بازگشت به خانه

چهارشنبه 27 مهر 1390 ـ  19 اکتبر 2011

برگزاری مراسم روز جهانی «نه به اعدام» در کشور ترکیه

خبرنامهء ملی ايرانيان

به مناسبت دهم اکتبر روز جهانی “نه به اعدام”، جلسه ای با حضور جمعی از پناهندگان و پناهجویان ایرانی درترکیه و با حضور نمایندگانی از انجمن همبستگی فعالان تبعیدی و کنگرۀ دمکراسی خواهان سبز ایران، در شهر نوشهیر، برگزار شد.

در این مراسم پس از همخوانی سرود «ای ایران» توسط حضار، مباحثی پیرامون نقض آشکار حقوق بشر در ایران و اعدام های گسترده و روز افزون توسط رژیم جمهوری اسلامی، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

از جمله این مباحث می توان به مسئلۀ اعدام نوجوانان که اخیراً مواردی از آن گزارش شده است، و نیز اعدام های عقیدتی بخصوص در رابطه با پرونده ی کشیش یوسف ندرخانی صادر شد، اشاره کرد.

همچنین در این نشست به موضوع اعدام فعالین سیاسی کرد و اعدام های دست جمعی متخلفین اجتماعی و همچنین  به اعدام هایی در رابطه با موارد جنسیتی اشاره شد و در رابطه با محکومیت اعدام به عنوان قتل عمد دولتی و جایگاه دین و فقه اسلامی در این قتل ها صحبت شد در حالی که وضع قانون در جوامع امروزی باید عقلانی و اجتماعی باشد اعدام تنها حربه ای در دست نظام جمهوری اسلامی برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه است.

اینکه بسیاری از متهمین و زندانیان، در طول دورهء حبس مورد اتهامات جدید و واهی قرار گرفته و محکوم به اعدام می شوند در حالی که تاریخ و تجربه نشان داده است که اعدام و به طور کل، مجازاتهای بازدارنده، هیچگاه در تقلیل و از بین بردن میزان جرم در جامعه کارآمد نبوده و نیست!

در این نشست، آقای شاهزاده رضا پهلوی و خانم علاسوند، مادر محمد و عبدالله فتحی که چندی پیش اعدام شدند، به دعوت انجمن و کنگره و پناهجویان از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه شرکت داشتند. آقای رضا پهلوی ضمن تسلیت ویژه به خانوادۀ فتحی به دلیل اعدام دو پسرشان عبدلله و محمد توسط رژیم جمهوری اسلامی و همچنین تسلیت به تمام زخم خوردگان این حکم غیر انسانی، اشاره به کنفرانسی مطبوعاتی که در شهر پاریس برگزار می شود داشتند که محور اصلی آن بررسی موارد نقض حقوق بشر در ایران و وضعیت زندانیان سیاسی می باشد.

شاهزاده پهلوی ضمن بیان این مطلب که اهمیت موضوع نقض حقوق بشر و نبودن آزادی های سیاسی در ایران را بارها به جهانیان یاد آور شده اند و از مجامع بین المللی خواسته اند تا این بند را در تمامی شرایط و تحریم های خودعلیه رژیم جمهوری اسلامی لحاظ کنند و رسیدگی به این مسئله را به مراتب مهمتر از رسیدگی به پروندۀ هسته ای نظام جمهوری اسلامی دانستند.

در ادامۀ جلسه یکی از نمایندگان انجمن همبستگی فعالان تبعیدی، ضمن محکوم کردن اصل اعدام و به ویژه اعدام در ملاء عام، به این نکته اشاره کردند که متاسفانه جامعۀ ما نسبت به این خشونت عریان از خود واکنشی نشان نمی دهد و پیامدها و ریشه های فرهنگی این مسئله را مورد بررسی قرار دادند.

سپس نمایندۀ شورای مرکزی کنگرۀ دمکراسی خواهان سبز ایران، از طریق ارتباط ویدئویی با نگاهی اجمالی به تاریخچۀ اجرای حکم اعدام در دوران جمهوری اسلامی، به موضوع اعدام های گروهی دهۀ شصت و همچنین اعدام فعالین سیاسی کرد اشاره داشته و این مطلب را بیان نمودند که کنگره دمکراسی خواهان سبز ایران با جمع آوری اسناد و مدارک نقض حقوق بشر طی سه دهۀ اخیر در ایران، از طریق نهاد های بین المللی حقوق بشر درحال پیگیری این موضوع می باشد.

در پایان خانم علاسوندی مادر برادران فتحی، برای حاضرین در جلسه مطالبی را بیان کرده و با اعلام خبر تشکیل نهادی بنام «مادران علیه اعدام» توسط شخص ایشان، به صحبت های اخیر رئیس قوۀ قضائیه مبنی بر ضروری بودن مجازات اعدام برای جامعه اشاره کردند و آن را دروغی واضح خواندند و با بیان اینکه مجازات اعدام در هیچ جامعه ای ضروری نیست، این مجازات را مختص حکومت های غیر مردمی دانستند که می خواهند با حذف مخالفین شان به عمر ننگین خود ادامه دهند: «من نهادی را تشکیل دادم تا فریادی برای مادرانی باشم که طی سی و دو سال اخیر و در دوران حکومت ولایت مطلقۀ فقیه فرزندان خود را از دست داده اند. من هیچ چیز دیگری برای از دست دادن ندارم ولی پرچم دار تمام مادرانی هستم که می خواهند علیه اعدام به مبارزه برخیزند».

برگرفته از «خبرنامهء ملی ايرانيان»

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com