بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

چهارشنبه 10 خرداد 1391 ـ  30 ماه مه 2011

  

خاتمی؛ پای طاووسی که زيبا نيست

نيک آهنگ کوثر

لازم به توضیح نیست که بخشی از بدنهء روزنامه‌نگاری ما را فعالان سیاسی‌ اشغال کرده‌اند؛ فعالانی که بیشتر بر اساس منافع می‌نویسند یا سانسور می‌کنند، دم فرو می‌بندند به وقت گفتن و می‌گویند به وقت خاموشی. فعالیت سیاسی شاخ و دم ندارد! وقتی دوستان فقط به «نتیجه» کار دارند نه درستی عمل، و بنا به مصالح و منافع گروه‌های سیاسی می‌نویسند و مانعی بر سر انتشار نگاه‌های متفاوت ایجاد می‌کنند، کار عیب دارد. وقتی روزنامه‌نگار در روز 2 خرداد می‌رود برای عرض تبریک و زیارت سید محمد خاتمی، آدم می‌ماند به همکاران عزیز ما نیاموخته‌اند که این کارها «زشت» است؟ می‌روند «رهنمود» بگیرند؟ اما بزرگ‌ترین فایده این دیدارها، حداقل ثبت حرف‌هایی است که زده شده! خاتمی گفته است که از شرکت در انتخابات راضی نیست. خاتمی گفته است: «به خاطر گشایش در امور رأی دادم اما متأسفانه هیچ خیرخواهی دیده نشد و فضا هر روز بدتر و تنگ تر از گذشته شده است... من قبول دارم رأی دادنم یک شوک در جامعه ایجاد کرد که در این زمینه انتقاد ها را قبول دارم.» بررسی عملکرد خاتمی بعد از 22 خرداد 1388 و مباحثی که پارسال در باره انتخابات طرح کرد را به خاطر آورید. خاتمی شرط ‌هایی گذاشت برای مشارکت در انتخابات. خاطرتان هست؟

سید محمد خاتمی به عنوان یک انسان، شاید از دوست‌داشتنی ‌ترین کسانی باشد که دیده‌ام. اما در مقام سیاست‌مدار و مدیر، نادیده گرفتن خطاها و کوتاهی‌ها و فرصت‌سوزی‌هایش را یک خطای بزرگ می‌دانم. خاتمی از بسیاری از قول‌هایی که داد، کوتاه آمد. قرار بود پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را به سرانجام برساند. به عنوان مجری قانون اساسی، در مقابل نقض گستردهء حقوق بشر و قانون اساسی کوتاه آمد. معتقدم خاتمی انسان نسبتاً خوبی بود که مدیریت نمی‌دانست و گروهی از روزنامه‌نگاران، از جمله خودم، هیچگاه به مسئولیت خودمان در سال‌های دهه 70 عمل نکردیم و از هر گونه برخورد سخت‌گیرانه با خاتمی خودداری کردیم.

وقتی بعد از توقیف فله‌ای روزنامه‌ها، احمد زیدآبادی پیشنهاد کرد که خاتمی برای فشار به حاکمیت استعفا بدهد، روزنامه‌نگارانی که فعال سیاسی بودند و منافعی در حضور خاتمی در قدرت داشتند به جای انتقاد از ضعف خاتمی، به زیدآبادی تاختند. لطفاً به من یادآوری کنید که فایدهء ماندن خاتمی از روزی که عملاً مجلس ششم را «اخته» کردند چه بود؟

وقتی عباس عبدی به خاتمی پیشنهاد کرد که در سال 1380 نامزد انتخابات نشود، و بعدها طرح «خروج از حاکمیت» را مطرح کرد، می‌دانید جماعتی که نفعی در ماندگاری خاتمی داشتند چه اعتراض ‌هایی کردند؟ آیا نتیجهء سستی‌های خاتمی جز برآمدن پدیده‌ای مثل احمدی ‌نژاد بود؟

پارسال از خاتمی نقل کردند که گفته است شرکت در انتخابات از سال 1384 اشتباه بوده است. گفتند در جلسه‌ای غیر عمومی گفته شده. اما چون فایل صوتی‌اش وجود داشته، امکان تکذیب را از رئیس جمهوری سابق گرفتند.

به نظرم، کسانی که عامداً سعی در نادیده گرفتن تناقض‌های خاتمی داشته‌اند، و سعی کرده‌اند پاهای طاووس را زیبا جلوه بدهند، به مردم بده‌کارند.

30 اردیبهشت 1391

نظر خوانندگان

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه