بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

جمعه 28 مهر ماه 1391 ـ  19 اکتبر 2011

 

روش فیلادلفیائی و کلک مرغابی!

علیرضا خ. ـ ايران

سوگل ایرم  در وبلاگ Artunis: مقاله جدیدی از علیرضا خ. به دستم رسید! همانطور که در مطلب قبلی وبلاگ نوشتم، من پیام آور این دوست عزیز از داخل ایران هستم که به دلیل اعتمادش نسبت به من  مطالب خود را برای من ارسال میکند و من صرفاً افتخار انتشار آن را دارم. سخن را کوتاه می کنم و توجه شما را به جواب علیرضا به مطلب آقای نوری اعلا جالب میکنم . پاینده ایران. 2 مهر 1391

***

فردی گرسنه را مجسم کنید که پشت میز غذا نشسته و اغذیهء لذیذی نیز در روبروی او و بر روی میز قرار دارد. خوانسالار (1) باسلیقه، علاوه بر غذای لذیذ انواع ادویه جات شامل نمک و فلفل و نیز نوشیدنی گوارا و قس* علیهذا تمام شرایط صرف یک غذای ماکول را فراهم آورده است و بر روی میز  قرار داده است. فرد گرسنه اندکی از غذای خود را مزه  مزه می کند، سپس در حالی که ابرو ها را به یکدیگر نزدیک کرده از اکل غذا صرف نظر می نماید و از بی نمکی غذا لب به شکوه می گشاید و در مضمت* غدای بدون نمک شروع به اعتراض و فغان می کند و در حالی که یک نمکدان پر از نمک بر روی میز خود می بیند، به دلایلی مجهول از استفادهء  نمکدان استنکاف می ورزد و همچنان در نفی غذای بدون نمک داد سخن بلند می کند

 از آنجایی که انسان برای ادامهء حیات محتاج صرف غذاست و عدم تناول خوراک در انسان تولید ضعف و سلامت مزاج را به خطر می اندازد یقینا" خوانندگان مشفق، در صورت  مواجه با چنین فردی، بر سبیل شفقت و مهربانی فرد مذکور را تشویق به استفاده از نمکدان و بطریق اولی صرف غذا می نمایند تا خدای ناکرده او در اثر عدم اکل غذا دچار تحلیل مزاج نگردد. معهذا چنانچه خوانندگان مشفق، به فرد مذکور دسترسی نداشته باشند و فی المثل با او هزاران فرسنگ فاصله داشته باشند، شاید برای ترغیب وی به استفاده از نمکدان و بطریق اولی صرف غذا ، مجبور خواهند شد همان کاری را انجام دهند که هم اینک نگارنده مشفق این سطور مشغول انجام آن است، لابد خطاب به او مقاله می نویسند! 

آقای اسماعیل نوری علا در مقالهء اخیر خود زیر عنوان « شورای ملی در ترازوی سنجش » (2) ضمن یادآوری تلاش های چهار سالهء خود دریارهء فعالیت برای اتحاد گرایش های گوناگون سیاسی و عقیدتی در زیر چتر یک بدیل سکولار - دموکرات و نگارش بیش از شصت مقاله (3) در* له آن، به نقش سازندهء خود و همکاران شان در شبکهء سکولارهای سبز  اشارات سزاوار و بحقی داشته اند و عجالتا" ایشان از روی تواضع و فروتنی، به نقش مثبت و سازنده خود  بسیار کمتر از آنچه در واقع هست پرداخته و اشاره کرده اند. نگارنده این  سطور  بعنوان دنبال کنندهء روز به روز اقدامات و مطالعه کنندهء هفته به هفتهء مقالات ایشان،(4) خود شاهد فعالیت های مجدانه و تحسین برانگیز مشارالیه در موارد فوق بوده ام و حتی مهمتر از فعالیت ها و اقدامات ذکر شده ، نقش بارز ایشان در عرضهء فرهنگ سکولاریسم به درون ایران است که امروز اگر مقولهء سکولاریسم مبدل به گفتمان غالب روشنفکران درون مرز گردیده است ، نتیجه فعالیتهای طلایی چندین و چند ساله نوری علا است

باری، در مقالهء فوق الذکر، آقای نوری علا پس از ارائه شرح ماوقع اقدامات خود، به بیان انتقاد از نقاط ضعف شورای در شرف ظهور ملی می پردازد و تا آنجایی که میزان درک مفاهیم نگارنده این سطور اجازه می دهد، اهم ایراد و انتقاد ایشان به عدم حضور «تنوع» چهره ها و سازمان های سیاسی سرشناس در پروژهء تشکیل شورای ملی است که به گفتهء ایشان وقوع چنین امری، خودبخود شورای مذکور را منتسب به شاهزاده رضا نموده است و به شاهزاده پهلوی چهرهء رهبری کاریزماتیک داده است و عملا" شورای ملی در انحصار ایشان درآمده  و بطریق اولی مسئله تجمیع اختيارات در یک رهبر کاريزماتيک، در آيندهء کشور مانع رشد نهادهای مدنی خواهد شد و اصولا" ايجاد يک ائتلاف گسترده حول وجود يک نفر ممکن نيست

آقای نوری علا  به عدم حضور تنوع چهره ها و سازمان های سیاسی سرشناس در پروژهء تشکیل شورای ملی اشاره می نماید. براستی دلیل عدم شرکت تعدادی از چهره ها و سازمانهای سیاسی در این طرح چه بوده است؟ اگر دلیل آن اعتراض به حضور افرادی است که هم اینک در «شورای موقت هماهنگی» حضور دارند و آقایان از اتحاد حول محور آنها عار دارند، مگر « شورای موقت هماهنگی » عنقریب، پس از تشکیل نخستین جلسه شورا خودبخود منحل نخواهد شد؟ اگر این چنین است (که هست) براستی چه تفاوت دارد که نام افراد مذبور* چه باشد و یا از چه تفکر و سلیقه سیاسی گرد یکدیگر جمع شده باشند؟ آیا حقیقتا" این دلیلی موجه ، معقول و منطقی است؟ که آقایان  پشت چنین استدلال شکننده ای سنگر بسته اند؟

اگر به گفتهء آقای نوری علا این شورا منتسب به شاهزاده رضا گردیده است و به شاهزاده پهلوی چهرهء رهبری کاریزماتیک بخشوده* است که در آیندهء کشور مانع رشد نهادهای مدنی است، براستی دلیل وقوع این انتصاب و علت «کاریزماتیک تر» شدن چهرهء شاهزاده رضا چه بوده است؟ آیا دلایل وقوع این امور همانا عدم مشارکت و عدم احساس مسئولیت تعدادی از فعالین مدنی و سازمان های سیاسی نیست؟ وقتی که خود به دلایل واهی از مشارکت در طرح شورای ملی سر باز زده اند، چگونه است که از «کاریزماتیک تر» شدن چهرهء شاهزاده رضا گلایه دارند و آنچه را که به سبب عدم مشارکت خودشان بوجود آمده است، مخلوق دیگران می پندارند و گناه آن را بر دوش شاهزاده پهلوی گذاشته و به خورد خوانندهء بیچاره می دهند؟

چنانکه به گفتهء آقای نوری علا پیدایش یک شخصیت کاریزماتیک موجب اتحاد انواع تفکرات و ایده ها و سلیقه ها نیست، عجالتا" باز هم گناه عدم تجمیع تفکرات و سلیقه ها و باورها بر دوش کسانی است که با عدم مشارکت خود عملا" از نمایندگی ایده های گوناگون سر باز زده اند.

 

آقای نوری علا: این مسئله های گیج کننده و بغرنج و انحرافی که به وجود آورده اید راه حل ساده ای دارد . نمکدان را بردارید و نمک را بر روی غذا بپاشید و تن را (بخوانید میهن را) از عذاب برهانید . نیک که بنگریم، اکثر قریب به اتفاق نقدهای وارده، نتیجهء عدم پیوستن خود و همفکرانتان به دلایل غیر منطقی و نامعقول است. چگونه روش فیلادلفیایی (5) قابلیت اجرا خواهد یافت، وقتی که نخبگان سرشناس با توسل به سخیف ترین استدلال ها از بستر بوجود آمده برای اتحاد می گریزند و وبال* آن را بر دامان دیگران می گذارند و شرم هم نمی کنند؟

آنچه استنباط نگارنده است، خوشبختانه شاهزاده رضا پس از سی سال توقف، بالاخره حرکت قطار را آغاز و عزم  و اراده به این حرکت، از راه دور به جوانان درون مرز نیرو و شعفی مضاعف بخشیده است. افرادی که از وارد شدن به قطار خودداری می نمایند و بطریق اولی جایگاه رهبری قطار را خالی می گذارند، از جلوس شاهزاده رضا بر مسند هدایت قطار شکوه ننموده، چرا که خود جایگاه صدر را بلاصاحب رها کرده اند و آنهایی که می خواهند تکیهء شاهزاده پهلوی بر صدر هدایت قطار را «تمامیت خواهی» و عدم تکیه ایشان بر آن را «شکست» قلمداد کنند ، در نظر داشته باشند که این «کلک مرغابی»(6) تنها در سکون مرداب اجرا می شود و نه در دریای بیداری و هوشیاری    

  بتاریخ 31 شهریور ماه 1389 خورشیدی

 

1- خوانسالار: سفره چی، سفره آرا

2- رجوع شود به این لینک:

http://www.newsecularism.com/2012/09/21.Friday/092112.Esmail-Nooriala-Examining-the-National-Council.htm

3- این شصت مقاله اخیرا" بصورت کتاب در اینترنت زیور نشر یافته است که در این لینک قابل دسترسی است

http://www.puyeshgaraan.com/Alternative_a-Book-by-E.Nooriala.htm

4-  این دنبال کردن از راه دور و بطریق اولی دورادور بوده است.

5- منظور از « روش فیلادلفیایی » اشاره به تجمیع نخبگان سیاسی آمریکا در فیلادلفیا برای نگارش قانون استقلال ایالات متحده آمریکا است که توسط آقای دکتر نوری علا با ظرافت به کار رفته است.

6- کلک مرغابی نام حقه ای است که صیادان مازندارانی هزاران سال است که برای به دام انداختن مرغابی های مهاجر در مرداب های حاشیه دریای مازنداران بکار برده و می برند و به وسیله مرغابی های دست آموز ، پرندگان وحشی را گرفتار می کنند. خوانندگان کنجکاو را برای اطلاعات کامل احاله می دهم به کتاب «ريشه هاي تاريخي امثال و حكم» نوشتهء مهدی پرتو آملی.

* سکولاريسم نو: کليه اغلاط انشائی و املائی از نويسنده است که با ستاره مشخص شده اند.

 

 

نظر خوانندگان

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه