بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

جمعه 10 آذر آبان ماه 1391 ـ  30 نوامبر 2012

 

بریتانیا ائتلاف مخالفان حکومت سوریه را به رسمیت شناخت

سايت بی.بی.سی.

وزیر خارجه بریتانیا شناسایی ائتلاف مخالفان به عنوان "تنها نماینده مشروع مردم سوریه" را اعلام کرد. دولت بریتانیا ائتلاف مخالفان حکومت سوریه را شناسایی کرده و به زودی برنامه ای را برای افزایش کمک به مردم آن کشور اعلام خواهد کرد.

روز سه شنبه، 30 آبان (20 نوامبر)، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، در گزارشی به مجلس عوام اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته است تا "ائتلاف ملی نیروهای انقلابی و مخالف سوریه را به عنوان تنها نماینده قانونی مردم سوریه" به رسمیت بشناسد.

آقای هیگ گفت که تصمیم به شناسایی ائتلاف مخالفان را با توجه به مصوبه اتحادیه اروپا و براساس اطمینان های به دست آمده از رئیس ائتلاف مخالفان سوریه اتخاذ کرده و به نقل از رئیس ائتلاف گفت که "شناسایی ائتلاف، مسئولیت هایی را برای آن به دنبال دارد" و افزود که بریتانیا پیگیر آن خواهد بود که این تشکل، به تعهدات خود عمل کند.

وزیر خارجه بریتانیا روز جمعه با معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه، و دو تن از معاونان او در لندن ملاقات کرد و روز گذشته نیز اتحادیه اروپا اعلام کرد که این تشکل را نماینده مردم سوریه می داند.

به گفته ویلیام هیگ، شناسایی ائتلاف مخالفان به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه اقدامات دیگری را در پی خواهد آورد که ازجمله، دعوت از این ائتلاف برای تعیین نماینده ای در بریتانیاست.

همچنین پس از آنکه ائتلاف مخالفان، تشکیلات سیاسی و ساختارهای لازم برای دریافت و توزیع کمک های بشردوستانه را ایجاد کند، دولت بریتانیا حمایت سیاسی و بشردوستانه خود از آن را افزایش خواهد داد.

بریتانیا به زودی تجهیزات اینترنت متحرک و تلفن های ماهواره ای را برای بهبود امکانات ارتباطی ائتلاف در داخل سوریه در اختیار این تشکیل قرار خواهد داد و به اعزام گروه ویژه ای برای ارزیابی و برنامه ریزی کمک به ائتلاف در زمینه برآورده کردن نیازهای اساسی مردم سوریه مبادرت خواهد ورزید.

اقدامات دیگر دولت بریتانیا به افزایش کمک به آسیب دیدگان از درگیری نظامی درسوریه ارتباط دارد که از جمله شامل کمک های دارویی، امکانات و تجهیزات درمانی و آموزش مددکاران بهداشتی برای کمک به آنان و همچنین، کمک به بازپروری روانی کسانی است که در معرض خشونت جنسی در سوریه قرار گرفته اند.

افزایش کمک به آموزش شهروند خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، پزشکان و فعالان سیاسی و ارائه کمک های مادی مانند تهیه و تحویل ژنراتورهای برق، تجهیزات ارتباطی و وسایل تامین آب آشامیدنی سالم ازجمله دیگر اقداماتی است که بریتانیا برای حمایت از گروه های غیرمسلح مخالف حکومت سوریه به اجرا می گذارد.

دولت بریتانیا تصمیم دارد همچنان از اقدامات اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه حمایت کند و به تلاش بیشتری دست بزند تا روسیه را در مورد موافقت با قطعنامه های موثرتر شورای امنیت قانع کند.

 

لزوم خاتمه بحران

وزیر خارجه بریتانیا گفت که لازم است بحران سوریه از طریق سیاسی حل و فصل شود و افزود که با تشکیل ائتلاف مخالفان "گزینه معتبری برای رژیم بشار اسد ظاهر شده و از حمایت روزافزون اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و شمار روز افزونی از کشورهای دیگر برخوردار است و مبنای مساعدی را برای انتقال مسالمت قدرت طبق بیانیه مشترک اجلاس ژنو در ماه ژوئن ایجاد می کند." وی افزود که این بیانیه با موافقت تمامی اعضای دایم شورای امنیت تهیه و تصویب شده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا در سخنان خود گفت که اجلاس مخالفان حکومت سوریه در دوحه، پایتخت قطر، در روز 11 نوامبر به دستاورد مهمی دست یافت که شامل ایجاد ائتلاف ملی نیروهای نیروهای انقلابی و مخالف بود و افزود که در ملاقات با رئیس و معاونان ائتلاف مخالفان، خواستار تعهد این ائتلاف در سه زمینه شده است.

یکی از این سه زمینه عبارت است از تلاش برای ایجاد ساختارهای سیاسی مناسب، جلب حمایت هرچه گسترده تر گروه ها و بخش های مختلف جامعه سوریه و توافق بر سر جزئیات انتقال قدرت در آن کشور.

وزیر خارجه بریتانیا در مورد سایر زمینه ها گفت که از ائتلاف مخالفان خواسته است تا در اجلاس بعدی "دوستان سوریه" که قرار است ماه آینده در مراکش برگزار شود، برنامه تفصیلی خود برای دوره انتقالی را به شرکت کنندگان در اجلاس ارائه دهند و همچنین، "تعهد خود را به رعایت حقوق بشر، قوانین بشردوستانه بین المللی از جمله حمایت کامل از پیروان تمامی ادیان و مذاهب و دسترسی بدون مانع نهادهای امدادرسانی به مردم نشان دهد."

آقای هیگ گفت که رئیس ائتلاف مخالفان گفته است که هدف این ائتلاف، جلب حمایت تمامی مردم سوریه و تلاش به عنوان یک نیروی سیاسی میانه رو و متعهد به دموکراسی است که مرتکب اقدامات خلاف رژیم کنونی سوریه نخواهد شد و در نظر دارد از غیرنظامیان در برابر حملات نظامی حمایت کند.

وزیر خارجه بریتانیا در ابتدای گزارش خود آنچه را که "اقدامات وحشیانه رژیم اسد" در سوریه می خواند محکوم کرد و گفت که حکومت سوریه، همچنان به حملات هوایی سنگین علیه غیرنظامیان در حلب، دمشق و حمص ادامه می دهد.

وی گفت که تا کنون بیش از سی هزار نفر در جریان بحران سوریه کشته شده اند و هر روزه نیز یکصد کشته دیگر به این رقم اضافه می شود و همزمان، خانه ها، بیمارستان ها و زیرساخت های اساسی و حیاتی مردم، مانند شبکه آب رسانی و بهداشتی در حملات دولتی نابود می شود. وی گفت که در حال حاضر، بین یک تا سه میلیون نفر از مردم سوریه آواره شده اند و به خصوص وضعیت کودکان، که نیمی از آوارگان را تشکیل می دهند، نگران کننده است.

وزیر خارجه بریتانیا افزود "گزارش های تکان دهنده ای از کاربرد تجاوز و خشونت جنسی توسط نیروهای ارتش و شبه نظامیان دولتی انتشار یافته که از این اقدامات به عنوان ابزار شکنجه علیه مخالفان زندانی استفاده می کنند."

پیش از این فرانسه، ترکیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ائتلاف مخالفان حکومت سوریه را به عنوان نماینده رسمی مردم و دولت در تبعید آن کشور به رسمیت شناخته اند.

http://www.gooya.com/external/www.bbc.co.uk/persian/science/2012/11/121116_l41_science_mummy_virtual_postmortem.shtml

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه