بازگشت به خانه

چهارشنبه 16 شهريور 1390 ـ  7 سپتامبر 2011

 

عرضهء دین از سوی حکومت در متروی تهران

حسین کرمانی

یک از مسئولان مترو تهران اجرای طرح "نسیم معنوی" در مترو تهران را به دلیل نبود مسجد در شهر زیرزمینی تهران دانسته است. حجت‌السلام فرشتیان اجرای این طرح را با اهداف سیاسی دانسته و به یارگیری در انتخابات آینده مرتبط می‌داند.

یکی از مسئولان طرح "نسیم معنوی"، بی‌ارتباطی برخی از مردم با مسجد محل خود را دلیل حضور روحانیان جوان در ایستگاه‌های مترو تهران دانسته است.

در طرح موسوم به "نسیم معنوی" که در ماه رمضان اجرا شد، 60 طلبه و روحانی جوان برای "اشاعه مسائل دینی" در 30 ایستگاه‌ مترو تهران، پشت صندلی‌هایی خود نشسته و به "پرسش‌های به دینی" مردم پاسخ دادند.

رئيس شورای فرهنگی شرکت بهره‌برداری مترو تهران، اجرای طرح نسیم معنوی را باعث پر کردن خلا بوجود آمده از نبود مسجد در شهر زیرزمینی تهران دانسته است.

حجت‌الاسلام حسن فرشتیان، حقوق‌دان و پژوهش‌گر دینی در گفت‌و‌گو با دویچه وله معتقد است، برای تحلیل طرح "نسیم معنوی" باید دو مسئله‌ی "به میان مردم رفتن" و "اجرای طرح از طرف حکومت" را از هم تفکیک کرد.

آقای فرشتیان می‌گوید: «به میان مردم رفتن امر بسیار پسندیده‏ای است. در اروپا و در همین کشور آلمان، ادیان گوناگون مثل مسیحیت، به میان مردم می‏آیند و خود را عرضه می‏کنند. به قول عیسی مسیح "هنگامی که مریض آن‏قدر مریض است که به سراغ طبیب نمی‏رود، این طبیب است که باید به سراغ مریض برود". اما پاشنه آشیل این طرح، عرضهء دین از طرف حکومت است که البته نتیجه‏ی معکوسی خواهد داشت.»

 

چه مسائلی با روحانیون در میان گذاشته می‌شود؟

یک دانشجوی پسر از مشاهدات خود درباره طرح "نسیم معنوی" به دویچه وله می‌گوید: «در ماه رمضان، طلبه‌های طرح "نسیم معنوی" در همه ایستگاه‌های مترو حضور داشتند. معمولا دو روحانی و بعضی وقت‌ها یک روحانی، آن‌جا کنار کتاب‌های دینی مثل قرآن و این‌جور چیزها نشسته بودند. یک‌بار کنجکاو شدم چه می‌گویند. خانمی درباره دعوای دختر و دامادش صحبت می‌کرد و مرتب اطراف را نگاه می‌کرد. معلوم بود او از این‌که دیگران صدای او را می‌شنوند خجالت می‌کشد. یک‌بار دیگر چند پسر جوان را دیدم که ظاهری مطابق با مد روز داشتند. تعجب کردم که چرا آن‌ها نزد دو مرد روحانی رفتند. نزدیک آن‌ها رفتم و متوجه شدم آن‌ جوانان با سوالاتی قصد سرکار گذاشتن روحانیان را دارند.»

یک زن خبرنگار در تهران می‌گوید: «چندبار دیدم که جوانانی آن‌ها را دست انداخته‌اند. یک‌بار مرد روحانی متوجه نشد که سر کار است، اما یک‌بار آن‌ها متوجه شداند که چند جوان آن‌ها را دست انداخته‌اند.»

 

ضررهای اجرایی طرح  نسیم معنوی

حجت‌الاسلام حسن فرشتیان به ضررهای طرح "نسیم معنوی" از سوی حکومت اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر این این طرح توسط مراجع، حوزه‏ها و به‌صورت خودجوش صورت می‏گرفت، موثر بود. ولی هنگامی که از طرف حکومت اجرا می‌شود چند ضرر دارد. ضرر اول این است که طلاب طرح "نسیم معنوی"، باید پاسخ‏گوی همه‏ی مشکلات روزمره‏ی زندگی مردم باشند. ضرر دوم این است که این طلاب باید پاسخ‏گوی جرایم ناکرده‏ی خویش، یعنی کارهایی که حکومت انجام می‏دهد باشند. مردم از حکومت دلخورند. طلابی که از طرف حکومت اعزام شده‏اند، باید پاسخ‏گوی این مسائل باشند. ضرر سوم که شاید بزرگ‏ترین ضرر به دین باشد، حکومتی کردن دین است.»

 حجت الاسلام محمد حسينی رئيس شورای فرهنگی شرکت مترو به روزنامه «تهران امروز» گفته است، "طرح نسیم معنوی" با تایید محمد باقر قالیباف شهردار تهران و توسط شهرداری اجرا شده است.

به گفته این مسئول مترو تهران، تمامی طلابی كه در اين طرح شركت داشتند، مسلط به مسائل روز جامعه مانند عرفان‌های نوظهور هستند. آقای حسینی، مترو تهران را شهری زيرزمينی دانسته و گفته است پیش از این در شهر زير‌زمينی تهران خبری از مسجد و حوزه علميه نبود.

 

طرحی با اهداف سیاسی

رئيس شورای فرهنگی شرکت بهره‌برداری مترو تهران، همچنین اجرای طرح "نسیم معنوی" را باعث پر کردن خلا به‌وجود آمده، حاصل از نبود مسجد در شهر زیرزمینی تهران دانسته است.

به گفته حجت‌الاسلام حسن فرشتیان با کنار هم قرار دادن چند  پارامتر از صحبت‌های  رئيس شورای فرهنگی شرکت بهره‌برداری مترو تهران می‌توان به این نتیجه رسید که اجرای طرح نسیم معنوی" با هدف سیاسی و برای حذف "جریان موسوم به "جریان انحرافی" صورت گرفته است.

آقای فرشتیان می‌گوید: «اگر چند پارامتر را کنار هم بگذاریم، این احتمال به‌وجود خواهد آمد که اجرای طرح "نسیم معنوی" در خدمت منافع جناحی درون نظام باشد. پارامتر اول این‌که رئيس شورای فرهنگی شرکت بهره‌برداری مترو تهران از مجهز شدن طلبه‌ها برای مقابله با عرفان‌های نوظهور سخن گفته است. الان جناح حاکم در حال حذف بخشی دیگری از حاکمیت موسوم به "جریان انحرافی" و عرفان‌های نوظهور این جریان است. نکته دیگر این‌که شهردار تهران که مسئولیت مترو را در اختیار دارد، خود از مدعیان جدی انتخابات آینده است. همه این مسايل را که کنار هم می‌گذاریم، می‌توان نتیجه گرفت هدف از اجرای طرح "نسیم معنوی"، انتخابات آینده است.»

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6610856,00.html?maca=per-rss-per-all-1491-rdf

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com