فهرست مقالات    |    صفحات اول    |    دربارهء سکولاريسم نو    |     دربارهء نشريهء ما

 تماس    |     جستجو     |     فيلترشکن     |    English Section  

گفتگوهای اختصاصی   |   آرشيو عکس و کاريکاتور   |   آرشيو عکس و مکث   |  آرشيو کوتاه و گويا   |    آرشيو جمعه گردی ها 

خطاب به دولت گدا پرور:  اگر يارانه نبود ما از گشنگی مرده بوديم!

پيوندها

فهرست مطالب

 سال پنجم ـ  شماره 1164 ـ 10 و 11 خرداد 1391 ـ 29 و  30 ماه مه 2012

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از

سخنان خمينی

رنج‌ نامه

حشمت اله طبرزدی - از زندان رجایی شهر

مگر ايران ملک انحصاری شماست؟!

ناصر ايرانپور

جنبش صلح طلبی، رمانتیک و بدون راهبرد

مجيد محمدی

دمکراسی و جوزدگی

امير رضا اميربختيار

ترجیحات اقتصادی

حمیدرضا رحیمی

از رضا پهلوی نمی ترسيم، از...

م. ف. سخن

در پاسخ به اسماعیل نوری علا

غلامعلی بیگدلی

مشروطه خواهان و جمهوری خواهان؛

عملکرد و اهداف

وبلاگ«ايران آزاد»

سخنی با اسماعيل نوری علا

رضا پرچی زاده

کنفرانس های بی محتوا

و به ابتذال کشيدن دموکراسی

نيما فرمين؛

دکترای حقوق از دانشگاه مونت پليه ـ فرانسه!

همراه با تعريضی از اسماعيل نوری علا

باز هم در دفاع از کشف حجاب

الاهه بقراط

در جستجوی کدام آینده برای میهنمان ایران؟

فرهنگ قاسمی

پیرامون «آینده نگری ِ» جناب فرهنگ قاسمی

کوشان. م

چرا نبايد از رضا پهلوی ترسيد؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

کند شدن شمشیردودم!

شهباز نخعی

گرد و خاک بسیار برای چه؟

کمال ارس

انشاءالله‌ گربه‌ بماند!

ناصر ايرانپور

اقتصاد جادو و جمبل

اکونومیست>>>

دستور جدید وزارت اطلاعات

برای كنترل بیشتر كلیساها

سهند خوانساری  ـ سايت خودنويس

بيانيه دربارهء نقش فتوا در تهديد آزادی ها

شبکهء سکولارهای سبز ايران

تندیس‌های تنفر، اسلام رحمانی

و مخاطرات امنیتی اسلام سیاسی

مجيد محمدی

در حکومت دینی دنبال دمکراسی نگردید

گفت‌وگو با بوعالم صنصال، نویسنده الجزایری

برگردان از: اکبر فلاح‌زاده

شاهين نجفي يك ترانه سروده؛ همين!..

كريم قصيم

تأویل باید معتبر باشد

مجید نفیسی

پيدايی و فرجام اصلاحات درون ساختاری

بمناسبت پانزدهمين سالگرد واقعه دوم خرداد

محمد ملکی

نمی شود اصلاحات را پذيرفت

ولی نظام را زير سؤال برد!

سيد محمد خاتمی

برخورد پليس کشور نوبنياد آذربايجان

با آزاديخواهان باکو

نشريهء اينترنتی «ققنوس اروپائی»

برگزاری اولین دادگاه بین المللی

برای رسیدگی به اعدام های دههء شصت

گفتگو با پیام اخوان

گفتگوگر: نیلوفر رستمی

بازی کردن با برگ رضا پهلوی

در برابر میرحسین موسوی؟

در حاشیه گفتگوی نوشتاری بابک امیرخسروی

 و کاظم علمداری

فرخنده مدرس

خبرنامهء گويا

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

مرتد بعدی چه کسی است؟

مهران جنگلی مقدم

بر همهء گروه های سیاسی و فکری مخالف حکومت دینی فرض است که حفظ جان و حیثیت انسان ها را – فارغ از هر گرایش فکری - بر هر مصلحت سیاسی و گروهی ارجح بدانند. تهدید جانی شاهین نجفی تهدید همهء مخالفان جمهوری اسلامی است. در پروسهء تضعیف حکومت دینی و ایجاد تغییرات بنیادین اجتماعی، ما ناگزیر به نقد «مقدسات» هستیم. با این وصف معلوم نیست مرتد بعدی چه کسی خواهد بود؟ جمهوری اسلامی با صدور احکام ارتداد و قتل مخالفین و وادار ساختن آنها به روی آوردن به زندگی مخفی و تحت حفاظت پلیس، در واقع زندان های خود را به قلب اروپا آورده است.در این شرایط ، غیرعادی نخواهد بود اگر شاهد خودسانسوری نویسندگان و متفکران و فعالان سیاسی ایرانی حتی در کشورهای آزاد دنیا باشیم.>>>

فتوا علیه فتوا

اکبر کرمی

چگونه می توان هم منتقد اسلام سیاسی و جمهوری اسلامی بود و هم راه برونشد از فاجعه را پیشاپیش با اخته کردن نواندیشان مسلمان بست؟ چگونه می توان منتقد ارتداد و فتوا بود و همزمان با فتوا، ارتداد حاملان ورژن غیر سیاسی و رحمانی از اسلام را که تلاش دارند جای مناسب اسلام را در جهان جدید تعریف کنند، صادر کرد؟ نظام شهربندی انگار بدون فتوا کارش پیش نمی رود. (آنان که زندان را تجربه کرده اند، می دانند که در زندان، مسایل زندان با فتوا حل و فصل می شود.) به نظر می رسد با کاریکاتوری از ایده ی درخشان و قابل تامل «امتناع تفکر در فرهنگ دینی» روبروییم. کسانی مثل مهران جنگلی مقدم، جلال ایجادی و الهه ی بقراط به امتناع تفکر و اصلاح در فرهنگ اسلامی رسیده اند. مبارک است!>>>

مقبولیت یک جدایی:

نگرش به دین و دموکراسی در پنج کشور اسلامی

عمار ملکی

یکسال پس از بهار عربی و در آستانه اولین انتخابات آزاد ریاست جمهوری در مصر، این سوال بیش از پیش مطرح است که چشم انداز تغییرات دموکراتیک در کشورهای مسلمان چیست؟ در این مقاله با استفاده از یک تحلیل مقایسه ای، سعی می شود تا پاسخی به پرسش بالا داده شود. کشورهای مورد مطالعه دارای پیشینه متفاوت فرهنگی، منطقه ای و سیاسی هستند و شامل دو کشور برخوردار از دموکراسی نسبی (ترکیه و اندونزی)، دو کشور در حال گذار به دموکراسی ‌( مصر و تونس) و یک کشور در حال مبارزه برای کسب دموکراسی (ایران) می باشد.>>>

خاتمی؛ پای طاووسی که زیبا نیست

نیک آهنگ کوثر

سيد محمد خاتمی به عنوان یک انسان، شاید از دوست‌داشتنی ‌ترین کسانی باشد که دیده‌ام. اما در مقام سیاست‌مدار و مدیر، نادیده گرفتن خطاها و کوتاهی‌ها و فرصت‌سوزی‌هایش را یک خطای بزرگ می‌دانم. خاتمی از بسیاری از قول‌هایی که داد، کوتاه آمد. قرار بود پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را به سرانجام برساند. به عنوان مجری قانون اساسی، در مقابل نقض گستردهء حقوق بشر و قانون اساسی کوتاه آمد. معتقدم خاتمی انسان نسبتاً خوبی بود که مدیریت نمی‌دانست و گروهی از روزنامه‌نگاران، از جمله خودم، هیچگاه به مسئولیت خودمان در سال‌های دههء هفتاد عمل نکردیم و از هر گونه برخورد سخت‌گیرانه با خاتمی خودداری کردیم.>>>

نفت با ما چه نمی‌کند؟

حمید مافی

آخرين کوشش جمعی ایرانیان برای گذار به دموکراسی، پس از انتخابات سال هشتاد و هشت به سرنوشت دیگر جنبش‌های آزادی‌ خواهانه ایران دچار شده است. "بی‌عملی و انفعال" بارز‌ترین ویژگی معترضان پس از گذشت نزدیک به سه سال از آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. دربارهء علل و چرایی این وضعیت می‌توان "سرکوب گسترده حاکمیت" و "ناتوانی معترضان" در مقابله با این مساله را اصلی‌ترین عوامل برشمرد. اما سوال این است که چرا معترضان علی‌رغم گستردگی ‌شان توان مقابله با سرکوب‌های حکومتی را نداشته و ندارند؟ چه عاملی سبب زمین‌گیر شدن جنبش در پشت سد سرکوب حکومت شده است؟>>>

«هیولایی» به نام ساختار پادشاهی

پاسخی به آقای فرهنگ قاسمی

خشایار رُخسانی

ما می توانیم با چشم بستن بر درد و رنج مردم ایران، و ندیده گرفتن اُولویت های امروزین آنها که دگرگونی بیدرنگ سیاسی است، و خطر تازش رزمیِ بیگانگان به ایران و تجزیۀِ کشور، برای سه دههء دیگر گفتگو دربارهء این پُرسش را ادامه بدهیم که «آیا ساختار پادشاهی خوب است یا جُمهوری؟»، ولی راستی این است که اگر شُما به «حاکمیت ملی ِ» مردم ایران باور می داشتید، بایستی می پذیرفتید که تجلی گاهِ اين حاکمیت ملی صندوق های رای و نمایندگانِ برگُزیدهء مردم در مَهِستان بُنیانگذاران (مجلس موسسان) هستند که ساختار کشورداری آیندهء ایران را روشن خواهند کرد.>>>

من با مشکل ژنيتکی کاری نمی توانم بکنم!

گفتگو با رضا پهلوی

گفتگوگر: الاهه بقراط>>>

چه کسی از اسمال کوری می ترسد؟

در کارگاه هپلی؛ متعلق به سايت ايران ليبرال>>>

حتی «انحلال طلبی» را!!!

سکوت جنگل (فايل پی.دی.اف)>>>

توضيحی در سايت شخصی نوری علا>>>

آرشيو

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630