بازگشت به خانه

چهارشنبه 6 ارديبهشت 1391 ـ  25 آوريل 2011

 

زمان، اینترنت و اپوزیسیون ایران

بهمن زاهدی

زمان با کمک اینترنت ابزاری در دست اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی می‌باشد که در آینده نه چندان دور قضاوت خود را به نسل سازنده آینده کشور تحویل خواهد داد. هر چند که اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی خود نتوانسته از این ابزار استفاده درستی انجام دهد ولی اینترنت شاهدی برای آیندگان است که چهره هر کسی را آشکارتر از آینه به نمایش همگان خواهد گذاشت.

زمان گذرا ست و برگشتی ندارد. زمان، بعد از طول و عرض و ارتفاع، بُعد چهارم بشمار می‌رود و تصورش در ساختارهای ذهنی هر انسانی نمی‌گنجد. به همین دلیل هم نمی‌توان این بُعد را به نمایش عمومی گذاشت. آنچه را که تا هم‌اکنون اتفاق افتاده است را تاریخ می‌نامند و آنچه را که هنوز اتفاق نیافتاده را آینده. زمان حال نقطهء اشتراک تاریخ و آینده می‌باشد و گذراست. از زمانی که به خواندن این نوشته مشغول شده‌اید زمان بسوی جلو پیشرفت کرده است و آغار این نوشته در گذشته نه چندان دور شروع شده است.

اینترنت سامانه‌ای جهانی از شبکه‌های رایانه‌ای بهم پیوسته‌است. به عبارت دیگر اینترنت، شبکه شبکه‌هاست که از میلیون‌ها شبکه خصوصی، عمومی، دانشگاهی، تجاری و دولتی در اندازه‌های محلی و کوچک تا جهانی و بسیار بزرگ تشکیل شده‌است که با آرایه وسیعی از فناوری‌های الکترونیکی و نوری به هم متصل گشته‌اند. اینترنت در برگیرنده منابع اطلاعاتی و خدمات گسترده ایست که برجسته‌ترین آنها وب جهان‌گستر و پست الکترونیکی می‌باشند. می‌توان گفت که از سال 2000 میلادی اینترنت، حافظه دیجتالی را به کاربران خود ارائه کرد، که روزانه هم به این حافظه اضافه می‌شود. ذخیره کردن اخبار و تمامی رخ‌دادهای روزمره را می‌توان تا سال 2000 حتا به زبان‌های مختلف و تفسیرهای متفاوت پی‌گیری کرد. اینترنت تاریخ‌نگار دیجیتالی می‌باشد که هنور ابعداد آن برای جامعه بشری آشکار نشده است.

تاریخچهء 12 سال گذشته اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی را می‌تواند در اینترنت جستجو کرد. بحث‌ها و نظرگاه‌هایی که در طول زمان به دگرگونی رسیده‌اند را دنبال کرد و حقیقت‌ زمانه را در محدوده زمانی مشخصی را در‌یافت. وحشت جمهوری ‌اسلامی از اینترنت فقط برای رسیدن کاربران به اطلاعات پایان نمی‌یابد بلکه حافظه اینترنت برای سران فاشیسم‌اسلامی وحشت برانگیز‌تر از پنهان کردن حقیقت امروز می‌باشد.

اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی تا انتخابات سه سال پیش و رخ‌داده‌های پس از آن که به جُنبش سبز معرف شده به دو قسمت مشروطه‌ خواه و جمهوری ‌خواه تقسیم شده بودند. مشروطه‌ خواهان با فاشیسم مذهبی در تضادی دائمی و نگاهشان رو به آینده ایران است در حالیکه جمهوری ‌خواهان خود به دو دستهء سرنگونی ‌خواه و ترمیم کنندهء فاشیسم مذهبی (اصلاح طلب) تقسیم می‌شدند. در این مدت دستهء اول بیشتر به لیبرال ‌دموکراسی برای آینده ایران اعتقاد پیدا کرده‌اند در حالیکه ترمیم کنندگان فاشیسم مذهبی برای ادامهء حیات جمهوری‌اسلامی به تلاش روزانه خود مشغول هستند. با مهاجرت اصلاح‌ طلبان جمهوری‌اسلامی به اروپا و امریکا دسته دوم جمهوری‌خواهان در موقعیت بهتری قرار گرفته‌ و با کمک مالی اصلاح‌ طلبان خود را بازسازی کاملی کرده‌اند و در تلاش هستند که دیگر جمهوری‌ خواهانی که خواهان سرنگونی جمهوری‌اسلامی هستند را متقاعد کنند که بهشت جمهوری ‌خواهان در جمهوری ‌اسلامی و ماندگاری ولایت‌فقه به تعریف کشیده می‌شود.

برای جمهوری‌ خواهانی که ذهنیت پهلوی ‌ستیزی هنوز در سرتاسر وجودشان تبلور می‌زند، پناه بردن به جمهوری ‌اسلامی که همان آرمان ‌گرایی‌های ضد‌غربی و گرایش‌های سوسیالیستی را زنده نگه داشته است، ادامهء بی‌برنامه‌گی و استفاده از منافع ملی برای رسیدن به صدور انقلاب و جهان‌گشایی غرب ‌ستیزانه است. ایران ابزاری برای رسیدن آنان به آرمان‌هایشان می‌باشد و می‌خواهند در تاراج ملی ایران سهم خود را بگیرند. کفتارهائی که به دنبال گرگ‌ها در پی شکار انسانیت هستند بیشتر به جمهوری ‌خواهان اصلاح‌ طلب شباهت دارند. آنان که کهریزک، اعدام‌های دهه شصت و نسل‌کشی اسلامگرایان در طی جنگ ایران و عراق را جبر زمانه می‌پندارند و در خود هیچگونه دگرگونی را پذیرا نیستند باید هم با خود را به فاشیسم مذهبی وفادار اعلام کنند.

زمان با کمک اینترنت ابزاری در دست اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی می‌باشد که در آینده نه چندان دور قضاوت خود را به نسل سازنده آینده کشور تحویل خواهد داد. هر چند که اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی خود نتوانسته از این ابزار استفاده درستی انجام دهد ولی اینترنت شاهدی برای آیندگان است که چهره هر کسی را آشکارتر از آینه به نمایش همگان خواهد گذاشت.

جمهوری‌ اسلامی با «زمان» بازی می‌کند و اصلاح ‌طلبان آن هم بازی با «زمان» را بخوبی یاد گرفته‌اند. آنچه را هنوز اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی یاد نگرفته است عمل کرد در زمانی مشخص برای هدفی آشکارتر است. اینترنت شاهد این بازی و نگارندهء روزانهء آن شده که در آیندهء نزدیک کمکی به اپوزیسیون واقعی جمهوری‌اسلامی خواهد بود، گرچه هنوز اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی شناخت کاملی از این ابزار بدست نیاورده است ولی شناختی که اینترنت از اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی بدست آورده است راه‌گشای آیندگان خواهد بود.

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه