بازگشت به خانه

دوشنبه 27 تير 1390 ـ  18 جولای 2011

 

آنچه واحدی در «بالاترین» گفت

گزارش سايت «خودنویس»

بر        بر اساس مصاحبه‌ای که سایت بالاترین یکی از وبسایت های پرطرفدار وب 2 در روز جمعه 24 تیر 90 به صورت گفتگوی زنده با آقای مجتبی واحدی برگزار کرد، مطالبی از سوی مشاور مهدی کروبی، یکی از رهبران دربند جنبش سبز ایران مطرح شد، که یکی از اعضای خودنویس خلاصه‌ای از نکات مهم‌تر آن را ثبت کرده است. خلاصه‌ای از صحبت‌های مجتبی واحدی در مصاحبه با بالاترین به شرح زیر است:ه

 

مواضع مشترک واحدی و کروبی

ایشان در ابتدای صحبت خویش و قبل از هرچیز در پاسخ به سوالی که از میزان تطابق نظرات و گفته‌های آقای واحدی با آقای کروبی جویا شده بود، به بیان ارتباط خود با آقای مهدی کروبی پرداخته و متذکر شد که در برخی موارد و مصاحبه‌ها، ایشان به عنوان سخنگوی آقای مهدی کروبی ظاهر شده و به ابراز صریح نظرات و گفته‌های آقای کروبی می‌پردازد و در بخشی دیگر ایشان تنها به عنوان یک مشاور ظاهر شده و نظرات و عقاید شخصی خود را در اختیار عموم قرار می‌دهد، که آقای کروبی می‌تواند با قسمتی یا تمامی آنها موافق باشند و یا به طور کلی آنها را مورد قبول خود ندانند.

در این بخش همچنین،  واحدی با تذکر این نکته که ایشان همواره سعی دارد که با توجه به شناختی که در طول مدت همکاری (بیش از 28 سال) با آقای کروبی داشته‌، مواردی را مطرح کند که فکر می‌کند به نظرات آقای کروبی هم نزدیک است، به این نکته اشاره کردند که آقای کروبی قطعا این حق را خواهند داشت که با نظرات آقای واحدی به عنوان یک مشاور و با توجه به تحلیلات خویش موافق نباشد.

 

بحث اصلاح‌طلبی و شرکت در انتخابات

مجتبی واحدی در ادامه به شرح بیشتر در مورد فیلم منتشر شده از سوی خویش می‌پردازد و با بیان این مطلب که همچنان بر مواضع اتخاذ شده از سوی خود در آن ویدیو استوار است، اضافه می‌کند که همانطور که در آن فیلم اشاره کرده؛ اگر اصلاح‌طلبی به معنای تعریف برخی اصلاح‌طلبان داخل ایران و نگاه خاصی به مقوله‌ی انتخابات باشد، ایشان خود را اصلاح‌طلب نمی‌داند، اما در عین حال اصلاح‌طلبی به معنای واقعی کلمه را شیوه‌ی خود دانسته و گفت که انکار اصلاح‌طلبی و «اصلاحات واقعی» مانند انکار کردن روز است.

در ادامه‌ی بحث بر سر انتخابات، واحدی با تکرار سوالی که در نوار ویدیویی پیشین خود عنوان کرده بود، از آقای خاتمی و به صورت عمومی از کسانی که به سمت بحث شرکت در انتخابات پیش رفته‌اند، به طرح این پرسش دست زد که: «اکنون سوال من از اصلاح‌طلبانی که از شرکت در انتخابات حرف می‌زنند این است که بگویند چه تغییری در گفتار و رفتار حاکمیت مشاهده کرده‌اند، از شرکت در انتخابات سخن به میان می‌آورند؟»

ایشان با بیان اینکه به عقیده‌ی شخصی خودشان هیچگونه بهبودی در رفتار و گفتار حاکمیت بوجود نیامده است و بر عکس گردنکشی‌ها و ظلم‌های حاکمان افزایش یافته، انتخابات پیش رو را انتخاباتی فاقد کوچک‌ترین آزادی ارزیابی کرده و شرکت در آن را کاری بیهوده نامیده که تنها به مشروعیت بخشیدن به حاکمان نامشروع کنونی کمک می‌کند.

مشاور مهدی کروبی همچنین با استناد به اتفاقاتی که در پنج ماه گذشته و پس از حبس خانگی آقای کروبی افتاده است، اعلام کرد که با توجه به شناختی که از آقای کروبی دارد، مطمئن است که «اگر خود آقای کروبی هم اکنون آزاد بودند، حاضر به شرکت در انتخابات نمی‌بودند».

ورود به بحث شرکت در انتخابات به معنای مشروعیت بخشیدن به حاکمیت است

مشاور مهدی کروبی در قسمتی دیگر از مصاحبه خود و در ادامه ی بحث انتخابات با طرح این مسئله که دلیل انتشار ویدیوی اخیر توسط وی، احساس خطر در مورد «ورود دستپاچه‌ی برخی از اصلاح‌طلبان» به بحث انتخابات بود، که به گفته‌ی ایشان می‌توانست اثر سویی را بر روی مردم ایران بگذارد، اضافه کردند که از آنجا که حاکمیت کنونی هیچگونه مشروعیتی نه در داخل و نه در خارج از کشور دارد و از همین رو سران بین‌المللی حاضر به مذاکره و مصالحه با حکومت نامشروع کنونی نیستند، ورود به بحث شرکت در انتخابات و به میان آوردن بحث مذاکره و مصالحه با حاکمیت در شرایطی که هیچگونه امتیازی توسط حاکمان داده نشده است، تنها به مشروعیت بخشیدن به حاکمیت در بعد داخلی و اللخصوص خارجی کمک خواهد کرد.

ایشان در ادامه می‌افزاید: «این حاکمیت به هیچ عنوان اولین شرایط لازم را برای برگزاری انتخابات آزاد ندارد و انتخابات آزاد در این حاکمیت به معنای مرگ حاکمیت خواهد بود. این حکومت سعی کرده تا با کشتار، جنایت و تجاوز، طول حکوت خود را افزایش دهد، حال چگونه ممکن است که این حاکمیت با برگزاری انتخاباتی آزاد، به مرگ خویش تن دهد؟»

مجتبی واحدی با بیان این نکته که «حکومت به دنبال گدایی مشروعیت است و در این زمینه دارد از برخی اصلاح‌طلبان استفاده می‌کند»، از برخی از اصلاح‌طلبان خواست که با ورود به بحث انتخابات، کاری نکنند که حاکمیت برای خود مشروعیت بخرد.

 

نافرمانی مدنی و عدم پرداخت قبوض به زودی به وقوع خواهد پیوست

در خصوص انواع راه های مبارزه با حاکمیت، مشاور مهدی کروبی، نافرمانی مدنی را یکی از راه های تاثیز گذار خوانده و می‌گوید: «با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در ایران، عدم پرداخت قبوض یکی از الزامات خواهد بود. چرا که عموم مردم به زودی دیگر نخواهند توانست تا از عهده‌ی مخارج اولیه ی زندگی خویش و پرداخت قبوض بر آیند. البته قطعا انگیزه‌ی سیاسی هم به اینگونه نافرمانی‌های مدنی اضافه خواهد شد و گروهی هم که توان پرداخت قبوض را دارند، به دلیل مسایل سیاسی با قشر ضعیف‌تر جامعه همکاری خواهند کرد، چرا که خود می‌دانند، اگر روند حاکم ادامه پیدا کند، در آینده‌ی نه چندان دوری، خودشان جزو گروهی خواهند شد که توانایی پرداخت هزینه های اولیه زندگی را نخواهند داشت.»

مجتبی واحدی با بیان این نکته که «همه می‌دانند که پیش‌شرط لازم برای انجام گسترده‌ی اینگونه نافرمانی‌ها مشارکت تمامی گروه‌های حاضر در صحنه و همکاری آنان می‌باشد.» نافرمانی مدنی و عدم پرداخت قبوض را یکی از بهترین راهکارهایی دانسته که امکان عملی کردن آن بسیار بالاست. اما در عین حال اشاره می‌کند که انجام این کار در بعد گسترده نیازمند انسجام عمومی و هماهنگی و همکاری گسترده می‌باشد.

ایشان در خصوص انفعال جامعه ایران، نسبت به حرکات اعتراضی، با رد این مسئله، جامعه ایران را یکی از مسوولیت‌پذیرترین جوامع بشری دانست و اضافه کرد: «قطعا درصورتی که نخبگان کشور با هم همکاری لازم را انجام دهند، دستاوردهای همکاری خویش و مشارکت گسترده‌ی عمومی را خواهند دید.»

 

دین، حجاب و جدایی نهاد دین از نهاد حکومت

مجتبی واحدی در خصوص مسئله‌ی نهاد دین و نهاد حکومت و رابطه ی این دو با یکدیگر با بیان اینکه با ایدئولوژی موافق هستند، به این نکته اشاره کرد که با حکومت ایدئولوژیک مخالف بوده، و در ادامه افزود: «حکومتی که در آن حاکمان خودشان را متولی همان ایدئولوژی بدانند بسیار خطرناک می‌باشد. چرا که در این موارد ایدیولوژی کاملا در خدمت توجیه مظالم، مفاسد، کژی‌ها و کوتاهی‌های حکومت قرار خواهد گرفت.»

مجتبی واحدی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در این خصوص می‌گوید: «امروز احکام دینی و اسلامی در خدمت حاکمیت قرار گرفته است و بر اساس احکام جدید و خودساخته، آقایان حق دارند تا برای حفظ حکومت دروغ بگویند، حق دارند نماز را تعطیل کنند، حق دارند تا در زندا‌ن‌ها تجاوز کنند حق دارند با رمز "یا زهرا" و "یا حسین" به کوی دانشگاه حمله کنند و بچه های مردم را کتک بزنند و بکشند. لذا باتوجه به اینکه خود مسلمان هستم، اما بر اساس این تجربه و اینکه در اختیار گرفتن دین توسط حکومت را مخصوصا اگر متولیان حکومت خودشان را متولیان آن دین نیز بدانند و به شیوه ی دلخواه خود، آن را برای درازا بخشیدن به حاکمیت خود تفسیر کنند، خطرناک می‌دانم.»

آقای واحدی در خصوص نظر مهدی کروبی درباره ی جدایی نهاد دین از حکومت نیز به عنوان سخنگوی ایشان اعلام کرد که در این خصوص رای مردم تاثیزگذار خواهد بود و «حتی آقای کروبی اگر اکثر مردم به حکومتی رای بدهند که خواست ایشان نباشد، ممکن است که این موضوع برای ایشان خوشایند نباشد، اما به هیچ عنوان با آن مخالفت نخواهند کرد.»

 

از نشستن با گروه‌های مختلف استقبال می‌کنیم و به رای اکثریت گردن می‌نهیم

مشاور مهدی کروبی آیت الله خامنه ای را آخرین رهبر جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و با بیان این نکته که «از نشستن با گروه های مختلف استقبال می کنیم و به رای اکثریت گردن می‌نهیم.»، افزود: «اگر گروه‌های مختلف در کنار هم بنشینند و با هم ضعف‌ها را بررسی کنند، قطعا زودتر به نتیجه خواهیم رسید. ما نیازمند بحث و گفتگو با تمامی گروه های اپوزسیون هستیم و معتقدم راهی بجز همفکری با گروه های مختلف نداریم.»

 

شورای هماهنگی راه سبز امید و بحث رهبریت جنبش سبز

واحدی با بیان اینکه شورای  هماهنگی ادعای رهبری ندارد، جنبش سبز را فراتر از این شورا  قلمداد کردند و افزود:‌ «من معتقدم که جنبش آزادی خواهی مردم ایران، گسترده‌تر از جنبش سبز است.»

ایشان در ادامه می‌آورند: «شورای هماهنگی گروه منسجم و خوبی است که توسط مهندس موسوی انتخاب شده و البته هرچند حدود ۵ ماه است که به آقایان کروبی و موسوی دسترسی وجود ندارد، اما بسیاری از صحبت های این شورا و موضع گیری هایش همچون حاکمیت مردم بر مردم به خواست های آقای کروبی بسیار نزدیک است. کماینکه نقدهایی هم به شخصه به این شورا دارم. همانطور که خود آقای اردشیر امیرارجمند هم نقدهایی را به این شورا داشته و دارند.»

مجتبی واحدی با مفید ارزیابی کردن عملکرد شورای هماهنگی، روند کاری شورا را رو به بهبود خواندند و افزودند که این شورا با کمک دوستان می‌تواند روز به روز بهتر و پخته‌تر عمل نماید.

مشاور مهدی کروبی با طرح این موضوع که اگر شورای هماهنگی بتواند افراد را از گروه‌های دیگری به خود جذب کند، قطعا تاثیر گذار‌تر بوده و ترس حاکمیت از این شورا نیز دوچندان خواهد شد، اضافه کرد: «سطح جنبش آزادی خواه مردم را آنقدر پایین نیاوریم که فکر کنیم یک شخص می‌تواند رهبری کل جنبش را بر عهده بگیرد. ما تجربه‌ی رهبری یک فرد را نه تنها در سی و دو سال گذشته، بلکه از دیرباز در تاریخ کشورمان داشته‌ایم و چوبش را هم خورده‌ایم. خواهش می کنم اصلا فکر اینکه یک فرد رهبری جنبش را در اختیار بگیرد را هم نکنیم.»

 

مردم راه را برای جذب افراد جدا شده از حکومت هموار کنند

آقای واحدی با بیان این موضوع که فاسدترین دولت جمهوری اسلامی، دولت دهم است، می‌گوید: «می‌بینیم که دولتی از مکتب ایرانی حرف می‌زند که می‌خواهد نام پادشاهان ایرانی از کتب درسی حذف شود. درواقع دولت از هر امکان و نیرنگی برای دوام خود استفاده می‌کند. ما باید آگاهی مردم نسبت به مفاسد دولت را در هرفرصتی که برایمان پیش آمد افزایش دهیم.»

مجتبی واحدی در این بخش تذکر داد: «ما باید هوشیار بوده و طوری رفتار کنیم که اگر تا به همین امروز افرادی در حاکمیت بوده‌اند و اکنون می‌خواهند از حکومت جدا شوند، جرات داشته باشد که به مردم بپیوندد. و باید توجه داشته باشیم که حاکمیت به دنبال عدم ریزش از نیروهای خودی است و مخصوصا با استفاده از مسایل عقیدتی سعی در انجام اینکار و جلوگیری از ریزش افراد خود دارد. لذا وظیفه‌ی همه‌ی ما آگاهی بخشی به اقشار ناآگاه جامعه، برای مشروعیت زدایی هرچه بیشتر و ریزش هرچه بیشتر در میان گروه‌های طرفدار حاکمیت و یا بی‌طرف است.»

 

قانون اساسی جمهوری اسلامی و دوران حیات آیت الله خمینی

مجتبی واحدی با اشاره به علاقه ی شخصی آقایان کروبی و موسوی به آیت الله خمینی و غیر قابل انکار بودن این مسئله، عنوان کردند که قطعا علاقه‌ی ایشان به آقای خمینی به قدری نیست که این فرد را را بدون خطا بدانند و افزود «قطعا خطاها و جنایاتی هم در دوران آیت الله خمینی و آقایان کروبی و موسوی اتفاق افتاده است که قابل پیگیری و بحث است. اما چه بهتر است که ما برآیند کار افراد را در نظر بگیریم. آقایان کروبی و موسوی اشخاصی هستند که برای استیفای حقوق حقه‌ی مردم، بیشترین ریسک‌ها و خطرات را پذیرفته‌اند.»

واحدی، با اشاره به نکاتی از قانون اساسی و اوردن مثال‌هایی، قانون اساسی کنونی را کاربردی ندانسته و بی کفایت خواند. و در مورد نظر آقای کروبی در این‌باره گفت: «باوجود احترامی که برای آقای خاتمی قایل هستم، اما در آن زمان که آقای خاتمی حرف از تغییر قانون اساسی را خیانت می‌دانستند، آقای کروبی خواهان تغییراتی در قانون اساسی بودند.» و اضافه کرد که در این مورد، آقای کروبی با نظر اکثر مردم، هم نظر هستند.

 

مذاکره ی اپوزسیون ایران با دولت‌های خارجی برای رساندن مردم به اهداف‌شان

مجتبی واحدی با اعلام اینکه از هرگونه مذاکره با دولت‌های خارجی و هم‌راستا با منافع مردم ایران، دریغ نخواهد کرد، به ابراز عقیده ی شخصی خود پرداخت و با تاکید بر این نکته که این تنها نظر شخصی ایشان است و ممکن است که بخشی از مردم و حتی آقای کروبی با آن مخالف باشند، عنوان کرد که حاضر به مذاکره با یک دولت و یک گروه نیست؛ با دولت اسراییل و سازمان مجاهدین خلق ایران. چرا که بر این عقیده است که این گروه و دولت فوق الذکر از ابزارهایی استفاده می‌کنند که دولت ایران نیز از همان ابزارها برای بقای حاکمیت خویش استفاده می‌کند.

 

کشتار سال 67 و موضع آقای واحدی در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران

مجتبی واحدی در ادامه‌ی صحبت های خویش در مورد سازمان مجاهدین خلق ایران افزودند که ما می‌بایست بحث‌های سازمانی و بحث‌های شخصی را جدا نماییم. اگر در مورد کشتارهای 67 حتی یک نفر بیگناه کشته شده باشد، گناه بزرگی است و باید مورد بررسی قرار بگیرد و در این راستا با اشتباه دانستن پیوستن گروه مجاهدین خلق به عراق در زمان جنگ هشت ساله‌ی ایران با این کشور، عنوان کرد که نمی‌بایست این بحث را با بحث حقوق فردی اعضای این گروه داخل نماییم. لذا جدای از بحث سازمانی و در حوزه‌ی حقوق فردی این افراد، در صورت آنکه بی‌عدالتی در مورد آنها انجام گرفته باشد باید حتما محکوم شود و در این‌باره به عنوان یک مثال به موضوع حمله‌ی دولت عراق به اردوگاه اشرف اشاره کرده و عنوان کرد که خود با وجود مخالفتی که با این سازمان دارند، شدیدا این حمله را محکوم کرده است.

برگرفته از سايت خودنويس

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com