بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

چهارشنبه 4 ارديبهشت ماه 1392 ـ  24 آوريل 2013

انتخابات و جناح های سياسی

سعید برزین

حامیان دولت: برای حامیان دولت، این هفته با تهاجم بزرگ سیاسی احمدی نژاد در سمنان آغاز شد ولی با یک مراسم بی روح و غیر سیاسی در ورزشگاه آزادی پایان گرفت. نحوه فعالیت حامیان دولت حاکی از آن است که احمدی نژاد و حامیان اش احتمالاً قدرت پاسخگویی به حملات سیاسی رقبای خود را ندارند و تنها می توانند به شکل گیری یک موج غیر منتظره سیاسی در میان مردم و به نفع خودشان امیدوار باشند.

فعالیت ها: سخنرانی احمدی نژاد در سمنان؛ که وی طی آن یار سیاسی خود اسفندیار رحیم مشایی را عملاً به عنوان نامزد جناح اش معرفی کرد و پرچم ایران را تحویل او داد. احمدی نژاد در حمله به رقبای اصولگرا گفت"کسانی که سنگ اندازی می کنند عددی نیستند" و "کسی فکر نکند که از 70 میلیون بهتر می فهمد". پس از این همایش احمدی نژاد و مشایی به آفریقا رفتند و از صحنهء انتخاباتی دور بودند. همایش بزرگ ورزشگاه آزادی به عنوان قدرت نمایی جناح احمدی نژاد و استمرار فعالیت انتخاباتی حامیان اش مطرح شد ولی بدون زرق و برق برگزار شد و ماهیتاً جنبهء غیر سیاسی داشت. مشایی در این مراسم شرکت نکرد و احمدی نژاد هم در مورد انتخابات اصلاً حرفی نزد و سپس به ونزوئلا رفت. از میان حامیان دولت روح الله احمدزاده (رئیس سازمان میراث فرهنگی) برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرد و علی نیکزاد (وزیر شهرسازی) در کرمانشاه در مورد تحویل چند میلیون واحد مسکونی در دولت احمدی نژاد وعده داد.

گفتمان: موضوع هایی که رسانه های حامی دولت به آنها پرداختند عبارت بودند از:

۱- دفاع از شخصیت مشایی و از "عمق اندیشه هایش".

۲- همایش ورزشگاه آزادی و تاکید بر این نکته که این گردهم آیی "انتخاباتی نیست" و مخالفت با آن از "تنگ نظری" مخالفین است.

۳- وعده افزایش بیمهء اجتماعی، وعدهء سهم هر ایرانی 250 هزار تومان در ماه و وعدهء افزایش حقوق.

۴- "یک رهبر، یک رای"، و تاکید مکرر حامیان دولت در طول هفته که رهبر یک رأی دارد و مردم تصمیم گیرنده اصلی هستند و به گفتهء خود رهبر همهء سلیقه ها می توانند در انتخابات شرکت کنند.

 

اصولگرایان سنتی: این هفته برای اصولگرایان التهاب آور بود. نگرانی اصلی آنها حملهء بی سابقه احمدی نژاد در سمنان بود که بالقوه می تواند آرای ناراضی را برای نامزد وی جلب کند. اما پایان هفته به معنایی به نفع اصولگرایان تمام شد چرا که گردهم آیی حامیان دولت در ورزشگاه آزادی بدون زرق و برق سیاسی برگزار گردید.

فعالیت ها: در طول هفته نامزدهای اصولگرا به شهرستان ها رفتند (از جمله اصفهان، شهرکرد، کرج، اصفهان، ایلام) و برای دانشجویان، وعاظ و مردم عادی سخنرانی کردند. بازدید از برخی نهادهای رسمی نیز صورت گرفت. منظم ترین فعالیت ستادی توسط گروه قالیباف رصد شد.

گفتمان:

۱- حمله به احمدی نژاد و تاکید بر اینکه ریاست جمهوری جای خودرائی نیست و رئیس جمهور آینده نباید نقاط ضعف همتای سابق خود را داشته باشد. همچنین تاکید بر خطر سوء استفاده دولت از منابع و اموال عمومی.

۲- انتقاد از همایش ورزشگاه آزادی.

۳- حمله به خاتمی در سه روزنامه جوان، رسالت و کیهان.

۴- تاکید بر اینکه رهبر از شخص خاصی حمایت نمی کند بلکه خواستار رئیس جمهوری ساده زیست و عدالت خواه است و حرف رهبر نباید توسط احمدی نژاد تفسیر شود.

 

خط میانه: تحول بزرگ در خط میانه انتشار گفته های تایید نشده ای از اکبر هاشمی رفسنجانی بود که بر اساس آنها روابط وی با رهبر به حدی از بی اعتمادی رسیده که حضور وی در رقابت انتخاباتی بی فایده است. در این هفته، حسن روحانی طی مراسمی نامزدی خود را اعلام کرد در حالیکه دو فرزند هاشمی در این مراسم حضور داشتند.

فعالیت ها: هاشمی از صحنه کنار رفت. حسن روحانی نامزد شد. کواکبیان در مشهد سخنرانی کرد.

گفتمان: رسانه های خط میانه بر نقش هاشمی، وضع "خراب" دولت و موقعیت ممتاز روحانی تاکید داشتند.

 

اصلاح طلبان: در این هفته اصلاح طلبان دو خط موازی را دنبال کردند. از یک طرف بر طبل ضرورت آمدن خاتمی کوبیدند و شرایط و احتمالات و امکانات آنرا به بحث گذاشتند و از طرف دیگر نامزدهای غیر ارشد اصلاح طلب را بزرگ نمایی کردند و آنها را خط دوم دفاعی خود خواندند. با خروج هاشمی، فشار بر خاتمی افزایش یافته است تا رهبری اردوی اصلاح طلب و میانه را بدست بگیرد.

فعالت ها: عارف منشور اخلاق انتخاباتی خود را منتشر کرد. ادامهء نامه نویسی های دعوت از خاتمی.

گفتمان:

۱- احتمال، امکان و شرایط حضور خاتمی در انتخابات مهمترین بحث اصلاح طلبان بود و در ابعاد بسیار گسترده ای بررسی شد. از جمله گفته شد موثر بودن خاتمی محتمل نیست؛ فرصت دیگری برای مشارکت سیاسی نخواهد بود؛ خاتمی با یک نفر دیگر بیاید و یا اینکه خاتمی نامزد حداکثری است. مفسرینی که گفتند اصلاح طلبان سکوت کنند و حاکمیت به خاتمی اجازه شرکت نخواهد داد در اقلیت بودند.

۲- بزرگ نمایی تنش میان رهبر و احمدی نژاد و جنگ میان اصولگرایان مورد بحث بود.

۳- انتقاد از جشن ورزشگاه آزادی.

۴- بزرگ نمایی نامزدهای غیر ارشد اصلاح طلبان.

۵- انتقاد از روش تشخیص صلاحیت شورای نگهبان.

 

نهاد های حکومتی: طی این هفته، آیت الله علی خامنه ای در مورد انتخابات صحبتی نداشت اما توجه و نظر برخی نهادهای انتظامی و نظامی به انتخابات معطوف شد. ازجمله: قرارگاه فجر نیروی انتظامی برای تامین امنیت انتخابات و جهت "اشراف اطلاعاتی و رصد فضای مجازی و جامعه" تشکیل شد. سردار سلیمانی از سپاه قدس گفت که در "انتخابات پیش‌رو نباید اشتباه کنیم".

 

خط براندازی: اکثر گروه هایی که خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی هستند طی این هفته موضع مشخصی در مورد انتخابات نگرفتند. اما

1. قرار است هفته آینده (27 آوریل) مجمع مؤسس شورای ملی به رهبری رضا پهلوی در پاریس و تحت عنوان "برای برگزاری انتخابات آزاد" تشکیل شود. قبلاً رضا پهلوی در مورد آنچه که وی "سیرک انتخاباتی جمهوری اسلامی" خواند گفته بود که برای دستیابی به حاکمیت صندوق رای در چارچوب برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه بر اساس معیارهای بین المللی از پا نخواهد نشست.

2. یک نویسنده "سکولار"، اسماعیل نوری علاء، در مقاله ای نوشت که با انتخابات 92 تاریخ مصرف و "تئوری های ورشکسته وادار کردن رژیم به انجام انتخابات آزاد" به سر خواهد آمد.

3. سایت حزب دمکرات کردستان ایران نوشت "‌‌باید از رژیم جمهوری اسلامی و ولایت فقیه گذر کرد تا حاکمیت غصب شده مردم به مردم برگردانده شود. باید بازی انتخابات را متوقف کرد. "

4. سازمان مجاهدین خلق گفته است که "کشاکش باند خامنه ای و احمدی نژاد بر سر نمایش انتخابات" در ورزشگاه آزادی به نمایش گذاشته شد. 

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2013/04/130419_sb_ir92_election.shtml

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه