فهرست مقالات    |   صفحات اول   |   دربارهء سکولاريسم نو    |   دربارهء نشريهء ما |    تماس    |   جستجو    |    فيلترشکن    English Section  

فهرست آرشيوها:  جمعه گردی ها  |   کارنامهء اتحاد    |   رهبری اصلاح طلبان در خارج  |   سکولارهای زندانی   |    گفتگوهای اختصاصی  |   عکس و کاريکاتور  |   عکس و مکث  |  کوتاه و گويا  |   نامه ها

سال چهارم ـ  شماره 1048 ـ  چهارشنبه 2 شهريور 1390 ـ  24 آگوست 2011

شماره 1047 ـ  دوشنبه 31 مرداد 1390 ـ  22 آگوست 2011

پيوندها

دختران نوجوان : شهروندی در ایران و چالش جنسیت و جوانی

سپیده یوسف زاده و مهسا شکرلو

گفتگو در زمینه "دختران نوجوان" در ایران به عنوان یک گروه همسان که تنها به واسطهء ردهء سنی که به آن تعلق دارند ویژگی ها و نیازهای مشترکی دارند؛ و یک مقطع تاریخی، بستر اجتماعی و اقتصادی را به یک شکل تجربه می کنند، غیر ممکن است. نویسندگان این مقاله تلاش دارند مرور و توصیفی از وضعیت دختران نوجوان ایرانی در یک مقطع زمانی (سال های 1365 تا 1385)، چارچوب قانونی و بستر اجتماعی مشخص ارائه دهند. این مقاله چارچوب زیر را برای نوجوانان دختر در نظر می گیرد‌ : یک گروه اجتماعی – سیاسی و ردهء فرهنگی که در دسته بندی سنی مشخصی هستند. این گروه دارای یک مشخصه مشترک هستند:‌ شهروندی این گروه در کشوری اسلامی و در چهارراهی شکل می گیرد که جنسیت و جوانی دو مولفه غالب آن هستند.>>>

هفته آخر مرداد ماه: حجاب؛ از خاتون دولتی ایران تا گشت جامع ارشاد

نوید محبی

در هفته ی پایانی مردادماه که همزمان با ماه رمضان در ایران است فشارها به زنان و دختران شدت گرفته و شاهد برخوردهای فیزیکی و توهین آمیز ماموران نیروی انتظامی در شهرهای مختلف ایران با زنان بودیم.در این هفته وِیژه نامه روزنامه ایران در رابطه با حجاب و چادر مشکی انتشار یافت که جناح های مختلف حاکمیت را در برابر هم قرار داد و جنجال آفرین شد. زمزه های بازگشت ماده 23 لایحه حمایت از خانواده،بازداشت خاطره دانش توکل و ملینا بختیارنژاد و تجاوز جنسی به حدود 400 تن از زنان آواره سوری در اردوی آوارگان، واقع در مرز جنوبی ترکیه به سوریه از دیگر خبرهای هفته پایانی مرداد ماه بود.>>>

گویا: سن قضات به ۲۲ سال رسید.

گودنشین سابق: در حکومتی که سن ازدواج دخترش 9 ساله، قاضیش هم باید 22 ساله باشه دیگه.

گویا: دريانوردان ايرانی آزاد شده از دست دزدان دريايی به کشور بازمی گردند، ايرنا

گودنشین سابق: و بر میگردن پیش دزدان الهی.

رادیو فردا: القاعده: تا پایان ماه رمضان یکصد حمله در عراق صورت می‌دهیم.

گودنشین سابق: پس بیخود به این ماه میگن ماه مبارک رمضان؟ بالاخره رسمه که مسلمین با صدای توپ و بمب پا شن برن سحری بخورن و یک ذخیره ای برای عاقبتشون دست و پا کنن دیگه>>>

دادخواهی

گفتگو با منیره برادران، ایرج مصداقی و مهدی اصلانی

جان بدربردگانِ قتل عامِ زندانیان

گفتگوگر: سيروس ملکوتی

گفتگوی پیش روی با جان ‌بدر‌بردگان جوخه‌های مرگ، که در بستر مبارک رهایی از شکنجه و زندان  و خاوران‌ها، خود امروز کاوشگران بی‌دریغ زندگی و عدالت گردیدند، تنها می‌تواند مدخلی بر یک شناخت در دریافت بخشی از دادخواهی انسانی جامعه معاصر باشد. دادخواهی هزاران مادر و پدر و کودک و همسر سوگوار این سرزمین برای یافتن حقیقت و سپس اجرای عدالت. وعده‌های فردای انسانی نمی‌تواند با زخم‌های عمیق بر روان اجتماع به تحقق برسد. با درد و سوگ نمی‌توان سرور و شادمانی از زیستن در فردای وعده را بارور ساخت. وعده آشتی و هم‌زیستی و به‌زیستی تنها می‌ت‌واند با مفهوم و انجام‌پذیری عدالت تحقق یابد و نه کتمان آن.>>>

نگرانی های سبز در مورد لیست سیاه

منوچهر هزارخاني

در درخواست عاجزانه و مصرانهٴ بیش از نیمی از هفتاد و دو تن به دولت آمریکا برای نگهداشتن نام سازمان مجاهدین خلق در لیست سازمانهای تروریستی، و به دنبال آن، انتشار فحش نامه «کلمه» ـ ارگان نخست وزیر «دوران  طلایی» ، نقاش آبستره بعدی و ”همراه” کنونی ”جنبش سبز” ـ برای چهار میخه کردن آن درخواست و تکمیل مراسم سنتی ”تبرا جویی از منافقین” (هر چند که کلب آستان ”علی” در روزنامه کیهان هنوز آن را کافی ندانسته است)، از نظر محتوا فقط یک نکته جدید وجود دارد تا بقیه اش غرغره کردن محلولی است که وزارت اطلاعات سال ها پیش برای رفع نیازهای تبلیغاتی آن زمانش ساخته و تا کنون حتی فرصت نکرده که آن مهملات را اقلا به روز کند.>>>

تاریخ مشروطه، دادگاه ایران است

همنشین بهار

اينکه آیا همه کسانی که به جای سلطان و رعیت، دم از مشروطه و ملت می‌زدند و می‌گفتند: «مشروطه عین اسلام و اسلام همان مشروطه است»، از موضع ترقی خواهی جانب امثال صوراسرافیل و ستارخان را می گرفتند یا نه، موضوعی جدا است... تکفیرنامه اصحاب قلم و افرادی چون جلیل محمدقلی‌زاده (سردبیر ملانصرالدین) را  نه شیخ فضل الله نوری و ملاقربانعلی زنجانی مشروعه خواه، بلکه آیت الله محمد کاظم خراسانی (صاحب کتاب ارزشمند کفایه الاصول) و آیت الله عبدالله مازندرانی مشروطه خواه مُهر زده اند.>>>

جنگ اسد علیه مردمِ خود

کریم الجواهری ـ در راینیشه پُست

ترجمه از ح.پدرام

قیام در سوریه هر روز خونین تر می شود و هرچه بیشتر پرسشی خود می نمایاند: چرا جامعۀ بین المللی همانند لیبی دخالت نمی کند؟ پاسخ در موقعیت منطقه ای بسیار ویژۀ سوریه نهفته است. لیبی از نظر بین المللی تنها به دو جهت جالب است: منابع عظیم نفت دارد و پایگاه مهمی برای مهاجرت از آفریقا به اروپاست. سوریه برعکس از نظر راهبردی منطقه ای مین گذاری شده را می ماند. یک نکته همسایگی این کشور با اسرائیل و ارتفاعات جولان است که از سال 1967 در اشغال نیروهای اسرائیلی است. در مرز دو کشور با وجود لفاظی های جنگ طلبانه بین سوریه و اسرائیل، از 40 سال پیش گلوله ای شلیک نشده است. درعمل حکومت سوریه ضامن آرامش و ثبات در مرز با اسرائیل است. و دومین برگ برندۀ سوریه پیمان سیاسی اش با ایران است.>>>

يک مشکل حقوقی و چند مشکل ديگر

حمیدرضا رحیمی

از زمانی که اثری که از یکی از مؤمنین به شرح زیر صادر شده است، اینجا در ممالک محروسه ی خاج پرستان، همه جای فدوی را گرفته اند که مؤمن مذکور شدیداً شکر خورده و قند شکسته که بدون اجازه، از آنان مایه گذاشته است: «در كشور عشق مقتدا خامنه ای است / فرماندهی كل قوا خامنه ای است / ديروز اگر عزيز مصر يوسف بود / امروز عزيز اين جهان خامنه ای است!» و فلذا فدوی را به مصداق این بیت معروف: گنه کرد در شرق آهنگری / به LA زدندی سر مسگری!؛ شدیداً به قول عوام Sue کرده اند!..>>>

کجای شريعتمداری کيهان می سوزد؟

يافتم! يافتم! بايد اسب را جلوي درشكه ببنديم!

(خبر ويژهء کيهان چاپ تهران)

«اسب را به كدام سوي درشكه ببنديم؟» اين سؤالي است كه يكي از اعضاي اپوزيسيون مقيم خارج پرسيده تا بالاخره مسئله اختلاف ميان اپوزيسيون حل شود. «اسماعيل- ن- ع» كه سايت نيمه تعطيل سكولاريسم نو را اداره مي كند و چند ده سال است به خيال خود مشغول مبارزه مي باشد، به تازگي فهميده كه مشكل اپوزيسيون در بستن اسب به كجاي درشكه بوده است! او در اين باره مي نويسد: در زبان انگليسي ضرب المثلي هست مبني بر اينكه «اسب را پشت درشكه نمي بندند». دليل هم روشن است؛ اسب قرار است درشكه را بكشد و آن را با سرنشينان احتمالي اش به مقصد برساند، اما اگر اسب را به پشت درشكه يا درشكه را به جلوي اسب ببنديم هيچكس به مقصد نخواهد رسيد. اين اصطلاح، مثل هر اصطلاح ديگري، كاربردهاي مختلفي دارد و مي توان آن را در موارد گوناگوني در راستاي روشن كردن مقصود به كار برد؛ و من هم اين روزها آن را در راستاي روشن كردن پيچ و خم هاي مساله غامض اتحاد نيروهاي سياسي بسيار رسا و مبين مي بينم. مثلا، در وضعيتي كه قرار است عده اي دور هم جمع شده و به حداقلي از توافق و همكاري برسند، مي توان به اين ضرب المثل رجوع كرد و ديد كه چه مسائلي حكم اسب را دارند و كدام يك كاركرد درشكه را عرضه مي دارند و چگونه مي توان، بر حسب اين ضرب المثل، اسب و درشكه را طوري به هم بست كه سفر و رسيدن به مقصد ممكن شود.

بقيه در آرشيو

بمناسبت پايان مرداد ماه

اخبار روز

===========

آينده نگری

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

پيام دانشجو

وبلاگ مهندس طبرزدی

===========

وبلاگ کورش زعيم

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

===========

تريبون ايران

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

دانشجو نيوز

==========

حزب مشروطهء ايران

(ليبرال دموکرات)

==========

سايت ینياد داريوش همايون

==========

ايرانيان دات کام

===========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

فراتايمز

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

مردانی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630