بازگشت به خانه

جمعه 11 آذر 1390 ـ  2 دسامبر 2011

 

صدور فتوای مهدور الدم بودن فاقد مستند قرآنی است!

گزارش بی.بی.سی از واکنش محسن کدیور

محسن کدیور اسلام شناس، در واکنش به حمایت محمد جواد فاضل لنکرانی از روحانیون قم از قتل رافق تقی نویسنده آذربایجانی، صدور فتوای "مهدور الدم" بودن افراد را"فاقد هر گونه مستند قرآنی"و برخلاف "روح قرآن" دانسته است.

آقای کدیور روز دوشنبه هفتم آذر 1390، در نامه ای خطاب به محمد جواد فاضل لنکرانی ضمن اشاره به فتوایی که چند سال پیش از سوی پدر او، آیت الله محمد فاضل لنکرانی در مهدور الدم دانستن این نویسنده آذربایجانی صادر شد، این گونه فتواها را مغایر اسلام و موجب "تشویق مومنان به نقض قانون" دانسته است.

در بخشی از این نامه آمده: "چگونه می توان به مذهبی باور داشت که منتقدان و مخالفانش را بدون حق دفاع قانونی و بدون برگزاری دادگاه، به ترور و اعدام محکوم می کند؟"

آیت الله فاضل لنکرانی، از مراجع تقلید شیعه که در خرداد 1386 درگذشت، در آذر ماه 1385 با صدور فتوایی رافق تقی را به خاطر انتشار مطالب "توهین آمیز" مستحق مرگ دانسته بود.

رافق تقی چند روز پیش در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، هدف ضربات چاقوی افراد ناشناس قرار گرفت و پس از چهار روز در بیمارستان درگذشت.

روز گذشته فرزند آیت الله لنکرانی از قتل این نویسنده حمایت کرد و یاد پدرش را گرامی داشت.

نقد حکم اعدام سلمان رشدی

محسن کدیور در نامه خود به آقای لنکرانی، فتوای پدر او را در ادامه فتوای آیت الله خمینی درباره "مهدور الدم" دانستن سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی دانسته و مردود دانسته است.

او با تاکید بر اینکه روایات مورد استناد در توجیه اعدام توهین کنندگان به مقدسات "نمی تواند مستند فتوای ترور و مهدوریت دم باشد"، نوشته است بر فرض اعتبار این روایات، بسیاری از فقهای ارشد اجرای چنین احکامی را تنها در زمان حضور پیامبر اسلام یا امامان شیعه ممکن می دانند.

آقای کدیور ضمن اشاره به اینکه سلمان رشدی و رافق تقی تنها کسانی نیستند که به پیامبر اسلام و قرآن و اسلام "اهانت" کرده اند اظهار داشته: "در این صورت مومنین و مقلدین والد [پدر] جنابعالی و دیگر مراجعی که بر همین منوال سلوک می کنند، اگر بخواهند به وظیفه شرعی خود عمل کنند می باید کشتن اینگونه افراد - یا به زبان امروزی ترور- را پیشه خود کنند".

محسن کدیور سپس به نقد نتایج عملی فتواهای مهدور الدم بودن افراد پرداخته و این گونه فتواها را باعث "وهن اسلام" و عامل رواج هرج و مرج و بی قانونی دانسته است.

این اسلام شناس مقیم آمریکا "دادگاههای صالحه" را در هر کشوری مرجع رسیدگی به اتهامات در مورد توهین به عقاید مذهبی معرفی کرده و افزوده است: "اثبات و اجرای هر حکمی، به ویژه احکامی که با جان انسان ها سرو کار دارد منحصر در دادگاه صالحه است."

وی افزوده است: "در دادگاه صالحه متهم و وکیل وی حق دفاع دارند، هیات منصفه بر حکم چنین دادگاه علنی نظارت دارد. فقیه یا مرجع تقلید در عرف حقوقی دادگاه صالحه نیست".

آقای کدیور تاکید کرده که مسلمانان، حتی اگر در کشورهایی زندگی می کنند که قوانین آنها توهین به مقدستات را جرم نمی دانند، باید در جهت تغییر قانون بکوشند یا برای ایجاد فرهنگ احترام به باورهای مذهبی تلاش کنند.

نویسنده این نامه در پایان، خطاب به محمدجواد فاضل لنکرانی آورده است: "بر خلاف شما من از کشته شدن این شهروند بی ادب آذری نه تنها شادمان نیستم، بلکه از قتل فجیع و ناجوانمردانه او به نام اسلام و و تشییع و مرجعیت و فتوا شرمنده ام".

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2011/11/111128_l08_lankarani_kadivar_azari_murder_reaction.shtml

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

newsecularism@gmail.com