t

English Section      Secularism: A video

آخرين نظرات خوانندگان    |      آرشيو مقالات گذشته     |     آرشيو صفحات اول

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما

تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن

آرشيو عکس و مکث     |      آرشيو گفتگوهای اختصاصی

آرشيو کوتاه و گويا    |     آرشيو عکس و کاريکاتور  

سال ششم ـ  شمارهء 1272 ــ  دوشنبه 21 اسفند ماه 1391 ـ 11 ماه مارس 2013

«از ترس پيروزی گروه احمدی نژاد و بقصد منتفی کردن انتخابات مستقيم»

اجلاس خبرگان، طرح پارلمانی ‌شدن انتخاب رییس جمهور را بررسی می کند

به گزارش جهان، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالهادی حسینی شاهرودی، نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت و گو با رسا از بررسی طرح پارلمانی شدن ریاست جمهوری در اجلاس سیزدهم مجلس خبرگان رهبری خبرداد. وی با بیان این که سیزدهم دوره اجلاس مجلس خبرگان رهبری پانزدهم و شانزدهم اسفندماه در تهران برگزار خواهد شد، گفت: در اجلاسیه این دوره، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری شیوه ریاست جمهوری پارلمانی را به بحث و بررسی خواهند گذاشت تا مشخص شود آیا ریاست جمهوری پارلمانی بهتر است یا مستقیم و یا ریاست جمهوری که مجلس و خبرگان با هم نظر دهند. نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: نمایندگان خبرگان مجلس خبرگان در این نشست طرح ریاست جمهوری پارلمانی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و یا مجلس پیشنهاد خواهند کرد تا با برنامه ریزی هایی زمینه برگزاری یک رفراندوم در این خصوص نیز فراهم شود. حجت الاسلام و المسلمین حسینی شاهرودی با بیان این که در راستای این طرح باید بندهایی از قانون اساسی نیز اصلاح شود، بیان داشت: با گذشت بیست سال از آخرین اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی باید این اصلاحات نیز صورت گیرد. وی همچنین از پیشنهاد برخی از مراجع تقلید درباره اصلاح ساختار ریاست جمهوری و پارلمانی شدن آن خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به این که برخی از مراجع عظام تقلید نیز در این باره نظر مساعد دارند و اطلاعیه نیز دادند نمایندگان مجلس خبرگان رهبری بررسی این طرح را در اجلاس سیزدهم پیگیری و پیشنهادات لازم را ارائه خواهند داد.

سخنی با آقای کرباسچی

بخشی از يک مقالهء مجتبی واحدی

[روی سخن] با آقای کرباسچی است که در یک ماه اخیر،  سکوت سه سال و نیمه را  شکسته وبر شرکت بی چون و چرا در انتخابات، تأکید می کند. او چندی قبل گفته بود «چون شرکت در انتخابات، توصیه امام است ما باید بدون شرط گذاری در انتخابات  فعال باشیم». خواستم به ایشان یادآوری کنم  آن امام که اینگونه شیفته او هستید در طول ده سال رهبری خود، شاید کمتر از بیست بار در مورد انتخابات سخن گفت اما صدها بار  لزوم «ساده زیستی» را به زیردستان خود توصیه کرد. شما که سال هاست  با زیر پا گذاشتن «توصیه مؤکد مراد خود»، به اشرافی ترین وجه زندگی می کنید اجازه دهید دیگران که به رانت های حکومتی دسترسی ندارند توصیهء دیگر آیت اله خمینی در مورد «‌شرکت در انتخابات» را زیر پا بگذارند. آقای کرباسچی همچنین اخیراً به نمایندگی از کل ملت ایران گفته است: «‌همه راضی هستند که به قبل از سال هشتاد و هشت بر گردیم». نمی دانم  مقصود او از «همه» کیست؟ آیا با این بازگشت، ندا آقا سلطان، سهراب اعرابی، محسن  روح الامینی، محمد کامرانی، محمد مختاری، رامین پوراندرجانی، صانع ژاله و..... به دامان خانواده های خود باز خواهند گشت؟ آیا رنجی که فرزندان نسرین ستوده و نرگس محمدی کشیدند جیران خواهد شد؟ هاله سحابی و هدی صابر باز می گردند؟ آیا با اجرای توصیه خود خواهانه کرباسچی، رنج مادر وپدرانی که در داغ زندانی بودن فرزندان خویش، جان سپردند و حسرت دیدار فرزند زندانی را به گور بردند هم جبران می شود؟ آیا حسرت خانواده هایی که هم اکنون حتی از خرید آجیل برای نوروز عاجزند رفع و رجوع خواهد شد؟

خاتمی و مشائی، دو چهرهء نهائی انتخابات 92

نشريهء پيک نت

هیچ گریزی نیست جز همراهی علی خامنه ای و شورای فرماندهان سپاه با دولت آینده و از آنجا که این دولت یا سکان دارش رحیم مشائی خواهد بود و یا خاتمی، خامنه ای باید تصمیم بگیرد وزنهء خود را کدام سو بگذارد! آیا می توان انتخاباتی بی خاصیت و بدون بسیج و حضور مردم برگزار کرد؟ نه بحران داخلی و نه خطر خارجی اجازهء یک انتخابات بی خاصیت و بی تحرک را نمی دهد و از سوی دیگر جلب اعتماد مردم برای شرکت در انتخابات با هیچ حقه و ترفند و بقول خودی ها "مهندسی" ممکن نیست.

 

اخلاق سیاسی

پرویز دستمالچی

وظیفهء «سیاست» سازماندهی و تنظیم امور واحدهای اجتماعی است تا همه بتوانند، با حقوقی یکسان، در کنار هم زندگی کنند. اگر زمانی برتری خواهی یک گروه دینی- مذهبی یا…، در شرایطی که در ارتباط با دیگران نبود، ممکن بود (زیرا همه کم و بیش دارای یک مرام و مذهب بودند و چیز دیگری نمی ‌شناختند) امروز این امر دیگر ممکن نیست. زیرا رشد جمعیت، تمرکز درشهرها و کوچک شدن دنیا از راه ارتباطات و رسانه‌های گروهی و… هزاران"حقیقت" را در کنار و در برابر هم نهاده است. اگر قرار باشد هرگروهی برای تحقق "حقیقت" مورد نظرش "جهاد" کند، در آن صورت جنگ همه با همه است و پیروز نه "حقیقت"، که نیروی "قوی" تر خواهد بود.

حلقهء مفقودهء اپوزیسیون

حسن بهگر

وقتی مجاهدین به استخدام صدام در می آیند و در داخل شهرهای ایران بمب می گذارند چه کسی ادعای وطن پرستی آنها را می پذیرد؟ وقتی رضاپهلوی کودتای بيست و هشتم مرداد را افسانه می شمرد چه کسی مستقل بودن و دموکرات بودن او را باور می کند؟ وقتی گروه های هوادار عدالت اجتماعی اول از همه به تجزیه و پاره پاره شدن ایران می اندیشند چه کسی به آنها اعتماد می کند؟ وقتی سازمان و نیروهای سیاسی از خود انتقاد نمی کنند و از گذشتهء خود انتقاد نمی نمایند و انتخابات دموکراتیک در میان خود ندارند نمی توانند جایی در دایرهء اعتماد مردم داشته باشند، حالا هی بگویند که سکولار و دمکراتیم.

سرمایه ملی چیست و کیست؟

مهدی ذوالفقاری

پرسش این است که آقای رضا پهلوی کدامین حرکتی در نشان دادن اینکه ایشان "بهترین های تاریخ و فرهنگ ما باشد" را به جهانیان شناسانده است؟ اگر مقصود شما از "تمام جهان" پیرمردها و پیرزنانی که در خانه های خود مشغول تماشای سریال های تلویزیونی و داستان های پادشاهان قدیمی را نگاه می کنند که باز هم آدرس غلط به مردم می دهید و ما را گمراه می فرمایید، وگرنه چگونه پادشاهان پهلوی معرف فرهنگ ما هستند؟ معرف فرهنگ ما، حکیم عمر خیام، ابن سینا، حافظ، سعدی، و فردوسی، ستارخان، باقرخان، دهخدا، صوراسرافیل و دکتر محمد مصدق می باشند که برای نشان دادن به جهانیان مشتی هستند نمونهء خروار، نه رضا شاه و محمدرضا شاه بی سواد و مستبد، فرهنگ کش و کشنده شعرا و نویسندگان ایران.

براستی بايد کدام نیمهء لیوان را دید؟

(در تقدیر از دکتر مجید مشیدی)

مهدی رضایی- تازیک

در چند سالهء اخیر، در جامعه ایرانیان برون مرز شاهد تابوشکنی های فرهنگی بوده ام. دیده ام که مردممان چه گونه از يک جامعه شناس، زنده یاد مهرداد مشایخی، قبل از مرگ اش تقدیر کرده اند؛ و یا دیده ام که چگونه از بهروز وثوقی؛ او که، به عقیدهء عده ایی از هنرمندان، اسطوره سینمای قبل از انقلاب است، تقدیر به عمل آمده. (بهروز وثوقی خوشبختانه زنده است.) خلاصه، عده ای از ایرانیان از سنت "مرده پرستی" گذشته اند و به این نتیجه رسیده اند که لازم است از "سرمایه های ملی" تا زمانی که در قید حیات هستند م تقدیر کرد. به این دلیل من تصمیم گرفته ام که از شخصی که الفبای سیاست را به من آموخته است و تاثیرش به روی من موجب شده تا کینه ام را نسبت به حکومت اسلامی هر روز صیقل بزنم، قدر دانی کنم.

تکذيب فدوی و اکاذيب ديگر...

حمیدرضا رحیمی

این روزها چیزهائی از فدوی نقل می شود، که روح اش هم از آنها خبردار نیست و البته در حاشیه هم حیرت می کند که ناقلان اخبار و راوایان آثار و طوطیان شکرشکن شیرین‏ گفتار، چرا ملاحظهء روحیات وی را نمی کنند و او را در شرایطی قرار می دهند که چندان هم مطلوب نیست و ممکن است که همهء جای او را با شاخ گاو،  ُمدّ ظله العالی، در بیاندازند! باری - فدوی دیدگاه هایش را پیرامون منطقهء شگفت انگیز و امام (ل) آفرين و پیامبر(ص)خیز خاور میانه پیش ازاین ابراز کرده و دیگر مکرر نمی کند؛ لکن درب دیزی اسلامی باز است، حیای گربهء اسلامی، که همان گربهء مرتضاعلی(ع) باشد، چه می شود؟ به مطلب زیر که بوسيلهء خبرگزاری وابستهء فارس از قول «فدوی» نقل شده و در آن يک عنوان «سردار» را نيز به نام حقير افزوده اند، نگاه کنید تا به عرض او برسید...

آرشيو کليهء مقالات گذشتهء سايت  

9 اسفند 1391

جایزهء اسکار

اصلاً سیاسی نیست!

علی موسوی

طرح و نقش سيا

در سناريوی آرگو در توزيع اسکار

ح- ک

مهم نيست که اين جايزه سياسی

باشد يا نباشد

ف. م. سخن

آگاهینامه

امیررضا امیربختیار

نظام‌های طایفه‌ای

خطرناک هستند

گفتگو با حسن شريعتمداری

تنوع قومی و وحدت ملی؛

امکان یا امتناع؟

پیام اخوان

«اوجالان» فرمان صلح صادر کرد

روایت نماینده کرد پارلمان ترکیه

از زندان «ایمرالی»

نیما راد - بهار

همه اشتباهات میرحسین موسوی،

از كاندیداتوری تا حصر خانگی

هـ. عظیمی

آخرين انتخاب

کامنتی از مرواريد

وقتی که زنان از حرکت کردن

هراس دارند:

خشونت جنسی و انقلاب مصر

راجر فریدلند ـ ژانت آفاری

ترجمه روژین محمدی

11 اسفند 1391

جامعهء مذکری که دهانش پریودشده!

الاهه بقراط

«سرمايهء ملی» يعنی چه؟

جمعه گردی های اسماعيل نوری علا

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

با صدای سعيد بهبهبانی

کش بدهید!

شهباز نخعی

جدایی دین و هرنوع ایدئولوژی از حکومت

پرویز دستمالچی

جایگاه دین درقانون دمکراتیک

فرح دوستدار

سیاست سنتی و سنت سیاسی

مهدی خلجی

عزیزی که جان برایش عزیز نبود

عبدالکریم سروش

افزایش دانشگاه ها

باعث افزایش جنایت می شود

محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز

14 اسفند 1391

جنون دخالت در زندگی خصوصی،

يا توهم جامعه «تماميت‌گرا»

سعید پیوندی

آيا موازنه قدرت بين رژيم و مردم

در حال تغيير است؟

حسين باقرزاده

انتخابات نمایشی

و برچسب نافرمانی مدنی!

تقی روزبه

آمریکا دوستی یا آمریکا ستیزی

محمد پورعبدالله

بر سر نسل من چه آمده است؟!

مهدی رضائی- تازیک

در بارهء دور جدید مذاکرات صلح

بین دولت ترکیه و اوجالان

محمود نزهت زاده

هدف حملهء نظامی در «مالی»

عقب راندن چین از افریقاست

هینتر گروند

گزینش و ترجمه: رضا نافعی

نگاهی به چند تجربهء سياسی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

پرسش ها از سايت توانا

ويدئو

16 اسفند 1391

مرگ استفان هسل،

کهنسال ‌ترين مدافع حقوق بشر

خسرو ناقد

ده پرسش اساسی

در مورد حقوق بشر

میشائیل کِرِنِریچ

مدیر مرکز حقوق بشر نورنبرگ

برگردان: اکبر فلاح‌زاده

گزارشی از اقتصاد توحيدی

شعری از افشين بابازاده

خدانمی آمرزدهوشنگ کشاورز را!

هادی خرسندی

نقش مردم و حکومت در بازتولید استبداد

مقصود فراستخواه

قدسی سازی خشونت،

رمز بقای نظام ولایت

فیروز نجومی

جابجایی سیاسی،

یک گام تا گذار به دموکراسی

عباس خرسندی

انتخابات آزاد،

وسیله ای برای حفظ نظام ، یا نفی نظام؟

دنیز ایشچی

حمله به اسانلو ودفاع از احمدي؟

محمد آسنگران

بزی ِ زنگوله پا

مطلبی از يک نویسندهء ناشناس

طوفان شن‌

دلیل شکست عملیات طبس نبود!

حسن عباسی

18 اسفند 1391

آلترناتيوسازی يا چلبی سازی؟

 مسئله اين است!

جمعه گردی های

اسماعيل نوری علا

برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

 با صدای سعيد بهبهبانی

به مناسبت روز جهانی زن

جنبش زنان دیگر نباید از صفر شروع کند

شکوه میرزادگی

روزی برای زنان؟

فروغ طیاری

جايزهء نوبل و دگرديسی «کارمان»

سونیا زکری ـ ترجمه مينوالوندي

در قفسِ نامرئی عباس آقا!

محمد هادی

وقتی جانبازان خودکشی می‌کنند...

الاهه بقراط

حقوق غیرقانونی بشر!

شهباز نخعی

بصيرت يا حقارت؟

دو سال حصرِ موسوی

و کروبی و رهنورد

از علی کشتگر

فاجعه: تعرض روزنامه ایران به مراجع تقلید!

اعتراض سايت «جرس!»

سايت شبکهء سکولارهای سبز

سايت شبکه در اروپا

حقوق خود را بيشتر بدانيد

 

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

آرشيو مجموعهء

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

کتاب اينترنتی

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

 

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

------------------------------------

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

------------------------------------

گزيده هائی از سخنان خمينی

------------------------------------

سازمان ايرانيان سکولار دموکرات

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

اخبار روز

===========

گفتگو

اصغر آقا

===========

الفبا

آسمان ديلی نيوز

===========

سايت شاهزاده رضا پهلوی

مردانی نيوز

==========

نيلگون

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

t