه «پرستو» را بعد از واقعه ۲۸ مرداد به درخواست مادرش و به یاد برادرش خوانده است.

بعد از انقلاب سال57  منوچهر سخائی نیز همچون بسیاری از هنرمندان قبل از انقلاب مجبور به ترک کشور شد و در لوس آنجلس امریکا اقامت گزید.

سخایی در نخستین سال‌های اقامتش در آمریکا اقدام به تهیهٔ چند ترانه و ارائهٔ آنها به صورت سه آلبوم استودیوئی نمود. اما وی در این آلبوم‌ها و به طورکلی در سال‌های مهاجرت و اقامتش در شهر لس آنجلس هرگز نتوانست موفقیت‌های گذشته‌اش را تکرار کند.

وی همچنین در این سال‌ها کتابی دربارهٔ موسیقی مدرن و موسیقی پاپ ایران تالیف کرد که در آن با برخی از هنرمندان موسیقی گفتگوهایی را انجام داده است.

منوچهر سخایی در سال‌های اقامت خویش در خارج از کشور و در همان دورانی که سکوت پیشه کرده و خبری از او نبود، با اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران ارتباط برقرار نمود و سرانجام او نیز همچون برخی دیگر از خوانندگان و هنرمندان قبل از انقلاب مانند: عماد رام، مرضیه، مرجان ،امیر آرام و... به این سازمان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی پیوست.اقدامی که برخی آن را غیرمنتظره و حیرت آور توصیف نمودند و آن را خدشه‌ای بر کارنامهٔ هنری او در طی مدتی قریب به نیم قرن دانستند و برخی از جمله اعضای سازمان مجاهدین به وی القابی چون «هنرمند مقاومت» و «خوانندهٔ مردمی» دادند.

محمدرضا شجریان خواننده پر آوازه موسیقی سنتی ایران خاطره ای از مرحوم منوچهر سخایی نقل کرده است که شنیدن آن خالی از لطف نیست. شجریان می‌گوید:

«...من در دانشسرا بودم که منوچهر سخایی یک ابوعطا خواند که من خیلی خوشم آمد و آن را یاد گرفتم و بعدها چند بار آن را خواندم و همیشه هم گفته‌ام که این را از سخایی یاد گرفته‌ام...» 

برگرفته از خودنويس>>>

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com