بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

دوشنبه 11 دی ماه 1391 ـ  31 دسامبر 2012

 

نگاهی به وضعیت فاجعه بار و بحرانی ایران از دریچهء آمارها!

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

اوضاع ایران، به خصوص در عرصه اقتصادی به شدت بحرانی است. حکومت اسلامی ایران، به دلیل انبوهی از جنایات اش در همهء عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با تنفر اکثریت مردم ایران روبرو است. این حکومت، در سطح بین المللی نیز در انزوای قرار دارد. اصلی ترین متحدش در منطقه، یعنی حکومت سوریه، در سراشیبی تندی افتاده و سقوط اش قریب الوقوع است. حتی گروه های مذهبی چون حماس و اخوان المسلین مصر نیز صف خود را از حکومت اسلامی ایران جدا کرده اند. در حال حاضر فقط شیخ نصرالله با حزب الله اش باقی مانده که آن هم نهایتاً محکوم به دور شدن از حکومت اسلامی است.

در چنین شرایطی، اکثریت مردم ایران شدیداً زیر فشارهای فزایندهء اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کمرشان خم شده است. میلیون ها شهروند ایرانی، به دلیل بی کاری و گرانی در معرض فقر و گرسنگی قرار دارند. بحران همهء عرصه های جامعه را فراگرفته است. زندان ها مملو از زندانیان سیاسی است؛ از فعالین جنبش کارگری، جنبش زنان، جنبش دانش جویی، فعالین جنبش محیط زیست تا نویسندگان، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان، وکلا و...، در زندان ها زیر شدیدترین شکنجه های روحی و جسمی قرار دارند.

اکنون رسانه های حکومتی، همواره به زورگیری در روز روشن در مرکز پایتخت، توزیع و مصرف مواد مخدر رنگارنگ در مقابل دیدگان شهروندان، افزایش آمار مبتلایان به به انواع بیماری های مسری، روحی و روانی، کودک آزاری، دزدی، رشوه خواری، خودکشی، قتل، تجاوز، جنایت و ...، همه و همه اقرار می کنند که حتی شنیدن آن ها تکان دهنده و دردناک است. از این رو، مدت هاست که آسیب اجتماعی در ایران، به بحران های فاجعه آمیزی تبدیل شده اند. روشن است که همه این فجایع انسانی، ریشه در فقر فرهنگی و اقتصادی، به ویژه سرکوب های سیاسی و اجتماعی و سانسور حکومت اسلامی دارد.

برای مثال، در حالی که سیدعلی خامنه ‌ای در اول فرودین ماه امسال، سال 1391 را سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامید، مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی، به گوشه هایی از واقعیت های اقتصاد حکومت اسلامی اقرار کرده و ناخواسته دروغ بودن تولید ملی و خودکفایی ملی را اثبات کرده است.

آمارگیری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از 98 تشکل اقتصادی سراسری نشان می دهد از مهر90 تا مهر91 تولید و اشتغال در این تشکل ها به ترتیب تا 40 درصد و 36 درصد کاهش و قیمت محصولات و مواد اولیه به ترتیب بیش از 87 درصد و 112 درصد افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری مهر، گروه مطالعات محیط کسب و کار در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با هدف ارائه تصویری کلی و اطلاعاتی صحیح و دست اول از وضعیت واحدهای تولیدی در سراسر کشور، در تاریخ 12 تا 15 مهرماه سال جاری، در پی انتشار اخبار و شایعاتی درباره تعطیلی برخی واحدهای تولیدی در اثر تحریم ها، مسائل ارزی، کمبود مواد اولیه، نوسانات بازارها و دیگر موانع تولید و سرمایه گذاری در ماه های اخیر، پرسشنامه ای با 7 سئوال تهیه و برای 98 تشکل اقتصادی سراسری ارسال کرد. منظور از تشکل های سراسری آن دسته از تشکل های اقتصادی است که در چندین استان کشور شعبه و عضو دارند.

براساس این گزارش، میانگین پاسخ ها به این سوال که «در حال حاضر ( مهرماه 1391) واحدهای تولیدی تشکل شما به طور متوسط با چند درصد از ظرفیت بالقوه تولید کار می کنند؟» 5/42 درصد بوده است. تشکل های شرکت کننده در این کار مطالعاتی، ظرفیت بالقوه ایجاد اشتغال واحد تولیدی خود در مهر ماه 91، را به طور متوسط 2/50 درصد اعلام کرده اند.

در این طرح از فعالان اقتصادی پرسیده شده که میزان تولید در واحدهای تولیدی عضو تشکل شما نسبت به سال گذشته (مهر ماه 1390) مجموعا چند درصد تغییر کرده است؟ که میانگین پاسخ ها 3/40  درصد کاهش تولید بوده است. هم چنین در خصوص میزان اشتغال در واحدهای تولیدی نسبت به سال گذشته (مهر ماه 1390)، 5/36 درصد کاهش اشتغال پاسخ میانگین بوده است.

در پاسخ به این سئوال که قیمت محصولات و قیمت مواد اولیه در واحدهای تولیدی اعضای شما نسبت به ابتدای سال 1391 مجموعا چند درصد تغییر کرده است؟ میانگین پاسخ پاسخ دهندگان نشان می دهد محصولات 9/87 درصد افزایش و قیمت مواد اولیه 1/112 درصد افزایش داشته است.

طبق اظهارات تشکل های اقتصادی سراسری، از ابتدای سال جاری 50 واحد تولیدی یا خدماتی در حوزه فعالیت تشکل های سراسری مشارکت کننده در این نظرسنجی تاسیس شده و 566 واحد به دلایل مختلف تعطیل شده اند.

پاسخ دهندگان در خصوص مشکلات بر سر راه تولید به ترتیب تامین مواد اولیه و تجهیزات تولید (گرانی، نوسانات قیمت، موجود نبودن در بازار و محدودیت در واردات)، تامین نقدینگی و منابع مالی برای سرمایه در گردش، موانع دسترسی به ارز (عدم تثبیت، نوسان سیاست ها و ...)، مشکلات و موانع ناشی از اثر مستقیم تحریم ها، بی ثباتی و نارسایی ها در برنامه ریزی و اجرای قوانین و مقررات را ذکر کرده اند.

یا خبرگزاری حکومتی فارس، 07 دی 1391، به نقل از یک مدرس دانشگاه به وجود سه و نیم میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی بی کار در ایران اذعان نموده است. این مدرس دانشگاه که در سمینار کارآفرینی در دانشکده فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد قزوین سخن می گفت، تصریح نمود: «وجود 3.5 میلیون فارغ التحصیل بی کار در ایران نشان می دهد که هیچ رابطه ای بین زندگی تحصیلی و زندگی شغلی در ایران وجود ندارد در حالی که این وضعیت در جهان چنین نیست. علاوه بر این در ایران از هر 10 هزار متقاضی استخدام تنها 32 نفر استخدام می شوند.»

در حالی که در ایران، نهادهای مستقل آمارگیری وجود ندارد؛ دولت نیز یا آمارها را اعلام نمی کند و یا اگر هم اعلام کند، تحریف شده اعلام می کند اما با این وجود، برخی مواقع اخبار و گزارشاتی در لابلای رسانه های دولتی و نیمه دولتی و یا سخنان مقامات و مسئولین حکومت اسلامی به آمارهای اقتصادی، بی کاری، به غارتگری اموال عمومی جامعه توسط ارگان ها و مقامات و مسئولین حکومتی اشاره می شود که در این حد نیز تکان دهنده اند. در زیر به گوشه هایی از این آمارها اشاره می کنیم.

 

* رتبه 140 ایران در کسب و کار!

- ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه الکتامپ 2012، ضمن اشاره به این موضوع که شاخص کسب و کار کشور ما 140 است، گفت: «در حالی که برخی از کشورهایی که از لحاظ صنعت بسیار ضعیف هستند رتبه‌های بالای کسب و کار را کسب کرده ‌اند کشور ما در رتبه 140 قرار گرفته است.»

 

* سطح تورم

- صندوق بین المللی پول، که مهم ترین ارگان اقتصادی سرمایه داری جهانی است، گزارش سالانه خود در باره میزان تورم در کشورهای جهان را ارائه داده است. بنا بر این گزارش، با رده بندی 185 کشور جهان از نظر میزان تورم، بلاروس با تورم 18/60 درصدی در رتبه نخست و ایران با تورم 2/52 درصدی در رتبه چهارم قرار دارند. بنا بر این گزارش ، کم ترین نرخ تورم در این رده بندی به سوئیس مربوط می شود که در سال 2012 بالغ بر منفی 0.5 درصد برآورد شده است.

 

- غلامرضا تاجگردون، نماینده مجلس حکومت اسلامی گفته است: «به تورم 58 درصدی رسیدیم.» به گزارش خبرآنلاین، دوشنبه، 20 آذر ماه 1391، نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود با اشاره به برخی مشکلات حوزه انتخابیه متبوعش، گفت: «... من از استان کهکیلویه و بویر احمد و گچساران سخن می گویم، خطه ای که قریب 20 درصد منابع نفتی و گازی کشور را تامین و بسیاری از مسئولان اجرایی و حتی شما نمایندگان جایگاه این خطه را بر ایران زمین نمی دانید. بیراه نگفتم اگر ادعا کنم که این استان و خطه نفت خیز گچساران تنها خطه نفت خیز کشور است که حتی یک دلار سرمایه گذاری منتج به نتیجه در نفت و گاز در صنایع پایین دستی آن صورت نگرفته است.»

او، ادامه داد: «صدها میلیارد درآمد نفتی مان کجاست؟ چرا با ارزش ترین عایدی مان از منابع نفتی حسرت در اقتصاد باشد؟ تولید کم رنگ و بی رمق، مردم نگران از افزایش قیمت ها و آینده زندگی شان، صف بی کاران طویل تر و نمودار تورم فزاینده تر و دلار های نفتی به واسطه بی لیاقتی برخی از ماها سوخته تر و ریال ما بی ارزش تر و شما دولتیان و ما مجلسیان به فکر آینده سیاسی مان.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تورم نقطه به نقطه مهرماه گفت: «تورم به نقطه و عدد وحشتناک 58 درصد رسیده است. چه شده و به چه سفره بی کرانی دست یافته اید که در یک سال گذشته قریب به 11 میلیارد ریال صرف سفارش خودرو شده است؟ دعوای این مجلس، مجلس قاجار است و این دولت، دولت رضاخان قلدر است؛ ره به جایی نمی برد و نانی برای ملت نمی شود...»

 

* تشدید تحریم های اقتصادی ایران

- صدای آلمان: اتحاديه اروپا روز جمعه 21 دسامبر 2012 - اول دی 1391، 18 شرکت و سازمان و هم چنين يک شخصيت ديگر ايرانی را به فهرست تحريم ‌های خود عليه ايران اضافه کرد. به موجب گزارش خبرگزاری آلمان، با احتساب ممنوعيت‌های جديد، شمار شخصيت ‌های ايرانی که نمی ‌توانند به کشورهای عضو اتحاديه اروپا سفر کنند به 105 نفر رسيده است.

هم چنين 490 شرکت يا سازمان‌مجاز به انجام معامله در حوزه اتحاديه اروپا نيستند. اين تحريم‌ها در تلاش برای توقف برنامه اتمی ايران وضع شده است. غرب به توليد بمب اتم در ايران مظنون است.

 

* کاهش 99 درصدی ارزش پول ملی

یک اقتصاددان در نشست انجمن اقتصاددانان ایران به بررسی ساختار اقتصادی ایران و ارائه راهکارهایی برای اصلاح آن پرداخت.

به گزارش ایسنا، آدينه، 1 دی ماه 1391، دکتر محمود قنادان در این جلسه با بیان این که باید برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور چندین مورد را به دقت مورد مطالعه قرار داد، اظهار کرد: در این زمینه مشکلات و ظرفیت‌های اقتصادی، پوشش ‌های مشترک علم اقتصاد و فلسفه، خصلت ‌ها و توان مندی ‌های کشور و یا نقاط ضعف اقتصادی با توجه به نیاز امروز جامعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده و باید مورد کاوش قرار گیرند.

وی، در ادامه با اشاره به برخی از آسیب های اقتصادی کشور بر حفظ ارزش پول ملی به عنوان پایه و اساس اقتصاد تاکید کرد و افزود: حدود چهار دهه گذشته بیش از 99 درصد از ارزش پول ملی ما کاسته شده است این در حالی است که اگر نگاهی به سایر اقتصاد های دنیا بیندازیم نشان می دهد همه کشورها به جز زمانی که ممکن است بر حسب اتفاق ارزش پول خود را به دلایل اقتصادی کاهش دهند که چنین موردی نیزبه ندرت پیش می آید...

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران، هم چنین به برخی از زمینه هایی که در اقتصاد به صورت سنت در آمده است، اشاره کرد و گفت: با وجود آن که انتظار سود و بهره با نرخ 10 تا 20 درصد در میان مردم رواج پیدا کرده اگر بگوییم که در علم اقتصاد باید این نرخ بین صفر تا دو درصد باشد برای آن ها بسیار عجیب خواهد بود این در حالی است که این مساله با بیان این که عده ‌ای برای گذران امور به سود حاصل از سرمایه گذاری نقدینگی خود در بانک‌ها نیاز دارند توجیه می ‌شود در حالی که این امر با علم اقتصاد مغایرت دارد.

 

* نرخ خط فقر یک میلیون و 500 هزار تومان

خبرگزاری پانا، شنبه 2 دی ماه 1391، نوشت: عضو شورای عالی کار خط فقر واقعی در کشور را یک میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرد و افزود: ستاد دست مزد باید نرخ تورم را واقعی تعیین نموده و تمامی شاغلانی که زیر خط فقرحقوق می گیرند، از پرداخت مالیات معاف شوند .

اولیاء علی بیگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پانا، با اشاره به دریافت 10 تا 15 درصدی مالیات از حقوق بگیران، گفت: دولت باید خط فقر واقعی را اعلام کند که براساس آخرین گزارش‌ها این نرخ حدود بیش از یک میلیون و 500 هزار تومان برآورد می شود.

او، اضافه کرد: هزینه های درمان، پوشاک، آموزش و غیره برای یک خانواده چهار نفره حدود یک میلیون و 500 هزار تومان برآورد می شود بنابراین، مرکز آمار باید آماری رسمی در این زمینه ارایه دهد تا در تعیین نرخ دست مزد نیز مورد استفاده قرار گیرد .

او، تاکید کرد: دولت باید به عنوان عضوی از شورای عالی کار کارگرانی را که زیر خط فقر حقوق پرداخت می کنند از پرداخت مالیات معاف کند.

اما آیا این راهکارهای ارایه شده از سوی علی بیگی، برای جبران فاصله بسیار بالای حقوق کارگران و کارمندان که چیزی بین 400 تا 800 هزار تومان است کافی است؟

 

* نمونه هایی از فساد اقتصادی در حکومت اسلامی و دزدی های مقامات حکومتی

پرونده فساد مالی سه هزار ميليارد تومانی که از آن به «بزرگ ترين اختلاس در تاريخ ايران» ياد می شود مربوط به اتهامات فردی به نام «مه آفريد امير خسروی» صاحب مجموعه «گروه امير منصور آريا» است.

او، متهم شده که با استفاده از نفوذ خود و همکاری برخی افراد از جمله مقام‌های دولتی و نمايندگان مجلس اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی (ال‌سی‌های) جعلی و دريافت وام‌های کلان بانکی کرده ‌است.

اين اختلاس به يکی از جنجال های بزرگ در تاريخ جمهوری اسلامی ايران دامن زد و واکنش های گسترده ای را در محافل سياسی و رسانه ای به دنبال داشت. در حالی که دولت محمود احمدی نژاد مدعی بود برای نخستين بار اين اختلاس را کشف کرده و در آن نقشی نداشته است، ولی اصول گرايان منتقد دولت و رسانه های وابسته به آن نزديکان رييس جمهوری، به ويژه اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر او را به دست داشتن در آن متهم کردند.

- فارس، 10 آذر 1391، نوشت: يک مقام آگاه از مفقود شدن چندين ميليون دلار پول در يکی از بانک‌های خصوصی خبر داد و گفت: ظاهرا اين پول برای واريز شدن به حسابی در اختيار يک صراف و واسطه قرار گرفته بود.

اين مقام مسئول در گفتگو با فارس، اظهار داشت: بر اساس مستندات پرونده‌ای که توسط يکی از نهادهای قانونی و نظارتی در دست بررسی است، مبلغی حدود 5 ميليون دلار در يکی از بانک‌های کشور مفقود شده است.

 

* گم شدن ده هزار ميليارد تومان بودجه درمانی

- موضوع ناپديد شدن 10 هزار و پانصد ميليارد تومان بودجه درمانی در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفت و ریيس کميسيون بهداشت و درمان از عدم اختصاص درآمدهای ناشی از هدف مندسازی يارانه ها به حوزه سلامت و عدم اختصاص ارز مرجع به واردات دارو و تجهيزات پزشکی اعتراض کرد.

- بازتاب: چرا 38 میلیارد دلار به دبی و چین فرستاده شد؟ علی مطهری، نماینده تهران و طراح سئوال از احمدی نژاد که با حکم حکومتی، یعنی با فرمان سیدعلی خامنه ای متوقف شد امروز در مجلس و در قالب نطق میان دستور به موارد مهمی از تخلفات ارزی دولت اشاره کرد و از دولت خواست که نسبت به این مسایل پاسخ گو باشد.

او، در نطق پیش از دستور این نماینده مجلس، گفت: ... چرا در سال 1390 که نشان می ‌داد در سال ۹۱ ذخایر ارزی قابل مدیریت ما محدود است 11.4 میلیارد دلار ارز کشور بدون دستورالعمل قانونی، برای فروش در دوبی به 18 صراف داده شد که 5 تن از این صرافان 80 درصد این مقدار ارز را دریافت کردند و در نتیجه یک رانت‌ خواری بزرگ صورت گرفت ؟ سرنوشت 27 میلیارد دلار ما در چین با سود 1 درصد چه خواهد شد؟ این در حالی است که دیوان محاسبات چند ماه قبل از تحریم بانک مرکزی طی نامه‌ای به رییس ‌جمهور هشدار لازم را داده بود.

مطهری، هم چنین پرسید: چرا بانک مرکزی بر فروش ارز توسط بانک ها نظارت نداشته و در نهایت اقدام به برداشت از حساب آن ها کرده است؟ چرا شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران معادل ریالی مبلغ 2506 هزار دلار و 935 هزار یوروی حاصل از فروش فراورده‌های نفتی به شرکتی در فرودگاه امام را به نرخ مرجع دریافت کرده و در نتیجه این شرکت شش میلیارد تومان سود ناشی از رانت برده است؟ چرا در شرایط اقتصاد مقاومتی، در هفت ماه اول سال 91 بیش از 23 هزار خودروی لوکس خارجی به قیمت پانصد میلیون دلار تنها توسط بیست شخص حقوقی و حقیقی وارد شده به طوری که 13 درصد نسبت به سال 90 افزایش داشته و بخش اعظم ارز مصرفی آن با نرخ مرجع محاسبه شده است؟ آیا این ها رانت خواری نیست و چگونه با شعار عدالت گستری دولت سازگار است؟

 

* شایعه‌خروج 200 میلیارد ‌از ‌وزارت ‌کشور

- رییس سازمان بازرسی کشور، گفت: بی ‌تقوایی برخی موجب شد شایعه خروج 20 و حتی 200 میلیارد تومان از وزارت کشور مطرح شود. به گزارش فارس، پنج شنبه، 30 آذر ماه 1391، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی چهارشنبه شب در جمع طلاب کرمانی حوزه علمیه قم در پاسخ به سئوالی مبنی بر سوابق خود در وزارت اطلاعات ابراز کرد: نخستین سمت من در این وزارتخانه معاونت در بخش ضد جاسوسی بود که پرونده‌های زیادی در آن دوران مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان داشت: در ارتباط با بحث تخلف مالی در وزارت کشور مساله این است که برخی از کارکنان این وزارتخانه درخواست وام داشتند و این در حالی بود که بر اساس قانون تعاون مجوز اعطای وام برای تامین مسکن وجود داشت و پس از این که درخواست مربوط به این وام دریافت شد موافقت با آن صورت گرفت و بعد از آن هم مهلت سه ماهه‌ای به آن‌ها دادم و طی همین مدت از سمت وزارت کشور عزل شدم بنابراین وام ‌ها بر اساس قانون اعطا شده اما بی ‌تقوایی برخی موجب شد شایعه خروج 20 و حتی 200 میلیارد تومان از وزارت کشور مطرح شود.

 

* وام قرض الحسنه 100 میلیاردی وزیر کار به خودش!

- خبرگزاری مهر، 25 آذر 1391، گزارش داد که يک نماينده مجلس از شيخ الاسلامی، وزير کار درباره وام قرض الحسنه 100 ميلياردی او به خودش و نيز اختصاص پاداش 50 و 18 ميليون تومانی از سوی وزير به 2 تن از معاونانش سئوال کرده است.

به گزارش مهر، احمد بخشايشی اردستانی موضوع سئوال خود از عبدالرضا شيخ الاسلامی وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعی را مسائل داخلی وزارتخانه خواند و اظهار کرد: باتوجه به اين که وزير مسئول کار کشور است و طبقه متوسط به پايين مشکل کار دارند و از اين موضوع رنج می برند، چه کسی بايد پاسخ گوی شرايط موجود باشد.

نماينده اردستان در مجلس، با بيان اين که وزير کار بايد فخر دولت باشد، نه مايه سرافکندگی آن، تصريح کرد: مشکلات زيادی در داخل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد، از جمله اين که ليست 50 نفره ای وجود دارد که هم دانش جو هستند و هم مديرکل؛ اين موضوع به لحاظ قانونی اشکال دارد.

او، دريافت وام قرض الحسنه 100 ميلياردی از سوی شيخ الاسلامی و تشکيل مرکز تعاون در يکی از معاونت های وزارتخانه که لابی هايی در آن صورت می گيرد و اختصاص پاداش 50 و 18 ميليون تومانی از سوی وزير به 2 تن از معاونانش را از ديگر محورهای سئوالات خود از وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواند.

 

* اعتراف آخوندها به رشوه گرفتن‌های‌کلان دولتی‌ ها

سخن ران «بیت رهبری»: رشوه گیری میلیاردی در وزارت نفت، احمدی نژاد از خانم مرکل یاد بگیرد. حجت الاسلام ناصر نقویان، در سخن رانی اخیر خود در دانشگاه تربیت مدرس، با انتقاد از برخی نابسامانی ها گفت: یکی از دوستان بنده برای این که پروژه‌ ای را در وزارت نفت انجام دهد، مجبور شد به یکی از معاونین یا مدیران کل آن وزارتخانه، مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان رشوه بدهد و من وقتی کپی چک مربوط به آن رشوه را به آقای پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور نشان داده و ایشان را در جریان آن موضوع قرار دادم، ایشان در جواب گفتند: ای بابا! اینجور چیزها که در مملکت بسیار است.

به گزارش بازتاب، 6 دی 1391، او در ادامه با انتقاد شدید از این وضعیت اظهار داشت: «جوانی که به دلیل ضعف مالی نمی ‌تواند ازدواج کند برطبق سیره حکومتی امیرالمؤمنین علیه السلام حکومت موظف است تا او را به تزویج درآورد، آن وقت شما آن جوان بیچاره را که از بی کاری و فقر برای بقای خودش به زورگیری رو آورده را می‌ گیرید و می‌ چرخانید و مجازاتش می‌ کنید اما چشم تان را بر این خلاف‌ های سنگین که عامل اصلی شکل ‌گیری جرائم خرد در جامعه است می ‌بندید.»

«چرا صدر اعظم آلمان شوهرش را از سوار شدن در هواپیمای دولتی منع می‌ کند ولی این آدم که شعار ساده‌ زیستی می ‌داد با 120 نفر از دوستان و بستگانش به سفر نیویورک می‌ رود...»

- به گزارش رادیو فرانسه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در گفتگو با گروهی از صاحبان سرمایه، بارها به وجود تضاد و برخورد میان دستگاه قضایی و دولت اشاره کرد و بدون نام بردن از محمود احمدی ‌نژاد، او را به سوء استفاده از قدرت متهم کرد. لاریجانی، گفت که «ما لیستی از افرادی داریم که در قوه مجریه و بانک ‌ها رشوه‌های کلان گرفته‌اند اما خود را به نفهمی می ‌زنند در حالی که مردم فساد را فهمیده‌اند...»

روز یک شنبه 3 دی ماه 1391، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه حکومت اسلامی در جلسه اتاق بازرگانی ایران و در حضور گروهی از سرمایه‌داران گفت: «بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از عدم اجرای صحیح قانون است به گونه ‌ای که گاهی دستگاه‌های اجرایی به جهت قدرتی که دارند قانون را به نحوی که خود می‌خواهند اجرا می‌کنند...»

او، طی سخنان خود چندین بار از سرمایه ‌داران و کارآفرینان دفاع کرد و گفت: «استراتژی دستگاه قضایی این نیست که با سرمایه و سرمایه دار مخالفت کنند... حتی نظر اسلام نیز این گونه نیست چنین تصوراتی مبنی بر مخالفت با سرمایه دار مربوط به گرایش‌های ماتریالیستی اوایل انقلاب است...»

صادق لاریجانی، از جمله گفت: «اگر کسانی حاضر شوند با دادن رشوه ‌های کلان به دستگاه‌های اجرایی، تشکیلات را به سمتی ببرند که به امنیت اقتصادی کشور آسیب بزنند، در این مورد دستگاه قضایی اقدام خواهد کرد.»

لاریجانی سپس صریحا کسانی را در دولت به رشوه گرفتن متهم کرد و گفت: «در جریان رسیدگی به پرونده جرائم عدیده‌ای کشف شد به گونه‌ای که هم اکنون ما لیستی از افرادی داریم که در قوه مجریه و بانک‌ها رشوه‌های کلان گرفته ‌اند اما خود را به نفهمی می‌زنند در حالی که مردم فساد را فهمیده ‌اند... شما چگونه آن را نمی ‌فهمید؟...»

 

* گرانی سرسام آور کالاهای ضروری مردم

- خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه، 29 آذر گزارش داد، هم اکنون قیمت آجیل در بازار تهران به نسبت سال گذشته صد در صد افزایش یافته و بهای پسته‌درجه یک به کیلویی 60 هزار تومان رسیده است.

به گزارش ایلنا، قیمت میوه در نقاط مختلف تهران متفاوت بوده و بهای هر کیلو هندوانه از 2500 تومان تا 4 هزار تومان متغیر است. برخی از آجیل‌فروش‌های مرکز تهران به ایلنا گفته ‌اند به علت گرانی حجم خرید شهروندان به نسبت سال پیش کاهش یافته است.

در تهران هر کیلوگرم انار شیراز 4850 تومان، لیمو شیرین 1950 تومان، پرتقال جنوب 2800 تومان و خرمالو 4200 تومان به عنوان حداقل قیمت در مغازه های سطح شهر ارائه می شود.

 

- قیمت ماهی سفید به 100 هزار تومان رسید. خبرگزاری حکومتی فارس که یکی از رسانه های وابسته به ارگان های امنیتی حکومت اسلامی است؛ گزارش کرده که ماهی سفید روز شنبه 18 آذر 91، در بازار رشت «از 25 هزار تا 100 هزار تومان عرضه شد و بسیاری از خریداران با شنیدن نرخ این ماهی تنها با حسرت از کنارش گذشتند.»

فارس، در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از چند نفر نوشته که تهیه ماهی سفید «تنها در خواب» ممکن است... گوشت٬ لبنیات٬ حبوبات و بسیاری از مایحتایج اولیه مردم در 9 ماه گذشته چنان افزایش قیمت داشته ‌اند که گروهی از شهروندان ناچار به حذف برخی از این کالا‌ها از سبد مصرفی خود شده‌اند.

- افزایش 163 درصدی قبض تلفن و 50 درصدی اینترنت

- خبرگزاری فارس 28/5/1391، نوشت: «نان و پنیر هم از سفره برخی مردم برچیده شد.» با توجه به افزایش 30 درصدی قیمت نان در سال جاری و از طرفی رشد ناگهانی محصولات لبنی در کشور که برخی آن را مربوط به افزایش قیمت علوفه دامی و کنستانتره مطرح می ‌کند (که البته باید ریشه این موضوع را نیز بررسی کرد)، باید در نظر داشت که نان و پنیر که یکی از ساده ‌ترین و فقیرانه‌ترین غذاهای ایرانی به حساب می ‌آمد نیز از سفره برخی از ایرانیان برچیده شد و شاید در حسرت تکه نانی و پنیری باید روزهای گرم تابستان شان را سپری کنند.

غلامعلی حیدری، کارگر ساختمانی که برای خرید نان به مغازه نانوایی مراجعه کرده، گفت: قبل از گرانی نان می‌توانستیم حداقل تعداد بیش تری نان بخریم و با مقداری پنیر و یا تخم مرغ وعده‌ای از ناهار و شام خود را طی کنیم اما در حال حاضر با توجه به گرانی این دو محصول در خرید نان هم مشکل داریم.

فرزانه عسگری، زن خانه‌داری نیز که در صف نانوایی عجله برای خرید نان دارد که سریع‌تر آن را به سفره فرزندانش که هر کدام راهی کلاس‌های تابستانه هستند و گویا از گزافی قیمت‌های کلاس‌های فرهنگی و ورزشی تابستانه نیز دل پری دارد، از عدم کیفیت نان شکایت می‌کند، گفت: وقتی نان به این گرانی را می‌خریم انتظار نداریم که بیش از یک سوم آن را یا به دلیل خمیره بودن کنار آن یا برشته بودن بیش از حد وسط آن و خرد شدنش کنار بریزیم و قابل مصرف نباشد.

- خبرگزاری فارس، 6 دی 1391، نوشت: رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی از افزایش 250 درصدی قیمت برخی کالاهای داخلی خبر داد و گفت: شرکت ‌های تولید‌ی دو فهرست با دو قیمت متفاوت تهیه می ‌کنند.

محمد طحان‌ پور، گفت: واردات لوازم خانگی هم چنان ممنوع است و تنها کالایی که می‌تواند وارد کشور شود، کولر گازی است. وی افزود: لوازم خانگی وارداتی از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت 50 تا 60 درصدی و لوازم خانگی داخلی افزایش قیمت 60 تا 100 درصد داشته‌ اند.

طحان ‌پور، گفت: کولر آبی نسبت به شهریور ماه سال جاری 100 درصد افزایش قیمت داشته است. او، افزود: برخی برندهای داخلی لباس شویی افزایش قیمت 200 تا 250 درصد داشته‌ اند، به طوری که یک لباس شویی 6 کیلویی خیلی لوکس خیلی مدرن خارجی 100 هزار تومان ارزان ‌تر از نوع داخلی است.

 

* افزایش واردات

- طی ۸ ماهه سال ۹۱ واردات سيگار 39/44 درصد افزايش ارزشی و 11/123 درصد افزايش وزنی داشته است.

به گزارش ايلنا، 25 آذر 1391، بر اساس آمار گمرک حکومت اسلامی ايران، طی 8 ماهه سال 91 ميزان صادرات قطعی کالاهای غيرنفتی بدون احتساب ميعانات گازی رقمی به ارزش 21 هزار و 675 ميليون دلار بوده است و ارزش کل واردات در مدت ياد شده معادل 37 هزار و 365 ميليون دلار بوده که با مقايسه اين ارقام تراز بازرگانی خارجی با کسری 15 هزار و 691 ميليون دلار مواجه بوده است. بر اين اساس صادرات و واردات آبان 91 نسبت به آبان سال گذشته به ترتيب 1.2 و 3.9 درصد رشد داشته است.

شايان ذکر است، در اين مدت 726 ميليون دلار خشک بار به 23 کشور اروپايی و آسيايی از جمله هندوستان، انگلستان، ايتاليا، المان و کشورهای حاشيه خليج فارس صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 و نيم درصد رشد داشته است.

هم چنين طی هشت ماهه سال 91 حدود 1 هزار و 261 تن انواع پوشاک به ارزش 14 هزار و 480 هزار دلار از سه کشور امارات متحده عربی، چين و ايتاليا وارد کشور شده است.

واردات اين کالاها نسبت به سال قبل ۹۹ درصد کاهش وزنی و 42/10 درصد افزايش ارزشی داشته است. طی اين مدت حدود 7 هزار و 579 تن سيگار به ارزش 79 هزار و 527 هزار دلار وارد کشور شده که واردات اين محصول نسبت به سال قبل 11/123 درصد افزايش وزنی و 39/44 درصد افزايش ارزشی داشته است.

آمار گمرک ايران حاکی از واردات بيش از 27 هزار دستگاه خودروی سواری لوکس به کشور طی هشت ماه نخست سال جاری است که اين ميزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد 9.6 درصدی را نشان می دهد.

 

* رکود و تعصیلی کارخانه ها و کارگاه ها و بی کار سازی های وسیع

- رییس اتاق صنعت، معدن و تجارت حکومت اسلامی در استان کردستان از تعطیلی صدها واحد تولیدی در این استان خبر داد. برپایه این گزارش، این کارگزار حکومتی اعلام کرد در حال حاضر با توجه به رکود پول کشور، سرمایه در گردش صنایع به یک سوم تقلیل یافته و قدرت خرید اجناس و مواد اولیه کاهش چشم گیری داشته است. او، هم چنین افزود عدم همکاری بانک ها و بالا بودن سود وام ها رمق از واحدهای صنعتی گرفته و در حال حاضر از هزار واحد تولیدی در استان کردستان بیش از 420 واحد آن تعطیل است.

- ایسنا، 19 شهريور 1391، نوشت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی خبری از کاهش 38 درصدی تولید انواع خودرو در کشور در پنج ماهه نخست 1391 خبر داد و گفت: احتمال افزایش قیمت خودرو براساس مستندات ارائه شده از سوی خودروسازان وجود دارد.

محسن صالحی‌نیا افزود: در پنج ماهه نخست امسال در مجموع حدود 405 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال قبل که 620 هزار دستگاه بود که کاهش 38 درصدی را نشان می ‌دهد.

او، با اشاره به این‌که در تلاشیم تولید خودرو در نیمه دوم سال به حالت طبیعی آن برگردد، گفت: در پنج ماهه نخست امسال تولید محصولاتی مانند کاتد مس، شمش آلومینیوم، روغن نباتی، پودر شوینده، لاستیک خودرو و محصولات پتروشیمی نیز با کاهش مواجه شد.

معاون امور اقتصادی و صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت هم چنین با اشاره به این که هم اکنون ارز مورد نیاز صنایع به غیر از کالاهای اساسی و دارو با نرخ غیر مرجع تامین می‌شود، گفت: امیدواریم با راه اندازی بورس ارز صنایع بتوانند نیاز ارزی خود را براساس نرخ رقابتی و به اندازه کافی تامین کنند.

- ادامه روند فعلی صنایع گلپایگان را با خطر تعطیلی مواجه می‌كند «تنها 20 درصد ماشین آلات واحدهای تولیدی گلپایگان به روز هستند و بقیه به دلیل نداشتن نقدینگی توانایی به کار گرفتن تکنولوژی روز را ندارند.»

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت گلپایگان با اشاره به اشتغال حدود 5 هزار نفر در 140 واحد تولیدی این شهرستان، گفت: این واحد‌ها به علت نداشتن نقدینگی، واردات بی ‌رویه، عدم دریافت مطالبات، نوسانات قیمت و تصمیمات غیرکار‌شناسانه با کم تر از ظرفیت خود کار می ‌کنند و با ادامه این روند با خطر تعطیلی مواجه می‌شوند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت شعبه گلپایگان خودرو سازی، قطعه سازی، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، پلیمری و سنگ را از دیگر صنایع فعال در شهرستان گلپایگان عنوان کرد و گفت: بروکراسی اداری، مانع گسترش سرمایه گذاری در بخش صنایع شهرستان گلپایگان شده است.

حسینی با بیان این که تنها 20 درصد ماشین آلات واحدهای تولیدی این شهرستان به روز هستند، اظهار کرد: بقیه به دلیل نداشتن نقدینگی توانایی به کار گرفتن تکنولوژی روز را ندارند.

- سه هزار قالی باف در خراسان رضوی بی کار شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، شنبه، 25 آذر ماه 1391، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی در حاشیه نشست مشترک کار‌شناسان فرش، با اشاره به این که هر دار قالی برای 3 نفر ایجاد اشتغال می ‌کند، ادامه داد: در این نشست برنامه سهمیه ‌ای برای هر شهرستان و برای فعال کردن و تولید فرش در ادامه سال جاری و سال 92 تدوین شد تا از این پس شاهد افزایش تولید فرش و دارهای فعال قالی در بین مددجویان این اداره باشیم.

محسنی، ضمن اشاره به یک هزار و 600 دار قالی فعال در سال های پیش از 89، اظهار کرد: دارهای فعال قالی در سال های قبل از 89 یک هزار و 600 مورد بوده است که این تعداد در سال جاری به 600 مورد کاهش یافته است.

- تعطیلی 6 هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای در دو سال گذشته. نایب رییس کانون انجمن صنفی آموزشگاه ‌های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به وضعیت آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: 17 هزار آموزشگاه فعال در سطح کشور وجود دارد که طی دو سال گذشته این تعداد به 11 هزار آموزشگاه تقلیل یافته است.

رحیم عابدی، ادامه داد: در این مدت بیش از ۶ هزار آموزشگاه تعطیل شدند که بیش تر آن ها در حرفه ‌های صنعتی فعالیت می ‌کردند.

به گزارش فارس، 24 آذر ماه 1391، عابدی با بیان این که بیش از 5 هزار و 500 آموزشگاه آزاد در استان تهران وجود دارد، تصریح کرد:‌عملا کم تر از 3 هزار آموزشگاه فعال در این استان مشغول فعالیت هستند.

- ايلنا، 22 آذر 1391: ریيس انجمن صنايع همگن ريخته‌گری خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اين که اغلب واحدهای ريخته ‌گری استان اصفهان با حدود 60 درصد ظرفيت خود کار می ‌کنند، گفت: «در واحدهای ريخته ‌گری استان اصفهان 5000 کارگر مستقيم و 8 هزار و 500 نفر به طور غيرمستقيم مشغول به فعاليت هستند.»

- کلمه، 8 آذر 1391، نوشت: از 7000 هزار کارگر که سال گذشته در شهرک صنعتی پرند کار می ‌کردند، تنها 3880 کارگر باقی مانده ‌اند. برخی مديران صنعتی اين شهرک صنعتی به سايت اقتصاد ايرانی اظهار داشتند تنها با 20 درصد توان واقعی خود فعاليت می ‌کنند. براساس گفته يکی از کارخانه داران اين شهرک صنعتی، واحدهای صنعتی بين 50 تا 70 درصد کارگران خود را تعديل کرده‌اند.

 

* افزایش بی کار زنان

- افزایش 5 درصدی نرخ بی کاری زنان. دبیرکل خانه کارگر با بیان این که در سال 90 نسبت به سال 85، پنج درصد در زنان نرخ بی کاری افزایش داشته است، نرخ مرکز آمار را غیرمنطقی اعلام کرد.

علیرضا محجوب در گفتگو با ایلنا، یک شنبه، 12 آذر ماه 1391، با اشاره به این که بسیاری از پروژه های دولت در طی 5 سال گذشته با مشکل و چالش جدی در زمینه بودجه مواجه شده اند گفت: نه تنها مشکل بی کاری درطی 5 سال گذشته کاهش پیدا نکرد، بلکه مجموع بی کاران نیز بیش از مقدار پیش بینی اعلام شده از کارشناسا ن افزایش یافت.

او، با اشاره به این كه دولت به ارائه داده های صحیح نمی پردازد، اظهار داشت: وقتی آمار بی کاران 15 تا 25 سال بالای 25 درصد است، دولت تنها به 11 درصد بی کاری عامه اشاره می كند.

محجوب، تصریح كرد: در مجموع كارنامه دولت در زمینه ایجاد فرضت های شغلی و ارتقاء جایگاه اقتصادی ایران ناموفق بوده است.

 

* آمار شاغلان کشور و رقم بالای بی کار جوانان

- به گزارش مهر، 3 دی 1391، از کل 20 ميليون و 510 هزار نفر شاغل سال 90 تعداد 3 ميليون و 809 هزار نفر در بخش کشاورزي، 6 ميليون و 846 هزار نفر در بخش صنعت و 9 ميليون و 853 هزار نفر نيز در بخش خدمات فعاليت داشته اند.

با اين که جمعيت جوانان 15 تا 24 ساله در فاصله ۷ سال گذشته از 16 ميليون و 720 هزار نفر سال 84 به 14 ميليون و 876 هزار نفر در سال 90 کاهش يافته است، اما به دليل تمرکز کارجويان اصلی کشور در اين گروه سنی، نرخ بی کاری اين گروه سنی هم چنان بالا و حائز اهميت است.

در سال 84 نرخ بی کاری جوانان 15 تا 24 ساله 3/23 درصد بوده که اين ميزان با طی نوساناتی در سال ۸۹ تا 7/28 درصد اوج گرفت و در سال گذشته به 5/26 درصد رسيده است.

 

* بی کاری 800 هزار کشاورز

اعتدال، 3 دی 1391، نوشت: شنيده شد که سهم کشاورزان در اشتغال کشور طی 8 سال اخير 4/7 درصد کاهش يافت که حاکی از بی کاری حدود 800 هزار کشاورز طی اين سال‌هاست.

تسنيم نوشت: با بررسی تفکيکی گزارش‌های مرکز آمار ايران طی سال ‌های 84 تا 91 در فصول تابستان به نتايج تازه‌ای درباره سهم بخش ‌های مختلف در ميزان اشتغال ‌زايی در کشور دست يافته است، از جمله اين که سهم بخش کشاورزی در ايجاد اشتغال طی اين 8 سال 4/7 درصد کاهش يافته است.

در حالی که در سال 84 بيش از 5 ميليون و 100 هزار نفر در حوزه کشاورزی فعال بوده‌اند، تازه ‌ترين گزارش مرکز آمار ايران حاکی است، در فصل تابستان امسال تعداد کشاورزان کشور به 4 ميليون و 343 هزار نفر کاهش يافته است که از کاهش حدود 800 هزار نفری اشتغال در بخش کشاورزی خبر می ‌دهد.

 

* نرخ بی کاری در 20 استان ایران افزایش یافت

- خبرگزاری تسنیم، 1 دی ماه 1391، نوشت : نرخ بی کاری در تابستان سال 91 در مقایسه با تابستان گذشته در 20 استان افزایش، 10 استان کاهش و یک استان ثابت مانده و استان فارس با بی کاری 2/21 درصد رکورددار است.

جزئیات نرخ بی کاری در 31 استان کشور نشان می دهد، استان فارس با نرخ بی کاری 2/21 درصد بالاترین رکورد را دارد و بعد از آن، استان لرستان با 5/20 درصد در ربته دوم قرار دارد. پایین ترین نرخ بی کاری با 3/6 درصد در استان خراسان جنوبی مشاهده شده است.

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار، مقایسه نرخ بی کاری در 31 استان در مقایسه با تابستان سال جاری و گذشته نشان می دهد، نرخ بی کاری در بوشهر ثابت مانده، در 10 استان شامل البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، کردستان، گیلان، مازندران، هرمزگان و همدان کاهش یافته و در 20 استان دیگر افزایش یافته است.

 

* کارگران قراردادی

- ریيس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی سراسر کشور از اخراج يک ميليون کارگر قراردادی از ابتدای سال جاری تاکنون در واحدهای توليدی کشور خبر داد. فتح الله بيات، در گفتگو با خبرنگار راه دانشجو، 12 آذر 1391، تعداد کارگران قراردادی را ۸ ميليون نفر در سراسر کشور اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: هم ‌اکنون اکثر واحدهای توليدی کشور به مواد اوليه وارداتی وابسته هستند از اين رو با افزايش فشارهای تحريم از ابتدای سال جاری تاکنون اين واحدهای توليدی به تبع توقف توليدات خود مجبور به اخراج کارگران قراردادی شده ‌اند.

او، با اشاره به وضعيت اسفناک کارگران در واحدهای توليدی سراسر کشور تصريح کرد: فارغ از کارگران اخراج شده کارگرانی هم که در واحدهای توليدی فعاليت می کنند که حقوق معوقه خود را هر ۴ ماه يک بار از کارفرمايان دريافت می کنند.

 

* نمونه هایی از اعتراضات کارگری در هفته های اخیر

- محمد گودرزی، دبير خانه کارگر بروجرد، 20 آذر 1391 به خبرگزاری ايلنا، گفت: «کارخانه زاگرس خودرو بروجرد به سبب افزايش مشکلات مالی، تعطيل و 400 کارگر آن با وجود سه ماه حقوق معوقه بی کار شدند.»

فقط در آبان ماه سال جاری چندین اعتصاب کارگری به وقوع پیوست. کارگران معترض در اعتصابات و تجمعات اعتراضی پراکنده ای در سراسر کشور، از تجمعات اعتراضی روبروی مجلس گرفته تا اعتصابات در کارخانه های پتروشیمی و...

در هفته گذشته چندین تجمع اعتراضی مقابل مجلس صورت گرفت. جمعی از کارگران اصفهانی در اعتراض به گران فروشی شرکت ماموت دیزل روز یک شنبه جلوی درب شمالی مجلس تجمع کردند. شرکت مذکور در نمایشگاه بین المللی تخفیف ویژه ‌ای برای کشنده‌های پیش فروش شده که با ارز مرجع وارد شده بود در نظر گرفته است ولی اکنون با بالا رفتن نرخ ارز قصد فروش این کشنده‌ها را با قیمت ارز آزاد دارد.

- کارگران نساجی مازندان، دو روز مداوم در اعتراض به تعطیلی این کارخانه و بی کاری شان مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند. این کارگران مازندرانی که تعداد آن ها حدود 100 نفر می شد بر خواسته ‌های خود مبنی بر پرداخت 27 ماه مطالبات معوقه 800 کارگر باقی مانده‏، پرداخت سنوات کارگران بازنشسته و هم چنین روشن شدن وضعیت سوابق بیمه ‌ای خود تاکید کردند. یکی از کارگران نساجی مازندران با اشاره به 10 سال سابقه کاری خود در این واحد تولیدی به ایلنا گفت: انباشته شدن حجم مطالبات معوقه در کنار تعطیلی کارخانه باعث شده تا خانواده‌های آن‌ها بیش از هر زمان دیگری در معرض آسیب ‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار گیرند. در بسیاری از خانواده‌ها دیگر حرف ما اعتبار ندارد، خود من مانند بسیاری دیگر از همکارانم از زور بی ‌پولی مجبور به دریافت فطریه و کفاره قوم و خویش هستم.

- بیش از یک صد و پنجاه نفر از کارگران بازنشسته کارخانه ‌های صنایع فلزی شماره 1 و 2 در مقابل مجلس دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان رسیدگی به خواست های خود شدند. این تجمع در حالی صورت گرفت که معاونت برنامه ریزی استانداری تهران به وعده خود مبنی بر رسیدگی به خواست های کارگران عمل نکرده بود. تعداد کارگران معترض 180 نفر بود که از 1 تا 5 سال پیش بازنشسته شده‌اند ولی هنوز سنوات قانونی خود را دریافت نکرده‌اند.

- کارگران کاشی سمند سمنان، بیش از 4 ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده ‌اند. این کارگران که تعداد آن ها به بیش از 200 نفر می رسد نیمی از عیدی و پاداش سال 90 را نیز هنوز از کارفرما طلب دارند. متاسفانه کارفرما تعداد 8 کارگر معترض را به جرم تلاش برای اخلال در روند تولید و اشتغال کارگران اخراج کرد. کارگران بر این باورند که این کارخانه مشکلی در روند تولید و فروش محصولات خود ندارد ولی با این وجود کارفرما به بهانه‌های متعدد در پرداخت بدهی‌های خود به کارگران و سایر طلب کاران از جمله بدهی میلیاردی خود به تامین اجتماعی سر باز می زند.

- در بجنورد بیش از 400 راننده بونکر در کارخانه سیمان، طی در اعتراض به عدم افزایش کرایه حمل سیمان، به اعتراض صنفی اقدام کرده و اعتصاب کردند. طبق مصوبه و توافق صورت گرفته بین نماینده کامیون داران و کارخانه، 17 درصد به کرایه ‌های قبلی اضافه شد، اما رانندگان به دلیل افزایش بیش از اندازه هزینه های جاری هم چنان از دست مزد در نظر گرفته شده از سوی مسئولان ناراضی هستند به اعتصاب خود ادامه دادند.

- در ماهشهر نیز بیش از 300 کارگر کارخانه پتروشیمی فجر در اعتراض به عدم دریافت پاداش روز کارگر، عدم افزایش حقوق خود با توجه به قول‌های قبلی شرکت پیمان کاری رامپکو و هم چنین در اعتراض به عدم رعایت مسائل ایمنی کار توسط کارفرما دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

کارگران شرکت کیمیا و فراورش از مجتمع پتروشیمی بندر امام شروع کننده اعتصاب بودند و کارگران اعتصاب کننده خواستار حذف مافیای شرکت های پیمان کاری و عقد قرارداد مستقیم با کلیه کارگران پیمان کاری، هستند.

- در ساوه، کارگران کارخانه نورد لوله صفا در اعتراض به عدم پرداخت دست مزد‌هایشان به طور یک پارچه‌ای دست به اعتصاب زدند. به دنبال این اعتصاب کارفرما وعده داد یک ماه از مطالبات کارگران را به حساب شان واریز کند به همین دلیل کارگران به اعتصاب خود پایان دادند اما اعلام کردند اگر فقط یک ماه از دست مزد‌هاشان پرداخت شود بار دیگر دست به اعتصاب خواهند زد. این کارگران ۶ ماه است که دست مزدهای خود را دریافت نکرده ‌اند.

- نامه و طومار بیست هزار امضا که از اول ماه می 1390 شروع شده بود، اما در مهر ماه 1391 مجددا با بیست هزار امضا و در برگیرنده بیش از هشت مرکز تولیدی در اعتراض به گرانی و برای افزایش دست مزدها در صحنه سیاسی ایران و جنبش کارگری ظاهر شد.

ـ چهارشنبه 3 آبان کارگران مخابرات همدان در اعتراض به تحمیل قرارداد پاره‌وقت و کم شدن حقوق ماهیانه خود برای دومین ‌بار در سال جاری اقدام به برپایی یک تجمع اعتراض ‌آمیز در مقابل ساختمان مرکزی این شرکت كردند.

- کارگران شرکت جهاد توسعه، پیمان کار سد بنیر در 5 کیلومتری روستای نگل، از روز 28 مهر 1391 در اعتراض به عدم پرداخت حقوق های معوقه ی خود دست از کار کشیده اند.

ـ آبان ماه 1391، 2000 کارگر «نی بُر» کشت و صنعت کارون شوشتر در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، از صبح روز یک شنبه در مقابل درب ورودی کارخانه تجمع کردند و خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و هم چنین افزایش دست مزد ماهانه خود شدند.

ـ چهارشنبه دهم آبان ماه، کارگران شرکت تارا در اعتراض به عدم پرداخت حقوق 5 ماه گذشته خود، در روستای باتمان درمقابل درب این شرکت تجمع کردند.

- فرارو: 6 دی 1391: تجمع کارگران معترض در حضور احمدی‌نژاد : ما گرسنه ایم.  کارخانه 100 هزار تنی شکر و 175 هزار تنی تصفیه شکر شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا بعد از ظهر سه شنبه با حضور محمود احمدی نژاد احمدی نژاد در اهواز افتتاح شد. به روایت عکس های خبرگزاری ها، روز گذشته محمود احمدی نژاد در سفر به اهواز کارخانه 100 هزار تنی شکر و 175 هزار تنی تصفیه شکر شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا را افتتاح کرد؛ تنی چند از اعضا کابینه در این سفر وی را همراهی می کردند.

در عکس های منتشر شده در خبرگزاری دولتی ایرنا و نیز خبرگزاری ایسنا و فارس تصاویری از سفر احمدی نژاد و این مراسم منتشر شده است اما در خبرگزاری مهر در کنار تصاویر افتتاح کارخانه دو عکس از تجمع تعداد اندکی از کارگران و جود دارد که نسبت به معوق شدن حقوق خود برای 22 ماه اعتراض دارند. بر روی یکی از پلاکاردهای این معترضین نوشته است: «ما گرسنه ایم، 22 ماه است حقوق نگرفته ایم.» هم چنین بر روی پلاکارد دیگری نسبت به عدم همکاری استانداری برای حل مشکل کارگران کارخانه قند اهواز اعتراض شده است.

 

* فجایع انسانی در محل کار

- آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی و یک محاسبه سر انگشتی به ما نشان می ‌دهد که روزانه 5 کارگر، جان خود را در حوادث حین کار از دست می ‌دهند. به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارشنبه، 29 آذر ماه 1391، با نگاهی به آمار رسمی در می ‌یابیم که حادثه انفجار معدن یال شمالی در طبس – علی ‌رغم اندوهبار بودن- اتفاق جدیدی نیست و این فاجعه روزانه برای کارگران ایران رخ می‌دهد.

سازمان پزشکی قانونی در روز 27 آذر ماه جاری، از کشته شدن یک هزار و 101 نفر در جریان حوادث کار در هفت ماه نخست سال 91 خبر داده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12 درصد رشد داشته ‌است.

براساس رتبه بندی سازمان پزشکی قانونی، سقوط از بلندی با 456 قربانی، اصابت اجسام سخت با 236 قربانی، برق‌گرفتگی با 173 قربانی و سوختگی و کمبود اکسیژن به ترتیب با 64 و 32 قربانی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم مرگ آور‌ترین حوادث حین کار را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی و یک محاسبه سر انگشتی به ما نشان می ‌دهد که روزانه 5 کارگر، جان خود را در حوادث حین کار از دست می‌دهند. از این میان، روزانه 2 کارگر تنها به دلیل سقوط از بلندی، یک کارگر روزانه بر اثر اصابت جسم سخت و 2 کارگر دیگر به دلایل مختلف از جمله برق ‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن و... جان می ‌بازند.

- خبرگزاری کار حکومت اسلامی «ايلنا»، 22 آذر 1391، نوشت: ریيس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان از وقوع هزار و 117 حادثه برای کارگران اين استان در سال جاری خبر داد و گفت: «بين 70 تا 75 درصد اين حوادث به دليل قصور کارفرمايان رخ داده است.»

امير مسعود حاجی رستم، در گفتگو با ايلنا، کوتاهی کارفرمايان را شامل طيف وسيعی از عوامل مانند نداشتن حفاظ در ماشين آلات، کمبود وسايل ايمنی و رعايت نکردن دستورالعمل‌های ايمنی در واحدهای توليدی دانست و افزود: «با اين که آمار حوادث در مقايسه با سال گذشته، درصد بسيار جزيی افزايش داشته، اما اگر اين عدد را با رشد روزافزون جمعيت بيمه شدگان مقايسه کنيم، کاهش هم نشان می ‌دهد.»

ریيس اداره بازرسی کار استان اصفهان، از فوت 49 کارگر در واحدهای توليدی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و تاکيد کرد: «در اين مدت 117 نفر قطع عضو، 72 نفر دچار نقص عضو شده‌اند 423 مورد شکستگی، 48 سوختگی، 334 جراحت و 74 مورد ساير صدمات نيز به ثبت رسيده است.»

وی آمار فوت شدگان بر اثر حوادث کار در سال گذشته را 104 نفر اعلام کرد و ادامه داد: «بر اساس آمار، پس از صنعت بيش ترين حوادث کار، در کارگاه های ساختمانی رخ می ‌دهد اما از آن جا که تعداد شاغلان در کارگاه های صنعتی 20 برابر ساختمان است می توان نتيجه گرفت صنعت ساختمان پرحادثه ‌ترين کارگاه‌ها برای شاغلان به شمار می ‌آيد.»

 

- مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه از وقوع 289 حادثه در كارگاه های اين استان طی سال جاری خبر داد. به گزارش خبرنگار ايلنا از کرمانشاه، 19 آذر 1391، سهراب برانديشه در نشستی با انجمن صنفی مسئولين ايمنی و بهداشت کار استان، جلوگيری از حوادث مرگ بار ساختمانی را نيازمند ارتقای سطح فرهنگ ايمنی دانست و اعلام كرد: 46 درصد از حوادث ناشی از کار در کشور در پروژه‌های ساختمانی رخ می ‌دهند.

وی، با اشاره به اين که در 70 درصد اين رخداد‌ها، مرگ نيروهای کار قطعی است، گفت: اين در حالی است که تنها 17 درصد از حوادث مرگ بار در دنيا به پروژه‌های ساختمانی مربوط می ‌شود.

مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 289 مورد حادثه در سطح کارگاه‌های استان کرمانشاه رخ داده است که 169 مورد از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی به وقوع پيوسته است.

 

* بهداشت و درمان

- بيش از 60 درصد هزينه پرداختی درمان از جيب مردم می ‌رود. روزنامه خراسان، یک شنبه 19 آذر ماه 1391، نوشت؛ مدیرکل بيمه سلامت همدان با بيان اين که بر اساس قانون، پرداختی از جيب مردم در بحث درمان بايد به 30 درصد برسد، گفت: رساندن پرداختی مردم در درمان از بالای 60 درصد به 30 درصد از اساسی ‌ترين اهداف سازمان سلامت است. در حالی که يکی از مسئولان سازمان بيمه سلامت به خراسان گفت: بر اساس مطالعات تحقيقی بيش از 70 درصد هزينه های درمان را بيماران پرداخت می کنند.

- وزیر بهداشت رژیم اعلام کرد که به دلیل افزایش هزینه بهداشت «بین 5 تا 5/7 درصد مردم ایران به زیر خط فقر فرو می روند». او، هم چنین گفت «مردم هم چنان بیش از 56 درصد هزینه های درمان و بهداشت را از جیب خود می پردازند». او هم چنین گفت که «دست کم 5/7 میلیون ایرانی از هیچ پوشش بیمه درمانی برخوردار نیستند.»

البته این خانم وزیر آمار داده شده نسبت به پرداخت هزینه درمان از جیب مردم که قبلا از طرف همکارانش داده شده را نادیده انگاشته و رقم را پایین تر از واقعیت اعلام کرده است.

در 24 آبان سال جاری، یکی از مجلس نشینان به نام مهرداد لاهوتی میزان سهم پرداختی مردم برای بیمه های تامین اجتماعی را تا 80 درصد اعلام کرد. (ایسنا 24 آبان 91)

- رشد 300 درصدی قیمت داروی سرطان سینه. یک دوره داروی هرسپتین برای سرطان سینه 50 تا 60 میلیون تومان 200 میلیون تومان 300 درصد. روزنامه خراسان، یک شنبه، 19 آذر ماه 1391، در گزارشی هزینه درمانی و دارویی سال 90 و 91 را با هم مقایسه کرده است:

جراحی سرطان سینه 8/2 میلیون تومان 8/3 میلیون تومان 36 درصد؛

جراحی دریچه میترال قلب 60 میلیون تومان 120 میلیون تومان 100 درصد؛

یک دوره درمان ناباروری 2 تا 5 میلیون تومان 5 تا 10 میلیون تومان متوسط 114 درصد؛

عمل سزارین 2 تا  4میلیون تومان 4 تا 7 میلیون تومان متوسط 83 درصد؛

عمل سنگ کلیه 1 تا 3 میلیون تومان 2 تا 4 میلیون تومان متوسط 100 درصد؛

دستگاه دیجیتال رادیولوژی 60 میلیون تومان 150 میلیون تومان 150 درصد؛

2 عدد پروتز سینه 650 هزار تومان 2.4 میلیون تومان 269 درصد؛

ماسک معمولی بیماران 80 تومان 230 تومان 187.5 درصد؛

یک دوره داروی هرسپتین برای سرطان سینه 50 تا 60 میلیون تومان 200 میلیون تومان 300 درصد.

- آفتاب، سه شنبه 28 آذر 1391، نوشت: دبیر انجمن سرطان ایران گفت: در حالی که شیوع سرطان پستان در سنین کم تر از 30 سال در دنیا 2 تا 5.2 درصد است، این میزان در ایران 10 تا 15 درصد گزارش شده است.

محمدرضا میر، یادآور شد: 40 درصد سرطان پستان مربوط به سنین بالای 60 سال است که این امر با افزایش امید به زندگی و افزایش طول عمر افراد مرتبط است.

- سلامت نيوز، 5 دی 1391: عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، با بيان اين که عامل يک سوم سرطان ‌ها در کشور باقی مانده سموم و کودهای شيميايی در محصولات کشاورزی است، گفت: با توجه به سرسام ‌آور بودن هزينه‌های درمان بهتر است سيستم سلامت کشور به‌گونه ‌ای برنامه‌ريزی شود که مردم به بيماری ‌های صعب‌العلاج مبتلا نشوند.

نعمت ‌الله منوچهری در گفتگو با خانه ملت، با ياد‌آوری آمارهای منتشر شده مبنی ‌بر ابتلاء سالانه 70 هزار نفر به بيماری‌سرطان در کشور، تصريح کرد: «به‌طور حتم شيوع اين بيماری در کشور فاجعه ‌بار و نگران‌کننده است.»

- سيدمحمد نيکزاد مدير عامل جامعه اسلامی نابينايان اصفهان، در گفتگو با ايلنا، 11 آذر 1391، به مناسبت روز جهانی معلولان (13 آذر)، گفت: بيش از 5 ميليون معلول (نابينا، ناشنوا، جسمی حرکتی و ذهنی) در کشور وجود دارد که بر اساس آمارهای تقريبی، 10 درصد جمعيت استان اصفهان را نيز تشکيل می ‌دهند که نيازمند توجه و رسيدگی ويژه هستند.

- ايلنا: مديرعامل انجمن آلزايمر ايران، گفت: تخمين زده می ‌شود بين 450 تا 600 هزار نفر مبتلا به آلزايمر در حال حاضر در كشور وجود دارد.

معصومه صالحی، در گفتگو با ايلنا، با اعلام اين مطلب گفت: انجمن جهانی آلزايمر و هم چنين سازمان بهداشت جهانی (WHO) برطبق آخرين تحقيقات اعلام کرده‌اند که هر چهار ثانيه يک نفر در دنيا به آلزايمر مبتلا می شود.

وی، تصريح کرد: با توجه به اين که ايران نيز به سمت سالمندی پيش می ‌رود، امکان اين که هر 7 تا 8 دقيقه يک نفر به آلزايمر مبتلا شود وجود دارد.

مديرعامل انجمن آلزايمر ايران، ادامه داد: باتوجه به آماری که از استان‌ ها و شهرستان‌ ها به ما رسيده تخمين می ‌زنيم که حدود 400 تا 450 هزار نفر مبتلا به بيماری آلزايمر در کشور وجود دارد.

صالحی، با اشاره به اين که تاکنون حدود 4 هزار نفر به انجمن آلزايمر ايران مراجعه کرده اند، افزود: بيش از 1800 پرونده تشکيل داده‌ايم که صد در صد به آلزايمر مبتلا هستند. مديرعامل انجمن آلزايمر ايران، هم چنين در مورد سن ابتلا به آلزايمر گفت: معمولا اين بيماری مختص سنين 65 سال به بالا است اما در کشور ما 60 سال به بالا به اين بيماری مبتلا می شوند.

- سلامت نيوز، 9 آذر 1391، نوشت: آخرين آمارهای رسمی وزارت بهداشت از تعداد مبتلايان به اچ‌ای وی حکايت از ابتلای بيش از 24 هزار نفر دارد که 6/90 درصد آن ها را مردان و 4/9 درصد را زنان تشکيل می ‌دهند.

 

* خروج پرستاران از کشور

- دبير کل خانه پرستار در گفتگو با خانه ملت، 8 آذر 1391، بی ‌توجهی وزارت بهداشت و درمان به قشر پرستار موجب مهاجرت يا خانه‌نشينی آنان شده است؛ به گونه ای که به علت تعدد راه‌های خروج از کشور نمی ‌توان آمار دقيقی از ميزان مهاجرت پرستاران اعلام کرد، اما بر اساس بررسی‌انجام شده سالانه افزون بر 700 پرستار به کشورهای ديگر مهاجرت می ‌کنند.

محمد شريفی ‌مقدم، با تاکيد بر مشکلات کنونی پرستاران، تصريح کرد: در اين زمينه يکی از مشکلات موجود، اجرايی نکردن قوانين مربوطه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی است.

دبير کل خانه پرستار، با تاکيد بر اين که هم‌اکنون پرستاران به شکل‌های مختلف اقدام به مهاجرت به کشورهای خارجی می ‌کند، تصريح کرد: به علت تعدد راه‌های خروج از کشور نمی ‌توان آمار دقيقی از ميزان مهاجرت پرستاران اعلام کرد، اما بر اساس بررسی‌انجام شده سالانه افزون بر 700 پرستار به کشورهای ديگر مهاجرت می ‌کنند.

 

* ده میلیون بی سواد در کشور

- خبرگزاری فارس، 24 آذر 1391، نوشت: ریيس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: 9 ميليون و 700 هزار نفر در کشور بر اساس سرشماری سال 90 بی سواد بالای شش سال داريم.

ریيس سازمان نهضت سوادآموزی حکومت اسلامی، به گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: در بين 139 کشور، ايران از لحاظ باسوادی رتبه 87 و در بين 24 کشور رتبه 15 را به خود اختصاص داده است.

او، افزود: يک سوم جمعيت بزرگ سال کشور بی ‌سواد يا دارای تحصيلات ابتدايی بوده و يک و نيم ميليون نفر از اوليای دانش آموزان نيز بی ‌سواد هستند. متوسط سال ‌های تحصيل بزرگ‌سالان غير محصل هفت سال است.

 

* ترک تحصیل هفت میلیون و 135 هزار میلیون دانش آموز به دلایل فقر اقتصادی

بنا به آمارهای رسمی، در حال حاضر بیش از 12 میلیون و 300 هزار دانش ‌آموز ایرانی سال تحصیلی 1391- 1390 را آغاز کردند؛ در حالی که با توجه به گزارش ‌های مرکز آمار ایران جمعیت 19 میلیون و 435  هزار نفری در سنین 7 تا 19 سال که باید آموزش خود را در مدارس ادامه دهند. به این ترتیب، بیش از 7 میلیون و 135 هزار نفر به دلایل مختلف قادر به ادامه تحصیل نیستند و در حقیقت بیش از 37 درصد دانش ‌آموزان ایرانی مجبور به ترک تحصیل شد‌ه ‌اند.

 

* هزار کلاس درس بخاری ‌های غيراستاندارد و نفتی دارند

ايسنا، 26 آذر 1391، نوشت: رسول خضری نماينده مردم پيرانشهر و عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، درباره بحث های مطرح شده پيرامون صرف نظر مجلس از استيضاح حميدرضا حاجی بابايی پس از حادثه آتش سوزی در مدرسه دخترانه شين آباد پيرانشهر به خبرآنلاين گفت: مجلس به دليل سوء مديريت وزارت آموزش و پرورش و خرج بودجه ‌های اين وزارتخانه در موارد غيرضروری ديگر بايد تمامی اهرم‌ های قانونی خود را به کار بگيرد تا حوادث اين چنينی دوباره در مدارس کشور رخ ندهد.

خضری، با بيان اين که يکی ديگر از طرح های مجلس برای جلوگيری از تکرار حوادث اين چنينی طرح تحقيق و تفحص از آموزش و پرورش است، گفت: طرح تحقيق و تفحص از آموزش و پرورش اقدام موثر ديگر ماست تا بدانيم چرا آموزش و پرورش بودجه های عمرانی خود را صرف ساخت استخر برای کارکنان خود در شهرهای بزرگ می ‌کند و هنوز بيش از 200 هزار کلاس درس دارای بخاری های غير استاندارد و نفتی هستند.

 

* فاجعه آتش سوزی در مدارس

- آفتاب، 20 آذر 1391: پس از گذشت 5 روز از حادثه تلخ آتش ‌سوزی کلاس درس دبستان روستای «شين ‌آباد»، خبرها حاکی از اين است که وضعيت جسمی 4 دانش‌آموز حادثه ديده هنوز وخيم است.

15 آذر امسال، آتش ‌سوزی بخاری کلاس درس دبستان روستای «شين ‌آباد» از توابع پيرانشهر استان آذربايجان غربی منجر به مصدوميت 28 دانش ‌آموز شد.

پس از وقوع اين حادثه، دانش‌آموزان آسيب ديده به سرعت به بيمارستان امام خمينی اروميه منتقل شدند و به دليل وضعيت جسمی نامناسب 6 دانش ‌آموز، اين کودکان به بيمارستان سينا تبريز اعزام شدند البته ۶ کودک ديگر نيز برای مراقبت ‌های ويژه به بيمارستان سينا منتقل شدند اما شدت سوختگی ريوی ۶ کودک منتقل شده اولی، به حدی بود که حتی بر سر زنده ماندن يا نماندن اين کودکان مذاکراتی بين پزشکان متخصص رد و بدل شده بود.

عصر ديروز و در پنجمين روز از حادثه وقوع آتش ‌سوزی، سيلان يگانه، دخترک دانش ‌آموزی که ريه‌هايش آسيب شديدی ديده بود، برای هميشه چشمانش را بست تا آموزش و پرورش را که طی ماه‌های اخير با حوادث تلخی مواجه بوده است، دوباره سياهپوش کند.

- با گذشت تنها چند روز از حادثه آتش سوزی در کلاس درس،اين بار نشت گاز کلر در يکی از استخرهای سازمان آموزش و پرورش آذربايجان شرقی مسموميت 12 دانش آموز تبريزی در مقطع ابتدايی را موجب شد.

پرستاران و پزشکان بيمارستان سينای تبريز در حالی که مشغول درمان دانش آموزان حادثه ديده آتش سوزی پيرانشهر بودند شامگاه پنج شنبه صدای آمبولانس هايی را شنيدند که در حال انتقال دانش آموزان حادثه ديده در استخر آموزش و پرورش استان بودند.

به گزارش عصر ايران، 18 آذر 1391، ماجرا از اين قرار بود که دانش آموزانی که در حال آموزش ديدن در يکی از استخرهای آموزش و پرورش استان در تبريز بودند به دليل قطعی ناگهانی برق در اين استخر با نشت گاز کلر مواجه می شوند.

اشکان کيافر، يکی از دانش آموزان حادثه ديده در گفتگو با خبرنگار نصر نيوز افزود: تعدادی از دانش آموزان از استخر خارج شده بودند ولی برخی ها مثل من هنوز در استخر بوديم که ناگهان برق رفت و در داخل آب احساس خفگی کرديم. وی که دانش آموز کلاس پنجم ابتدايی است و بر حسب علاقه در اين دوره آموزشی شنا ثبت نام کرده بود افزود: ناگهان رنگ آب زرد شد و دود غليظی هوای داخل استخر را پر کرد.

وی افزود: به شدت احساس خفگی می کرديم که ناگهان ديدم که در بيمارستان هستيم.

 

* خودکشی کودکان زير 12 سال در ایران

ریيس دانشگاه علوم پزشکی در دانشگاه بهشتی، یک شنبه، 3 دی ماه 1391، فاش ساخت طی سال جاری 60 کودک زير 12سال خودکشی کرده اند.

حسن ابوالقاسمی، گفت: در مجموع هشت، مميز هشت دهم درصد از مرگ های غيرطبيعی در کشور مربوط به کودکان زير 12 سال است.

وی افزود: پزشکی قانونی آماری را در خصوص مرگ های غيرطبيعی منتشر کرده است که بر اساس آن سالانه با 43 هزار مورد مرگ غيرطبيعی در کشور روبرو هستيم.

 

* کودکان بدون شناسنامه

- ايلنا، 4 دی 1391، به نقل از مديرکل ثبت احوال استان تهران، نوشت: در مجموع ۶ هزار پرونده در استان تهران به منظور اخذ شناسنامه برای فرزندان اتباع خارجی تکميل شده است و در شورای تامين شهرستان استان تهران در حال بررسی است که در صورت تصويب، برای آنان شناسنامه صادر می شود.

سيداحمدی قشمی در گفتگو با ايلنا، درباره انتشار آماری مبنی بر اين که تعداد زيادی از کودکان اتباع بی گانه استان تهران فاقد شناسنامه هستند، تصريح کرد: اين مسائل چالش برانگيز است از اين رو نمی ‌توان آماری دقيق نسبت به آن ارائه كرد.

قشمی، گفت: کودکی که حاصل ازدواج مادر ايرانی با اتباع خارجی است در صورت داشتن گواهی ولادت در سن 18 سالگی می ‌تواند شناسنامه دريافت کند، البته اگر به هر دليلی مادر اين کودک امان نامه داشته باشد و اعلام کند که از همسرش خبری نيست با دريافت حکم حضانت و طی مراحل قانونی می تواند برای کودک خود شناسنامه اتباع خارجی دريافت کند.

 

* محیط زیست

ايسنا، 11 آذر 1391، نوشت: مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای تهران با اشاره به افزايش غلظت آلاينده‌های هوای پايتخت گفت: آمارها نشان می ‌دهد ميزان آلودگی هوا در تهران نسبت به هفته گذشته بيش از 30 درصد افزايش داشته است.

دکتر يوسف رشيدی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزای دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به قرارگيری شاخص کيفيت هوای تهران در شرايط «ناسالم» گفت: از روز پنج شنبه شاهد سکون جوی در تهران بوديم که اين امر موجب شد غلظت آلاينده‌ها از پنج شنبه به ميزان قابل توجهی افزايش يابد.

او، با اشاره به تعطيلی روزهای پنج شنبه و جمعه و کاهش تردد خودروها افزود: بر اين اساس از غلظت آلاينده‌های هوای پايتخت کمی کاسته شد اما به نظر می ‌رسد از امروز مجددا روند افزايش آلاينده‌ها را شاهد باشيم.

 

* مرگ سالانه 45 هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا

- قربانیان آلودگی هوا بیش از دو برابر تلفات یک جنگ! رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: سالانه 45 هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و این درحالی ست که 70 درصد سرطان ها به نوعی مرتبط با محیط زیست و مسایل انسانی است.

به گزارش ایرنا، 1 دی ماه 1391، دکتر محمد هادی حیدر زاده، روز پنج شنبه در هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران هم چنین اظهارداشت: سالانه یک میلیون و 650 هزار تن آلاینده وارد هوای تهران می شود.

وی، با اشاره به این که میزان آزبست در هوای تهران 10 برابر استاندارد جهانی است گفت: گوگرد خودروهای دیزل، 25 تی پی ام است که این میزان در ایران 500 است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یادآور شد: هم چنین میزان بنزن که باید یک دهم جرم حجمی باشد در ایران چهار دهم است که با وجود اجرای برنامه جامعه کنترل آلودگی هوا 80 درصد این آلودگی در تهران ناشی از منابع متحرک است.

حیدرزاده، تصریح کرد: با وجود زیان بخش بودن آلاینده های محیطی متاسفانه هنوز نتوانستیم در مردم و مسئولان نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد کنیم.

دکتر مجید حاجی فرجی، رییس انجمن تغذیه ایران نیز گفت: نقش عوامل تغذیه ای در کنترل سرطان بیش از 35 درصد شناسایی شده است که غذاهای فرآوری شده به دلیل مواد افزودنی و نگهدارنده سرطان زا هستند.

حاجی فرجی گفت: با مصرف میوه و سبزی می توان 7 هزار و 500 مورد مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش داد.

رییس انستیتو تغذیه ایران، تصریح کرد: متاسفانه در ایران به دلیل مسایل مختلف اقتصادی و کنترل نکردن کافی در مرحله تولید محصولات کشاورزی، سموم دفع آفات 10 برابر استاندارهای جهانی است که مصرف میوه ها و سبزی های آلوده تا 20 درصد احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

 

* فاجعه حشک شدن دریاچه ارومیه!

- روند خشک کردن دریاچه ارومیه، با وجود این که سال‌هاست جریان دارد اما هیچ اقدم جدی و موثر از سوی دولت برای جلوگیری از خشک شدن آن به عمل نیامده است. از این رو، کارشناسان و حامیان محیط زیست، سال‌هاست نگران طبیعت نه تناه این دریاچه، بلکه وضعیت فاجعه بار محیط زیست سراسر ایران هستند و نسبت به نابودی منابع طبیعی هشدار می‌دهند. در این میان دریاچه ارومیه یکی از ذغدغه های مهم مردم این منطقه و یکی از موضوعاات بحث ‌برانگیزترین فعالین محیط زیست بوده است.

حالا بعد از گذشت بیش تر از یک دهه چالش، متاسفانه دریاچه هر روز خشک‌تر می ‌شود، دریاچه‌ای که بر اساس آخرین آمارهای اعلامی از سوی محیط زیست آذربایجان غربی، هم اکنون سطح تراز آن 1270.65 سانتیمتر است که نشان ‌دهنده تشدید وضعیت وخیم این تالاب بین‌المللی و جانوران با ارزش آن است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در یک همایش با اشاره تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه گفته است: «در حال حاضر 40 روستای آذربایجان غربی به دلیل شوری و خشک شدن دریاچه ارومیه خالی از سکنه شده ‌اند. هم چنین کمبود مراتع موجب کاهش معنی‌دار دام در آذربایجان غربی شده به طوری که از 14 میلیون راس دام در سال 72 به 4/4 میلیون راس در سال 88 کاهش یافته است... تالاب دریاچه ارومیه مهم ترین رکن حیات طبیعی منطقه است و واقعیتی که در 25 سال اخیر در دریاچه ارومیه رخ داده، کاهش60 میلی لیتری بارش‌های جوی و تغییرات اقلیمی در این منطقه است.»

 

* سانسور

- کاهش تيراژ کتاب به 500 و حتی 200!

ايلنا، 20 آذر 1391: جعفر همايی (مدير انتشارات نی)، در مورد تيراژ كتاب‌های اين انتشارات گفت: از سال گذشته بعضی از كتاب ‌ها را با تيراژ 500 نسخه هم منتشر می كنيم و بالاترين تيراژ آثار ما هم 2000 نسخه است.

او، در مورد سود و زيان انتشار كتاب با تيراژ 500 نسخه توضيح داد: به هر حال نمی ‌توان گفت كه چاپ كتاب با اين تيراژ اصلا سود ندارد، اما مقداری هم نيست كه بتوان روی آن حساب كرد. اين كار تصميمی اقتصادی برای حفظ دارايی ‌ها است.

مدير نشر نی، افزود: از دلايل ديگری كه به چاپ آثار با حداقل تيراژ ادامه می دهيم، يكی تعهد و قراردادهايی است كه با مولفان داريم و ديگری حفظ موقعيت و حضور در بازار نشر برای جلوگيری از فراموش شدن است و به هر حال ما اين كار را تا زمانی که در حوزه‌نشر فعاليت می ‌کنيم، ادامه خواهيم داد.

همايی، هم چنين درباره‌رقم تيراژ كتاب ‌های انتشارات خود در حدود 10 سال پيش (اوائل دهه‌80) گفت: در آن زمان حداقل تيراژ ما 1000 نسخه بود كه به دليل كاهش فروش، از پارسال مقدار آن را كاهش داده ‌ايم.

امير حسين‌زادگان (مدير انتشارات ققنوس)، ناشر ديگری است كه ظرف يك سال اخير تيراژ 500 نسخه ‌ای را برای آثار خود تجربه كرده است. او در اين ‌باره توضيح داد: عمده‌تيراژ آثار ما اين روزها 1000 نسخه است.

مدير نشر ققنوس، تيراژ زير 2000 نسخه را فاقد سود دانست و افزود: تعهد ما نسبت به مولفان و حذف نشدن عناوين آثارمان، دلايلی است كه علی رغم نداشتن سود، هم چنان آثار را با تيراژهای پایين منتشر می ‌كنيم.

حسين ‌زادگان، هم درباره‌رقم تيراژ كتاب‌های انتشارات خود در اوائل دهه‌80، گفت: در آن زمان حداقل تيراژ ما 2000 نسخه بود.

صدرالدين بهشتی (مدير انتشارات روزنه)، کم ترين ميزان تيراژ انتشارات روزنه را 1000 نسخه دانست و ادامه داد: اصولا انتشار کتاب با تيراژ کم تر از اين به صرفه نيست. البته ممکن است بعضی کتاب‌ها به صورت مرجع و کتاب ‌های خاص، با تيراژ زير 1000 نسخه هم چاپ شوند، ولی اين کار برای کتاب ‌های معمولی هيچ ‌گونه توجيه اقتصادی ندارد.

او، ادامه داد: البته در کنار اين، ما چند عنوان کتاب هم داريم که تيراژ 5000 نسخه ‌ای دارند که يکی از آن‌ها تخصصی معماری است.

محمد واشويی (مدير انتشارات ماهی)، در خصوص تيراژهای فعلی اين ناشر گفت: کم ترين تيراژ ما 1500 و بيش ترين تيراژ 3000 نسخه است.

کم ترين ميزان تيراژ کتاب برای انتشارات افق به مديريت رضا هاشمی ‌نژاد، 1100 نسخه است. به گفته‌هنرمند (مسئول روابط عمومی افق)، بيش تر کتاب‌های چاپ شده با اين تيراژ مربوط به ادبيات بزرگسالان است. بيش ترين تيراژ اين ناشر هم 10000 نسخه و مربوط به حوزه‌کودکان است.

حامد کنی (مدير انتشارات روزبهان)، هم کم ترين و بيش ترين تيراژ اين ناشر را 1500 و 5000 نسخه دانست و توضيح داد: اصولا چاپ کتاب کم تر از 1500 نسخه صرفه‌ای ندارد و ما هم هيچ وقت پائين ‌تر از اين ميزان چاپ نمی ‌کنيم.

- صدور مجوز چاپ مجموعه شعر «سيدعلی صالحی» پس از مدت‌ها انتظار، توسط اداره‌ی کتاب ارشاد مشروط به حذف 120 صفحه از 150 صفحه اعلام شد. به گفته‌صالحی، او اين شرط را قبول نخواهد کرد.

به گزارش ايلنا، 10 آذر 1391، مجموعه‌شعر «تمرين آماده باش کبوتر» از سوی نشر ثالث در سال 90 جهت کسب مجوز به دايره‌نظارت بر کتاب وزارت ارشاد سپرده شد و سرانجام پس از ماه‌ها، به جواب نهايی ارشاد که حاکی از حذف 80 درصد از اين مجموعه است، ختم شد.

صالحی، در اين باره به خبرنگار ايلنا گفت: اين مجموعه شعر نيز می ‌رود در جوار کل شعرهايی که در طی اين سال‌ها ممنوعه اعلام شده ‌اند.

 

* تعطیلی 60 چاپخانه در تهران در طول یک سال

ایلنا، شنبه، 2 دی ماه 1391، نوشت: ... آمار‌ها تنها در شهر تهران از تعطیلی بیش از 100 چاپخانه در مدت یک سال اخیر حکایت دارد. بسیاری از چاپخانه‌ها، ماشین آلات چندین میلیاردی خود را زیر قیمت فروخته‌اند و وارد مشاغل دیگری شده ‌اند، مشاغلی عجیب و بی ‌ربط به سابقه‌فعالیت ‌های قبلی؛ به قول یکی از قدیمی ‌های این صنف، «چاپخانه‌ها» به «چایخانه» تبدیل شده ‌اند!

علی اصغر شادمانی(مدیر چاپخانه شادیران)، افزایش قیمت را این گونه تشریح می ‌کند: قیمت مرکب ایرانی و خارجی حدود 3 برابر، الکل در حدود 4 برابر، داروی آب 2 برابر، لاستیک سیلندر 2 برابر، لوازم الکترونیکی ماشین چاپ 4 برابر و هم چنین هزینه‌دست مزد تعمیرکاران برق و مکانیک حدود 3 برابر شده ‌اند.

شادمانی، به ذکر آماری از چاپخانه‌های درحال تعطیلی می‌پردازد و می‌گوید: بنا به آمار اتحادیه‌چاپخانه داران، از ابتدای امسال، 60 چاپخانه در شهر تهران فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و 200 چاپخانه‌دیگر هم اعلام کرده ‌اند که در حال تعطیلی هستند.

شادمانی به سابقه‌بیش از 50 ساله‌خود در این صنعت اشاره می ‌کند و می ‌گوید: من به این کار عشق می ‌ورزم ولی امروز عشق من دارد از دستم می ‌رود.

 

* اعتیاد

- روزنامه خراسان، یک شنبه 12/09/1391، نوشت: وقتی درباره اعتياد حرف می زنيم همه افراد تصويری از مردانی در ذهن شان نقش می بندد که در گوشه ای از خرابه رها شده اند و کم تر فردی تصوير زن معتاد در ذهن اش ايجاد می شود. کارشناسان می گويند در اعتياد زنان هميشه ردپايی از يک مرد وجود دارد. غالبا زنانی که دچار اعتياد شده اند از طريق يکي از بستگان شان به سمت مصرف مواد رفته اند؛ يعنی يک عضو نزديک خانواده که بيش تر هم مردها هستند مانند همسر، پدر، فرزند يا برادر موجب اعتياد آن ها شده است.

به گزارش همشهری ماه، آمارهای دقيقی درباره ميزان جمعيت زنان معتاد در کشور وجود ندارد با اين حال، حسن رفيعی، مجری طرح ارزيابی وضعيت اعتياد در گفتگو با خبر آنلاين، گفته بود: «60 هزار زن معتاد در کشور وجود دارد. طبق آخرين يافته های به دست آمده از ارزيابی وضعيت اعتياد در کشور، 5 تا 6 درصد معتادان کشور، زن هستند.» با اين حال بر اساس پژوهشی در «مرکز تحقيقات سوء مصرف و وابستگی به مواد مخدر» در موسسه داريوش وابسته به دانشگاه علوم بهزيستی و توان بخشی، 6/9 درصد معتادان کشور را زنان تشکيل می دهند. اما بر اساس پژوهش وزارت بهداشت، به ازای هر 8 مرد معتاد، يک زن معتاد وجود دارد. (منتشر شده در همشهری آنلاين به تاريخ 4/12/1388)

از سوی ديگر، به گفته مسئولان زندان های کشور، در حال حاضر 50 درصد زندانيان زن در رابطه با مواد مخدر و اعتياد در زندان هستند که به نقل از همين مسئولان اين آمار در سال های اخير افزايش نيز داشته است. اين در حالی است که بسياری از زنان و دختران نيز به دليل تابوهای موجود در جامعه سنتی و مذهبی ايران و برچسب هایی که به يک زن و دختر معتاد در جامعه زده می شود، کم تر به مراکز ترک اعتياد مراجعه می کنند. بنابراين، اعتياد در زنان و دختران اغلب پنهان مانده و بخش قابل توجهی از جمعيت معتادان زن کشور در آمار گنجانده نمی شوند. صرامی، مدير دفتر امور فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر در بيست و هفتمين همايش کشوری انجمن مددکاران اجتماعی ايران گفت: «از اين مسائل نمی توان چشم پوشی کرد، سن اعتياد از 23 سال به 15 سال رسيده است.» وی افزود: آمار اعتياد زنان از 5 درصد به 8/5 درصد رسيده است که اين آمار جای نگرانی دارد. رقم واقعی مصرف کنندگان مواد اپيوئيدی (شبه ترياک) بسيار بالاتر است. ميزان مصرف شيشه و کراک در بين مصرف کننده های زن در حد نگران کننده ای است...

- مادران معتاد موضوعی است که اين روزها ذهن بسياری از کارشناسان ترک اعتياد را به خود جلب کرده است. گر چه آمار زنان معتاد نسبت به مردان معتاد، بسيار کم تر است اما نسبت زنان معتاد تحت درمان، بسيار کم تر از مردان است و اين مساله برای بسياری از کارشناسان نگران کننده است. هم چنين، طبق آمار موسسه داريوش وابسته به دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی ايران نزديک به 2/2 درصد از مادران باردار، معتاد به مواد مخدر هستند. فريبا حيدری کهن، ریيس بيمارستان لولاگر تهران در گفتگو با «خبر آنلاين» نسبت به افزايش نگران کننده تولد نوزادان معتاد از مادران مبتلا به اعتياد اظهار نگرانی می کند و می گويد: در سال های اخير برای ما مشخص شده است که به طور ميانگين در هر هفته، دو يا سه زن از زنانی که برای زايمان مراجعه می کنند معتاد شديد هستند. اغلب اين زنان به مواد مخدر صنعتی خطرناکی مانند کراک و شيشه نيز اعتياد دارند که عوارض و تبعات فراوانی هم روی خود آن ها و هم روی نوزادان شان گذاشته است...

- اعتياد خودش يک مساله هست و ترک آن مساله ای ديگر. اين روزها برای ترک اعتياد بازار سياهی در کشور راه افتاده است، برخی از کلينيک ها و کمپ های ترک اعتياد در کشور با تبليغات بسيار، ادعای درمان اعتياد را دارند. تبليغاتی که اگر معتاد هم نباشيد به گونه ای با آن مواجه شده ايد. «ترک اعتياد فوق سريع»، «سم زدايی و ترک اعتياد فقط در چهار ساعت»، «فقط کافی است تا اراده کنيد. شربت ترک اعتياد به همراه قرص های تقويتی و کرم ضد چروک اصل هديه کمپانی...»، «قرص ترک اعتياد، شربت اشتها آور، کپسول تقويت بدن و هر آن چه که برای ترک اعتياد نياز داريد.» اين ها تنها نمونه ای از تبليغاتی هستند که در سطح وسيع و گسترده ای ارائه شده و به فريب اذهان عمومی می پردازند...

 

* 45 درصد جوانان کشور مواد مخدر مصرف می کنند

- طی یک سری از تحقیقات و پژوهش های حوزه تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر مشخص گردید 45 درصد از جوانان کشور به مصرف مواد مخدر مبتلا هستند. به گزارش جهان، پنج شنبه، 7 دی ماه 1391، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در تشریح خبر فوق گفت: طبق آمار به دست آمده از تحقیقات و پژوهش های لازم در راستای نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در بین شهروندان، مشخص گردید که 45 درصد از جامعه آماری مبتلایان به مصرف مواد مخدر، دانش جو و دانش آموز بودند.

صرامی، گفت: در این راستا پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه دست پیدا کردیم که علت آن می تواند نبودن آموزش های پیشگیرانه درسطح مدارس و دانشگاه های کشور باشد...

صرامی، در ادامه با اشاره به میانگین سنی مصرف مواد مخدر گفت: سن میانگین آغاز مصرف مواد 21 سال بوده و 53 درصد متاهل بوده اند که البته اولین مکان های شروع مواد نیز منزل دوستان، منزل خود و اماکن مخروبه است.

او، ادامه داد: هم چنین 6 دلیل اصلی تاثیرگذار بر مصرف مواد مخدر است که عبارتند از: 1- لذت 2- کنجکاوی 3- تفریح 4- رفع مشکلات روحی 5- در دسترس بودن مواد و فشار دوستان و در این راستا استان های کرمان، مازندران، خوزستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، فارس، خراسان رضوی، البرز قم و بالاتر از حد میانگین کشوری بوده اند. صرامی، در خاتمه خاطر نشان کرد: 91 درصد از جامعه آماری معتادان مرد و 9 درصد زن هستند که الویت مصرف مواد آنان به ترتیب تریاک، شیشه، کراک، هروئین، حشیش و ایکس است.

 

* مرگ و میر معتادین

- سایت آفتاب، 25 آذر 1391، نوشت؛ سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: روزانه حدود 11 معتاد در کشور جان خود را از دست می ‌دهند و طی 9 سال گذشته 37 هزار و 689 معتاد در کشور جان خود را از دست داده ‌اند.

سازمان پزشکی قانونی کشور اضافه کرد: طی هفت ماه سال جاری نيز هزار و 556 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی ‌های مواد مخدر 2 هزار و 169 مورد بود، 3/28 ‌درصد کاهش يافته‌است.

از کل فوتی ‌های سوء مصرف مواد مخدر در هفت ماهه امسال، هزار و 454 نفر مرد و 102 نفر زن بودند. هم چنين طی اين مدت بيش ترين تعداد فوتی های مواد مخدر با 244 مورد در شهريور ثبت شده ‌است.

بر اساس اين گزارش در هفت ماهه امسال استان‌های تهران، اصفهان و فارس به ترتيب با 246 فوتی، 150 فوتی و 122 فوتی بيش ترين و استان‌های کهگيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبی و بوشهر با يک، 8 و 9 فوتی کم ترين مرگ ناشی زا سوء مصرف مواد را داشته ‌اند.

 

* بی‌خانمان‌ها

بی‌خانمان‌ها در ایران وضع خوبی ندارند و وضع زنان بی‌خانمان بدتر است. آمارشان در حال افزایش است اما فکری برای آن ها نشده است. طبق گزارشی که در ایران منتشر شده، تناسب آماری بین مردان و زنان بی ‌خانمان در حال تغییر است و بررسی آمار افراد بی ‌سرپرست جمع ‌آوری‌شده در شهر تهران، نشان می ‌دهد امسال زنان بیش تری بی‌خانمان شده‌اند.

رضا جاگیری، معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفته است: «درباره این‌که تعداد دقیق بی ‌خانمان‌های پایتخت چقدر است آمار دقیقی نمی ‌توان داد، چون این اعداد و ارقام متغیر است و در فصول مختلف، در شهری هم چون تهران شناور است

هم ‌اکنون در هر شبانه ‌روز، سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، به 1600 بی‌خانمان خدمات‌رسانی ‌می‌کند که به گفته معاون این سازمان، 70 تا 75 درصد آن‌ها را معتادان پرخطر تشکیل ‌می ‌دهند.

امسال، تعداد واحدهای گشتی جمع‌آوری افراد بی‌خانمان را 50 درصد بیش تر کرده‌اند؛ به همین دلیل، تعداد دستگیری‌ها هم بیش تر شده و آمار زنان بی ‌خانمان بیش تر به نظر رسیده است. اعتیاد و افزایش مهاجرت بی ‌خانمان‌ها از شهرستان‌ها هم دلایل دیگر بالارفتن این آمار است. شرایط آب و هوا هم موجب تغییر تعداد بی ‌خانمان ‌ها می ‌شود.

با شروع فصل پاییز و زمستان، ورود افراد به گرم خانه‌ها 20 تا 30 درصد افزایش می ‌یابد. بیش از 90 درصد آن‌ها افرادی هستند که داوطلبانه به گرم‌خانه‌ها مراجعه می‌کنند. اگر در بررسی‌های اولیه معلوم شود این افراد اعتیاد دارند، به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند...

هرچند زنان هم جزو گروه‌هایی هستند که به گرم‌خانه ویژه نیاز دارند اما اختصاص یک مکان ویژه برای آن‌ ها همیشه با مشکل روبرو بوده است.

 

* مرگ ناشی از مسمومیت با الکل

بررسی آمارهای سازمان پزشکی قانونی نشان می ‌دهد که مرگ ناشی از مسمومیت با الکل در ایران، در هفت‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش، «بیش از دو برابر» شده و به «102 تن» رسیده است.

خبرگزاری دانش جویان ایران «ایسنا»، خبر داد طبق بررسی ها، از فروردین ‌ماه تا پایان مهر ماه سال جاری، «102 تن»، «93 مرد و 9 زن»، بر اثر مسمومیت الکلی، جان خود را از دست داده ‌اند. طبق این گزارش، بیش ترین مورد فوت متعلق به آذربایجان شرقی است که در این مدت «25 تن»، «24 مرد و یک زن» بر اثر مسمومیت با الکل فوت کرده‌اند. پس از آذربایجان شرقی، استان‌های کردستان و خراسان رضوی هر کدام با «11 مورد فوت»، تهران با «10 فوت» و کرمانشاه با «9 مرگ»، در مراتب بعدی قرار دارند.

به دلیل ممنوعیت فروش و مصرف مشروبات الکلی در ایران، مصرف ‌کنندگان به تهیه غیرقانونی و یا مصرف نوشیدنی های الکلی دست ‌ساز و خانگی و حتی مصرف الکل طبی روی آورده اند که در مورد سلامت این محصولات اطمینانی وجود ندارد.

 

* کشتار کولبران

- بازتاب امروز، 7 دی 1391، نوشت: «وقتی دانه درشت ها مصون می مانند، کردهای کول بر قاچاقچی حساب می شوند/ امیری » کمپین بین‌المللی حقوق بشر، از کشته شدن 74 کولبر به دست نیروهای مرزبان خبر داده است. آمارهای دیگری شمار قربانیان را طی 14 ماه گذشته تا 182 نفر اعلام می ‌کند. به این اعداد دقت کنید و به خاطر بیاورید آنان، انسان‌ هایی درمانده هستند که تنها گزینه‌ ای که پیش رویشان باقی مانده آن است که جان شان را کف دست شان بگیرند و بارهای سنگین را روی دوش خود از گذرگاه‌ های کوهستانی عبور دهند.

 

* قربانیان تصادفات جاده ای

- سلامت نيوز، 17 آذر 1391: عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس، با اعلام اين که سالانه 40 هزار نفر به ‌علت تصادفات جاده‌ای دچار معلوليت می ‌شوند. عابد فتاحی، در گفتگو با خانه ملت، با هشدار نسبت به آمار تصادفات رانندگی در کشور، تصريح کرد: با وجود تمهيدات انديشيده شده از سوی مجلس در تصويب قوانين و افزايش نظارت‌ها از سوی سازمان راهنمايی ورانندگی هنوز شاهد حوادث بسياری هستيم.

نماينده اروميه در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اين که سالانه 40 هزار نفر به‌علت تصادفات جاده‌ای دچار معلوليت می ‌شوند، گفت: به ‌طور حتم افزايش آمار معلولان در کشور بار سنگينی را بر سازمان‌های حمايتی به‌ويژه سازمان بهزيستی تحميل می کند.

او، با بيان اين که تصادفات جاده ‌ای ريشه در عواملی هم چون انسان، خودرو، جاده، پليس، راه و دستگاه‌های امدادی دارد، افزود: اين عوامل همگی بايد دست به دست هم دهند تا شرايط ايمن ايجاد شده و از ميزان خسارت‌ها و تلفات کاسته شود.

اين نماينده مجلس نهم، نبود بودجه برای بهبود اين شرايط را بهانه و توجيه مسئولان خواند و ادامه داد: نبايد محدوديت اعتبارات را با اين موضوع مرتبط و از ارائه امکانات مناسب خودداری کرد؛ زيرا با وجود محدوديت اعتبارات، برای بهبود جاده‌ها و حتی خدمات‌رسانی اورژانس جاده ‌ای بودجه کافی در نظر گرفته شده است.

 

* فروش کلیه در ایران

به گزارش فارس، 18 آذر 1391، به نقل از روابط عمومی انجمن حمايت از بيماران کليوی، مرد 30 ساله که مهندس پرواز هواپيما است چند روز قبل خود را به تيغ جراحان سپرد.

وی در اين باره گفت: چند سال قبل و به طور اتفاقی با دختری که سه سال از خودم بزرگ تر بود آشنا شده و با تعيين مهريه 500 سکه و 150 گرم طلا به عقد هم درآمديم. اما از همان ابتدا به خاطر بروز مشکلات گوناگون اختلاف‌ها شروع و کم کم نيز شدت يافت تا اين که سال 88 به رغم داشتن دو فرزند خردسال، همسرم مهريه‌اش را اجرا گذاشت. از آن جا که وضع مالی نسبتا خوبی داشتم بخشی از مهريه را با فروش خودروی گران قيمت و ارثيه پدری پرداختم به اميد اين که همسرم پس از دريافت مهريه‌اش از طلاق منصرف شده و به زندگی مشترک ادامه دهد اما افسوس که اشتباه می ‌کردم چرا که او پس از دريافت بخش زيادی از مهريه، برای ادامه زندگی حق طلاق خواست که به خاطر حفظ زندگی و فرزندانم موافقت کردم اما سرانجام در پی شدت گرفتن اختلاف‌ها و مشاجرات در سال 90 از هم جدا شديم. او نيز با دو فرزندمان به خانه پدری ‌اش رفت.

در اين مدت نيز سه بار به خاطر شکايت‌هايش به زندان افتادم که آخرين بار 2 سال زندان بودم...

- خبرگزاری مهر، یک شنبه، 26 آذر ماه 1391، نوشت: «بازار داغ فروش کلیه در سرمای زمستان» فروش عضو حساس بدن برای رهایی موقت از مشکلات مالی، شاید آسان ترین راه برای آن دسته از افرادی باشد که تمامی راه های عبور از بحران های اقتصادی را طی کرده اند و سرانجام به بن بست رسیده اند.

وضعیت نامطلوب شیوع بیماری های کلیوی و افزایش آمار بیماران دیالیزی در کشور، باعث شده تا روند پیوند کلیه نیز سیر صعودی داشته باشد. به طوری که آمارها نشان می دهد در حدود 30 درصد از جمعیت کشور درگیر بیماری های کلیوی هستند.

به گفته دکتر محمدرضا نوروزی، جراح و متخصص بیماری های کلیوی، 14 میلیون ایرانی به نوعی درگیر بیماری های کلیوی هستند.

وی، از فشارخون و افزایش قند خون به عنوان عامل اصلی ابتلا به بیماری های کلیوی نام می برد و می گوید: از هر 5 ایرانی یک نفر نیاز به بررسی وضعیت جسمی از نظر ابتلا به بیماری های کلیوی دارد و پیش‌بینی می شود هر سال حدود 20 درصد به تعداد بیماران دیالیزی در کشور اضافه می ‌شود.

قطعا از بین این تعداد بیمار دیالیزی، افرادی واجد شرایط پیوند کلیه هستند. بنابراین می توان روند پیوند کلیه در کشور را نزدیک به وضعیت بیماران دیالیزی دانست. این در حالی است که روند پیوند کلیه از جسد هم چنان در اولویت دوم قرار دارد و بیش ترین پیوند از افراد زنده صورت می گیرد. موضوعی که باعث شده تا بازار خرید و فروش این عضو حساس بدن به نوعی داغ شود.

مشکلات اقتصادی و در پی آن رشد سرسام آور هزینه های زندگی باعث شده تا برخی افراد جامعه برای رهایی از بند این مشکلات، به سراغ فروش کلیه بروند. موضوعی که تبعات ناگوار آن علاوه بر اینکه سلامت جسمانی فرد را تهدید می کند، می تواند آثار زیان بار اجتماعی نیز به دنبال داشته باشد.

جواد. ف مرد 32 ساله ای است که حاضر شده اخیرا کلیه خود را به قیمت 10 میلیون بفروشد. او، دلیل این تصمیمش را، بی کاری عنوان می کند و می گوید: در بازار خیاط بودم اما یک سال است که بی کار شده ام. 2 سال است که ازدواج کرده ام و مجبور شدم برای خرید یک ماشین که بتوانم با آن کار کنم، یکی از کلیه های خودم را بفروشم.

این در حالی است که مسئولان انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی معتقدند که نرخ فروش کلیه بیش تر از 7 میلیون نیست.

به گفته یکی از کارمندان مسئول واحد پیوند این انجمن، از این 7 میلیون تومان، 6 میلیون توسط دریافت کننده کلیه و یک میلیون هم هدیه دولت است که به اعطا کننده کلیه داده می شود.

هزینه آزمایش ها برای اعطای کلیه چیزی در حدود 400 تا 450 هزار تومان است که بر عهده خود فرد است. و چیزی در حدود یک تا دو ماه طول می کشد تا این عمل پیوند صورت بگیرد...

دکتر نوروزی جراح و متخصص بیماری های کلیوی می گوید: سالانه 2 هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود به طوری که در سال 88 سهم پیوند کلیه از مرگ مغزی حدود 395 مورد بود که این آمار در سال 89 به 590 مورد و در سال گذشته به 760 مورد رسید.

نوروزی با اعلام این که ایران در رتبه چهل و ششم آمار مرگ مغزی در جهان قرار دارد، گفت: اگر همه موارد مرگ مغزی در کشور حاضر به اهدای هر دو کلیه خود شوند بسیاری از مشکلات بیماران دیالیزی برطرف خواهد شد.

دکتر ‌باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که روش پیوند کلیه در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است که معمولا 80 درصد از پیوند دهنده زنده و 20 درصد از پیوندها از جسد انجام می‌شود.

 

* نزاع های خیابانی

- شنبه، 11 آذر ماه 1391: روزانه 6 نفر کشته می شوند! بر اساس آمار پلیس روزانه شش قتل در کشور رخ می دهد که آلت قتاله نیمی از آن ها چاقو است. با این وجود چاقو، قمه، پنجه بوکس و... به راحتی فروخته می شود و قانونی نیز برای مقابله با خرید و فروش و حمل آن وجود ندارد. بررسی پرونده های قتل هایی که با سلاح سرد صورت گرفته نشان می دهد که اغلب قاتلان بین 16 تا 25 سال سن داشتند و پس از دستگیری مدعی می شوند انگیزه ای برای قتل نداشته اند. به گفته کارشناسان مسائل اجتماعی طی سال های اخیر با کاهش آستانه تحمل در بین افراد جامعه به خصوص جوانان روبرو هستیم به طوری که در برابر هر حادثه ای از خود واکنش نشان می دهند. حال در این زمان اگر وسیله دفاعی همراه داشته باشند از آن استفاده می کنند.

بر اساس پرونده های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی در دهه هشتاد (1380 تا 1389)، 11 هزار و 119 نفر بر اثر اصابت سلاح سرد، جان خود را از دست داده اند که به طور متوسط در هر سال یک هزار و 119 نفر به وسیله این سلاح کشته شده اند. بر اساس این گزارش، بیش ترین آمار 10 سال گذشته در سال 1384 با یک هزار و 196 نفر ثبت شد و کم ترین آمار هم در سال 1380 با 977 نفر ثبت شده است.

بر اساس گزارش های سازمان پزشکی قانونی، در دهه هشتاد (1380 تا 1389) بیش از پنج میلیون و 800 هزار پرونده در پزشکی قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است. در بین این سال ها، سال گذشته (1389) بالاترین آمار را داراست که در آن، 631 هزار و 381 مورد پرونده نزاع به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است. متوسط مراجعات پرونده های نزاع به سازمان پزشکی قانونی در 10 سال گذشته بیش از 582 هزار مراجعه در سال بوده است.

استان هایی که بیش ترین قتل را داشتند: استان قتل با سلاح سرد؛ خراسان رضوی 82 فقره؛ تهران 81 فقره؛ اصفهان 69 فقره؛ فارس 64 فقره؛ خوزستان 64 فقره.

استان هایی که کم ترین قتل را داشتند: استان قتل با سلاح سرد یزد 2؛ خراسان جنوبی 3؛ سمنان 4.

- سلاح سرد عامل قتل 500 نفر در هفت ماه اول سال. جام جم آنلاين، دوشنبه، 20 آذر ماه 1391، نوشت: 500 نفر در هفت ماهه امسال بر اثر اصابت سلاح سرد جان باختند...

به گزارش اداره كل روابط عمومی و امور بين‌ الملل سازمان پزشكی قانونی كشور، در هفت ماهه امسال از كل فوتی ‌های سلاح سرد 397 نفر مرد و 103 نفر زن بودند. هم چنين در اين مدت بيش ترين تعداد فوتی ‌های ناشی از اصابت سلاح سرد با 85 مورد در خرداد ماه و كم ترين آن با 47 مورد در تير ماه ثبت شده است.

بر اساس اين گزارش، در هفت ماهه امسال بيش ترين موارد مرگ ناشي از سلاح سرد با 65 مورد (51 مرد و 14 زن) در تهران ثبت شده‌كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 7/32 درصد افزايش يافته است. پس از تهران بيش ترين موارد مرگ با سلاح سرد به ترتيب با 53 مورد (39 مرد و 14 زن) در خراسان رضوی و 40 مورد (30 مرد و 10 زن) در استان فارس وجود دارد.

 

* تهدید و زندان و اعدام

ايران به لحاظ جمعيت زنداني، در فهرست 10 کشور نخست جهان!

- بر اساس آخرين آمارهای جهانی، ايران به لحاظ جمعيت زنداني، در فهرست 10 کشور نخست جهان قرار دارد. 250 هزار زندانی ثابت، رقمی است که ايران را پس از کشورهايی مثل آمريکا، چين، هند و...، در رتبه ششم قرار داده است. البته برخی منتقدين اين آمار‌ها را نمی ‌پذيرند و معتقدند تعدادی از سازمان ‌های امنيتی دارای زندان‌هايی هستند که رسما تحت کنترل سازمان زندان‌ها نيستند و آمار دقيقی از تعداد اين گونه زندانيان وجود ندارد.

جمعيت زندانيان ايران در حالی به 250 هزار نفر رسيده است که به گفته معاون قضايی سازمان زندان‌های کل کشور حکومت اسلامی، در سال 1386 تعداد زندانيان ايران حدود 158 هزار نفر بوده است.

اين آمار وقتی نگران کننده ‌تر می ‌شود که بدانيم به اقرار مقامات قضايی سالانه 20 درصد به شمار زندانيان ايران اضافه می شود.

رشد فزاينده پرونده‌های قضايی کار را به جايی رساند که چندی پيش سردار حسن بتولی، رييس پليس آگاهی ناجا گفت: «سالانه 13 ميليون پرونده جاری در قوه قضائيه وجود دارد و بر اساس اعلام مسئولان آن، حدود چهار ميليون پرونده هر ساله به آن افزوده می ‌شود. اين در حالی ست که تعداد قضات هفت هزار تن است و با محاسبه اين تعداد سهم بررسی برای هر پرونده در حدود 44 دقيقه می شود، که همين امر باعث می ‌شود گاهی احکام صادر شده با جرم بی ‌تناسب باشد.»

مقامات انتظامی، هم چنين از تشکيل سالانه 18 تا 20 هزار پرونده کلاهبرداری در پليس خبر می دهند و قربانيان اين پرونده‌ها گاه به 200 تا 300 هزار تن نيز می ‌رسند.

بر اساس آمار‌ها از تمام آزادشدگان زندان‌ها حدود 29 درصد دوباره دستگير می ‌شوند که در مرحله دوم دستگيری، جرم‌هايشان سنگين‌تر است. هم چنين 60 درصد از کسانی که روانه زندان می شوند سابقه کيفری نداشته‌اند.

به گفته غلامحسين اسماعيلی، ریيس سازمان زندان‌های کشور 43 درصد زندانيان ايران را مجرمان مواد مخدر و 28 درصد زندانيان سارقان هستند و اين تعداد چند ماهی است که ثابت مانده است.

آسيب‌های اجتماعی افزايش پرونده ‌های قضايی تنها محدود به زندانيان نمی شود، چنانچه غلامرضا سعيدی، قائم مقام وزير دادگستری نيز چندی پيش با اشاره به آمار 250 هزار نفری زندانيان کشور گفت: «حدود 20 ميليون نفر در معرض آسيب در کشور زندگی می ‌کنند که نياز به خدمات مددکاری اجتماعی به منظور پيشگيری از وقوع جرم دارند.»

با اين حال، نه تنها خدمات مورد نياز خانواده‌های زندانيان ارائه نمی ‌شود و زندانيان هم در شرايط نامناسبی در زندا‌ن ‌های عموما غيراستاندارد ايران به سر می ‌برند، سياست زندان محوری در محاکم قضايی هم چنان تعداد بيشتری از ايرانيان را به زندان می ‌فرستد.

- خبرگزاری فارس، شنبه، 2 دی ماه 1391، نوشت: معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: سالانه 600 هزار نفر به دلیل ارتکاب جرایم مختلف وارد زندان های کشور می شوند. به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمدباقر ذوالقدر، صبح امروز در نشست شورای قضایی استان بوشهر اظهار داشت: به همین میزان نیز خروجی زندانی در سال داریم. او، افزود: این میزان جمعیت ورودی زندان ها قابل قبول و زیبنده کشور نیست و باید به سمتی برویم که کاهش ورودی ها و افزایش خروجی ها را در زندان ها شاهد باشیم.

 

* افشای گوشه ای از فجایع تکان دهنده در زندان های حکومت اسلامی

- وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی طی مصاحبه ای از وجود ده ها اردوگاه و شکنجه گاه هم چون بازداشتگاه کهریزک در جمهوری اسلامی خبر داده و گفته، ده‌ها کهریزک در سراسر کشور دیده است.

علیزاده طباطبایی که با روزنامه قانون (یک شنبه، 3 دی ماه 1391) مصاحبه کرده گفته است، یک ‌بار برای بازرسی به کرمان رفتم. بازداشتگاهی را دیدم که روباز بود و در واقع افراد را زیر آفتاب نگه می ‌داشتند. وقتی ما آمدیم متهمان شروع کردند به فریاد زدن که «بگویید به ما آب بدهند»! که من خیلی متاثر شدم. گفتم: « این ها کی هستند» گفتند: «کسانی هستند که ما از خیابان‌ها جمع می‌کنیم»، چه بسا بی ‌گناه باشند. حالا مثلا طرف رنگ پریده بوده و این ها فکر می ‌کنند که معتاد است. دو سه روز در چنین وضعیت ناگواری این جا باید بماند تا رسیدگی کرده تا تکلیفی برایشان روشن شود! گفتم چرا به این‌ها آب نمی‌دهید؟ گفتند: «نمی‌توانیم به آن ها آب بدهیم» گفتم: «چرا؟» گفتند: «دست شویی نداریم!». 700 نفر را در بازداشتگاه روباز در گرمای کرمان نگه داشته و آب هم به آن ها نمی ‌دهند!

وی افزود: آقای مبشری رییس دادگاه انقلاب نقل می ‌کرد: یک روز قبل از سال 88 یکی از قضات تماس با من گرفت و گفت که آقای مبشری به دفتر بیا، من با شما کار دارم. من هم رفتم. دیدیم 20-30 نفر را به پاهایشان زنجیر بستند و بعضا با دمپایی و برخی هم دمپایی ندارند. با یک پیراهن و یک شلوار این ها را از کهریزک آورده بودند تا تفهیم اتهام کنند و برگردانند. ایشان در ادامه می ‌گفت: ‌من در آن جا گفتم روابط عمومی‌آمد و فیلم برداری کرد و فیلم را خدمت آقای شاهرودی بردم و گفتم: آقای شاهرودی بالاخره این ها انسان ‌اند، باید حق و حقوق انسانی این ها در نظر گرفته شود. در کهریزک واقعا رفتارها غیرانسانی بود. همه می‌دانستند از رییس قوه ‌قضائیه تا افراد عادی. جوان متاهلی را به دلیل تصادف رانندگی به کهریزک برده بودند، در آن جا کاری با او کرده بودند که دچار افسردگی شده بود و سال‌ها تحت روان درمانی بود.

 

* قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی

- به فاصله چند روز از انتشار گزارش جدید احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، کمیته سوم مجمع عمومی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، قطعنامه جدیدی علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را با اکثریت آرا به تصویب رساند. در واکنش به گزارش ها علیه وضعیت حقوق بشر در ایران، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، احمد شهید را فردی «فاقد وجاهت قانونی» خوانده که قصد دارد علیه جمهوری اسلامی «سندسازی» کند.

شصت و هفتمین جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه، 7 آذرماه در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و کشورهای حاضر پیش نویس قطعنامه ای را علیه جمهوری اسلامی به خاطر نقض حقوق بشر به تصویب رساندند.

این قطعنامه که از سوی دولت کانادا پیشنهاد شده بود مورد حمایت 42 کشور قرار گرفت. کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، سرانجام با 83 رای مثبت، 31 رای منفی و 68 رای ممتنع این قطعنامه را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند.

- به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانش جويان ايران (ايسنا)، 21 آذر 1391، عباس جعفری دولت ‌آبادی در مراسم معارفه سرپرست دادسرای ارشاد (ناحيه 21) گفت: شب گذشته با همکاری سربازان گمنام امام زمان 28 نفر از عوامل داخلی که با شبکه‌ های ضدانقلاب همکاری می ‌کردند دستگير شدند.

- به گزارش خبرگزاری مهر، پنج شنبه، 7 دی ماه 1391 برابر با 27 دسامبر 2012، پنج نفر متهم به تجاوز به عنف، صبح روز پنج شنبه در ملاء عام در ياسوج اعدام شدند.

 

* موج تازه فرار از ایران

- ديده ‌بان حقوق بشر در گزارش جديد خود از افزايش سرکوب فعالان مدنی در ايران شکايت کرده است. اين سازمان می ‌گويد، از انتخابات سال 1388 تاکنون موج فرار از ايران و تلاش برای اخذ پناهندگی دائما در حال افزايش است.

سازمان بين ‌المللی ديده‌بان حقوق بشر در گزارش منتشره در روز جمعه 24 آذر 1391 برابر با 14 دسامبر 2012، نوشت، جامعه فعالان مدنی ايران در سه سال گذشته به عرصه ‌ای برای «کمپين سرکوب» تبديل شده است. به نوشته اين سازمان حقوق بشری، شدت گرفتن تهاجم به فعالان مدنی و سياسی به قيمت کشته و دستگير شدن برخی و افزايش موجی از فرار به خارج از کشور تمام شده است.

بر پايه آمار دفتر کميسرعالی ملل متحد برای پناهندگان (آنکر)، در سال 2009 ميلادی ايرانی ها 11 هزار و 537 درخواست پناهجویی به 44 کشور تحويل دادند. اين تعداد در سال 2010 به 15 هزار و 185 و در سال 2011 به 18 هزار و 127 مورد رسيده است.

بر پايه گزارش ديده‌‌بان حقوق بشر، بالاترين شمار درخواست پناهجويی ايرانيان را ترکيه دريافت کرده است. بين سال‌های 2009 و 2011 شمار پناهجويان ايرانی 72 درصد افزايش داشته است. تعداد چشم گيری از پناهجويان ايرانی، به ويژه پناهجويان کرد نيز به کردستان عراق پناه برده‌اند.

پناهجويان ايرانی در ترکيه، از محدوديت آزادی سفر، هزينه‌های سنگين زندگی، عدم دريافت اجازه کار و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی سخن می ‌گويند.

پناهندگان و پناهجويان مقيم کردستان عراق نيز از محدوديت سفر، تهديدها، مزاحمت ‌ها و مقررات خودسرانه مقامات اقليم خودمختار کردستان که اغلب به دليل ادامه فعاليت‌های سياسی بر آن‌ها تحميل می ‌شود شکايت دارند. به گفته ديده ‌بان حقوق بشر، دولت ترکيه تاکنون از قبول درخواست احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ايران برای بازديد از اين کشور سر باز زده است. احمد شهيد تقاضا کرده است با بازديد از ترکيه از نزديک در جريان وضعيت پناهجويان و پناهندگان ايرانی قرار گيرد.

 

* ده هزار امام زاده ها

مسعود روشن در گفتگو با ایلنا، چهارشنبه، 22 آذر ماه 1391، ضمن اشاره به تحقیقات میدانی سازمان اوقاف در رابطه با مستندات صحت امامزادگان کشور، گفت: بر اساس این تحقیق میدانی در سال 89، بیش از 8 هزار بقعه در کشور موجود است که در برخی از این بقعه ها چند امامزاده دفن شده و در نهایت می توان گفت حدود 10 هزار امامزاده در کشور وجود دارد. البته چند سالی ست که امامزاده های سیار هم به امامزاده های ثابت اضافه شده اند تا بازار معرکه گیران مذهبی پررونق شود!

 

* 15 پله سقوط ایران در آخرین رده‌بندی فیفا

تیم ملی فوتبال ایران در آخرین رده‌بندی فیفا در جایگاه چهارم آسیا و 59 جهان قرار گرفت. به گزارش خبرآنلاین، چهارشنبه، 29 آذر ماه 1391، فیفا امروز در حالی رده‌بندی برترین تیم‌های ملی فوتبال جهان در سال 2012 را اعلام کرد که در این رده بندی تیم ملی ایران با 15 پله سقوط در مکان چهارم آسیا و پنجاه و نهم دنیا قرار گرفت. در این رده بندی و در بین تیم های آسیایی ژاپن اول است و کره جنوبی و استرالیا هم به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

 

* جنگ «مسلحانه!» حکومت اسلامی با موش های تهران

- مهر، 9 آذر 1391، نوشت: شهرام امير شريفی ریيس انجمن ديده‌ بان حقوق حيوانات، با اعلام اين که بهترين روش برخورد با ازدياد موش ها کنترل زباله ها است، گفت: اگر مواد غذايی موش ها که همان زباله ها هستند را زياد کنيم، تعداد موش ها نيز افزايش پيدا می کند بنابراين کاهش منابع غذايی به صورت طبيعی کاهش و کنترل نسل را در پی‌دارد.

شريفی، يادآور شد: هم چنين يکی ديگر از جديدترين روش هايی که برای معدوم کردن موش ها به تازگی به کار می رود، روش تيراندازی مستقيم است. اين روش ساليان متمادی برای اتلاف سگ و گربه مورد استفاده بوده که به تازگی توسط تفنگ‌های ساچمه ‌ای برای موش‌ها به کار می رود که اين روش خطراتی از جمله آلودگی حاصل از متلاشی شدن موش ها در محيط شهری در پی خواهد داشت.

ریيس انجمن ديده بان حقوق حيوانات گفت: در طرح معدوم سازی موش ها تحت عنوان «طرح کنترل جمعيت جانوران»، شهرداری اعلام کرد که طی 15 شب 781 موش را در خيابان های شريعتی و وليعصر توسط روش تيراندازی از بين برده که بر اساس اعلام شهرداری شبی 52 موش معدوم شده است که اين عدد کاملا شوخی حيطه مديريت شهری محسوب می شود.

او، با بيان اين که تنها راه حل از بين بردن موش ها کشته شدن آن ها نيست، گفت: اين در حالی است که يک جفت موش می تواند ظرف يک سال اگر شرايط غذايی آن فراهم باشد بيش از 20 ميليون موش توليد کند که جمعيت آن ها 6 تا 10 برابر مردم تهران می شود، لذا کمبود غذا برای اين جانوران تنها راه حل است نه تيری که شهرداری به موش ها می زند.

***

نتیجه طبیعی که از آمارهای بالا می توان گرفت این است که وضعیت موجود اقتصادی و سیاسی و اجتماعی جامعه ایران، بسیار شکننده است و دیر یا زود همانند سال 88، به یک انفجار اجتماعی منجر خواهد شد؛ انفجاری که شاید این بار مهار آن هم چون سال 88 برای حکومت اسلامی، چندان ساده نخواهد بود. چه بسا جامعه این بار در مدت کوتاهی خودش را متحدتر کند و هدف سرنگونی کلیت حکومت اسلامی را به مساله روز تبدیل نماید!

بی شک کارگران، زنان، دانش جویان و جوانان، مردم تحت ستم، هنرمندان و روشنفکران پیشرو، بازنشستگان از یک سو، به هیچ فرد و سازمان و حزبی اجازه نخواهند داد که به نام آن ها با دول قدرت مند غربی و ناتو و غیره ساخت و باخت کنند و جامعه ایران را نیز هم چون لیبی، عراق، افغانستان و...، به جولانگاه تروریسم دولتی و غیردولتی تبدیل نمایند. و از سوی دیگر، اکثریت مردم آزاده ایران همگام با جنبش های اجتماعی آزادی خواه و برابری طلب و عدالت جو و با قدرت مستقیم طبقاتی خودشان حکومت اسلامی را از حاکمیت ساقط کنند و در فضایی آزاد و برابر و بدون فشار و سانسور، حکومت دل خواه خود را به وجود آورند!

پنج شنبه هفتم دی 1391 - بیست و هفتم دسامبر 2012

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه