سال ششم ـ  شمارهء 1256 ــ  جمعه 13 بهمن ماه 1391 ـ 1 ماه فوريهء 2013

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

«صبح صادق» ندمد تا «شب یلدا» نرود (سعدی)

ما خواستار ايجاد يک «آلترناتيو سکولار دموکرات ِ انحلال طلب» در برابر حکومت اسلامی هستيم

هراس از درخشیدن زنان در آموزش عالی

فخری شادفر

انگیزهء زنان برای برقراری قوانین برابر، لغو قوانین تبعیض آمیز، مقاومت در برابر ساختار مردسالار جامعه، و امید به تغییر فرهنگ خانواده سنتی (از طریق تحصیلات دانشگاهی و کسب استقلال اقتصادی) را یک نیروی محرکه قوی برای ادامه تحصیل و رسیدن به جایگاه اجتماعی مناسب می دانند... اما حضور چشمگیر زنان در عرصه آموزش، قانونگذاران و مسئولان آموزش عالی را به وحشت انداخته است. آنها هم دست به کار شده اند و سرکوب زنان و خانه نشین کردن آنان را از طریق: تدوین قوانین تفکیک جنسیتی، بومی گزینی، برپایی دانشگاه های تک جنسیتی و محروم کردن زنان از انتخاب هفتاد و هفت رشته دانشگاهی، به اجرا درآوردند و بدین ترتیب امروز بیش از شصت دانشگاه مانع از پذیرش دختران در برخی از رشته ها شده اند.  برای مثال دانشگاه تهران علوم تجربی در بخش کشاورزی، پردیس منابع طبیعی واقع در کرج دانشجوی دختر نمی پذیرند و در بخش علوم ریاضی فنی در رشته های مکانیک مهندسی معدن زنان حق ورود به این رشته ها را ندارند، در صورتی که در گذشته این طور نبود و زنان هم می توانستند این رشته ها را انتخاب کنند.

شادپيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

می توانم شوهران ديگری بر سر شوهرم بیاورم

شنو محمد

مترجم: گلمراد مرادی

این مقالهء کوتاه و با معنی به زبان کردی نوشته شده و بيش از هشتاد و دو هزار بار دیده شده است و اکثر کسانی که زیر آن اظهار نظر کرده اند شهامت نویسنده را ستوده اند... این مطلب توسط دختر کرد فهمیده و اهل مطالعه ای نوشته شده که تقریبا بیش از نیمی از عمرش را تربیت عربی و اسلامی داشته. و درک و فهم این نویسندهء مبارز و عزیز در آنجا نشان داده می شود که در اول مطلب اش آورده است: «این نوشته برای آن کسانی است که به محتوای موضوع پی می برند!». بله، دقیق و درست گفته تا جلوی سوء تفاهم و اظهار نظرهای قرون وسطائی را بسته است.

نتايج «ناموسی کردن» امور

ما، به کمک ترکيب «ناموسی کردن»، از معنای رايج و عاميانهء «ناموس» دور می شويم و به روندی می رسيم که در آن می توان به خيلی از امور ديگر هم هويتی «ناموسی» بخشيد و، در نتيجه، در مورد آنها «ناموسی» رفتار کرد، بی آنکه امر مورد نظر ديگر به مفهوم مردسالارانهء «زنان حرم» ربطی داشته باشد. يعنی، در ساختن و بکار بردن ترکيب «ناموسی کردن» با مفهومی تازه سر و کار پيدا می کنيم که، بر اثر آن، کردار و رفتار آدميان به واکنش هائی شبيه می شوند که در پساپشت همهء چاقوکشی های ناموسی قابل مشاهده اند.

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهبانی

ایران اتمی نیز همان جمهوری اسلامی اتمی نیست!

چندی پیش مجله «تایم»اعلام کرد در سال جاری آمریکا یا با یک ایران اتمی کنار می‌آید و یا با آن وارد جنگ می‌شود. توصیه فرید زکریا، خبرنگار «تایم»، رسیدن به توافقی است که «تهران و واشنگتن هر دو آن را بپسندند» یعنی توافق دمکراسی‌ با یک دیکتاتوری بدخیم! آمریکا اما ممکن است با یک «ایران اتمی» کنار بیاید ولی با «جمهوری اسلامی اتمی» کنار نخواهد آمد چرا که یک کشور اتمی باید یک رژیم قابل کنترل نیز داشته باشد! بن بست هر دو در همین است.

کارهایی ‌که بختیار باید می‌‌کرد و‌ نکرد!

(به بهانه سی و چهارمین سالگرد حکومت ۳۷ روزه شاپور بختیار)

درویش رنجبر

حکومت اسلامی تا جان بختیار را نستاند نفس راحتی‌ نکشید. ممکن است گفته شود رژیم اسلامی بیش از صد و پنجاه کوشندهء سیاسی، اجتماعی و هنری را در برون مرز ترور کرده است و مورد بختیار هم یکی‌ از آنها محسوب می شود. با حرمت بسیار نسبت به خون‌هایی‌ که به دست حکومت اسلامی در خارج از کشور ریخته شده، شاید به توان گفت قتل بختیار مقولهء دیگری است که پرداختن بدان در مجال این نوشتار کوتاه میسر نیست. تاکنون و عمد‌تاً، قضاوت در مورد بختیار معطوف به کار‌های کردهء او می‌‌باشد. اما شاید بتوان از منظری دیگر به کارهای نا کرده‌ای که می‌‌توانست بکند ولی‌ نکرد نیز پرداخت. این امر مستلزم عنایت به سه‌ واقعیت انکار ناپذیر می‌‌باشد.

درسی که از انقلاب مصر نباید گرفت!

حسین باقرزاده

نفی انتخابات آزاد (و نفی حق اشتباه در انتخاب) درسی نیست که بتوان از انقلاب مصر گرفت. در هر انتخاب آزادی در جهان گزینه‌ای نفی می‌شود و گزینه‌ای تثبیت (احیاناً با کمک پول و تبلیغات و عوامل دیگر). طرفداران گزینهء اول طبیعتاً گزینهء تثبیت شده را نادرست می‌دانند و کار مردم را اشتباه، ولی اقتضای دموکراسی آن است که (با فرض این که دلیلی بر تقلب در انتخابات در دست نباشد) این نتیجهء «اشتباه» را بپذیرند. این تنها راهی است که یک نیروی سیاسی مدعی دموکراسی و طرفداری از انتخابات آزاد می‌تواند نشان دهد که در ادعای خود صادق است. اکنون که شعار انتخابات آزاد در بین نیروهای اپوزیسیون ایرانی مطرح شده و به تدریج گسترش پیدا می‌کند، آنان لازم است عملاً نیز نشان دهند که به این شعار متعهّدند و حق «انتخاب آزاد» مردم را همراه با حق آنان برای «اشتباه در انتخاب» به رسمیت می‌شناسند و به آن تن می‌دهند.

«یقه- کیپ» ها

از مجموعهء «تهران- نگاشت»

رضا پرچی زاده

آنها در نهایت عمدتاً به راهِ سنتِ حَسَنِهِ رسولِ اکرم رفتند و کسب و تجارت پیشه کردند؛ و گرچه از موقعیتِ سیاسی شان به منظور ِ اخذِ وام های گوناگونِ دولتی و استفاده از مزایای دولتی ِ دیگر برای کسب شان بهره مند گردیدند، خود کمتر به طور ِ مستقیم به عالم ِ سیاست وارد شدند. به همین دلیل هم هست که آن جناحِ سیاسی که از ابتدا نمایندهء یقه-کیپ ها در جمهوری اسلامی بوده، یعنی «جمعیتِ مؤتلفه»ی عسگر اولادیِ مسلمان، معمولاً در بازی های سیاسی چندان توی چشم نیست و های و هوی ندارد، اما در پس ِ پرده، با کنترلِ سرمایه و در دست داشتن ِ نبض ِ بازار، نقش ِ بسیار مهمی در سیاست های جمهوری اسلامی بازی می کند.

انقلاب آرام

حميد آقائی

جوامع اروپای غربی، بویژه بعنوان مدرن ترین و دمکراتیک ترین جوامع انسانی شناخته می‌شوند. این موقعیت اما صرفاً نمی‌تواند محصولِ نظام های پارلمانی، توجه به حقوق بشر و اصلاحات دمکراتیکی که در اين کشورها و بطور کلی در جامعهء ‌اروپا در چند دههء‌اخیر و بطور مشخص پس از جنگ دوم جهانی انجام گرفته ‌است، باشد. بلکه در درجهء ‌اول ناشی از یک انقلابِ آرام و بسیار طولانی در طرز فکر و نوعِ نگاه و روش اندیشیدنِ انسان غربی بوده‌است. انقلابی که در عمومیت آن روندِ گذار از جهانی که ساختار و قوانین آن از قبل و توسط عوامل ماورا طبیعت (برای انسان ها) تعیین و تنظیم شده بودند به دنیایِ مدرنی که‌از قابلیت کشفِ مجدد توسط انسان برخورداراست و می‌خواهد اخلاقیات و نظامهای ارزشی را از نو تعریف نماید، به نمایش می‌گذارد.

چرا با مثلث زور پرست متحد نمی شويم

ابوالحسن بنی صدر

فراوان می پرسند چرا با اين يا آن رأس مثلث زور پرست، متحد نمی شويد؟ اين ايام، بيشتر پرسش ها در اين باره است که چرا با پهلوی چی ها متحد نمی شويد؟ طرفه اين که يک مدعی اتحاد گفته است: عده ای به مصدق چسبيده اند، تا مانع اتحاد بگردند. بايد مصدق را کنار گذاشت و راه را برای اتحاد هموار کرد!. گوينده زحمت توجه به تناقض نمايان در گفته خويش را نيز به خود نمی دهد: اگر اتحاد منوط به کنار گذاشتن کسی باشد، چرا آن کس پهلوی و ديگر زورپرست ها نباشند؟ پهلوی ها در سه کودتا بر ضد سه جنبش مردم ايران و در برانگيختن رﮊيم صدام به حمله به ايران و... شرکت داشته اند. حضور آنها در يک اتحاد ناممکن کردن موفقيت آن اتحاد است. زيرا عمل از راه مردم و توسط خود مردم را ناممکن می سازد و، در همان حال، مقاومت در برابر تغيير را حد اکثر می گرداند. رفتار اينان ترجمان زورمداری خالص است. در طول زمان، هرگاه از جانبداری زبانی از دموکراسی می کاستند و، در عوض، تمرين مستقل و آزاد شدن می کردند، امروز محصول کار دماغي شان، در دروغ و ناسزا و فريب و فريفتاری ناچيز نمی شد...

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی>>>

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

دو گفتگوی اسماعيل نوری علا

در تلويزيون تجزيه طلب ِ گوناز

 1    2    3    4

ثانيه شمار سقوط نظام آغاز شد

)تحليلی روانشناختی(

مطلبی از «روان ايران»

دلایل اصرار احمدی نژاد

بر اجرای فاز دوم هدفمندی

سالار فرهمند

احمدی‌نژاد، آخرين رئيس جمهوری اسلامی؟

جواد طالعی

برای سختی‌ها آماده باش

حسن رحیم پور ازغدی

درتعیین مجازات بسمت مدنیت حرکت کنیم

گفتگو با مهرداد درویش پور

گفتگوگر: زهرا باقری شاد

دومین سالگرد درگذشت

دکتر داریوش همایون

اعلامیه حزب مشروطه ایران

(لیبرال دمکرات)

نامه ای از جبههء ملی ايران

(داخل کشور) به بی.بی.سی

کورش زعيم

يک مکاتبهء قابل تعمق

در مورد حذف اشخاص

در ای ميل ليست ِ عمومی ِ

اتحاد جمهوريخواهان ايران

روضهء شب جمعهء این هفتهء نوری علا

فیروز ـ برگرفته از گويانيوز

اپوزیسیون خارج کشور

در محاصره جمهوری اسلامی

امین موحدی

اشاره ای به بهانه ای...

نامه ای از حشمت الله طبرزدی

به سکولاريسم نو

در فرصتی به هنگام مرخصی از زندان

شهروند معامله نمی کند

خشاریار دیهیمی

جمهوری اسلامی در صحنۀ جهانی:

دگرگونی یا نابودی

نوشتهء: فرید وهابی ـ راديو فرانسه

همراه گفتگو با مهدی مظفری،

محمد رضا جلیلی، تورج اتابکی

سرزمین عرب در آستانهء حاکمیّت اسلامی

گفتگو با باقر مومنی

گفتگوگر: مهرداد ایمانی

دربارهء حجاب و رقص و موسیقی و مرجعیت

محمد نوری زاد

مکاتبهء جالبی ميان

طرفداران شورای ملی در حال تشکيل

ای ميل واصله

جعبهء مارگیری و باقی مجوفات

حمیدرضا رحیمی

جدا سازی:

خشی از مقدمهء  کتاب ضیافت افلاطون

که بعداً از روی این کتاب حذف شد

مطلب ارسالی

رژیم چرا از «انتخابات آزاد» می‌ترسد؟

حسین باقرزاده

«اصلاحات» و «تغییر»

و «انتخابات آزاد»

الاهه بقراط

«انتخابات رقابتی» در

«نظام های سلطه گر مرجع باور»

ن. نوری زاده

نقش «افعال متعدی» در کارکرد سياسی ما!

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

با صدای سعيد بهبهبانی

بررسی اوضاع سياسی داخل و خارج

گفتگوی راديوئی با اسما عيل نوری علا

گفتگوگر: حسين حجازی

وضعيت حقوق بشر در ايران

در ماه دی 1391

شيرين عبادی

شورش پابرهنگان!

شهباز نخعی

جوانگرایی در اپوزیسیون،

از ضرورت تا واقعیت

م. کوشان

خاک و آتش

يادداشتی از رضا حسين بر

پایان نافرجام

مذاکرات شورای ملی سوریه

صدای آمریکا

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630