بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

جمعه 6 ارديبهشت ماه 1392 ـ  26 آوريل 2013

دربارهء لغو مراسم اعطای «جایزهء  نوروز» در تهران

بیانیهء بنياد ميراث پاسارگاد

به دنبال اعلام نام دريافت کنندگان جایزه ی سالانه ی   «نوروز» امسال که از جانب بنياد ميراث پاسارگاد به کوشندگان ميراث فرهنگی و طبيعی ايران اعطا می شود، دوستان و همراهان اين بنياد در ايران پیشنهاد کردند که دیپلم های «جایزه ی نوروز»  طی انجام مراسمی ساده و  کاملاً فرهنگی در تهران به شخصیت هایی که در سه سال گذشته از داخل ایران دريافت کننده ی اين جایزه بوده اند اهدا شود.

چنین مراسمی چند سال قبل نیز در محل «کانون وکلای حقوق بشر ایران» و به همت دکتر محمدعلی دادخواه، وکیل بنیاد ميراث پاسارگاد در ایران، و نيز کوشش آقای مهندس کورش زعیم، عضو هیئت امنای بنیاد و همراهان گرامی دیگری در ایران، به زیبایی انجام شده بود.

با این حال امسال، از آنجا که خبرها و گزارش های رسیده ی رسمی و غیر رسمی از ایران نشان می دهند، فضای فرهنگی کشور حتی از چند سال پیش نيز تنگ تر شده، و از آنجایی که امکان سخن گفتن از وضعیت آن دسته از میراث های فرهنگی و طبیعی که گرفتار بحران های بیشتر و تازه تری شده اند کمتر از همیشه وجود دارد، اعضای بنیاد در خارج از کشور اجرای چنین برنامه هایی را در ایران بعید می دانستند. اما آقای کورش زعیم معتقد بودند که چون انجام اين مراسم جنبه ای کاملاً فرهنگی دارد، مشکلی برای اجرای آن وجود نخواهد داشت و اجازه ی آن را هم خواهند گرفت. در اين مورد، آقای دکتر محمدعلی دادخواه نيز اعلام کردند که امسال نیز سالن اجتماعات کانون وکلای حقوق بشر را در اختيار اين برنامه خواهند گذاشت.

متاسفانه، پس از  انجام همه ی تدارکات ممکن، و درست سه ساعت به برنامه مانده، به آقای دکتر دادخواه گفته شد که: «برنامه را باید لغو کنید». و این دستور غیر مسئولانه  و غیر منطقی سبب شد که علاوه بر ایجاد مشکلات و هزینه های مالی برای شخصیت های فرهنگی که از شهرهای دیگر به تهران آمده بودند، ده ها تن از روزنامه نویس ها، هنرمندان و فرهنگ دوستانی که برای حضور و شرکت در این برنامه دعوت شده بودند پشت درهای «کانون وکلای حقوق بشر» سرگردان شوند؛ وضعيتی که به نظر می رسد برای مسئولین امور در ایران ـ که برای شهروندان کشور خود حقی قائل نيستند ـ از کمترین اهمیتی برخوردار نيست.

ما، تا این لحظه، نمی دانیم که این دستور از جانب چه کسانی صادر شده است و در مورد چگونگی و چرایی لغو این برنامه نظرات متفاوتی از سوی افراد گوناگون به دست مان رسیده است. برخی می گویند اين ممنوعيت کار وزارت اطلاعات است، برخی آن را مربوط به سازمان میراث فرهنگی می دانند، برخی دفتر ریاست جمهوری و برخی سپاه را منشاء آن می خوانند و...! و طبیعی است که در چنین فضای بی در و پیکر و هر که هر که ای نمی توان انتظار هیچ کار اصولی و درستی از اين نوع را داشت.

بنياد ميراث پاسارگاد، ضمن پوزش خواهی از همه ی کسانی که در روز دوشنبه دوم اردیبهشت از شهرهای دیگر به تهران آمده بودند، و از همه ی کسانی که برای شرکت در این برنامه پشت در بسته کانون حقوقدانان حقوق بشر ماندند، آرزو می کندکه روزگاری مردمان سرزمین ايران نيز بتوانند، همچون مردمان کشورهای متمدن جهان، امکان برگزاری این نوع گردهمآیی ها را بدون دغدغه و ترس و اجازه و غیره  داشته باشند.

و همينجا لازم است که از اعضای بنياد میراث پاسارگاد در ايران و ديگر دست اندرکاران و پشتیبانانی که عليرغم همه ی مشکلات برای ميراث فرهنگی و طبيعی کشورمان صميمانه دل می سوزانند و تلاش می کنند تقدير به عمل آيد. يقين است که در زير آسمان تاريخی ايران پاداش اينگونه کوشش ها هرگز گم نخواهد شد.

با مهر و احترام

شکوه میرزادگی

 از سوی بنیاد میراث پاسارگاد

23 آوریل 2013 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه