بازگشت به خانه

جمعه 6 آبان 1390 ـ  28 اکتبر 2011

 

زنان يمن حجاب خود را به آتش کشيدند

خبرگزاری الجزيره

همچنانکه تظاهرات شبانه در يمن ادامه دارد، و بر اساس اعلام مقامات دولتی يمن، در چهار شنبه شب گذشته 25 نفر به قتل رسيده و، در پی آن، صدها زن يمنی، بعنوان اعتراض به سرکوب بيرحمانهء قيام عمومی مردم اين کشور بوسيلهء نيروهای دولتی، حجاب سنتی خود را به آتش کشيدند.

          اين زنان در چهارشنبه شب پارچهء بلند و سياهی را در عرض خيابان اصلی شهر صنعا گسترده و سپس حجاب های خود را که «مکرمه» خوانده می شود بر روی آن انداخته و بر روی تودهء حجاب ها نفت ريخته و آنها با آتش کشيدند. همراه با برخاستن شعلهء آتش زنان کوشنده ورقه هائی را در بين مردم پخش کردند که از آنها طلب حمايت و محافظت شده بود. در اين ورقه آمده بود که: «اين تقاضای ما از زنان و مردان آزادهء يمن است؛ ما در برابر انظار جهانی مکرمه های خود را آتش می زنيم تا بر قتل عامی که [پرزيدنت] صالح خودکامه براه انداخته است گواهی دهيم».

          از ماه مارس گذشته زنان يمن در جريان قيام عليه حکومت صالح، که با الهام از انقلاب های تونس و مصر و ليبی آغاز شده، نقش عمده ای را بازی کرده اند.

          در ماه اکتبر جاری، نقش آنان در اين مبارزه هنگامی کاملاً آشکار شد که کنشگر يمنی خانم توکل کرمان جايزه نوبل امسال را، مراه با دو زن آزاديخواه ليبريائی، دريافت کرد.

          برخوردهای خونين بين نظاميانی که به مردم پيوسته اند و وفاداران به پرزيدنت صالح که از 1978 در قدرت مانده است ادامه دارد و قيام کنندگان خواستار کنار رفتن او از قدرت هستند.

          خبرگزاری آسوشيتد پرس، بر اساس گزارشات مقامات پزشکی محلی، خبر می دهد که عليرغم دستور آتش بس پرزيدنت صالخ در سه شنبه، 25 تن از غيرنظاميان، جنگندگان قبايل و سربازان دولت در چهارشنبه شب در شهرهای صنعا و تعيز به قتل رسيده اند. تعداد زخمی شدگان نيز زياد است.

در ميان کشته شدگان محلهء حسبه چند مقام پزشکی  و جند تن از رزمندگان قبايل نيز ديده شده اند. يک مقام پزشکی هم گفته است که يکی از پزشکان، چهار تن از کارآموزان پزشکی و نه سرباز وظيفه در ميان مقتولين هستند.

          بر اسا خبر يکی از مقامات محلی، نيروهای دولتی همچنين خانه های شهر تعيز را که يکی از مراکز عمدهء قيام کندگان است زير آتشبار خود گرفتند که در اين جريان پنج تن، که چهار نفرشان از يک خانواده بودند، به قتل رسيدند.

          صالح در برابر قيامی گسترده و روزانهء مردم يمن، که اکنون بيش از هشت ماه عمر دارد، همچنان در قدرت مانده است. او در جريان ملاقات با سفير امريکا در روز سه شنبه خواستار آن شد که دولت امريکا و قدرت های عرب خليج فارس تعهد کنند که اگر از قدرت کناره گيری کند مورد تعقيب قضائی قرار نخواهد گرفت.

          اين ملاقات نخستين ديدار سفير با صالح است که پس از بازگشت صالح از سفر به عربستان سعودی انجام می گيرد. او که در ماه جون طی حمله ای به کاخ رياست جمهوری بشدت زخمی شده بود برای معالجه به عربستان رفته بود.

          صالح تا کنون چندين بار از اجرای تعهدات خود به اپوزيسيون سر باز زده و اپوزيسيون نيز اعتماد خود را نسبت به قول های او از دست داده و به آخرين پيشنهادات او بی اعتنا مانده است.

http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2011/10/20111026164441431354.html

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com