بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

چهارشنبه 7 فروردين ماه 1392 ـ  27 مارس 2013

چراغ سبز آمریکا و خط قرمز اسراییل

امین موحدی

در اولین دیدار باراک اوباما از اسراییل به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و در طی‌ کنفرانس مطبوعاتی مشترک وی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، موضوعات مهمی‌ مطرح شد که نشان از نزدیک شدن مواضع آمریکا و اسرائیل در مواجهه با خطر دستیابی  جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای دارد.

 در این کنفرانس مطبوعاتی، باراک اوباما تاکید کرد که ارزیابی اسراییل و آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران تفاوت چندانی باهم دیگر ندارند.

باراک اوباما همچنین در خصوص حملهء نظامی احتمالی‌ اسراییل به ایران با گفتن این جملات: «درباره تصمیم خطیری همچون دست زدن به اقدام نظامی هر کشوری تصمیمات خود را می‌گیرد و اسرائیل در موقعیتی متفاوت از ایالات متحده است.» نشان داد که حق اسرائیل در اتخاذ تصمیم به حمله نظامی به ایران را به رسمیت می‌شناسد و هیچ مخالفتی با این قضیه نخواهد نمود. این در حالی‌ است که اوباما همواره پیش از این  اسرائیل را به خویشتن‌داری و پرهیز از هرگونه حمله نظامی يک‌جانبه به ایران ترغیب مي‌نمود.

بخش دیگری از سخنان باراک اوباما به روشنی حکایت از این نکته دارد که حتی اگر حمله یک‌جانبه‌ای از سوی اسرائیل به جمهوری اسلامی صورت پذیرد، در ادامه کار، آمریکا اسرائیل را تنها نخواهد گذاشت، آنجا که اوباما حمایت از امنیت اسرائیل را تزلزل‌ناپذیر عنوان و می افزاید: «آمریکا همیشه در کنار اسرائیل باقی‌ خواهد ماند زیرا این از ارکان اصلی‌ امنیت ماست،اتحاد ما ابدی هست و ابدی باقی‌ خواهد ماند.»

باراک اوباما همچنین به مردم اسرائیل پیغام داد که‌در قبال تهدیدات علیه اسرائیل، آمریکا بدون هیچ قید و شرطی از اسرائیل حمایت خواهد نمود.

در ادامه این کنفرانس،  بنیامین نتانیاهو  ضمن اطمینان از طرف آمریکایی خود گفت که کاملأ مجاب شده  که باراک اوباما مصمم است تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

با توجه به نزدیکی‌ مواضع سران آمریکا و اسرائیل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، و همچنین تایید  اوباما مبنی بر اینکه اسرائیل حق دارد در خصوص حمله نظامی به ایران، خود تصمیم بگیرد و با تاکید بر حمایت بدون قید و شرط آمریکا از اسرائیل در برابر تهدیدات علیه آن‌ کشور (که می‌تواند شامل جنگ احتمالی‌ اسرائیل با ایران هم شود) به نظر می‌آید خط قرمزی که نتانیاهو در سازمان ملل برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران کشید، از سوی آمریکا به رسمیت شناخته شده است. با این حساب، اسرائیل چراغ سبز آمریکا برای هرگونه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی به همراه  تضمین‌های حمایتی متعاقب آغاز جنگی احتمالی‌ با ایران را دریافت کرده است.

کنفرانس مطبوعاتی مشترک باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در تاریخ 30 اسفند 1391 در اسرائیل حاکي از  چراغ سبز آمریکا در پذیرش خط قرمز اسرائیل و جدی بودن خطر آغاز جنگ بین اسرائیل و ایران است، در صورتی‌ که ایران بخواهد از این خط قرمز عبور نماید.

اول فروردین 1392

برگرفته از سايت خودنويس

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه