بازگشت به خانه

دوشنبه 27 تير 1390 ـ  18 جولای 2011

 

فعالان سياسی داخل کشور از تبعیدی ها درخواست رهبری قوی و قاطع دارند

مارتین فلتچر ـ تایمز

ترجمه از انگلیسی محبوبه حسین زاده

فعالان اپوزیسیون در تهران خواستار رهبری قوی و قاطع از بین تبعیدی های برجسته ایرانی هستند تا مانع مرگ جنبش به اصطلاح سبز کشورشان شود.

دوازده گروه مخفی، مانیفستی را تهیه کرده اند که به روزنامه تایمز رسیده است. این مانیفست درخواست ایجاد یک شورای سبز جدید برای تحریک جنبش سبز را دارد؛ جنبشی که میلیون ها ایرانی را بعد از انتخاب مجدد و مناقشه برانگیز رئیس جمهور محمود احمدی نژاد در سال 2009 به خود جذب کرد ولی هم اکنون این جنبش تقریبا در حال مرگ است.

این فعالان که در سرکوب های بعد از انتخابات ضعیف شده اند، از موفقیت های قیام های امسال اعراب شرمسار شده اند و برخوردها و کشمکش های بین هم میهنان خارج از کشور هم آنها را ناامید کرده است.

آنها می گویند؛ شورای پیشنهادی باید با اهداف صریح و آشکاری برای متحد کردن جنبش موافقت کند و شبکه جدیدی از افراد در سراسر ایران ایجاد کند و روش هایی را برای اعتراض - از اعتصاب و بایکوت گرفته تا مطرح و شرمسار کردن مقامات رژیم - سازماندهی کند.

این سند می گوید: «ما در ایران در جستجوی رهبری قاطع و محکم از بین رهبران سبز خارج از کشور هستیم.»«جنبش در اینجا می تواند دوباره از سر گرفته شود و به سمت پیروزی حرکت کند مشروط به این که چنین رهبری داشته باشد. اگر نه، این جنبش تلاش ناموفق دیگری برای آوردن آزادی، شان و مقام و احترام برای کشورمان خواهد شد.»

    این فعالان که در سرکوب های بعد از انتخابات ضعیف شده اند، از موفقیت های قیام های امسال اعراب شرمسار شده اند و برخوردها و کشمکش های بین هم میهنان خارج از کشور هم آنها را ناامید کرده است.

یک تحلیلگر برجسته گفت؛ این سند، ارائه دهنده وضعیت فعلی است. او گفت: «یاس و ناامیدی زیادی وجود دارد. مردم از جنبش منصرف شده اند.» حتی خود رهبران خارج از کشور هم نمی توانند با هم موافقت کنند که می خواهند چه چیزی را اصلاح و یا جایگزین رژیم کنند.

عوامل دیگری هم اپوزیسیون را تحریک به اقدام کرده است از جمله؛ خاموش کردن میرحسین موسوی و مهدی کروبی- رهبران غیررسمی جنبش - توسط رژیم. این دو نفر از ماه فوریه در حبس خانگی قرار دارند. همچنین شکست ماه گذشته برای برگزاری تظاهراتی که فراخوان آن به مناسبت دومین سالگرد انتخابات مناقشه برانگیز داده شده بود.

تعداد کمی اجتماع کردند. یک مشاور سابق آقای موسوی که به نگارش این مانیفست کمک کرده، گفت: «یک شکست بود و تمام ضعف جنبش سبز را نشان داد. فقط روحیه مردم را تضعیف و آنها را دلسرد کرد.»

هدف این مانیفست، تبعیدی هایی همانند اردشیر امیر ارجمند - مشار ارشد آقای موسوی- و مجتبی واحدی- از مشاوران آقای کروبی- است که هم اکنون در پاریس و ایالات متحده زندگی می کنند. آنها امسال کمیته هماهنگی راه سبز امید را تشکیل دادند که دستاورد اندکی داشت.

در کشوری که از صعود نرخ تورم و بیکاری در رنج است، این سند خواستار «تاکتیک ها و استراتژی هایی است برای انتقال نارضایتی های فزاینده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در داخل کشورمان و تضمین این که جنبش دچار انشعاب نمی شود.»

این سند می گوید که شورای جدید باید از اینترنت و تلویزیون های ماهواره ای برای ترغیب مخالفان رژیم برای تاسیس شبکه ای از افراد مخفی استفاده کند. مشاور سابق گفت: «هیچ موفقیتی بدون گسترش این شبکه ها حاصل نمی شود. آنها قلب این جنبش هستند.»

مانیفست نتیجه گیری می کند: «نمی توان بیشتر از این، ساده لوحانه تصور کرد که سمت استبدادی این رژیم به سادگی به دلیل اختلافات درونی و نبرد قدرت سقوط می کند.»

24 تیر 1390

سايت ايران در جهان

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com