بازگشت به خانه

چهارشنبه 4 آبان 1390 ـ  26 اکتبر 2011

 

سيزده توصیه‌ برای ساخت سریال‌های غیرسکسی

ماهنامه محافظه‌ کار «راه»

ماهنامه محافظه‌کار «راه» با انتشار یادداشتی به کارگردان‌های سینما و تلویزیون پیشنهاد کرده برای ساخت سریال‌های دینی «روزه» بگیرند٬ «تمرین روانی» کنند و با خود بگویند: «من می‌خواهم داستانی بسازم که سکس در آن وجود ندارد.»

ا         این یاداشت که در شماره 53 ماهنامه «راه» منتشر شده٬ 13 پیشنهاد یا راه‌کار برای ساخت سریال ‌های دینی به کارگردانان سینما و تلویزیون ارائه کرده است.

م        مهمترین گزاره‌های این یادداشت به این شرح است:

* سریال‌های ما مدتهاست که از اخلاق تهی شده‌اند و جز مقولات عشق و ازدواج و... چیزی نداشته‌اند. نشانه روشن آن تقلید و کپی‌برداری از سریال‌های خارجی همچون «لاست» است که نشان می‌دهد.

* اگر کسی دختربازی می‌کند باید در فیلم مشخص شود که نماز هم نمی‌خواند (به گونه‌ای که بیننده بفهمد) و اگر نماز می‌خواند اینگونه نباشد. هر شخصیت داستان باید جایگاه و تعریف مذهبی مشخص باشد از قبیل نمازخوان، بی‌نماز، فاسد و.... اینکه نود درصد شخصیت‌ها از نظر وضع دینی مسکوت بمانند و در گوشه و کنار دخترک یا پیرزنی مذهبی باشد موجب دوپارگی داستان می‌شود.

* تصورات خود از عفاف را دور بریزید. شما از عفاف هیچ چیز نمی‌دانید. عفاف آن نیست که روح طرف بی‌محابا وارد اتاق خواب یک دختر نامحرم نشود. زن چادری آرایش ندارد. آدم مذهبی دوست دختر ندارد. افرادی را به تصور آورید که هرگز دوست دختر یا دوست‌پسر نداشته‌اند.

* در هشتاد درصد مناطق و جمعیت کشور اینکه دختر، عفیفانه سوار ماشین یک پسر عفیف بشود و با او به پارک و کافی‌شاپ برود و آخر شب به خانه برگردد امکان ندارد.

* تمرین روانی کنید یا روزه بگیرید که من می‌خواهم داستانی بسازم که سکس در آن وجود ندارد. هرگز تصور نکنید که دارید عشق را نمایش می‌دهید. عشق در فضاهای عفیفانه موضوعیت پیدا می‌کند که برای شما ناآشناست. این‌‌ همان سکس و غریزه معمولی است که شما به عنوان عشق مطرح می‌کنید.

* از طرح ازدواج‌های نامتعارف تحت عناوینی همچون صیغه، ازدواج مخفیانه و... پرهیز کنید. شما میل دارید فلان داستان غربی را کپی کنید و فرزند نامشروع داستان را ایرانیزه و اسلامیزه کنید. این هم کپی‌برداری است و ضدخلاقیت و هم دروغ و مخالف فرهنگ ایرانی و اسلامی.

* زن نباید به خواستگاری مرد برود. زن نباید به مرد التماس کند. الان در اغلب سریال‌ها زن‌ها به دنبال مرد‌ها می‌دوند.

* ممکن است در دور و بر شما زنانی باشند که مرتباً عاشق این مرد و آن مرد می‌شوند و التماس می‌کنند اما این حقیقت زن نیست. شاید هم آرزویی ذهنی دارید که زن‌های دور و برتان به شما التماس عشق کنند و شاید تنها بدان خاطر این کار را می‌کنید که سکس را با طعمی جدید به مخاطب بچشانید.

* خودسازی کنید. بگویید ما سراپا عیب هستیم. دوست دختر بازی و بی‌عفتی و بی‌نمازی‌هایی را که در اطراف خود می‌بینید در نظر آوردید و بعد به عیوب مذهبی‌ها فکر کنید.

* دین مزاحم داستان شما نیست و نه روند آن را کند و نه مختل می‌کند. اگر بخواهید طرف با دوست دخترش کافی‌شاپ برود و بعد نماز هم بخواند گیر می‌کنید. بعضی حدود را رعایت کنید و بعد داستانتان را بنویسید.

* نمایش اعمال مذهبی بصورت بسیار گذرا کافی است. بسم اللهی، انشاءاللهی هم اگر در ادبیات کاراکتر‌ها باشد بد نیست. این‌ها در ادبیات و گفتار مردم هست. نترسید شعاری نمی‌شود.

* شما در نمایش ضمنی و عادی کردن روابط زن و مرد و دختر بازی تبحر بالایی نشان دادید. جزئی از این تبحر را در ضمنی کردن دین به کار برید و سعی کنید شخص مذهبیتان نطق‌های شعاری نکند.

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com