فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما    |     تماس    |     جستجو     |     فيلترشکن     |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها 

پيوندها

فهرست مطالب

سال پنجم ـ  شماره 1134 ـ  چمعه 4 فروردين 1391 ـ  23 مارس 2012

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال 1391  خورشیدی،

سال «بزرگداشت فرهنگ ایران»

نام می گیرد>>>

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنگين کمان

برای آزادی، دموکراسی،

جمهوری و لائيسيته

===========

خبرنامهء گويا

==========

مردانی نيوز

==========

دانشجو نيوز

==========

آژانس خبری کورش

===========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

===========

مقالات سياسی

===========

ايرانسکوپ

===========

پارس ديلی نيوز

===========

خواندنیها

===========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

تريبون ايران

===========

تغيير برای برابری

===========

شبکه سراسری

همکاری زنان ايرانی

===========

شبکه همبستگی

 با مبارزات زنان ايران

هفت سین من و هفت سین کاخ سفید

لاغگوی سايت گويا

نگاهی به وضعیت اقتصادی، سیاسی

و اجتماعی ایران در سال 1390

بهرام رحمانی

نگاهی به وضعیت قومیت‌ها در ایران

در سالی که گذشت

طاهر شیرمحمدی ـ صدای آلمان

بحث «آلترناتيو سازی»

در هشتمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران

چرا آمدم؟ یا چرا رفتم؟

تقی رحمانی

پيشنهاد يک راه حل ساده

برای اصلاح طلبان ايران

سام قندچی

سخنی با روشنفکران برخاسته

از میان «توده‌ء بی‌شکل»

فرهاد جعفری ـ مشهد

کسروی؛ حلاج تاریخ

مهدی خلجی

هجوم مغول ویرانگرتر بود

یا هجوم کورش؟

رضا مرادی غیاث آبادی

استفاده ابزاری از فرهنگ ايرانی!

به‌ مناسبت نوروز

شکوه ميرزادگی

«جايزه نوروز» بنياد ميراث پاسارگاد به

بهترين شخصيت های سال  1390

در ستايش شادی

مسعود نقره کار

نوروز محجّبه و باقی ماجراها

حمیدرضا رحیمی

افزایش اسامی مذهبی

نتیجهء ‌مهندسی نام ‌گزینی

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگو‌گر: میترا شجاعی

پیغمبر دزدان

حمید آقایی

کسروی، شریعت و رفرماسیون دینی

محمد امینی

ذات پنداری دراندیشه های کسروی

و نگاه او به زنان و حقوق آن ها

حمید حمیدی

«غیرمنتظره‌‌ها»ی «هم‌ سو» و «هم آهنگ»!

فرهاد جعفری ـ مشهد

استقلال ایران و بلوک شرق و غرب

کاظم علمداری

همايشی لازم، اما بر اساس برهان خلف!

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

نظرهائی پيرامون «ائتلافی ايرانی»

از منظری کُردی

ناصر ايرانپور

منطقه زیر چکمه رژیم‌های زن‌ستیز

الاهه بقراط

کسروی و مسئله هویت سکولار

محمدرضا نیکفر

مدافعین رنگارنگ «دولت دینی»

و رهبری مبارزات مردم

احمد نوین

خودپرستی یا خرد جمعی؟

نظری بر آفت های اندیشه گری و چالش های روشنفکری در ایران

داریوش ایزدیار

دین و جامعهء مدنی

ب. بی نیاز (داریوش)

سرزمین انشاءالله ماشاالله

حسن رجب نژاد ـ اشرف الدین نسیم شمال

معجزهء غول چراغ جادو و حکايت ما

شهرام فريدونی

پرسش کسروی

بمناسبت 66 مين سال کشته شدن او

رامین جهانبگلو

بحث «آلترناتيو سازی»

در هفتمين مناظرهء سياسي برنامهء ياران

ملی- مذهبی‌ها

گفتگو با رضا علیحانی

برنامه «به عبارت دیگر» بی‌بی سی

اسلامگرایان، سکولاریسم و بایدهای قدرت

سجاد نیک آیین

سازماندهی جنبش های اجتماعی

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: سایت توانا

کار اجتماعی و انجمن ها
 
محسن ذاکری

به احترام زرین تاج قزوینی،

نخستین منادی آزادی زن ایرانی

بهروز ستوده

جنبش زنان نیازمند اتخاذ استراتژی تازه

گفتگو با محمد مالجو

گفتگوگر: سایت تغییر برای برابری

حکایتِ رفقای نمکدان ‌شکن لبنانی

و فلسطینی!

فرهاد جعفری

افزايش آمار ازدواج دختران زير ده سال

ایسنا

ده سال با سيمين دانشور

اسماعيل نوری علا

«همبستگی ملی جمهوریخواهان»

اعلام موجوديت و انتشار پيمان و دعوت

ما هیچگاه انتخابات را تحریم نکردیم

سخنان محمد خاتمی

در گفتگو با انجمن های اسلامی دانشجويان

هراس از یک واقعیت

دربارهء تشکیل فوری « شورای عالی فضای مجازی»

مهدی رود

حاکمیتِ «هیچ» اما «همه چیز»

حمید آقایی

موانع رشد جنبش روشنفکری در ايران

فايل صوتی سخنرانی دکتر مسعود نقره کار

در تالار پالتاک شبکه شکولارهای سبز ـ يازدهم اسفند 1390

   تحويل سال 1391 در پاسارگاد 

  پيوند به بقيهء عکس ها در سايت نجات پاسارگاد>>>

آقای تقی رحمانی در آستانهء تولدی ديگر

تفاوت «تولد» با «تولدی ديگر» آن است که ذهن آن کس که متولد می شود لوحی سفيد و نانوشته است، اما آنکه به «تولدی ديگر» می رسد ـ مثلاً، در مورد هجرت آقای تقی رحمانی به خارج کشور ـ کوله باری از تجربه و عقيده و ايمان و ايدئولوژی را با خود حمل می کند. به همين دليل ما مجبوريم که در احوال اين «مهاجر» که در لحظه عبور از مرزهای خاکش آرزوی رسيدن به دموکراسی را در سر و دل می پرورانده تعمق کرده و باطن آن آرزو را بشکافيم؛ بخصوص که لااقل در اين سه دهه ديده ايم که «دموکراسی» مفهوم گل و گشادی است که ظالم و مظلوم، و حاکم و محکوم، همگی خود را خواستار و مجری آن دانسته اند.>>>

(پيوند به آرشيو جمعه گردی ها)

چگونه سالی؟!

تقی روزبه

در شرایط کنونی، اقتصاد و بحران اقتصادی پاشنهء آشیل رژیم است و امکان به حرکت درآمدن سونامی مطالباتی در زیر فشارهای داخلی و بین المللی در حالی که یارانه ها بدلیل افزایش تورم و مشکلات مالی دولت در معرض آب رفتن قرار دارند و تحریم های نفتی و بانکی اوضاع مالی و تجاری رژیم را در تنگنا قرار می دهد، یک احتمال واقعی است. طرح مطالبات فراگیر و حرکت های اعتراضی گسترده حول آنها و به اشکال متنوع، اعم از اعتصاب و تظاهرات و انواع تجمعات می تواند نقطهء شروع مناسبی برای به حرکت درآمدن مجدد جنبش اعتراضی و این بار با حضور فعال تر و گسترده تر لایه های کارگران و زحمتکشان باشد.>>>

دو افسانه‌ی‌‌ سیاسی

شیدان وثیق

امروزه، در دیسکور سیاسی اپوزیسیون ایران، دو مقوله‌ی سیاسی سر زبان‌ها افتاده‌اند: «اتحاد بزرگ» و «آلترناتیو حکومتی». این دو، از دیر باز و به ویژه در عصر مدرنی که با دموکراسی، دولت‌‌گرایی و تحزب‌‌‌ برای کسب قدرت سیاسی سرشته شده است، همواره مبانی «سیاست» را تشکیل داده‌اند. حد‌اقل از هابز اگر نه از افلاطون و ارسطو تا کنون، «سیاست» را چون حاکمیت بر مردم یکپارچه توسط نیروی برینی که خدایی یا زمینی است، تعریف و تبیین کرده‌اند. پس نخستین بار نیست که از «اتحاد بزرگ» یا «آلترناتیو قدرت» سخن می‌رود و آخرین بار نیز نخواهد بود. آن چه که در زیر به صورت ملاحظاتی مقدماتی می‌آید، نگاهی اجمالی بر مقدرات دو مقوله‌ی نامبرده از زاویه‌‌ی‌ نظری و تاریخی است.>>>

شاخص های یک جامعه مدرن و آزاد

حميد آگاهی

تنها یک هدف و استراتژی (به مفهوم عام و کلی آن) برای تحقق یک جامعه مدرن وجود دارد و آن همانا: گردش آزادانه و سالم اطلاعات و انرژی است، بگونه ای که همۀ مردم امکان استفاده از آنها را داشته باشند؛ و طبیعتاً و البته بطور قانونمند، مبارزه (به اشکال گوناگون) با عواملی است که راه و مسیرِ گردش درست اطلاعات و منابع حیاتی را سد کرده اند. این راه البته توسط بسیاری از روشنفکران دینی هنوز هم  "چپ روی" (با اشاره به یادوارهء وحید میرزاده توسط آقای رضا علیجانی) و تند روی محسوب شده و می شود و در مقابل همچنان بر استراتژی کهنه شدۀ آگاهی بخشی اصرار می گردد.>>>

ما تجزيه طلب نيستيم؛ اما...

ناصر رزازی ـ خوانندهء ترانه های کردی

در گفتگو با برنامهء «به عبارت ديگر» بی.بی.سی.

ما تجزيه طلب نيستيم. اين آن چيزی است که احزاب کردی نتوانسته اند روشن کنند. ايران يک کشور چند مليتی است. اگر اين مليت ها، همه با هم و مثل هم، از يک حقوق مساوی برخوردار باشند چرا اين مسئله پيش بيايد؟ اگر ايران هم مثل امريکا، مثل سوئيس، مثل آلمان اداره بشود خواست من استقلال کردستان نيست. من خيلی خوشحالم که ايرانی هستم. ولی متأسفانه ملت کرد هميشه جواب اين مسئله هايش را با گلوله گرفته... من گله دارم از روشنفکران و شاعران و حتی دولتمردان ايرانی. اينها بايد کاری می کردند که کردهای کشورهای ديگر را هم به ايران متصل می کردند. کرد نه ترک است و نه عرب. فارس هم نيست اما با فارس همريشه است. با فارس «عمو زاده» است. ولی آيا کسی برای اين هدف حرکت کرده است؟ البته اين کم کاری از مردم ايران نيست از طرف حکومت است.>>>

جدایی «ما» از «جهان»

نگاهی به دریافت جایزهء اسکار توسط اصغر فرهادی

ناصر فکوهی ـ تهران

بحث و تأمل بر چنین مسائلی، به اصطلاحی که بین ما رایج است «تلخ کردن کام، در این موقعیت جشن شور و هیجان و شادمانی» نیست، تلخ کامی‌های بزرگ، هنگامی از راه می‌رسند که مردمانی متوجه آن نباشند که کنش و رفتار‌ها و و اندیشه‌های عمومی و رسمی و غیر رسمی غیر عقلانی شان، عدم توانایی شان در ایجاد ارتباط با جهان واقعی، اسطوره‌ای فکر کردن و زیستن در خواب و رویا و بی‌توجهی شان به جهانی که نه بر اساس آرزو‌ها و رویا‌های آن‌ها بلکه بر اساس واقعیت‌های اغلب تلخ، دستکاری‌ها و سیاست بازی‌های گوناگون تداوم دارد، می‌تواند برغم تمام این شادکامی‌های کوتاه مدت، نتایج بسیار تلخ کوتاه و دراز مدتی را برایشان به ارمغان آورد. آرزو کنیم، اما بیشتر از آن تلاش کنیم، چنین نباشد.>>>

چپ و اپوزیسیون جمهوری‌خواه در ایران

فرامرز دادور

در ایران، در برابر پیشرفت به سوی آزدی و عدالت اقتصادی معضلات زیادی وجود دارند. در میان عوامل بازدارنده، علاوه بر سیاست‌های سرکوبگرانه از طرف رژیم ارتجاعی ولایت فقیه و تداوم مناسبات استثماری سرمایه ‌داری، می‌توان به سیاست‌های چپ‌روانه و غیر واقع‌گرایانه در میان بخشی از جنبش سوسیالیستی و کارگری نیز اشاره نمود. متاسفانه، امروزه این جریانات به جای اینکه با استفاده از تحلیل‌ها و روش‌های عقلانی/ انتقادی به دنبال راهکارهای منطقی برای مبارزه باشند که در عین حفظ پرنسیب‌های آزادی‌‌خواهانه و عدالت‌خواهانه، با واقعیت وجود پلورالیسم اندیشه‌ها و عقاید خوانایی داشته باشد، هنوز از گرفتاری ناشی از بینش سیاسی دگماتیک و خواسته‌های مافوق رادیکال رها نگشته‌اند.>>>

در آمدی بر مسئلهء «حقوق بشر» در ایران

یک فعال حقوق بشر از تهران

مهمترین دلیل افول ارزش های جامعه ایرانی و فرهنگ حقوق بشری در بین مردم را می توان چنین بر شمرد: استقرار حکومت مبتنی بر ارزش های مذهبی اکثریت جامعه و ضرورت انطباق همهء تصمیمات و مقرارت و حتی ظاهر مردم با اصول شریعت شیعه، و ارائهء قرائت مشخصی از این شریعت، و عدم تحمل عقیدهء سایر مسلمانان شیعه و سایر افراد جامعه و ضرورت التزام همه به نظام اسلامی و ولایت مطلقهء فقیه، و به روز نبودن قواعد اسلامی، و اجبار در اجرای آنها و برخورد با هر صدای مخالفی، نقض بسیار و بسیاری از حقوق اولیهء مردم، بخصوص غیرمسلمانان را بدنبال داشته است.>>>

اقتصاد مال کیه؟

شهرام فریدونی

در پایان سال 1390 که از سوی مقام معظم رهبری بنام سال جهاد اقتصادی نام گذاری شده بود، جا دارد که با در نظر گرفتن دست آورد های عظیم اقتصادی این نظام مقدس، نظیر اختلاس های چند میلیاردی و گم شدن چند صد میلیارد دلار از پول ملت ایران، نگاهی بیاندازیم به جمله درخشان حضرت روح الله الموسوی الخمینی (س)، که در کمال خضوع و افتادگی فرمودند که «اقتصاد مال خره». از آنجایی که علم تفسیر یکی از «علومی» است که روحانیون شریف این کشور، بمدد آن ما را به این درجه از سربلندی رسانده اند، ما نیز نباید دست از دامان این «علم» بداریم و باید تا آنجا که می توانیم، بخصوص در خصوص فرمایشات بزرگان این آیین و این نظام، آن را بکار گیریم. لذا اینجانب، با در نظر گرفتن جمله گهربار آن یار سفر کرده، تفسیر زیر را خدمت شما عزیزان تقدیم می کنم: امام راحل فرمودند که اقتصاد مال خر است. پس نتیجه می گیریم که جهاد اقتصادی یک جهاد خرکی است. لذا باید قبول کنیم که پس خرها هم اقتصاد می دانند، و هم جهاد می کنند. امری که به این معنی است که خری که جهاد می کند، احتمالاً اقتصاد دان هم هست و یا بر عکس آن اقتصاد دانی که جهاد می کند احتمالاً خر هم است. براستی اگر به کنه استدلال و تفسیر بالا پی ببریم، براحتی شرایط اقتصاد شکوفای امروز کشورمان را درک می کنیم و در ضمن بهتر می فهمیم که این آیین همه اش شهد است و شکر. خداوند همه مریض های اسلام را شفا عنایت بفرماید.>>>

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630