بازگشت به خانه

چهارشنبه 5 مرداد 1390 ـ  27 جولای 2011

 

حکومت اسلامی زنان نامدار را غیر اخلاقی می داند

کارولین امیدی

برگرداننده: سامیار شیبانی

زنان جوان دو روز در هفته تمرین دارند. بعد از تمرین، زمانی است برای گفتگو. شنیده اید که مریم مجد دستگیر شده؟ سئوالی است که اشرف (21 ساله) با جثه ای ورزشکاری می پرسد. بیشتر ورزشکارها در جریان هستند و اين امر برای خیلی ها غیر معقول مس نمايد. چرا باید کسی که گزارشگر ورزشی است دستگیر شود؟

در هفته های اخیر طوفان سهمگینی زنان مبارز ایرانی را در می نوردد. خبرنگار ایرانی مریم مجد در 17 ژوئن دستگیر شد؛ دقیقاً یک روز قبل از سفر کاری به آلمان. در این سفر مریم مجد قرار بود رویدادهای جام جهانی زنان را پوشش دهد و همچنین به همراه ستارهء آلمانی فوتبال زنان ”پترا لاندرزکتابی را در زمینهء ورزش زنان تالیف کنند. مریم مجد سال ها عضو کمپین حمایتی حضور زنان در میادین ورزشی است.

نه روز بعد از دستگیری مریم مجد، فیلم ساز و فعال حقوق زنان مهناز محمدی دستگیر شد. او فیلم هایی را کارگردانی کرده از جملهما نیمی از جمعیت ایران هستیم”؛ فیلمی در ارتباط با نقش زنان در اجتماع نوین ایران. و همچنین او مستند هایی در ارتباط ورزش زنان در ایران ساخته است.

تصاویر زنان ورزشکار در ایران سانسور می شود؛ آن هم زنانی که در هنگام ورزش پوشش کامل دارند. اجازه به تصویر کشیده شدن آنها در صورتیکه هیچ عضوی عیان نباشد در رسانه ها آزاد است ولی اين امر در مواردی چون شنا غیر ممکن است. مهناز محمدی بارها دستگیر شده است که از جمله می شود به آگوست سال 2009 اشاره کرد به همراه همکارانش، از جمله کارگردان نامدار ایرانی جعفر پناهی، روشنک قائم مقامی و تعدادی دیگر از مستند سازان.

از نظر خانم مهرنوش فرهادی (روانشناس)، سرکوب طرفداران ورزش زنان منحصر به فرد نیست. این یک تقابل از طرف جامعه مرد سالار علیه حقوق زنان است. در هفته های اخیر دو روزنامه نگار و فعال زن دیگر، منصوره بهکیش و زهرا یزدانی دستگیر شده اند. مهسا امر آبادی (روزنامه نگار) و اشرف علی خانی (وبلاگ نویس) باید به ترتیب یک و سه سال را پشت میله های زندان سر کنند. همانطور که شاهدیم سرکوب زنان در ایران در هر زمینه ای صورت می گیرد.

دقیقاً چالش حکومت اسلامی ایران تنها در امر زنان فعال نیست و دامنهء آن در عقیده و باور های قانونش هم مشکل ساز شده است. برای مثال، می شود به حذف تیم ملی زنان ایران از رقابت های المپیک لندن در ماه گذشته اشاره کرد. علت هم آن بود که زنان در رقابت ها با پوشش کامل اسلامی می خواستند ظاهر شوند اما، از دید و کارشناسان فیفا، پوشش دور گردن احتمال کشیدگی و خطر جانی برای بازیکن را دارد. در مقابل ایران ادعا کرده است که به مراجع بین المللی شکایت خواهد کرد.

در سال 2010 فیفا تمهیداتی را تنها برای فوتبال جوانان ایران در نظر گرفت تا حجاب ورزشکاران تنها مو ها را پوشش دهد و گوش ها و گردن آزاد باشد. اما به عقیدهء علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، چنین قوانینی در چارچوب موازین فوتبال زنان ایران نیست.

در ایران بانوان جدا از مردان ورزش می کنند. همچنین حضور زنان در ورزشگاه برای تماشا فوتبال زنان ممنوع است.

قابل توجه آن است که محمود احمدی نژاد برای جلب آرای مردم در زمان کاندیداتوری ریاست جمهوری ادعا کرد که حضور زنان در ورزشگاه ها را آزاد خواهد کرد. او بر این ادعا بود که می تواند جو نامطلوب ورزشگاه ها در ایران را با حضور بانوان بهبود بخشدو همچنین جایگاه زن در ایران را ایده آل سازد. چنین برنامه هایی هیچ گاه اجرا نشد چون در ایران حرف آخر را قدرت اول این کشور و رهبر حکومت اسلامی علی خامنه ای می زند.

منبع : روزنامه تراو (شبکه ایرانیان هلند(

http://persiandutch.com/2011/07/21/in-iran-zijn-sportende-vrouwen-al-gauw-onzedelijk-trouw-perzische-vertaling/

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com