بازگشت به خانه

چهارشنبه 25 خرداد 1390 ـ  15 ماه ژوئن 2011

 

بکارت، ابزاری برای سوء استفادهء حاکمان

مقالهء «فرانت لاین» دربارهء رفتار حکومت با زنان

فرانت لاین- 4 ژوئن 2011- امروزه تجاوز، باج خواهی با عکس های آنچنانی و "آزمایش بکارت"، ابزارهای شایع آزار و اذیت زنان در جوامع بسته و محافظه کار به شمار می آید..

گزارشات اخیر مبنی بر انجام آزمایش بکارت توسط ارتش مصر بر روی بیش از ده زنی که در میدان تحریر مصر دستگیر شده بودند، نمونه ای غم انگیز از این ماجراست.

به گزارش سازمان عفو بین الملل، 18 زنی که در بازداشت به سر می بردند، «هدف ضرب و جرح قرار گرفتند، تحت شوک الکتریکی قرار گرفتند، جستجوی بدنی شدند، سربازان مرد از آنها عکس گرفتند و آنها را مجبور کردند که "آزمایش بکارت" انجام دهند و سپس آنها را تهدید به اتهام خودفروشی کردند.»

پیام اهریمنی که در پشت این شیوه وجود دارد این است: اگر دوباره شما را در حال تظاهرات پیدا کنیم، به طور علنی اعلام می کنیم شما خودفروش بوده اید و آبروی شما و تمام خانواده تان را خواهیم برد.

متأسفانه این تاکتیک در یک جامعه سنتی که ارزش های اخلاقی برای زنان را به رویگردانی از فعالیت جنسی ربط می دهند، جایی که مردسالاری کور به شماتت قربانیان مشغول است، کارگر می افتد.

در بحرین، نیروهای امیر این کشور دست به کار بازداشت زنان به عنوان امری معمول زده است؛ چیزی که به اعتقاد تحلیلگران اولین نوع برخورد با زنان در نوع خود در منطقه محسوب می شود. هرچند هنوز گزارشی در خصوص تجاوز دسته جمعی به بیرون درز نکرده، اما پیام آن کاملاً روشن است.

باید به خاطر داشت این جامعه ای است که در آن آبروی زن از چنان اهمیتی برخوردار است که یک شیوه بسیار معمول برای باج خواهی، گرفتن یک "عکس غیرمعمول" و شاید عکسی که در آن چهره و لبخندی به یک دوربین نشان داده می شود، از یک زن است. اگر دست بر قضا وی در حضور یک پسر، پیراهن آستین حلقه ای یا شلوارک به تن کرده باشد، می توانید به راحتی آینده وی برای ازدواج را فراموش کنید و این ننگ می تواند برای همیشه بر دامن خواهرانش و یا حتی کل خانواده اش بنشیند.

در همین حال و به گزارش روزنامه نشنال ابوظبی، وزارت کشور امارات متحده عربی در اوایل سال جاری "خواستار انجام اصلاحات حقوقی فوری برای محافظت از قربانیان" در برابر "این مشکل فزاینده" شد.

در این گزارش از اجبار زنان جوان و یا نوجوان به اقدامات جنسی به دلیل آنکه در لباس شنا و یا در حضور یک مرد غریبه عکسی از آنها گرفته شده، خبر داد. قربانیان بیم آن دارند که در صورت انتشار این عکس ها، هدف حملات انتقامجویانه والدین و یا جامعه قرار بگیرند.

اکنون کافی است به خسارت وارده به آبرو و اعتبار یک زن در چنین بستر احتماعی، در صورت گرفتار آمدن در بازداشت نیروهای امنیتی، فکر کنید. اگر ضرب و جرح و تاکتیک تهدید به تجاوز، شیوه مورد استفاده پلیس بحرین، را نیز به همه این ها اضافه کنید، آنوقت یک اسلحه پرقدرت در اختیار دارید.

در سوریه نیز که پا در جای پای بحرین گذاشته است، گزارش هایی در خصوص بیرون آوردن زنان از خانه هایشان و بازداشت آنها به گوش رسیده است، گاهی به این دلیل که یکی از بستگان مرد آنها در بین دستگیرشدگان بوده است. همچنین گزارش های دیگری در خصوص ارعاب فیزیکی و اذیت زنان معترض منتشر شده است، شیوه ای که در برخی از تصاویر یوتیوب به نمایش گذاشته شده اند.

گزارش های اخیر در لیبی نیز از توزیع داروی ویاگرا میان سربازان، با دستورالعمل صریح بابت تجاوز به زنانی که از آنها سرپیچی می کنند، منتشر شده است.

بر اساس گزارشی از سی ان ان، یک ژنرال ارشد ارتش مصر نه تنها انجام "آزمایش بکارت" را تأیید کرده است، بلکه از انجام آن دفاع کرده است.

در این گزارش به نقل از ژنرال یاد شده، نقل شده است: «آزمایش بکارت انجام شده است تا آن زنها بعداً ادعا نکنند که مورد تجاوز مقامات مصری قرار گرفته اند.»

باید به این ژنرال یادآوری کرد: این زنان با همین آزمایش بکارت نیز احساس می کنند مورد تجاوز قرار گرفته اند.

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/archive/2011/june/05/article/-f9bf6d230b.html

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com