بازگشت به خانه        پيوند به نظر خوانندگان

دوشنبه 2 بهمن ماه 1391 ـ  21 ژانويه 2012

 

 

پيوند به گفتگوی احمد اوبالی با اسماعيل نوری علا در تلويزيون «گوناز»

ويدئو فايل صدا

نقدی بر مناظرهء احمد اوبالی و اسماعیل نوری علا

مهدی چناری (بولود خیاوی)

آدلاری آپاریلان شخصلرین

یازیلاری الیمیزه چاتیرسا، بورادا پایلاشیلاجاقدیر

(آذوح)

تلویزیون "گوناذ تی وی" در آخرین برنامه میزگرد سیاسی میزبان آقای "اسماعیل نوری علا" بود. رویکرد جدید این تلویزین در مخاطب قرار دادن روشنفکران فارس رویکرد قابل تقدیری می باشد که می تواند در غنای ادبیات حرکت ملی آذربایجان تاثیر گذار باشد. اما در طی این چند مصاحبه سؤالاتی برای برخی از روشنفکران آذربایجان جنوبی مطرح شده است که هم اکنون در جمع های مختلف سیاسی در آذربایجان جنوبی در جریان است. نگارنده به عنوان فردی که در برخی از این جمع ها حاضر بوده است انتقاداتی را متوجه تلویزیون گوناذ می داند که امیدوار است این تنها تریبون تصویری حرکت ملی آذربایجان بی تفاوت بدین انتقادهای فعالین مستقل حرکت ملی آذربایجان به راه خود ادامه ندهد، چراکه به اذعان بسیاری از افراد مهمترین یاور گوناذ تی وی در آذربایجان جنوبی فعالین مستقل می باشد.

مهمترین انتقادی که بر مشی جدید گوناذتی وی وارد است این می باشد که چرا مهمانان گوناذ تی وی اکثرا افرادی از اگوزیسیون فارس می باشد که خود ایشان چندان مشروعیتی در مبارزات آزادیخواهانه ی روشنفکران فارس ندارند و در بسیاری از نوشتجات تئوریسین های دموکراسی خواهان ایران از آن ها به نیکی یاد نمی گردد. به عنوان مثال در نظر بسیاری از دموکراسی خواهان فارس انجمن پادشاهی ایران جمعی است معلو م الحال که اگر بالفرض در پشت پرده این جمع دنبال برخی مسائل نگردیم وزنه ی چندانی در مباحث مربوط به دموکراسی خواهی ایران محسوب نمی شود. حال چرا گوناذ تی وی این انجمن را در حد و اندازه ای می بیند که مخاطب حرکت ملی آذربایجان گردد و در تلویزیون آذربایجان جنوبی به تمسخر ایده آل های آذربایجان بپردازد به نظر نگارنده انتقاد به جایی است. به گمان گوناذ تی وی پاسخ این امر را این گونه خواهد داد که ما تبادل نظر و دموکراسی را محترم می شماریم. حال با این وجود می توان از گوناذ تی وی پرسید که آیا این دموکراسی به شما این امکان را می دهد که فعالین حرکت ملی آذربایجان را نیز مخاطب قرار دهید؟ یعنی به گونه ای باشد که زخم زبان هایتان نصیب ما نشود و الطفات هایتان نصیب دشمنان حرکت ملی آذربایجان؟

از این مباحث که بگذریم بحثی که سبب تامل بسیاری از فعالین مستقل در آذربایجان جنوبی شد این بود که در برنامه ی اخیر گوناذتی وی جناب احمد اوبالی سخنانی را بر زبان آوردند که اگر از زبان هر روشنفکر آذربایجانی که از دور نیز هیچ علاقه ای با حرکت ملی آذربایجان ندارد آورده می شد نه تنها از سوی این تلویزیون بلکه از سوی بسیاری از جمع های سیاسی حرکت ملی آذربایجان تکفیر می شد، و آن پافشاری احمد بی اوبالی بر تمامیت ارضی ایران در آغاز برنامه و یادآوری خون های ریخته شده ی جوانان آذربایجانی در راه حفظ تمامیت ارضی ایران بود. مگر دکتر محمود علی چهرگانی به دلیل همین نوع سخن گفتن در تلویزیون آپادانا نبود که از سوی خود شما تکفیر گردید؟ اگر پاسختان این است که اکنون شرایط مبارزه به گونه ای است که باید در کنار مرکزگراها باشیم و سیاست این امر را ایجاب می نماید چرا در آن زمان این گونه نگرش را بر دکتر محمود علی چهرگانی روا ندیدید؟ سوای این امر چرا نباید فعالین حرکت ملی آذربایجان به یاد شهدای حرکت ملی آذربایجان و به پاس شکنجه های فعالین حرکت ملی آذربایجان که هم اکنون بهترین زمان از عمر خویش را در زندان های پان فارسیزم سپری می کنند چنان اعتماد به نفسی داشته باشند که وقتی در مقابل سؤال یک روشنفکر فارس قرار می گیرند که آیا شما تجزیه ی ایران را می خواهید؟ طفره رفته و بگویند که ما در طول تاریخ حاکمان این سرزمین بوده ایم و برای حراست از آن چه کشته هایی که ندادیم و حاضریم اگر هویتمان انکار نشد از در مصالحه برآییم. مگر همین سخنان، اندیشه ی افرادی نیست که خود شما علنا از آن ها به عنوان "ایران تورکچولری" یاد می کنید و دشمن خویش می پندارید.

از این مباحث که بگذریم به راستی آیا همان دموکراسی که به شما اجازه می دهد تمسخرکنندگان حرکت ملی آذربایجان را ساعت ها میهمان خود کنید به شما آیا اجازه می دهد که یادی هم از زندانیان سیاسی آذربایجان بکنید؟ حتی اگر منتقدان شما بوده اند و در بسیاری از موارد از سوی شما متهم به چه چیزهایی که نشدند؟

انتقاد به جای دیگری که بر سلسله مناظره های شما وارد است این می باشد که حرکت ملی آذربایجان حداقل به آن مرحله ای رسیده است که بتوان از تعدادی افراد نام برد که تحصیلاتی داشته اند و هم اکنون در زمینه ای خاص می توانند به صورت تئوریک اظهار نظر کنند، چرا از آن ها و تخصص مربوطه شان استفاده نمی شود و بار سنگین تمامی مباحث تئوریک از مباحث تاریخی گرفته تا مباحث جامعه شناسی هویت بر دوش شما می باشد؟

جناب اوبالی باور کنید که وقتی اسماعیل تنوری علا با اعتماد به نفسی تمام صدای خود را بر شما بلند می کنند فرقی با توهین به ما نیز ندارد اما شما به حرمت فرزندان اصیل وطن نباید سر به زیر بیافکنید و در مقابل این سخن که من با شما حرفی ندارم در موضع ضعف قرار بگیرید و خواهش به ادامه ی بحث نمایید.

آقای اوبالی لطفا توجه نمایید که وقتی آقای نوری علا می گوید سخنان شما بوی خون می دهد یعنی آن که اگر جدایی بخواهید حتما با جنگ مواجه خواهید شد، اما نمی گویند با چه کسی؟

در انتهای کلام و جهت دوری از اطاله کلام به عنوان فردی که خود را عضو کوچکی از حرکت ملی آذربایجان می داند می خواهم خطاب به جناب احمد اوبالی بگویم که آقای اوبالی ما هیچ گاه زحمات تلویزیون گوناذ را فراموش نخواهیم کرد و مطمئن باشید که اگر قرار بر دفاع از این تلویزیون در زمان مقتضی باشد یاور شما همین فرزندان ساده دل و مبارز آذربایجانی خواهد بود و مطمئن باشید که بسیاری از سیاسیون فارسی که هم اکنون سعی در فریب شما با وعده و وعید دارند در هنگامه  بحران به اولین دشمنان شما تبدیل خواهند شد.

با تشکر

شنبه 30 دی 1391

 

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه