پيوند به بقيهء عکس ها در سايت نجات پاسارگاد

 

    تحويل سال 1391 در پاسارگاد           

فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما    |     تماس    |     جستجو     |     فيلترشکن     |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها 

پيوندها

فهرست مطالب

سال پنجم ـ  شماره 1133 ـ  چهارشنبه 2 فروردين 1391 ـ  21 مارس 2012

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال 1391  خورشیدی،

سال «بزرگداشت فرهنگ ایران»

نام می گیرد>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

مردانی نيوز

==========

دانشجو نيوز

==========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

تريبون ايران

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

استفاده ابزاری از فرهنگ ايرانی!

به‌ مناسبت نوروز

شکوه ميرزادگی

«جايزه نوروز» بنياد ميراث پاسارگاد به

بهترين شخصيت های سال  1390

در ستايش شادی

مسعود نقره کار

نوروز محجّبه و باقی ماجراها

حمیدرضا رحیمی

افزایش اسامی مذهبی

نتیجهء ‌مهندسی نام ‌گزینی

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگو‌گر: میترا شجاعی

پیغمبر دزدان

حمید آقایی

کسروی، شریعت و رفرماسیون دینی

محمد امینی

ذات پنداری دراندیشه های کسروی

و نگاه او به زنان و حقوق آن ها

حمید حمیدی

«غیرمنتظره‌‌ها»ی «هم‌ سو» و «هم آهنگ»!

فرهاد جعفری ـ مشهد

استقلال ایران و بلوک شرق و غرب

کاظم علمداری

همايشی لازم، اما بر اساس برهان خلف!

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

نظرهائی پيرامون «ائتلافی ايرانی»

از منظری کُردی

ناصر ايرانپور

منطقه زیر چکمه رژیم‌های زن‌ستیز

الاهه بقراط

کسروی و مسئله هویت سکولار

محمدرضا نیکفر

مدافعین رنگارنگ «دولت دینی»

و رهبری مبارزات مردم

احمد نوین

خودپرستی یا خرد جمعی؟

نظری بر آفت های اندیشه گری و چالش های روشنفکری در ایران

داریوش ایزدیار

دین و جامعهء مدنی

ب. بی نیاز (داریوش)

سرزمین انشاءالله ماشاالله

حسن رجب نژاد ـ اشرف الدین نسیم شمال

معجزهء غول چراغ جادو و حکايت ما

شهرام فريدونی

پرسش کسروی

بمناسبت 66 مين سال کشته شدن او

رامین جهانبگلو

بحث «آلترناتيو سازی»

در هفتمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران

ملی- مذهبی‌ها

گفتگو با رضا علیحانی

برنامه «به عبارت دیگر» بی‌بی سی

اسلامگرایان، سکولاریسم و بایدهای قدرت

سجاد نیک آیین

سازماندهی جنبش های اجتماعی

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: سایت توانا

کار اجتماعی و انجمن ها
 
محسن ذاکری

به احترام زرین تاج قزوینی،

نخستین منادی آزادی زن ایرانی

بهروز ستوده

جنبش زنان نیازمند اتخاذ استراتژی تازه

گفتگو با محمد مالجو

گفتگوگر: سایت تغییر برای برابری

حکایتِ رفقای نمکدان ‌شکن لبنانی

و فلسطینی!

فرهاد جعفری

افزايش آمار ازدواج دختران زير ده سال

ایسنا

ده سال با سيمين دانشور

اسماعيل نوری علا

«همبستگی ملی جمهوریخواهان»

اعلام موجوديت و انتشار پيمان و دعوت

ما هیچگاه انتخابات را تحریم نکردیم

سخنان محمد خاتمی

در گفتگو با

انجمن های اسلامی دانشجويان

هراس از یک واقعیت

دربارهء تشکیل فوری

« شورای عالی فضای مجازی»

مهدی رود

حاکمیتِ «هیچ» اما «همه چیز»

حمید آقایی

موانع رشد جنبش روشنفکری در ايران

فايل صوتی سخنرانی دکتر مسعود نقره کار

در تالار پالتاک شبکه سکولارهای سبز

 يازدهم اسفند 1390

خشونت های ناموسی در میان مهاجران

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: سارا شاد

محافظە کاری بزدلانه

و هراس از جوهر دمکراسی

(نقدی بر نظرات اسماعیل نوری علا

در مورد مفهوم فدرالیسم در ایران)

عطا جمالی>>>

آرتروز گردن

و نگاه چپ چپ آقای پرویز ثابتی

ف.م.سخن

تبصره ای بر حقوق زن و باقی ماجراها

حمیدرضا رحیمی

واژهء «قانون»،

چاشنی همهء آش‌های خامنه‌ای

رامتین

کاری از مانا نيستانی

هفت سین من و هفت سین کاخ سفید

لاغگوی سايت گويا

نوروزتان مبارک باد. من لاغگو خوشحالم که امسال زودتر از پرزیدنت اوباما و خانم کلینتون نوروز را به ایرانی ها شادباش میگویم! البته برای ملت ایران شادباش گوئی یک لاغگو هرگز آن اهمیت تبریکی رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه اش را ندارد. نمیدانم چرا! شاید شادباش نوروزی هرچه حیله گرانه تر و هدفمندتر و ایرانی فریب تر باشد بیشتر می چسبد و هرچه صادقانه تر و بی پیرایه تر باشد چسبش زودتر ورمیآید. من که به این فارسی شیرین و از صمیم دل میگویم، تبریکم در هیچ رسانه ای منعکس نمیشود و رادیوچی ها با آن و تاب نمیخوانند و تلویزیونی ها با قر و قربیله نشانش نمیدهند اما تا چند روز دیگر مال اوباما و هیلاری را ترجمه شده و ترجمه نشده، روی سرشان میگذارند. ما ملت اصلاً بیگانه پرستیم! من که مثلاً برای صنار سمنو باید خودم را از حومۀ استکهلم به مغازۀ ایرانی برسانم و از پول پناهندگی، سنجد سه تا یک دلار بخرم، عکس سفرۀ هفت سینم هیچ کجا منتشر نمیشود (اصلاً عکسی ازش گرفته نمی شود) اما حالا ببینید چه جوری خبرگزاری ها عکس سفرۀ هفت سین کاخ سفید را با یک تغار سمنو و یک دیس سنجد و یک میوه خوری سیب مخابره خواهند کرد. من که نه صدای آمریکا پخش میکنم و نه مشاورم را مأمور سانسورش میکنم و نه جمشید چالنگی را اخراج میکنم و نه سرباز افغانیکش آمریکائی را از افغانستان فرار میدهم و نه دستی در سوریه دارم و نه پائی در سودان و نه انگشتی در جمهوری اسلامی، باید تنهائی بنشینم سر هفت سینم سماق هایش را بمیکم، اما ... اما به هرحال اصرار دارم که از این کاخ سفید جمع و جور خودم، از اتاقی که حتی از پناهندگی من قدری کوچکتر است، نوروز را به همۀ شما کاربرهای گویا و لاغخوانان عزیز، شادباش بگویم و از همسرم هم بخواهم که به جای هیلاری کلینتون، به همۀ شما «عایدش ما مباراک» بگوید! سال خوش.

نگاهی به وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران

در سال 1390

بهرام رحمانی

سال نود، سال سخت و پرمشقتی برای اکثریت مردم ایران، به ویژه مزدبگیران بود. در این سال، حکومت اسلامی ایران بیش از گذشته، در همه عرصه های ضد انسانی رتبه های بالایی را به شرح زیر کسب کرده است: * اعدام: رتبه دوم جهان بعد از چين و به نسبت جمعيت رتبه اول * آمار مهاجرت نخبگان از ميان 91 كشور: رتبه اول جهان * خطرناك ترين كشور برای وبلاگ نويسان: رتبه سوم جهان * آزادی مطبوعات: رتبه ۱۷۲ از ۱۷۵ كشور * در زمينه فساد دولتی: رتبه 168 * از نظر شاخص توسعه انسانی: رتبه 88 * ارزش گذرنامه ايرانی در قعر جدول جهانی اعتبار * جهانی در تامين سلامت مردم: رتبه ۱۲۳  * رتبه 219 نرخ تورم در ميان 225 كشور * ايران بالاتر از آنگولا در «انتهای جدول» جاذبه های تجاری * رتبه جهانی 101 سهم زنان ايران در مديريت ميان 120 كشور * خودكشی زنان: رتبه سوم جهان * فضای كسب و كار ایران در جهان: رتبه 144 * رتبه 186 در سرعت اينترنت * ايران رتبه 172 از ميان 176 كشور را برای آزادی رسانه كسب كرده است. و ريال ايران سومين پول بی ارزش جهان!>>>

ايران فقط تهران نيست!

نگاهی به وضعیت قومیت‌ها در ایران در سالی که گذشت

طاهر شیرمحمدی ـ صدای آلمان

در سالی که گذشت ترور و بمب‌گذاری در سیستان  وبلوچستان کاهش یافت اما اعتراضات عرب‌های ساکن ایران فزونی گرفت. فضای سیاسی در کردستان هم‌چنان بسته بود و قومیت‌ها از نظر مشارکت سیاسی کماکان در حاشیه ماندند. مردم استان‌های آذری نشین ایران نسبت مسائل زیست محیطی چون خشک شدن دریاچه ارومیه توجه زیادی نشان دادند. از میان ترکمن‌ها در انتخابات نهم مجلس برخلاف دوره‌های پیشین پیش فقط یک نفر نماینده به مجلس نهم راه یافت. وضعیت در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و در منطقه‌ی عرب نشین کشور در سال گذشته بیشتر دستخوش تحولات بود.>>>

بحث «آلترناتيو سازی»

در هشتمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران

خانم ها مينا احدی و پريسا ساعد و آقايان شايان آريا، حسين حجازی، اسماعيل نوری علا و علی نيری، روز سه شنبه 20 مارس 2012 ـ اول فروردين1391، در هشتمين مناظرهء سياسي در برنامهء ياران تلويزيون پارس به مديريت عليرضا ميبدی شرکت کرده و دربارهء موضوع «آلترناتيو سازی» به بحث نشستند. (ويدئو)>>>

چرا آمدم؟ یا چرا رفتم؟

تقی رحمانی

این پاسخی است برای کسانی که مرا می‌شناسند. خود را موظف می‌دانم که به سوال آنان جواب دهم و شاید این توضیح خودم را نیز آرام کند. کوچ کردن؛ چیزی که در فرهنگ شریعتی، هجرت خوانده می‌شود، در پنجاه و دو سالگی، چندان جذاب و آسان نیست. مگر اینکه جان به لب رسیده باشد یا وظیفه‌ای در پیش رو که رفتن را توجیه کند. تازه آن هم بدون نرگس و دوقلو‌ها یعنی علی و کیانا که دنیایی از دردسر و لذت هستند.>>>

پيشنهاد يک راه حل ساده برای اصلاح طلبان ايران

سام قندچی

مسأله اصلی اصلاح طلبان نه آقای خاتمی است و نه موسوی، کروبی، سخنگويان شان يا شورای هماهنگی راه سبز اميد. علت مشکلاتی که بعد از انتخابات اسفندماه ديگر به وضوح قابل رؤيت است اساساً ورای اين مسائل شخصی و تشکيلاتی است. واقعيت اين است که اصلاح طلبان ايران بايد جسارت پيدا کنند و بطور صريح و روشن، يکبار برای هميشه با جمهوری اسلامی وداع گويند و از جمهوری سکولار حمايت کنند، کاری که اصلاح طلبان اسلامی در ترکيه بالاخره انجام دادند. اين کار نظير جسارتی است که آيت الله خمينی از خود نشان داد و زمانی از جمهوری دفاع کرد که حتی اپوزيسيون سکولار جبهه ملی و ملی مذهبی های نهضت آزادی حاضر نبودند صريح و روشن از جمهوری برای آينده ايران دفاع کند. زمان موضع گيری روشن اصلاح طلبان در دفاع از ايجاد جمهوری سکولار برای ايران، فرا رسيده است.>>>

سخنی با روشنفکران برخاسته از میان «توده‌ء بی‌شکل»

فرهاد جعفری ـ مشهد

در حین گفتگو با برنامه‌ی افق در صدای آمریکا، جناب آقای «حسین قاضیان» در اشاره به آقای احمدی‌نژاد از تعبیر «پوپولیست» استفاده کردند. در حاشیه‌ای به صحبت‌های ایشان؛ خواستم که اگر ممکن است معادلی فارسی برای آن نیز پیشنهاد کنند تا آنگاه اگر لازم شد، من نیز صحبت‌هایی داشته باشم وگرنه که خیر. که ایشان معادل «مردم ‌نگر ـ مردم ‌مدار» را برای «پوپولیست» به‌کار بردند (نه، مثلاً، «مردم‌فریب»، «عوام‌فریب» یا...) و این شد که دیگر لازم ندیدم در حاشیه‌ی گفته‌های ایشان، توضیح اضافه‌ای داشته باشم. چراکه توضیحات جدید ایشان، واجد همه‌ی آن امتیازاتِ مثبتی بود که من مایل بودم درباره‌ی آقای احمدی‌نژاد از زبان کسی و از جمله ایشان، و آن‌هم از یک تریبون عمومی به پرمخاطبی صدای آمریکا بشنوم.>>>

کسروی؛ حلاج تاریخ

مهدی خلجی

احمد کسروی کشتهء‌ روحانیت است. فقیهان نام‌داری در نجف و مشهد و قم آرزو و طرح قتل او را در ذهن پروردند. سرانجام سید مجتبی میرلوحی، معروف به نواب صفوی، جوان آتشین مزاج عوامی را برانگیختند تا او را بکشد. قتل کسروی، قتل جریان نقد تاریخی مذهب و روحانیت در آن دوره است... روحانیان از کمتر کسی چون کسروی این اندازه کینه به دل گرفتند. نام کسروی هنوز هم نماد دشمنی سرسخت با روحانیت است. این همه کینه و کدورت از چه بود؟>>>

هجوم مغول ویرانگرتر بود یا هجوم کورش؟

رضا مرادی غیاث آبادی

سکولاريسم نو: آدمی گاه از وقاحت شيادانی که خود را تاريخدان معرفی می کنند حيرت زده می شود. نمونهء اينگونه راهزنان دانش آقائی است به نام رضا مرادی غياث آبادی که يکی دو سالی با مردمفريبی خود را به مبارزان عليه حکومت اسلامی نزديک کرد تا قيمت خود را در بازار مکارهء نوکران اين حکومت بالا برد و سپس به خدمت و استخدام شان در آمد و اينک در تلويزيون و سايت های اينترنتی به خيانت آشکار به تاريخ و فرهنگ ايرانزمين مشغول است و چندين تن سست عنصرتر از خود را نيز به اين کثافت آلوده است. محض نمونه تکه ای از نوشته های اين خيانت پيشه را در اينجا نقل می کنيم تا خوانندگانمان بدانند که در روزهائی که مردم ايران پاسارگاد را قبلهء آرزوها و آبروی خود کرده اند، انيرانيان دربارهء بزرگمرد تاريخ شان چه می نويسند و چگونه می کوشند هر شرف و عزتی را به پای اربابان خود قربانی کنند...>>>

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630