بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

دوشنبه 29 آبان ماه 1391 ـ  19 نوامبر 2012

 

گفتگو با دو تن از شرکت کنندگان، در پايان کنفرانس

کنفرانس پراگ (سومین نشست پیشبرد برای اتحاد دموکراسی) بکار خود پایان داد. اکنون بررسی دست آوردهای کنفرانس و چشم انداز آینده آن درمرکز توجه قرار گرفته است. سایت» انتخاب آزاد» در آغاز مطالب خود در این زمینه با جوادخادم- یکی از اعضای کمیته برگزار کننده- و حسن شریعتمداری از مشاورین اصلی این کمیته، دو گفت وگوی کوتاه انجام داده است. حسن شریعتمداری و جواد خادم در این دو گفت وگو که جداگانه انجام شده است، برگزاری کنفرانس را موفق ارزیابی کرده و بر » گفتمان سازی با اندیشه و پول ایرانی» پای فشرده اند.

 

حسن شریعتمداری: گفتمان سازی

پرسش: آقای شریعتمداری، کنفرانس پراگ بعد از دو روز جلسه و بحث و بررسی، به اتمام رسید. ارزیابی شما از این کنفرانس چیست؟

پاسخ: در ابتدا باید بگویم که کوشندگان این جریان کسانی هستند که من افتخار مشاوره دادن به آن‌ها را دارم، و بار زحمات بر دوش آن‌هاست. دستاوردهای کنفرانس هم قابل تقدیر است

این کنفرانس‌ در ادامه  کنفرانس‌های قبلی است و به نظر من موفق شده است که طیف متنوعی از افراد و گروه‌ها را دور هم جمع کند . گفت وگو پیرامون یک کار مهم، که دیالوگ ملی است، و بخشی از پروژه » پیشبرد برای اتحاد دموکراسی در ایران» را تشکیل می دهد، پیشرفت خوبی داشت. طیف‌هایی را گردهم آمدند که تا کنون کمتر با یکدیگر صحبت می‌کردند، مشکلات اساسی در فهم نظرات همدیگر داشتند . این گروه ها که هر کدام در سویی از گسل‌های اجتماعی قرار دارند، یا حرف همدیگر را درست درک نمی‌کردند یا عدم تفاهمی که بین آن‌ها وجود داشت، باعث می‌شد که  حرف‌های یکدیگر را درست نفهمند. در این کنفرانس‌ها حداقل اگر اختلاف نظرها رفع نشود، مرزها به دقت فهمیده می شود، نقاط اختلاف و تفاهم روشن می شود.

استراتژی انتخابات آزاد برای گذار که استراتژی شناخته شده ای در تئوری‌های گذار به دموکراسی است، در چنین جلساتی تنظیم و تدقیق شده ، با شرکت کنندگان در میان گذاشته شود و از دانش و نقطه نظرات آنان برای تکمیل آن استفاده شود . حاصل این گفت وگوها این است که امروز این استراتژی به عنوان گفتمان برتردر میان اپوزیسیون تثبیت شده است. این از دستاوردهای کنفرانس است.

البته این مساله تنها با کنفرانس ایجاد نمی‌شود، بلکه باید با تشکیل کارگروه‌ها ، بجانب  استاندارد سازی گفتمان برویم.

 

پرسش: در پراگ اعلام شد که کنفرانس بعدی در استکهلم برگزار می‌شود و پایان این دوره خواهد بود. در پایان این دوره، قرار است چه نتایجی حاصل شود؟

پاسخ: نتیجه مشخص این است که گروه‌های کاری باید تشکیل شود که کارهای خود را انجام دهند. کلاس‌هایی برای کادرسازی و استانداردسازی گفتمان انتخابات آزاد باید تشکیل شود که به جوانان و کوشندگان سیاسی آموزش داده شود که منظور از این استراتژی چیست، مفاهیم کلیدی آن کدامند و این مفاهیم به چه معناست تا بتوانند همانند تدوین کنندگان این استراتژی در جلسات شرکت و از آن دفاع کنند. با این ترتیب جلسات محلی هم می‌تواند منظور ما را برقرار کند و گروه‌های کار هم می‌توانند کارهای اجرایی و نظری و تنظیم استراتژی را به پیش ببرند.

 

پرسش: یکی از بحث‌هایی که در این قبیل کنفرانس‌ها وجود دارد، بحث مسایل مالی است. تامین مالی این کنفرانس‌ها کار دشواری است. شما به عنوان مشاور گروه، تصور می‌کنید چه کارهایی باید انجام داد تا بتوان بر مشکلات مالی فائق آمد؟

پاسخ: توصیه من اول به صرفه‌جویی بوده که خوشبختانه انجام شده است. از طرف دیگر کسانی هستند که با همت عالی، کمک به دیگران و هزینه‌ها را متقبل می‌شوند. برخی از متمولان ایرانی هم بودند که در دو کنفرانس نخست، قول کمک مالی دادند و وعده خود را هم عملی کردند. اما قرار است با اتکا به ایرانی‌ها و کمک آن‌ها و همت عالی ایرانی‌ها، این کار را عملی کنیم. البته کار سیاسی بدون داشتن منابع مالی کافی و مطمئن به نتیجه نخواهد رسید و ما از هم‌وطنان عزیز خواهشمندیم که اگر کار ما را می‌پسندند، دست به دست ما دهند و کمک کنند تا این کار به پیش رود.

 

جواد خادم: دعوت از ایرانیان برای یاری مالی

پرسش: آقای خادم، کنفرانس پراگ بعد از دو روز جلسه و بحث و بررسی، به اتمام رسید. ارزیابی شما از این کنفرانس چیست؟

پاسخ: من فکر می‌کنم این کنفرانس تا حد زیادی در به ثمر رساندن ایده اولیه ما، که قرار بر تداوم وایجاد همبستگی بود، موفق شده است. پنل‌ها  بقدری موفقیت آمیز بودند که مرا شگفت زده کردند. بسیاری از دوستانی که در نشست حضور داشتند ‌ و یا در پنل‌ها شرکت کردند، به طیف‌های مختلفی تعلق داشتند که در استکهلم و بروکسل نبودند. این خود نشان می‌دهد که ما کم‌کم درمیان طیف بزرگتری از اپوزیسیون عمل می‌کنیم و مجموعه «اتحاد برای پیشبرد دموکراسی» کم کم به اهداف خود برای اتحاد اپوزیسیون نزدیک تر می‌شود.

 

پرسش: در پراگ اعلام شد که کنفرانس بعدی در استکهلم برگزار می‌شود و پایان این دوره خواهد بود. در پایان این دوره، قرار است چه نتایجی حاصل شود؟

پاسخ: امیدوارم وقتی به «استکهلم دو» می‌رسیم، هستهء اصلی که می‌توانند برای گذار به دموکراسی نقش داشته باشند، همبستگی بیشتری با هم پیدا کنند و بتوانند که با هم کار کنند. این مجموعه باید قادر باشد هسته کوچک‌تری را تشکیل دهند که کارهای روزانه «اتحاد برای پیشبرد برای دموکراسی» را پیش ببرند. باید، تلاش کنیم  مشکلات و مسائل  مردم ایران  را به گوش نهادها و سازمان‌های بین‌المللی برسانیم .

 

پرسش: خود شما بهتر از همه می‌دانید که یکی از بحث‌هایی که در این قبیل کنفرانس‌ها وجود دارد، بحث مسایل مالی است. تامین مالی این کنفرانس‌ها کار دشواری است. هر بار هم بار مالی کنفرانس بیش از قبل می‌شود. پیش‌بینی شما برای کنفرانس بعدی چیست؟

پاسخ: همان‌طور که در کنفرانس بروکسل گفته بودم، برخی ایرانی‌های متمول قبول کرده‌اند که برای حل مسایل و مشکلات مالی کنفرانس کمک کنند. این‌ها عده‌ای تجار و صنعتگران ایرانی هستد که به دلیل سیستم حاکم بر ایران، قادر به افشای هویت خود هم نیستند و ما هم به خواسته آن‌ها احترام می‌گذاریم.

امیدواریم که بعد از کنفرانس «استکهلم دو» که برنامه بعدی است، «اتحاد برای پیشبرد دموکراسی» چنان موقعیتی پیدا کرده باشد که جمع وسیعتری از ایرانیان به یاری آن بیایند. برای این کار هم مشغول برنامه ریزی هستیم که در محافل گوناگون ایرانیان حضور یابیم و آنها را به این کار تشویق کنیم. من همین جا از همه مردم عزیز ایران، بویژه افراد متمول دعوت می کنم، در این امر که نتیجه آن گفتمان سازی برای استقرار در آینده ایران است، آینده ای که چه بسا زیاد دور نباشد، دست همت بالا بزنند.

 

نظر خوانندگان

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه