بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

چهارشنبه 22 آذر آبان ماه 1391 ـ  12 دسامبر 2012

 

پيوند به ويدئوی سخنان احسان نراقی دربارهء آخوند ها>>>

برادرم هوشياری طبيعی نداشت، پای منافقين در ميان است

برادر احسان نراقی درباره فيلم منتسب به او

خبرگزاری مهر: برادر احسان نراقی با تشريح جزئيات بيماری اين جامعه‌شناس فقيد در سال‌های آخر عمر، از ساخت و انتشار يک فيلم ويدئويی کوتاه از او در شرايطی که وی در وضعيت جسمانی و سطح هوشياری طبيعی قرار نداشته، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از درگذشت احسان نراقی نويسنده و جامعه‌شناس، فيلمی کوتاه از او در فضای مجازی منتشر شد که با توجه اظهارات وی در اين فيلم، بحث‌ها و حاشيه‌هايی ايجاد شد. درباره اين فيلم با محسن نراقی برادر احسان نراقی گفتگويی داشته‌ايم که وی ضمن تشريح وضعيت بيماری ديابت و نيز آلزايمر برادرش در يکسال پايانی عمرش، گفت: آقای نراقی در سال‌های آخر عمر و به ويژه در سال پايانی با دو بيماری سخت ديابت و نيز آلزايمر درگير بود و به همين جهت حواسش مدام پرت می‌شد.

وی افزود: زمانی من از دکترش پرسيدم چرا اينگونه است که او گفت آقای نراقی به خاطر ديابت چند بار اُفت شديد قند داشته و چون سنش بالا است، حتی بعد از بهبودیِ اُفت قندش، زمان لازم است تا مغزش دوباره به حالت اوليه برگردد.

برادر احسان نراقی سپس با ذکر مثال‌هايی از حالاتی که نراقی بعد از اين وضعيت دچار آن می‌شد، گفت: من می‌رفتم منزلش در تهران، او به من می‌گفت «تو هم آمده‌ای پاريس؟» و يا اينکه اسم‌ها را اشتباه می‌گفت. او اين حالات را مخصوصاً در يک سال آخر عمر داشت.

وی افزود: از سوی ديگر وضعيت روحی آقای نراقی بعد از غرق شدن پسرش در دريا که مربوط به 1.5 سال پيش است، به شدت نامساعد شد و هم حواس پرت و هم حتی پرخاشگر شده بود. مثلاً اين اواخر که در بيمارستان جم بستری بود، مدام به من می‌گفت اينجا کاشان است و من می‌گفتم نه آقا داداش اينجا بيمارستان جم نزديک خانه‌تان است در تهران، ولی او همان حرف قبلی را تکرار می‌کرد. يا اينکه وقتی خواهرم آمد ديدنش، به او می‌گفت تو کی هستی؟

نراقی اضافه کرد: آقای نراقی زمان‌هايی که حالش کمی خوب می‌شد و يا يک ذره احساس می‌کرد حالش خوب شده، تک و تنها برای قدم زدن از خانه می‌رفت بيرون و حتی چند بار هم در خيابان گم شد.

برادر احسان نراقی سپس گفت: من احساس می‌کنم افرادی که اين فيلم را تهيه و آن را در اينترنت منتشر کرده‌اند، قصد تخريب او را داشته‌اند و او را تحريک کرده‌اند که حرف‌هايی بزند که به هيچ وجه به آنها اعتقاد نداشت.

وی در پاسخ به اين پرسش که چه کسانی ممکن است اين کار را انجام داده باشند يا از آن سود ببرند؟ يادآور شد: من دقيقاً نمی‌دانم چه کسانی اين کار را کرده‌اند ولی اين را می‌دانم که منافقين از او بدشان می‌آمد.

محسن نراقی تهيه و انتشار اين فيلم را در اينترنت يک عمل زشت و نمونه رفتار ناپسند با يک بيمار آلزايمری عنوان کرد و افزود: کسی يا کسانی که اين فيلم را ساخته و يا در اينترنت منتشر کرده‌اند، فقط می‌خواسته‌اند شيطنتی کرده باشند. ما به عنوان خانواده ايشان پيگير اين ماجرا هستيم و می‌خواهيم از اين فرد يا افراد که البته برای ما ناشناخته هستند، شکايت کنيم و پيگيری حقوقی و قضايی انجام دهيم.

احسان نراقی، نويسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه و جامعه‌شناسی بامداد يکشنبه ۱۲ آذر پس از طی يک دوره طولانی بيماری در سن ۸۶ سالگی در تهران درگذشت و پيکرش در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

پايان يک رويا، علوم اجتماعی و سير تکوينی آن، آئين جوانمردی (ترجمه از هانری کُربن)، اقبال ناممکن، آزادی، آنچه خود داشت، جامعه، جوانان، دانشگاه، غربت غرب، طمع خام و نظری به تحقيقات اجتماعی در ايراناز جمله کتاب‌های منتشر شده از احسان نراقی در ايران است.

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه