بازگشت به خانه

چهارشنبه 1 تير 1390 ـ  22 ماه ژوئن 2011

 

تجاوز به زنان و چند سناریو برای منحرف کردن افکار عمومی؟!

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

با گذشت حدود يک ماه از جنایت خمینی ‌شهر، رییس کل دادگستری اصفهان از دستور ویژه رییس قوه قضائیه برای دستگیری عاملان این حادثه خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانش جویان ایران، ایسنا، غلامرضا انصاری، روز چهارشنبه اعلام کرد که به دستور صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه، برای رسیدگی به این حادثه، پرونده متهمان به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. سئوال این است که متجاوزان چه کسانی بودند که دادگستری اصفهان نمی تواست آن ها را دستگیر کند اما پس از تظاهرات ها و اعتراضات مردم خمینی شهر، دستور دستگیری آن ها را ریس قوه قضائیه صادر می کند؟!

روز چهارشنبه 19 خرداد 1390 برابر با 9 ژوئن 2011، تعدادی از رسانه ‌های ایران از حمله گروهی متجاوز به یک میهمانی خانوادگی در حوالی خمینی ‌شهر خبر دادند و از بستن دست و پای مردان حاضر در میهمانی و تعرض جنسی به زنان نوشتند. شهرستان خمينی شهر، در 10 كيلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.

این واقعه تکان دهنده، از آن جا آغاز شد که روز سه شنبه سوم خرداد ماه 90، ساعت 19 انتهای خيابان استاد طلايی به سمت امامزاده سيداشرف، كوچه...، باغ آقای ع...، 14 نفر «غيربومی» و به روايتی 13 نفر، شامل 6 زن و 8 مرد كه 2 نفرشان هم جزو «ارامنه» بوده اند برای تفريح به باغ آقای ع كه از دوستان و همكاران يكی از اين افراد است وارد می شوند. در اين جمع يك دختربچه 13 ساله هم هست. بعضی از اين زن و مردها با هم رابطه «محرميت» دارند از جمله زن و شوهر و برادر و خواهر هستند. اما مابقی رابطه خانوادگی دارند. به روایتی در نزديكی محل اقامت اين عده، 12 مرد دور هم جمع اند و به روایتی دیگر، پیر مرد باغ همسایه، آن ها را خبر می کند. آقای ه.م پيرمرد سرايدار باغ كناری، «به  اراذل و اوباش» خبر می دهد.

نيم ساعتی از 12 شب گذشته که اين افراد از در و دیوار وارد باغ خانوادگی شده، مردان را می بندند و 6 زن و دختر را با خود می برند... دقايقی بعد، زنان مذكور خود را در خودروی سمندی می بينند كه به سوی مقصدی نامعلوم اما هولناك رهسپار است...

10 دقيقه پس از نيمه شب، تلفن 110 زنگ می خورد و فردی از پشت خط، ماجرايی دهشتناك تعريف می كند: زنان ما را ربوده اند و ... ظاهرا مردان دست بسته با هر تقلايی گره می گشايند و با استفاده از تلفن همراه مخفی كرده شان كه به دست مهاجمان نيفتاده، 110 را می گيرند كه البته 110 اصفهان جواب می دهد. مقامات انتظامی استان در جريان قرار می گيرند و با توجه به حساسيت ماجرا، يگان ويژه اعزام می شود... نيروهای خمينی شهر هم البته از دقايقی قبل تر منطقه را قرق كرده اند... اما همه این اقدامات پلیس و ماورین امنیتی با تاخیر صورت می گیرد...

خلاصه ماجرا آن كه زنان و دختران مذكور با وضعیتی وحشتناک در حوالی ساعت 2 نيمه شب در اطراف خيابان باغبان رها می شوند...

اولین کسی که دستگیر می شود پيرمرد سرايدار باغ كناری است. او، ابتدا منكر هرگونه ارتباط خود با این فاجعه شده اما سرانجام زبان می گشايد. هم اوست كه هويت متجاوزان را در اختیار پلیس می گذارد. صبح روز بعد 4 نفر از متجاوزان در محله های خود بازداشت می شوند و ظاهرا مابقی ناپديد می گردند...

زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند و همسران و فامیل ها آن، در این مدت هیچ جا سخنی گفته اند به نظر می رسد آن ها، از سوی مقامات امنتیی و مسئولین محلی وادار به سکوت شده اند. اما یکی از این زنان که نخواسته نامش فاش شود گفته است: در باغ زده شد ما در را باز کردیم که دو نفر خودشان را به عنوان مامور معرفی کردند و بلافاصله تعدادی نیز از دیوارهای باغ پایین آمدند. هیچ کس در مقابل این مردان، به دلیل این که مامور هستند مقاومت نکردند...

خبر این فاجعه تکان دهنده، دهان به دهان در شهر می چرخد و یواش یواش سر و کله برخی روزنامه نگاران نیز پیدا می شود...

اين اما همه ماجرا نيست. مقامات امنیتی و مسئولین محلی نیز سیاست سکوت در پیش می گیرند و حتی فرماندار شهر خود را از دید خبرنگاران مخفی می کند. هیچ مقام دولتی  جواب روزنامه نگاران را نمی دهد. تا این که مردم خیمنی شهر به طور خودجوش در اعتراض به این تجاوز، در مقابل فرمانداری خمنی شهر، تجمع اعتراضی برگزار می کنند آن موقع است که سکوت شکسته می شود و ماجرا به روایت های گوناگون در رسانه های حکومتی انعکاس پیدا می کند. چون که هر کدام از مقامات و مسئولین محلی حکومتی، روایت خود را از ماجرا می دهند اما همگی متحد القولند که قربانیان خود عامل تجاوز به خودشان بوده اند. زیرا متجاوزان را تحریک «جنسی» کرده اند.

اعمال و رفتار و گفته های مقامات و مسئولین محلی و گزارش رسانه های حکومتی این سر نخ ها را به دست می دهند که این بار نیز چون گذشته، عده ای افراد بسیجی و متعصب مذهبی برای رضایت خدا و در جهت تحقق فتواهای علما و حفاظت از قوانین حکومت اسلامی، به مهمانان این باغ پورش می برند و نخست دست مردها را می بندند و سپس زنان را با خود می برند.  پس از تجاوز به آن ها، این زنان را در نیمه شب در میان باغ ها منطقه رها می کنند و با «وجدانی آسوده» و بدون واهمه قانونی دنبال زندگی خود می روند.

خبرهای متعدد و متناقض پيرامون این فاجعه، بين مردم منتشر می شود و هر چه زمان می گذرد بر حجم و گستردگی شايعات و خبرهای منتاقض افزوده می شود.

سرانجام مسئولان استان مجبور به سخن گفتن می شوند و می گویند که 4 نفر از عوامل اصلی يا فرعی این جنايت دستگیر شده اند. معلوم نیست چرا همه عوامل این جنایت دستگیر نشدند با وجود این که باغبان پیر همان نصف شب مشخصات همه متجاوزان را به مامورین حکومتی می دهد. اما آن ها را دستگیر نمی کنند. خود این اقدام پلیس و دستگاه قضایی معمای بزرگی است؟! گفته می شود باقی افراد جنایت کار فرار کرده اند.

صبح روز چهارشنبه 4 خرداد است که ظاهرا خبرنگاران از اصل واقعه با خبر می شوند. اما هيچ كدام از مسئولان شهرستان حاضر به توضيح نیستند.

یکی از رسانه های محلی به نام «فرصت» كه در آستانه انتشار شماره 48 خود بود با بررسی های ميدانی و محلی و بازديد از محل جنايت و گفتگو با برخی افراد و شاهدان و بازديد از محل جنايت و تهيه عكس و گزارش (تصاوير) ... اطلاعاتی كسب می کند اما از انتشار آن منع می شود. اما در شماره گذشته خود، خبر كوتاهی در مورد تعقيب متهمان در ستونی درج می کند.

دست اندرکاران این رسانه محلی نوشته اند که «همان خبر كوتاه و كلی و مبهم هم كافی بود تا تمامی شماره های «فرصت» در بسياری از دكه ها ناياب شود و مشخص شد كه مردم بهت زده اند و طالب خبرهای درست؛ امری كه مسئولان شهرستان در انجام آن كوتاهی كرده اند.

پاسخ مسئولان به پيگيری های بسيار زياد خبرنگاران فرصت اين جمله بود: «بر اساس مصوبه شورای تامين تنها مرجع اطلاع رسانی از اين ماجرا فرمانده انتظامی شهرستان است. فرماندار شهرستان از ابتدا مخالف ورود به امر اطلاع رسانی در اين خصوص بود و مسئولان ديگر هم هر يك به نحوی؛ و فرمانده انتظامی هم طبيعتا تابع سياست های نيروی انتظامی استان و كشور است...

اين اطلاع رسانی قطره ای تداوم داشت تا روز پنج شنبه 12 خرداد ماه و تجمع گسترده و خودجوش هزاران خمينی شهری كه از طريق پيامك دعوت به تجمع كرده بودند تا اين جنايت را محكوم و خواستار مجازات قاطع عاملان جنايت شوند.

بنا به گزارش این رسانه محلی، انتشار هم زمان سخنان نماينده شهرستان در مجلس توسط خبرگزاری مهر و مصاحبه ریيس پليس آگاهی استان در خبرگزاری ايمنا و واحد مركزی خبر صدا و سيما و سخنان معاون سياسی امنيتی استاندار در خبرگزاری فارس - همگی در روز چهارشنبه 18 خرداد ماه - درباره اين واقعه، مانند بمبی منفجر شد و مساله به يك خبر كشوری تبديل گرديد...

در حالی كه در روزهای قبل از آن گفته می شد اطلاع رسانی در خصوص اين امر بر اساس مصوبه شورای تامين بر عهده فرمانده انتظامی خمينی شهر است، خبرگزاری مهر در گزارشی كه در روز 18 خرداد منتشر کرد، چنين نوشت: «نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی خواستار جدیت بررسی توسط دستگاه قضایی در برخورد با مجرمان متجاوز شهرستان خمینی شهر شد.» به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد جواد ابطحی در اصفهان ضمن تشریح واقعه هفته گذشته در این شهرستان اظهار داشت: خانواده ای به یکی از باغ های اطراف خمینی شهر آمده و بدون آن که موازین شرعی و عرفی را رعایت کنند اقدام به برگزاری یک میهمانی مختلط کردند که تعدادی از اراذل و اوباش این منطقه نیز از این موضوع مطلع و با هماهنگی با دیگر دوستانشان ضمن ورود غیرمجاز به داخل باغ زنان و دختران این خانواده را مورد اذیت و آزار جنسی قرار دادند. او، افزود: با توجه به اهمیت این حادثه، موضوع در شورای تامین استان مطرح و متهمان مورد تعقیب قضایی و انتظامی قرار گرفتند که با پیگیری سریع پلیس و دستگاه قضایی تعدادی از این متهمان دستگیر و بقیه آنان نیز شناسایی شدند. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس، با بیان این که خمینی شهر در حال تبدیل به یک شهر 72 ملت است، تصریح کرد: این شهرستان بیش از هر شهر دیگری در استان اصفهان نیازمند کار فرهنگی است چرا که این وضعیت باعث ایجاد اصطکاک بین فرهن گها و الگوها شده و عواقب بدی را ایجاد می کند. او، تاکید کرد: شهرستان خمینی شهر دارای مسائل و کمبودهایی است که یکی از مهم ترین آن ها کمبود نیروی انسانی در بخش انتظامی این شهرستان است...

خبرگزاری «ایمنا» هم در خبری كه همان روز منتشر ساخت از قول نماينده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، نوشت: حادثه شب جمعه اوضاع خمینی شهر را ملتهب کرده است. او، اوضاع کنونی شهرستان خمینی شهر را بغرنج خواند و تصریح کرد: اوضاع به میزانی نامناسب است که مردم با اجتماع در مقابل دادگستری خمینی شهر خواستار مجازات افراد خاطی شده اند. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که بیش از ۱۰ نفر از اهالی خمینی شهر در این جنایت شرکت داشته اند، بیان کرد: تعداد چهار نفر از آن ها دستگیر و بقیه فراری اند و خود را مخفی کرده اند.

او، نحوه عملکرد نیروی انتظامی در رابطه با این جنایت را چنین توجیه کرد: کادر نیروی انتظامی خمینی شهر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش جمعیت شهرستان خمینی شهر قادر به سامان دهی این شهرستان نبوده به طوری که در شب وقوع حادثه، با وجود تماس تلفنی اهالی محل، نیروی انتظامی با تاخیر زیاد در صحنه حاضر می شود که به دنبال آن خاطیان برای فرار از محل حادثه فرصت کافی پیدا می کنند.

ايمنا، در ادامه به نقل از ابطحی نوشت: ابطحی افزود؛ این چندمین باری است که چنین فجایعی در شهرستان های خمینی شهر و فلاورجان رخ می دهد که این موضوع موجب ایجاد فضای رعب و وحشت در منطقه شده است. او، با بیان این که قوه قضائیه باید با اعزام گروهی، مجازات این افراد شرور و متجاوز به نوامیس مردم را مشخص کند، افزود: رسیدگی قاطع قوه قضائیه می تواند التیام بخش این درد عظیم وارد شده بر مردم منطقه باشد. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به این که به دنبال این موضوع و به علت محدودیت آیین نامه ای به وزیر دادگستری تذکر داده شده است، تصریح کرد: قوه قضاییه مسئول رسیدگی به این خواسته به حق مردم است...

بخشی از سخنان روز جمعه 12 خرداد، امام جمعه خمينی شهر از تريبون نماز جمعه نیز جالب و شنیدنی و در عین حال قابل تعمق بیش تری است. او غیر از این که بدحجابی و می خوارگی قربانیان را عامل جنایت متجاوزان معرفی می کند در عین حال تاکید می کند که: «حدود یک هفته است که مردم ما نگران هستند و فضای شهر ملتهب است. مومنین جا دارد الان به شما تسلیت بگویم، جا دارد "انا لله و انا الیه راجعون" را بر زبان جاری کنم. در دل این حادثه نکات مهمی وجود دارد که مردم باید به آن ها توجه کنند.»

او بعد از بيان اين مطلب، سئوال می کند: چرا باید در شهری که مزین به نام پر برکت امام است آن هم در ایام ارتحال امام این اتفاق بیفتد؟

سالمی، در ادامه سخنی بر سهو و یا عمد و از قول مردم بر زبان می آورد که متجاوزان آن طوری که برخی مقامات محلی و رسانه ها می گویند نه به اصطلاح سابقه دار و اراذل و اوباش، بلکه افراد قدرت مندی در دم و دستگاه حکومتی هسنند و یا پشتوانه قدرت مندی در حاکمیت دارند. امام جمعه می گوید: «مردم می گویند دادستان و قوه قضائیه از مجرمین می ترسند،  شما می دانید در این هفته ای که گذشت چه بر سر من آمده و چقدر مردم را نگه داشته ام تا علیه شما مسئولین کاری نکنند؟ مردم می گویند بعضی ها دارند رشوه می گیرند، نگذارید بگویم بعضی دارند رشوه می گیرند، نگذارید این حرف از زبان من خارج بشود. متهم را خبر می کنند تا قبل از دستگیری فرار کند! چه کسی به متهم خبر داده؟ نگذارید به مردم بگویم بعضی ها چه کارهایی می کنند. شما چه برخوردی کردید؟ من بارها گفته ام آخوندی نیستم که بترسم و از مسئول ترسو و محافظه کار هم متنفرم. زبان یک مسئول باید زبان استاندار و مالک اشتر علی (ع) باشد.»

سالمی، برای این که مردم را از راه پیمایی و هرگونه حرکتی اعتراض باز دارد، با تاکید به این که «باعث سوء استفاده بعضی ها می شود»، گفت: «امام جمعه در شهر جایگاه پدرانه دارد، من انتقادات و مطالبات شما را به مسئولین انتقال دادم اما شما هم باید به مسئولین اعتماد داشته باشید و اجازه بدهید امور روال عادی خودش را طی کند، مواظب باشید بعضی اعمال را که باعث تضعیف مسئولین می شود انجام ندهید چرا که تضعیف مسئولین تضعیف نظام است. قوه قضانیه، نیروی انتظامی، شورای تامین  نباید تضعیف بشوند. بعضی قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند مثلا شایعه کرده اند که فرمانده نیروی انتظامی از کار بر کنار شده است. اما این حقیقت ندارد و ایشان الان در جمع شما حضور دارد. از شما تقاضا دارم از هرگونه تجمع و راه پیمایی غیرقانونی خودداری کنید. شما فریاد خشم خود را به گوش مسئولان رساندید و استاندار به منظور رسیدگی به همین واقعه  2 بار جلسه فوق العاده گذاشته و بنده هم در این خصوص به رییس قوه قضائیه، دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضائیه نامه مکتوب ارسال کرده ام و مراتب را به اطلاع مسئولین رسانده ام.» او، هم چنین رو به مسئولین افزود: من به همه شما ایمان و اعتماد دارم و این سخنان گلایه ای بود که باید می گفتم و از شما تقاضای قاطعیت می کردم. مردم نیز از این قاطعیت شما حمایت خواهند کرد.

اما مردم به این توصیه ها امام جمعه گوش ندادند و هم چنان به اعتراض خود در اشکال مختلف ادامه دادند تا این که سالمی، باز هم برای آرام کردن مردم، در خطبه های نماز جمعه 20 خرداد نیز باز هم خطاب به مسئولین حکومتی گفت چرا از مردم دل جویی نکردید.

حجت الاسلام سالمی، با اشاره به حادثه مصدومیت یک روحانی که چند روز گذشته در تهران رخ داد، گفت: مراجع عظام از حادثه اتفاق افتاده برای آن روحانی در شهر تهران مطلع شدند و اعلام موضع نمودند اما از حادثه تجاوز به عنف در خمینی شهر با خبر نشدند. به نظر می رسید که سخنان هفته گذشته او، انتقاد مسئولین حکومتی را در پی داشته اسن از این رو، گفت: وقتی که ما از تریبون نمازجمعه درد دل و گلایه و سوزدل خود را در مورد حادثه و جنایت اتفاق افتاده اعلام می کنیم، مورد انتقاد مسئولین دستگاه قضایی استان قرار می گیریم و خطاب به من می گویند: این سخنان شما باعث تضعیف قوه قضائیه و اسلام و نظام شده است... امام جمعه، افزود: از زمان وقوع این حادثه 18 روز می گذرد و این نماز سوم بعد از وقوع حادثه است. اگر من قصد تضعیف قوه قضائیه را داشتم این موضع گیری را در هفته اول و دو روز بعد از حادثه اعلام می کردم. من از شما مردم انقلابی و مذهبی سئوال می کنم پس از 18 روز کدامیک از مسئولین استان با حضور در جمع مردم خمینی شهر از آن ها دل جویی نمودند؟ مسئولین حاضر به حضور در جمع مردم نبودند در حالی که من قصد آرام کردن مردم را دارم. شما اعتراض می کنید. اگر من جلو مردم را نگرفته بودم و اگر درخواست من در هفته گذشته از مردم برای حفظ آرامش و جلوگیری از راه اندازی راه پیمایی نبود، در خمینی شهر درگیری به وجود می آمد. شما مسئولین عادت به حضور در نماز جمعه ندارید و از مردم نیز دل جویی ننمودید. آیا به جا نبود در هفته گذشته یکی از مسئولین استان به منظور حضور در جمع مردم خمینی شهر، در نماز جمعه شرکت کند؟ آیا این 18 روز رسما مسئولی در جمع مردم حضور یافت؟ شما که نیامدید و حضور پیدا نکردید؛ کدام مسئول به صورت علنی در جمع مردم حاضر شد و اعلام موضع کرد؟

او، در ادامه اقرار می کند: داد شما مسئولین را من از تریبون نماز جمعه زدم و به جای شما من مردم را آرام نمودم. در حالی که یک نفر چشم یک روحانی را در تهران کور می کند، در خمینی شهر دل امام جمعه را خون می کنند. مسئولین به جای همدل شدن با من انتظار شنیدن این سخنان را نداشتند. واقعا قوه قضائیه را تضعیف می کنم؟ آیا با این سخنان نظام را تضعیف می کنم؟ من ضمن دلداری مردم انتظار داشتم بعضی از مسئولین مهم شهرستان خودمان هم در جمع مردم حاضر می شدند که حاضر نشدند. حضور مسئولین در جمع مردم باعث آرامش می شود. نخواهید از من بعضی از مطالب را بگويم. ما انتظار داریم به صورت کلاسیک با مردم برخورد نکنید و مردمی باشید. کم ترین تسلی خاطر مردم خمینی شهر حضور مسئولین استان در جمع مردم بود...

امام جمعه، با اشاره به سخنان سردار رادان، راجع به اجرای طرح ضربتی جمع آوری «اراذل و اوباش» که پس از فاجعه اتفاق افتاده برای آن روحانی در تهران بیان شد، ادامه داد: سئوال ما این است که آیا اگر چشم این روحانی کور نمی شد شما طرح را اجرایی می نمودید؟ با صداقت باشید. امیدواریم این طرح ادامه پیدا کند و کوتاه مدت نباشد. در شهرستان هم ما مقام قضایی باید با جدیت و اقتدار عمل کند. چرا باید اجازه داد بعضی با استفاده از سلاح سرد هر تجاوزی را مرتكب شوند؟ او، خطاب به مسئولین استان گفت: نوامیس مردم ما در شهرستان امنیت ندارند.

امام جمعه خمينی شهر، به کوتاهی دستگاه قضایی در رابطه با جرم تجاوز به عنف یکی از متهمان مشهور شهرستان اشاره نمود و گفت: این متهم در حال پرسه زدن در شهر است.

با علنی شدن این فاجعه، مسئولان استانی هم روایت ها و سناریوهای خود را سر هم بندی کردند تا واقعیت این فاجعه را پرده پوشی کنند. رییس کل دادگستری استان اصفهان، در گفتگو با خبرگزاری ها با توجیه این که از ارائه جزئیات چنین پرونده هایی که عمل منافی عفت دارد باید بیش تر خودداری کرد، گفت: تنها به بیان این نکته که تعدادی از متهمان دستگیر و بقیه آنان نیز تحت تعقیب هستند بسنده می کنم.

غلامرضا انصاری گفت: پرونده نهایتا در دادگاه کیفری و به صورت فوق العاده بررسی می شود. او، ادامه داد: این پرونده بعد از طرح در دادگاه کیفری به دیوان عالی کشور رفته تا سریع تر رسیدگی و افراد به مجازات برسند. انصاری، با تاکید به این که پرونده منافی عفت توسط نیروی انتظامی نیاز به تحقیق ندارد، گفت: چنین پرونده هایی در دادگاه خارج از نوبت رسیدگی می شود. او، در خصوص وضعیت متهمان گفت: افراد دستگیر شده تا زمان محاکمه در بازداشتگاه موقت هستند. رییس کل دادگستری استان اصفهان، در ادامه توجیهات خود، افزود: وقوع جرم در تمام دنیا یک واقعیت است و در سراسر دنیا نیز اتفاق می افتد و اکنون در استان اصفهان نیز به وقوع پیوسته اما نکته این که دستگاه قضایی در این زمینه کوتاه نخواهد آمد...

رییس پلیس آگاهی استان اصفهان هم گفت: چهارشنبه گذشته چند خانواده در یکی از باغ های اطراف اصفهان بدون رعایت موازین شرعی و عرفی، میهمانی را برگزار کرده بودند که عده ای از اراذل و اوباش این منطقه با اطلاع از این میهمانی و با هم دستی دوستان خود ضمن ورود به داخل باغ، زنان و دختران این میهمانی را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده بودند. سرهنگ حسين زاده با اشاره به ابن که نیروهای انتظامی شهرستان خمینی شهر با حضور در محل توانستند ۴ نفر از این افراد را دستگیر کنند، ادعا کرد: با توجه به پیگیری های جدی نیروی انتظامی این شهرستان در چند روز اخیر یکی دیگر از این متهمان نیز دستگیر شد و تحقیق برای بازداشت همدستان آنان ادامه دارد.

سایت تابناک هم در روز 18 خرداد در خبری با عنوان بازداشت عاملان جنایت دهشتناک در اصفهان به نقل از واحد مركزی خبر صدا و سيما نوشت: به گفته سرپرست اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان، چهارشنبه گذشته چند خانواده در یکی از باغ های اطراف اصفهان بدون رعایت موازین شرعی و عرفی، میهمانی را برگزار کرده بودند که عده ای از اراذل و اوباش این منطقه با اطلاع از این میهمانی و با همدستی دوستان خود ضمن ورود به داخل باغ، زنان و دختران این میهمانی را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده بودند. مصطفی صادقیان، گفت: تاکنون 5 نفر از این خلاف کاران بازداشت شده اند و تحقیق برای بازداشت همدستان آنان ادامه دارد. بر اساس شنیده ها خلاف کاران این ماجرا بیش از 20 نفر از اراذل و اوباش سابقه دار بوده اند که 2 نفر از آنان با کمک مردم محل و 3 نفر دیگر نیز با تلاش ماموران انتظامی بازداشت شده اند.

روزنامه سراسری روزگار، روز پنج شنبه 19 خرداد ماه دو خبرنگار زن خود را از تهران عازم خمينی شهر كرد و با برخی مسئولان شهرستان گفتگو كرد و از زوايای مختلف به اين مساله پرداخت و گزارش آن در روز شنبه 22 خرداد منتشر شد! البته مسئولان قضايی و انتظامی حاضر به گفتگو با اين خبرنگاران نشدند. در مطلب مذكور، عنوان تيتر این روزنامه چنین بود: «سفر به خمينی شهر؛ اين جا جنايت نرخی ندارد.»

«روزنامه اصفهان زيبا» هم در روز 18 خرداد گزارشی از اين واقعه منتشر كرد. در اين گزارش آمده بود: بـه دلـيـل وضعيت بغرنج در شهرستان خمینی شهر و بروز اتفاقات اخير كه امنيت مردم را نشانه گرفته است جمعى از مردم اين شهرستان روبروى دادگسترى تجمع كردند و خواستار رسيدگى فورى به اين وضع شدند. فاجعه در اين شهرستان به قدرى سنگين بوده است كه نماينده مجلس اين شهرستان را به واكنش تند وادار كرده است. ابطحى، نماينده مردم خمینی ىشهر با بيان اين نكته كه اين چندمين بار است كه چنين فجايعى در اين شهرستان رخ می دهد، گفت: قوه قضائيه بايد با اعزام گروهى مجازات اين افراد را سريع مشخص كند. در ادامه اين گزارش چنين نوشته شده بود: در شب جمعه دو هفته پيش فاجعه اى عظيم رخ می دهد. يك شخص آگاه در مورد جزييات فاجعه چنين می گويد: چند خانواده در باغ شخصى خود (؟) در حوالى شهرستان خمينى شهر در حالى كه چندان هم شئونات را رعايت نكرده بودند مشغول تفريح بودند. تعدادى افراد شرور كه گفته می شود 8 نفر (؟) بوده اند در محل حضور داشته اند. يك نفر از افراد شرور در حالى كه مست بوده است با شنيدن صدا از باغ كنارى وسوسه می شود و براى سرك كشيدن از ديوار بالا مى رود. اين نگاه كليد شروع فاجعه را مى زند. فرد مذكور از ديوار پايين مى آيد و با فكرى پليد، دوستان خود را به كارى وحشتناك دعوت مى كند. افراد شرور با سلاح هاى سردى كه همراه خود داشتند به افراد باغ هجوم می برند. مردها و بچه ها (؟) را به زور قمه با دست و پاى بسته در اتاق ها زندانى مى كنند و زنان و دختران را با خودشان مى برند. بعد از آزار و اذيت زنان و تجاوز آن ها را رها مى كنند. در حال حاضر سه نفر (؟) از افراد متخلف دستگير شده اند و مابقى مـتـوارى شـده اند. مردم با شنيدن خبر خشمگين مى شوند و اعـتراضى دسته جمعى روبروى دادگسترى خمينى شهر برپا می كنند. نماينده مردم خمينی شهر عملكرد نيروى انتظامى را ضعيف می خواند و می گويد: شب وقوع حادثه با وجود تماس تلفنى اهالى محل، نيروى انتظامى با تاخير زياد در صحنه حاضر مى شود كه به دنبال آن خاطيان براى فرار از محل حادثه فرصت كافى پيدا مى كنند. البته اين اولين جنايات در شهرستان خمينى شهر و در كل در اصفهان نبوده است اما تكرار اتفاق ها و عمق فاجعه همه را به واكنش وادار كرده است...

مسئولین و رسانه های حکومتی، با هدف منحرف کردن افکار عمومی از واقعیت این واقعه و هویت واقعی تجاوزکنندگان که به احتمال قوی از نیروهای بسیج حکومت هستند، سناریوهای مختلفی را پیش کشیده اند.

رییس آگاهی و امام جمعه اصفهان زنان را عامل این خشونت و تجاوز معرفی کردند. رییس اداره آگاهی اصفهان، دلیل آزار جنسی زنان حاضر در یک میهمانی در خمینی شهر را رفتار و پوشش آنان دانست. امام جمعه خمینی شهر هم گفته که افراد مورد تجاوز قرار گرفته با «رقاصی و شراب‌ خواری» دیگران را تحریک کرده ‌‌اند.

سرهنگ حسین‌ زاده، رییس آگاهی اصفهان، در تازه‌ ترین موضع ‌گیری به خبرگزاری ایسنا گفته که «اگر در این حادثه خانم‌ ها حداقل حجاب را در باغ رعایت کرده بودند، شاید مورد آزار و اذیت قرار نمی ‌گرفتند.» رییس اداره آگاهی استان اصفهان، پیش‌تر نیز گفته بود که مقصر اصلی واقعه، افراد مورد تعرض هستند.

سرهنگ حسین ‌زاده در گفتگو با ایسنا، یادآوری کرده که اگر موازین اخلاقی توسط میهمانان رعایت می ‌شد، اراذل و اوباشی که هفت نفرشان سابقه‌ دار هستند و در باغ مجاور مشعول شرب خمر بودند، وارد این باغ نمی ‌شدند و چنین اتفاقی نمی ‌افتاد.

این در حالی است که مردم خمینی ‌شهر، به جدی‌ نگرفتن ماجرا توسط پلیس در زمان وقوع و تاخیر 45 دقیقه ‌ای نیروی انتظامی در پاسخ به استمداد تلفنی یکی از زنان قربانی، اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به اهمال ماموران پلیس شده بودند.

با بالا گرفتن اعتراض ‌های مردم، به خصوص به عدم اطلاع ‌رسانی در مورد حادثه، غلامرضا انصاری رییس دادگستری استان اصفهان، روز چهارشنبه 18 خرداد، در گفتگو با رسانه ‌ها، سرپوش گذاشتن بر این واقعه را چنین توجیه می کند: «سكوت و عدم اطلاع ‌رسانی در خصوص متهمان صرفا به منظور رعایت اصول قضایی برای دستگیری متهمان بوده است و ضروری بود تا بدون هرگونه جار و جنجال، پلیس بتواند محل‌ های تردد و اختفاء این جنایت كاران را شناسایی و آن ها را دستگیر كند.»

رییس دادگستری استان اصفهان، اعلام کرده که 12 متهم این واقعه كاملا برای آن ها شناخته شده ‌اند و از این تعداد 4 تن در اختیار دستگاه قضایی هستند که با قرار بازداشت موقت در زندان به سر می برند. او، گفته که از دادستان و مسئولان امنیتی و انتظامی استان خواسته‌ كه سایر افراد را هرچه زودتر دستگیرکرده و تحویل دستگاه قضایی دهند.

غلامرضا انصاری، از مردم درخواست كرده که با صبر و حوصله، در انتظار اخبار دستگیری سایر متهمان و مجازات قاطع آن ها باشند. او، قول داده که شخصا موضوع را پیگیری کند و نتیجه را به اطلاع مردم برساند.

باین ترتیب، همه 12 نفر متجاوز برای رییس دادگستری اصفهان شناخته شده هستند در حالی که فقط 4 نفر از آن ها را بازداشت کرده اند؟ سئوال این است که اگر این 12 نفر شناخته شده هستند اولا چرا همه آن ها را دستگیر نکرده اند؟ دوما، چرا پلیس و مقامات قضایی اصفهان سعی دارند آن را پرده پوشی کنند؟

روزنامه «روزگار» در شماره روز پنج شنبه 19 خرداد خود نوشته که خبر این حادثه به دلیل اهمیت آن در خمینی ‌شهر و اطراف آن پیچیده و کسی نیست که از آن بی ‌اطلاع باشد.

«روزگار»، به نقل از یکی از اهالی جوان خمینی‌ شهر درباره این واقعه نوشته است: «... گفته ‌ها حکایت از این دارند که پنج نفر از مهمانان زن و پنج نفر دیگر مرد بودند. اراذل و اوباش پس از بستن دست و پای مردان، زنان را مورد تجاوز قرار می ‌دهند. هر چقدر هم زنان جیغ و فریاد می‌ کنند کسی به سراغ‌ شان نمی‌ آید، حتی با پلیس 110 نیز تماس گرفته شده، اما ماموران به این موضوع بی ‌توجهی کرده و پس از ۴۵ دقیقه در در محل حاضر می‌ شوند.»

این جوان به روزنامه «روزگار» گفته که در میان قربانیان این حادثه مقام قضایی بازنشسته ‌ای نیز وجود داشته و ظاهرا با تلاش‌ های او نامه ‌ای برای پیگیری سریع‌ تر موضوع به دفتر آیت ‌الله خامنه ‌ای فرستاده شده است.

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل ایران در نشست خبری روز دوشنبه 23 خرداد ماه خود، درباره پرونده تجاوز دسته جمعی به زنان در یک مهمانی خصوصی در استان اصفهان گفت: «یکی از تاکیدات ما، برخورد با افراد شرور و اراذل و اوباش است. دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی باید نسبت به این موضوعات حساسیت داشته باشند تا این‌گونه حوادث تکرار نشود.»

محسنی اژه ای، هم چنین گفته است: «از سوی دیگر به خانواده ‌ها سفارش می ‌کنیم تا اقداماتی که موجب خدشه ‌دار شدن عفت عمومی می ‌شود، انجام ندهند. برخی از تعرضات به دلیل کوتاهی ‌های اولیه است.»

پیش از این هم تعدادی از مقامات محلی ضمن اظهار تاسف و اعتراض به واقعه تجاوز دسته جمعی به زنان حاضر در این میهمانی، از پوشش نامناسب آن ها انتقاد کرده بودند؟!

سالمی، امام جمعه خمینی شهر گفته است که «این ها (کسانی که به آن ها تعرض صورت گرفته) آدم های علیه ‌السلامی نبودند.» او، افزوده که «این جا نود درصد به محمود احمدی نژاد رای داده ‌اند، اما در عوض خیری ندیده اند.» و اضافه کرده: «شاید این کار نقشه دشمنان بوده باشد.»

احمد حقيقی، فرماندار خمينی، روز دوشنبه 23 خرداد ماه، در گفتگو با ايرنا، گفت: انتشار اين خبر توسط برخی از رسانه ها كه به اشتباه به اين روستا منتسب شده بايد فوری اصلاح شود.

او، بابيان اين كه همه بايد هوشيار و مراقب باشند تا افراد سودجو و دشمنان انقلاب از احساسات پاك مردم سوء استفاده نكنند، اظهار داشت: با توجه به حجم گسترده تبليغات منفی دشمنان نظام و پخش سريع اخبار حوادث اين گونه، بايد موضوع به صورت كارشناسی ريشه يابی شود.

او، ادعا كرد: طبق شواهد موجود اين حجم از تبليغات نشان دهنده حضور دست های پنهان براي فراهم كردن بهانه تحريك اذهان عمومی مردم شهيد پرور اين شهرستان است...

سردار «حسن كرمی»، روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران گفت: وقوع اين جنايت، سازمان يافته نبود و ميانگين سنی متجاوزان از 25 سال به پايين است كه بعضی از آن ها نيز سابقه شرارت دارند.

كرمی، افزود: در اين واقعه مقارن ساعت 18 روز سوم خرداد ماه يك خانواده 13 نفره در قالب هفت مرد و شش زن كه دو نفر هم از اقليت های مذهبی بودند، در اين باغ گرد هم آمدند و در حريم خصوصی خود رفتارهايی مرتكب شدند كه اين رفتارها توجه يك پيرمرد باغبان مستقر در باغ همسايه را به خود جلب كرد.

او، گفت: باغبان مزبور با مشاهده اوضاع مهمانی در باغ، با دوستان جوان خود تماس گرفت و آنان را مطلع كرد و پس از آن 12 نفر به باغ پير مرد آمده و شبانه از ديوار اين باغ به داخل باغ محل جشن و تفريح هجوم بردند.

فرمانده نيروی انتظامی استان اصفهان، در پاسخ به اين سئوال كه چرا مردان حاضر در مهمانی با مشاهده متجاوزان اقدام به عكس العمل و داد و فرياد نكرده اند، این طور توجیه می کند: آنان خود مرتكب رفتاری شده بودند كه فكر می كردند متجاوزان نيز برای برخورد با آنان به اين محل آمده اند لذا در برابر اقدام آن ها مرعوب شدند...

در سخنان این سردار، داستان اقلیت مذهبی، توجه پیر مرد باغ همسانه و خبر کردن 12 نفر و مرعوب شدن زنان مورد تجاوز قرار گرفته، مسائل قابل تعمقی است و بر خلاف ادعای این سردار، این یورش و تجاوز، بسیار هم سازمان یافته به نظر می رسد.

«عبرت نیوز»، طی گزارشی نوشته است اظهار نظرهای مختلف و برخی موضع گیری های نادرست طی روزهای گذشته و در خصوص ماجرای جنایت «14 مرد خبیث» در باغی واقع در خمینی شهر اصفهان، هم چنان توسط افکار عمومی پیگیری می شود و متاسفانه عدم اطلاع رسانی شفاف به شایعات در این مورد دامن زده و موجب شده حتی برخی چهره هایی که پیش از این به نقد مجازات اسلامی در ایران و با نقاب حقوق بشر می پرداختند، نیز وارد صحنه شده و با بهره گیری از خلاء موجود بر شبهه در اذهان دامن زده و سخنان نادرستی را القاء نمایند.

خبرنگار حقوقی عبرت نیوز، در ادامه گزارش خود می نویسد: ... آیا متهمان به صورت کلی دستگیر شده اند و آیا تحقیقات تکمیل شده، آیا شکات پرونده در مقابل جانیان قرار گرفته اند و مجموعه تقصیرات افراد مورد بررسی قرار گرفته است تا بتوان در مورد آن تصمیم گرفت. حقیقتا در کجای این فرایند دستگاه قضایی و دادگستری خمینی شهر قصوری صورت داده است .

دستورات قاطع صادر نشده، تعقیب متهمان نادیده گرفته شده، پرونده تکمیل نشده، افراد شناسایی نشده اند، شکایت اخذ نشده، زمینه مجازات قاطع فراهم نیست، این سئوالی است که باید از برخی افراد صاحب نظر و خصوصا امام جمعه محترم خمینی شهر و سایرین سئوال کرد.

اما در حاشیه رییس پلیس آگاهی اصفهان، فارغ  از تکالیفی که قانون به عهده او گذاشته و در حالی که بیش از هر کس دیگر باید پاسخ گو باشد در گفتگوی رسانه ای حاضر می شود و سخنانی را طرح می سازد که بلافاصله دست آویز جریانات خبری شده و از آن به عنوان ابزار بهره می گیرند.

... در همین راستا و به جهت شبهات به وجود آمده «عبرت» بر آن شد تا علی رغم تمام مشکلات و در گفتگویی صریح به اصل این ماجرای جنایت کارانه پرداخته و حقیقت را همان گونه که بوده طرح کند و این نکته امکان پذیر نیست مگر با گفتگوی با دادستان شهرستان خمینی شهر که از همه به ماجرا نزدیک تر است .

دادستان خمینی شهر، در بیان حقایق این ماجرا و به منظور خاتمه دادن به حرف و حدیث های مختلف و سوء استفاده برخی افراد در داخل و خارج از کشور که مقاصد خوبی را دنبال نمی کنند  به عبرت نیوز می گوید:

عصر روز سوم خرداد و مصادف با روز زن «دو زوج  و دو برادر به همراه خواهرهایشان به همراه جمعی از دوستان که جمعا 14 نفر» بوده اند یعنی شامل 6 خانم و 8 آقا که میانگین سنی آن ها 23 تا 29 سال بوده به قصد برگزاری برنامه ای تفریحی و با گرفتن باغ یکی از دوستان شان عازم خمینی شهر می شوند و پس از ورود به باغ و برداشتن پوشش های اسلامی و با پوششی بسیار نادرست در فضایی که نامحرم در آن بوده است به رقص و پایکوبی می پردازند .

پس از گذشت مدت زمانی و با بالا رفتن صدای این افراد، توجه دو جوان حاضر در «باغ مجاور محل» جلب شده و از این زمان و به دلیل شرایط حاکم بر خانم ها و خصوصا وضعیت پوشش آن ها موجب تمرکز بیش تر این دو تن شده و به دنبال آن و با تماس با سایر افراد، 12 نفر دیگر نیز به جمع متخلفان اضافه شده و نگاه گناه آلود به جمعی که البته رعایت شرع و قانون و حتی مصالح شخصی خود را نکرده بودند ادامه می یابد .

دادستان خمینی شهر، به عبرت می گوید: این جمع پس از چند ساعت نگاه کردن و در حالتی که «قطعا با هدایت شیطان» بوده به فکر اقدامی جنایت کارانه افتاده و درست ساعت 12 شب، با پوشاندن صورت های خودشان و با در دست داشتن سلاح سرد و با ایجاد رعب و وحشت وارد باغ شده و اقدام به ضرب و شتم حاضرین می کنند و متاسفانه آقایان حاضر هم هیچ گونه مقاومتی صورت نمی دهند و این افراد نیز با سوء استفاده از وضعیت موجود و ترساندن حاضرین، مردها را در اتاقی حبس کرده و سپس به سرعت خانم ها را به وسیله خودرو از محل خارج کرده و به نقطه ای در همان نزدیکی منتقل و در شرایطی بسیار ناراحت کننده دست به آزار و اذیت بانوان می زنند و پس از قرارگرفتن در شرایطی خطرناک نیز آن ها را در محل رها کرده و از صحنه می گریزند .

در همین زمان و توسط یکی از افراد حاضر مراتب به پلیس 110 اطلاع داده می شود و فورا ماموران به محل اعزام و با گزارش قضیه به بازپرس کشیک دادسرای خمینی شهر که جا دارد از ایشان تشکر ویژه داشته باشم، دستورات لازم صادر و تمامی واحدهای پلیس بسیج و با انسداد مسیرها تجسس صورت گرفته و محل گرفتار شدن بانوان کشف و تمامی افراد در شرایطی حفاظت شده قرار می گیرند.

حجه الاسلام رضایی، در ادامه می گوید:... بنابراین در این پرونده تا این لحظه 14 شاکی داریم و 14 متهم که 4 نفر از آن ها بازداشت شده و سایرین برای ما شناخته شده اما متواری هستند .. 

پیش کشیدن پوشش نامناسب زنان مورد تجاوز قرار گرفته و حتی تهدید برخورد قانونی با آن ها به دلیل بدحجابی، رسما و علنا این پیام را می دهند که قربانیان تجاوز مجرم هستند چون که حجاب خود را رعایت نکرده اند؟ چنین نگرشی رسما فراخوان به همه جانیان حکومت اسلامی که حتی به منازل و باغ های مردم بریزند و به زنان و دختران شهروندان تجاوز کنند و این طور توجیه نمایند که آن ها حجاب را رعایت نکرده اند. بنابراین، امنیت در حکومت اسلامی به جایی رسیده است که حتی هیچ زن و دختری در چاردیواری خود نیز احساس امنیت نکند!

این گفته امام جمعه اصفهان که «البته آن ها هم آدم های علیه ‌السلامی نبوده اند»، پیام بسیار خطرناکی است و به این معنی که اگر زنی حجاب مطابق خواست حکومت اسلامی را رعایت نکند، حتی اگر در چهاردیواری خودش هم باشد باز هم تجاوز کردن به او جایز است و اط نظر سران و مقامات و مسئولین حکومت اسلامی هیچ مانع شرعی، قانونی و اخلاقی ندارد؟! اما امام جمعه، هنگامی که با اعتراض مردم روبرو شد و وضع شهر را ملتهب دید تغییر موضع داد و به انتقاد از مسئولین حکومتی در محل پرداخت.

مهم تر از همه مشاهده عمومی مردم ایران این است که حکومت اسلامی چگونه ده ها هزار مامور رسمی و شخصی خود را در سطح شهرها، پارک ها، دریاها، مراکز کار، دانشگاه ها، مدارس و غیره به حال آماده باش درمی آورد تا از عدم رعایت حجاب اجباری جلوگیری نماید اما روز روشن مردم متجاوزان به زنان تجاوز می کنند و مقامات و مسئولین و ارگان های امنیتی - قضایی حکومت نیز آن را توجیه می نمایند؟!

روز دوشنبه 23 خرداد 90 برابر با 13 ژوئن 2011، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، آغاز اجرای طرح «امنیت اخلاقی» را اعلام کرد، نوک تیز پیکان حمله او متوجه «بدپوششان» به عنوان عوامل «رواج ناامنی در جامعه» بود. واژه «بدپوششان» مدتی است در واژه ‌نامه حکومت اسلامی جای واژه «بدحجابان» را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی حکومت اسلامی ایرنا، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی و معاونت اجتماعی ناجا، که در مراسم صبحگاه مشترک فرماندهی انتظامی تهران سخن می‌ گفت، اعلام کرد که در اجرای «طرح امنیت اخلاقی»، نیروهای آموزش ‌دیده زن و مرد از امروز دوشنبه ۲۳ خرداد به گشت ‌زنی در سطح شهر تهران و «برخورد شدید با بدحجابی خواهند پرداخت.»

در جای دیگری از این گزارش، از قول رادان از اجرای «طرح مبارزه با بدپوششی» نام برده شده که قرار است از 24 خرداد ماه در تهران، گیلان و مازندران آغاز شود.

رادان که در وقایع 88، یکی از متهمان تجاوز به زندانیان در زندان مخوف کهریزک بود، خطاب به ماموران حاضر در این مراسم گفت: «تمامی آموزش ‌های لازم به شما ارائه شده و با توجه به روحیه دینی موجود در خود نسبت به اجرای طرح اقدام کنید.»

فشارهای داخلی و بین المللی و به ویژه کشته شدن محسن روح الامینی در قتل گاه مخوف کهریزک، فرزند یکی از مسئولان بلندپایه حکومت اسلامی، باعث تعطیلی کهریزک از سوی خامنه ای شد. 

در همين زمينه، حسين علايی، ریيس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران، در نامه‌ ای که در آن دوره چند وب ‌سايت منتشر نمود اشاره کرده بود که محسن روح ‌الامينی، يکی از کشته ‌شدگان حوادث اخير و فرزند مشاور ارشد محسن رضايی، «زير شکنجه» جان باخته است.

پرونده محمد کامرانی و محسن روح الامینی، دو تن از قربانیان در ارتباط با اعتراضات سال 88 زندان کهریزک، در اختیار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گرفت و یک قاضی را نیز برای پیگیری پرونده آنان مامور گردید.

قاضی مرتضوی، ادعا کرده بود که این دو نفر مننژیت داشته اند و در اثر این بیماری، هنگام بازداشت جان خود را از دست داده اند. در حالی که عماد افروغ، یکی از چهره های سرشناس اصول گرا، ضمن انتقاد از تاخیر در رسیدگی به «برخوردهای قهرآمیز و دستگیری های غیرمترقبه» گفته است که «این که توسط یکی از مسئولان گفته می شود آقایان روح الامینی و کامرانی پیش از دستگیری مننژیت داشته اند، در مخیله ما نمی گنجد بلکه باید با مسببین این موضوع به موقع برخورد شود.» 

خبرگزاری حکومتی مهر، به نقل از علی مطهری، نماینده محافظه کار مجلس، گزارش داد که باید افراد مقصر در مرگ زندانیان حوادث اخیر مانند محسن روح الامینی معرفی و مجازات شوند تا از تکرار «این اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی» جلوگیری به عمل آید. 

کاظم جلالی، سخن گوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، گفته بود: «سعيد مرتضوی وعده داده تا پرونده پزشکی اين دو نفر که به گفته وی به دليل بيماری مننژيت در زندان فوت کرده‌اند به اعضای اين کميسيون مجلس ارائه شود.»

نیروی انتظامی حکومت اسلامی نیز درباره تعطیلی بازداشت گاه کهریزک اطلاعیه ای صادر کرده و نوشته بود: «تعدادی از مسئولان، ماموران، کارکنان و رده های نظارتی این باز داشتگاه به دلیل سهل انگاری و تخلف عزل و تنبیه شده اند.

اما هنوز هم پیگیری های مجلس و کمیته ویژه بررسی جنایات قتل گاه کهریزک  روشن نشده است. علاوه بر سران حکومت اسلامی، مسئولین مستقیم این زندان مخوف، قاضی مرتضوی و سردار رادان بودند. در زندانی که شکنجه گران زندانی ها را در زیر تجاوز و شکنجه می کشتند. بنابراین، رادان های آدم خوار قرار است امنیت شهروندان را تامین کنند در واقع یادآور مثل معروفی است که «امنیت گوسفندان را به دست گرگان سپردن است!»

هم چنین پس از این واقعه روز دوشنبه، 23 خرداد ماه 1390، خبر پلمپ باغ های برگزارکننده مهمانی مختلط در رسانه های حکومتی منتشر گردیده بود. ایسنا، نوشت: فرمانده انتظامی دماوند از پلمپ 21 سالن و باغی که اقدام به برگزاری مهمانی مختلط و خارج از چارچوب شئونات اسلامی کرده بودند، خبر داد.

سرهنگ قدسی، با بیان این که با توجه به آغاز فصل تابستان و گرمی هوا بسیاری از افراد تمایل دارند که میهمانی ‌های خود را در باغ و ویلا برگزار کنند، گفت: شهرستان دماوند به خاطر وجود ویلا و باغ‌ های بسیار به عنوان باغ شهر استان شناخته می‌ شود و همواره شاهد برگزاری مراسم ‌هایی از جمله تولد و عروسی در این باغ ‌ها هستیم.

او، با بیان این که برگزاری مراسم‌ های مختلط و خارج از شئونات اسلامی بر اساس قانون جرم محسوب می ‌شود، گفت: با هماهنگی ‌هایی که با مقام قضایی و مجمع امور صنفی تالار و رستوران‌ داران صورت گرفته است، تالارها و سالن ‌هایی که جشن ‌های مختلط برگزار می ‌کنند، پلمپ خواهند شد.

قدسی، با بیان این که از سال گذشته تاکنون 21 باغ ویلا و تالارهایی که اقدام به برگزاری مراسم و جشن‌ های مختلط کرده ‌اند با هماهنگی مقام قضایی پلمپ شده ‌اند، گفت: در این راستا بیش از 100 نفر از مسئولان و متصدیان و شرکت ‌کنندگان این گونه مراسم ‌ها دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضایی شدند.

قبل از این واقعه، احمدی مقدم، فرمانده‌ نيروی انتظامی حکومت اسلامی، در مورد تجاوز جنسی به زنان، گفته بود: «گشتن با ظاهر نامناسب در جامعه بستر وقوع جرم است… ‌معمولا خود قربانيان بسترساز قربانی ‌شدنشان بوده ‌اند.» (جرس، 28 آبان 1388)

غلامعلی ریاجی وکیل دادگستری نیز در مقاله ای در «آرمان» نوشته تاسف آورتر از حادثه خمینی شهر طرز برخورد پلیس منطقه است که به جای عذرخواهی و استعفا به گونه ای صحبت می کند که گویا زنانی که به آن ها تجاوز شده بیش از مقصران مقصر بوده اند. وی با افزودن جنبه های منفی مانند نداشتن پوشش مناسب یا مشروب خواری در آن مراسم سعی کرده است سنگینی بار اتهام را از دوش متجاوزان بردارد به خصوصی که اعلام می کند بین این زن ها و مردها رابطه فامیلی وجود نداشته، به شکل بسیار بدی افراد تجاوز شده را در معرض اتهام قرار می دهد در حالی که پلیس وظیفه دارد حتی اگر زنان سر برهنه بودند امنیت آنان را تامین می کرد

به نوشته مقاله «آرمان»، حالا که متجاوزین با احساس امینت از عدم مراقب پلیس و فقدان پوشش امنیتی لازم در محل و آسوده خیال مزاحم مردم شده اند حداقل این است که مسئول مستقیم امنیت منطقه یعنی پلیس ... از سمت خود استعفا دهد.

وبلاگ محمد مصطفايی وکيل دادگستری نیز نوشته است: زنی که مورد تجاوز بی رحمانه عده ای از مردان هوس ران در باغی در نزدیک اصفهان قرار می گيرد می گويد درب باغ زده شد. و يکی از آقايان رفت و در را باز کرد. دو نفر پشت در بودند. گفتند که از طرف پليس هستند و دارای حکم قضایی می باشند. آن ها لباس شخصی بر تن داشتند و ظاهرشان به نيروی های بسيجی شبيه بود. صورت شان دارای ريش بوده و پيراهن شان نيز روی شلوارشان بود وارد باغ شدند. همين که وارد شدند چند نفر ديگر هم از ديوار و درب وارد شدند و همه جا را محاصره کردند. ما را تهديد کردند که از تلفن همراه مان استفاده نکنيم. مردان چون گمان می کردند که آن ها مامور هستند از خود مقاومتی نشان ندادند. اين زن می گويد ما به پليس زنگ زديم ولی پليس بعد از اين که متجاوزين رفتند سر رسيدند. بعد از آن هم به ما گفتند که جرات نداريم حرفی در اين خصوص در جايی مطرح کنيم و حال نيز اجازه حرف زدن نداريم. به هيچ عنوان اجازه نمی دهند ما واقعيت را مطرح کنيم و بگوييم که کسانی که به باغ هجوم آوردند از نيروهای لباس شخصی بودند که با تنی چند از اشرار تبانی کرده بودند تا اين فاجعه را رقم بزنند و حال آن ها هستند که نمی خواهند مجرمين اصلي دستگير شوند.

گفته های اين زن که نخواست نامش به لحاظ تهديدهايی که شده است مطرح گردد قابل تامل است. به خصوص اين که اتفاقات و عملکرد دستگاه انتظامی و پليس و نيز اظهارنظرهايی که در اين مورد می شود نشان می دهد که کسانی که به باغ يورش برده و تجاوز کرده اند به اصطلاح ارازل و اوباش نبوده اند و اين عده از افراد از جمله افراد مذهبی بوده اند که قصد انتقام گيری مذهبی داشته اند...

همه این تحلیل ها و گزارشات و اظهارنظرهای مقامات حکومت اسلامی در خمینی شهر، نشان می دهند قربانیان حادثه همان طور که برخی از مسئولین نیز درخواست کرده اند به جای مجرمین به دلیل نداشتن حجاب در باغ خود یا اقوام شان، محاکمه و مجازات خواهند شد. به همین دلیل در هیچ کدام از گفته ها و نوشته ها و گزارشات کم ترین خبری از قربانیان و همراهان آن ها منتشر نشده است که چه بلایی سرشان آمده است.

بدين ترتيب، حکومت اسلامی زنانی را که مورد تجاوز به عنف واقع شده ‌اند به جای متجاوزان مورد تحقیر و تهدید و اتهام قرار داده است تا آنان جرات بیان درد خود به هیچ کس و نهادی نداشته باشند. حکومتی که هيچ اقدامی در پيش گيری از اين گونه جرائم انجام نمی دهد و ماموران آن در بسیاری موارد نیز شريک جرم هستند روشن است که این گونه جنایات را پرده پوشی می کند. برای مثال، بنا به گزارش‌ ها، زنی که در 13 آبان 1388 در قيامدشت، مورد تجاوز قرار گرفت، گفته است که دو تن از تجاوزگران مامور حکومتی بوده ‌اند.

قوانین حکومت اسلامی، هم به متجاوزان و قاتلان جرات می دهد که به راحتی مرتکب جرم شوند بدون این که نگران عواقب قانونی آن باشند و از سویی، هم قوانین قربانی را هر چه بیش تر تحت فشار قرار می دهد در مورد آن چه که به سر آورده اند سخنی نگوید. بی شرمانه می گویند: «اگر گوشت را جلوی گربه بيندازی غيرممکن است که گربه گوشت را نخورد.» (از سخنان فضل‌ علی، نماينده ولی‌ فقيه در دانشگاه خواجه ‌نصرالدين طوسی، ايلنا، 29 آبان 1388)

کم نیستند زندانیان سیاسی آزاده شده ای که توسط شکنجه گران حکومت اسلامی مورد تجاوز قرار گرفته اند. بسیاری از آن ها به دلایل مختلف این درد خود را از جامعه مخفی می کنند و تنها عده انگشت شماری این مساله را به رسانه ها و افکار عمومی کشیده اند تا جنایات حکومت اسلامی را در مورد خشونت جنسی نیز افشا گردد.

تابوی جرائم جنسی، علاوه بر تحقیر و تهدید فرد مورد تجاوز قرار گرفته، به تجاوزگر نيز به عنوان مدافع شئونات اسلامی و قوانین اسلامی حکومت نگریسته می شود. تابو بودن پرده بکارت و سکس و ادم آموزش جوانان در این مورد، هر چه بیش تر جامعه را حریص تر و بسته تر و مردسالارتر بار می آورد و تحقیر و ستم کشی زن و زن ستیزی را به دنبال دارد. بنابراین عوامل مختلفی از تابو بودن روابط جنسی آزاد گرفته تا قوانین اسلامی و غیره دست به دست هم می دهند تا در بسياری از موارد قربانی برای حفظ آبرو و حیثیت خانواده و جان خود، اصل وقوع جرم را بیان نمی کنند و یا حتی بعضا انکار نیز می کند. رفتار و قوانین و سیاست های حکومت اسلامی نيز هر چه بیش تر به این فضاها دامن می زند و جرائم جنسی پوشیده می مانند. در نتیجه قربانی و شخص تجاوز شده با دنیایی درد و رنج جسمی و روحی روزگار سختی می گذراند و چه بسا متاسفانه به خودکشی نیز منجر می گردد. یا این که قربانی به دست نزدیکان خود کشته می شود. بنابراین، نپرداختن به اين رخدادها و عدم تلاش گسترده در راستای شکستن تابوهای جنسی در جامعه، باعث می شود که روزبروز قربانیان جنسی بیش تر و بیش تر شوند به طوری که عوارض و عواقب آن، حتی به نسل های بعدی نیز انتقال داده شود.

عموما در کشورهای جهان، زنی و دختری و حتی مردی مورد تجاوز قرار می گیرد نهادهای دولتی و غیردولتی خدمات ویژه به او می دهند تا این کابوس را از سر بگذراند و فراموش کند. اما در حاکمیت جمهوری اسلامی متجاوزان مستقیم و غیرمستقیم مورد تشویق هم قرار می گیرند و قربانیان مورد تحقیر و سرکوب. در واقع اگر متجاوزان به جسم زنان تجاوز کرده اند مقامات و مسئولین حکومت اسلامی نیز قربانی را به لحاظ روحی و روانی تحت فشار قرار می دهند. به اعتقاد روانشناسان تجاوز یکی از شدیدترین انواع خشونت است که آثارش تا سال ها می تواند بر ذهن و روان کسی که مورد تجاوز قرار گرفته است، تاثیر بگذارد.

یک وجه خشونت و شکنجه در زندان های حکومت اسلامی، مساله تجاوز است. حکومت اسلامی، در این سی و سه سال حاکمیت خود، همواره این خشونت را به اشکال مختلف تبلیغ و هم چنین توجیه کرده است. تنها سرنگونی حکومت اسلامی می تواند دردها و رنج های مردم داغ دیده و ستم دیده و سرکوب شده را کاهش دهد!

چهارشنبه بیست و پنجم خرداد 1390 - پانزدهم یونی 2011

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com