سال ششم ـ  شمارهء 1265 ــ  جمعه 4 اسفند ماه 1391 ـ 22 ماه فوريهء 2013

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما فهرست مقالات      |       صفحات اول
آرشيو عکس و مکث     |     آرشيو کوتاه و گويا  تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن
English Section  گفتگوهای اختصاصی     |     آرشيو عکس و کاريکاتور

 

پيوند به متن انگليسی اين بيانيه

بیانیه جمعی از ایرانیان خطاب به مردم عرب

سرنوشت شما و ما، به یکدیگر گره خورده است

اخیراً عده ای از سردمداران نظام ولایت فقیه که دستشان به خون مردم ایران آغشته است نامه ای به آقای محمد مُرسی رئیس جمهور اخوانی مصر نوشته و از او خواسته اند نظام اسلامی مشابه نظامی که در ایران بر سر کار است ایجاد کند و سرنوشت کشور و مردم را به دست پاسداران شریعت بسپارد. ما ایرانیان دموکرات و آزادیخواه، فعالان سیاسی، اساتید دانشگاه، نویسندگان، روزنامه نگاران، دانشجویان و سایر قشرهای اجتماعی، از افق های سیاسی مختلف، این تجربه تلخ استبداد دینی را سی و چهار سال است که آزموده ایم. سی و چهار سال است که مردم ما زیر مهمیز حکومت اسلامی جان می کَنند. زندان می روند، شکنجه می شوند، شلاق میخورند، سنگسارمیشوند، تیرباران می شوند، دست و پایشان قطع می شود و جوانان صغیرشان به دار آویخته می شوند. سی و چهار سال است که زنان ایران قربانی سخیف ترین تبعیض ها و اهانت ها شده اند. سی و چهار سال است که این رژیم تروریستی، در هرجای دنیا که توانسته دست به اقدامات تروریستی زده است.

شادپيوندها

فهرست مطالب شماره های اخير

تأملی در نامهء خادمان رهبر به محمد مُرسی

محمدعلی مهرآسا

هم رهبر و هم این هفده دست آموز رهبر می‌دانند که محمد مرسی مسلمانی معتقد است؛ و اسلام را بهتر از آقای دکتر ولایتی می‌شناسد؛ و بنابراین، به قرآن نیز که به زبان مادری او نوشته شده است بیشتر آگاه است. پس این گونه پند و اندرزها از اوج خودخواهی، برای تقویّت میزان اعتقاد دینی آقای مرسی نمی‌تواند باشد؛ بل جدا از تحقیر و خودخواهی، مقصود و منظور حضرات از این نامه نویسی، نوعی عطف توجه آقای مرسی به مسئله‌ء کشوری است به نام سوریه. هفده نفر استاد و دکتر در رشته‌های گوناگون و همه متعصب قشری در مذهب شیعه، در این نامه‌نگاری دو هدف را نشانه گرفته‌اند. نخست، می‌خواهند حکومت کشور مصر از دشمنی با بشار اسد دست بکشد و از حمایت مردم آزادیخواه سوریه صرفنظر کند.

ناسازهء سیاست: «تغییر رژیم − مذاکره با رژیم»

اکبر گنجی

دولت اوباما اگر واقعاً به دنبال حل مسائل میان ایران و آمریکا است، باید طرحی جامع برای کلیه‌ منازعات منطقه‌ء خاورمیانه ارائه کند، برای این که مسائل منطقه به یکدیگر وابسته‌اند و بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای به خوبی از این موضوع آگاهند. طرح حلال مسائل و رافع مشکلات دارای ارکان زیر است: یکم- تبدیل منازعات به مذاکرات. دوم- مخالفت با تجزیه‌ کشورهای موجود. سوم- حل مسئله‌ فلسطین: اجرای طرح چهار جانبه‌ آمریکا- اروپا- روسیه و سازمان ملل مبنی بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کنار دولت اسرائیل. چهارم- مخالفت با جنگ داخلی در کشورها. پنجم- امضای پیمان امنیت جمعی میان کلیه‌ کشورهای منطقه و عدم تجاوز. ششم- سرنگونی رژیم‌های منطقه سیاست دولت آمریکا نیست. مردم تک تک کشورها باید خود درباره‌ رژیم سیاسی فاسد استبدادی تصمیم گرفته و گذار به نظام‌های دموکراتیک ملتزم به آزادی و حقوق بشر را ممکن سازند. هفتم- حمایت از اجرای اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر توسط همه‌ کشورهای منطقه.

مداخله و حمله از سوی هر کشوری نه،

اما کمک و پشتیبانی دمکراسی‌ها حتماً!

کمک‌ برای تغییر دمکراتیک در ایران باید از سوی کشورها و نهادهای دمکرات صورت گیرد و نه از سوی دیکتاتورها و رژیم‌های واپسمانده مانند کشورهای عربی. کسانی که دست یاری دیکتاتوری‌ها را می‌فشارند باید توضیح دهند که آیا در میان رژیم‌‌های مثلا عربستان سعودی و قطر افراد دمکرات نیز پیدا می‌شود؟ اگر آری، پس بهتر است نخست گامی برای دمکراسی در جوامع عربی عقب نگاهداشته شده توسط خود آنها بردارند!

نگاهی به مانيفست «اتحاد  برای دموکراسی در ايران»

فضای سياسی کنونی که در آن از وجود يا پيدايش مدعيان مختلف آلترناتيو بودن، همچون شورای ملی مقاومت با محوريت سازمان مجاهدين، يا آلترناتيو شورای ملی شکل گيرنده در اطراف شاهزاده رضا پهلوی، يا تشکلی که صفت «سوسياليستی» را برازندهء خود يافته است و بالاخره همين «اتحاد برای دموکراسی در ايران» حضور دارند، کلاً نشانگر آن است که ما شاهد صحنهء جديدی هستيم که در آن مدعيان مختلف آلترناتيو بودن روياروی هم قرار گرفته و خود را در معرض قضاوت افکار عمومی می گذارند. و، به اين ترتيب، ما يک قدم ديگر به فضای دموکراسی نزديک تر شده ايم.

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهبانی

پيرامون اعتراض به مداخلهء چين در امور ايران

رضا تقی زاده

البته در «بی سابقه»  خواندن اقدام تلويزيون دولتی چين و انجام گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی، حق مطلب در بيانيهء سفارت جمهوری اسلامی در پکن کاملا رعايت شده است. پريشانی خاطر رهبران جمهوری اسلامی و واکنش بی سابقه به اقدام ياد شده نيز دقيقاً ناشی از بی سابقه بودن آن است. چين طی سه دهه گذشته از متحدان سياسی جمهوری بشمار مي رفته و تاکنون در تعديل قطعنامه های توبيخی و يا تنبيهی شورای امنيت عليه ايران در کنار روسيه نقش فعالی ايفا کرده است. يکی از نگرانی جمهوری اسلامی تغيير تدريجی مواضع چين در قبال ايران است.

جبههء ملی و انقلاب اسلامی

سعيد بشيرتاش

جبهه ملی ايران را بی‌ترديد می‌توان ستون فقرات نيروهای ملی و دموکرات و سکولار ايران از دوران مصدق تا پيروزی انقلاب اسلامی خواند. به همين علت، جايگاه و موضع ‌گيری‌های اين تشکل سياسی در تاريخ ايران بسيار با اهميت بوده است. در عين حال، در دوران مذکور، وزن سياسی جبهه ملی ايران در صحنهء سياسی ايران رابطه‌ای مستقيم با وضع دموکراسی و حقوق بشر در کشور داشته است: هر چه نقش جبهه ملی ايران در سياست و حکومت ايران بيشتر بوده، به همان اندازه گفتمان سياسی حاکم بر کشور دموکراتيک‌تر بوده و، هر چه گفتمان سياسی حاکم بر کشور دموکراتيک‌تر بوده، همان قدر نقش جبهه ملی ايران در صحنه سياسی افزايش می‌يافته است.

حکومت اسلامی، عامل اصلی تولید کنندهء خشونت در جامعه است!

بهرام رحمانی

حکومت اسلامی ایران، سی و چهار سال است که با اتکا به قوانین قرون وسطایی و وحشیانه اسلامی، دست و پا می برد؛ چشم درمی آورد؛ شلاق می زند؛ سنگسار می کند؛ در زندان ها به زندانیان تجاوز می کنند و زیر شکنجه می کشند؛ زندانیان را مخفی و علنی و در خیابان ها به دار می آویزند؛ این حکومت زن ستیز و آزادی ستیز است؛ کودکان دختر را تشویق به ازدواج می کنند؛ عامل فقر و فلاکت اقتصادی، کار کودک و عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی است؛ این حکومت، دشمن درجه یک آزادی بیان، قلم، اندیشه و فعالیت های متشکل آزادی خواهانه و برابری طلبانه و عدالت جویانه است؛ و...

درآمد سالانه نه هزار امامزاده در ایران

احمد شرفخانی٬ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه

به گزارش مهر٬ احمد شرفخانی٬ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه در یک نشست خبری، با اعلام اینکه امامزاده‌ها در نه ماه گذشته پنجاه میلیارد تومان درآمد داشته‌اند، از بدهی صد و هشتاد میلیاردی دولت به این «بقاع متبرکه» خبر داد. او گفته است که این درآمد متعلق به نه هزار و صد و نود و دو «امامزاده» است که پانزده درصد آن صرف خود «بقعه» می‌شود. وی با اعلام اینکه «امامزاده‌ها» روزانه صد و هشتاد میلیون تومان درآمد دارند٬ از اینکه دولت بدهی خود به سازمان اوقاف و امور خیریه را پرداخت نکرده٬ انتقاد کرده است.  شرفخانی در مورد هزینه‌های این سازمان نیز گفته است: «در نه ماهه امسال تاکنون چهارده میلیارد تومان صرف نیات مذهبی، چهار میلیارد صرف نیات اجتماعی، ده میلیارد صرف مساجد، دو میلیارد صرف بقاع و حدود یک میلیارد صرف نیات امامزاده‌ها شده است.» وی همچنین افزوده که سازمان اوقاف سالانه هزار و ششصد و شصت و چهار مسابقه قرآنی با حضور نهصد هزار قاری برگزار می‌کند که بودجه دولتی تنها کفاف دو مسابقه را می‌دهد.   درآمد و هزینه سالانه یک میلیون و دويست هزار رقبه٬ صد و بيست و هفت هزار موقوفه٬ هشت هزار و صد و پنجاه و يک بقعه و ده هزار امامزاده که زیر نظر سازمان اوقاف اداره می‌شوند مشخص نیست. مقام‌های این سازمان، با وجود تلاش دو نماینده مجلس٬ تاکنون حاضر نشده‌اند گردش مالی این سازمان را، که رئیس آن از سوی علی خامنه‌ای منصوب می‌شود، اعلام کنند.

(آرشيو)

گفتگوئی بلند با حشمت طبرزدی

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

سايت شبکهء سکولارهای سبز>>>

انتشار اينترنتی کتاب

....درد اهل ذمه....

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی>>>

کتاب «آلترناتيو»

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد>>>

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

آرشيو مجموعهء

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

حقوق خود را بيشتر بدانيد

گزيده هائی از سخنان خمينی

==========

مردانی نيوز

==========

نيلگون

===========

آسمان ديلی نيوز

===========

رضا پهلوی

==========

اصغر آقا

===========

الفبا

=============

اخبار روز

===========

گفتگو

============

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

 

کشور مالی و هجوم مذهبیون به سیاست

فيليپ لی ماری

برگردان:  حوا بختياري

امروز گورستانی ديگر

به «پرلاشز» های جهان وخاوران های میهنمان گره می خورد

مسعود نقره کار

سخنانی کوتاه در تدفين

هوشنگ کشاورز صدر

آلترناتیو سوسیالیستی آزادی و عدالت

را تضمين می کند

اطلاعیه پایانی دومین نشست

احزاب، سازمان ها

و نهادهای چپ و کمونیست

آلترناتیومجاهدین

و تقاضا برای شناسائی از جانب امريکا

مریم رجوی

گزارش صدای آلمان

آلترناتيو شورای ملی

و مصاحبهٔ تلویزیون دولتی

چین با رضا پهلوی

گمناميان

كمونيست ها و مرحلهء ملي- دموكراتيك گفتگو با”سيتارام يه چوري“

عضو هيئت سياسي حزب كمونيست هند

مجسمه‌های بودا از فروشگاه‌های تهران

 جمع‌آوری شد

خبرگزاری مهر

اگر دشمن بخواهد سوریه یا خوزستان

 را بگیرد اولویت ما حفظ سوریه است

مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار

سه اظهار نظر از: آسيهء باکری،

کورش زعيم، ورضا پهلوی

خوزستان

و ماوراء نژاد پرستی نوری علا

تميمی آل ربيعه

(پاسخ تلفنی به مصاحبهء نوری علا

در گوناز تی.وی)   1    2

پيوند به ويدئوی سخنان نوری علا در گوتاز تی.وی:  1    2    3    4

برای تطبيق حرف های او

با ايرادات آقای آل ربيعه

حکومتی که خود

زمینه ساز تجزیهء ایران است

مهدی رود

توهماتی دربارهء

پوزیسیون خارج از کشور

سام قندچی

برگزیده شده گان برای

نمایش «انتخابات آزاد»

بهمن زاهدی

توضيحات دربارهء برخی اعتراضات

امير فيض

فايل پی.دی.اف

اعلام اهداف، برنامه ها و

استراتژی انتخابات آزاد و منصفانه

اتحاد برای دموکراسی در ایران

نظر خواهی و چند مناظرهء ديگر

حمیدرضا رحیمی

به عظمت این حادثه،

من حادثه‌ای سراغ ندارم

علی خامنه ای ـ رهبر حکومت اسلامی

سفر جاودانهء

يکی از آباء سکولار دموکراسی ايران

اسماعيل نوری علا

سنگر نشین بی مدعای آزادی

فرهنگ قاسمی

هوشنگ کشاورز صدر: مردی که

به «رهبری خدمتگزار» معنا می بخشد

حمید اکبری

بمناسبت سالگرد مرگ فروغ فرخزاد

 ترانهء بانو

با صدای شهرزاد سپانلو

دخترهای جوان

مثل فروغ فرخزاد شعر نگويند!

علی خامنه ای ـ رهبر حکومت اسلامی

دربارهء زندگی و شعر فروغ فرخزاد

اسماعيل نوری علا (ويدئو)

کمی سیاست، کمی ادبیات

الاهه بقراط

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630