بازگشت به خانه       \پيوند به نظر خواندگان

نوشته های هفتگی

الاهه بقراط

جمعه 28 تير ماه 1392 ـ 19 ماه جولای 2013

 

سخنی با «نخستین کنگرهء سکولار دمکرات‌های ایران»

الاهه بقراط

مبتکران و مؤسسان محترم نخستین کنگره سکولاردمکرات‌های ایران،

مهمانان گرامی، خانم‌ها و آقایان،

برگزاری این کنگره را، که با «پیمان نامه عصر نو» موجودیت و فعالیت خود را اعلام و آغاز کرده است، به شما شادباش می‌گویم، و امیدوارم این گرد هم آمدن، در کنار همه فعالیت‌های مشابه دیگری که ایرانیان به ویژه در خارج از کشور امکان پیش بردن آن را دارند، سرانجام، به یک ائتلاف و اتحادِ فراگیرِ ملی علیه حکومت دینی و برای دمکراسی در ایران بیانجامد.

هدف همه دمکراسی‌خواهان چیزی جز جایگزینی رژیم کنونی با یک نظام سکولار و مبتنی بر اصول دمکراسی نیست و این همه از دست هیچ جمع و گروهی به تنهایی بر نمی‌آید. درست همان گونه که دستجات جمهوری اسلامی در حفظ رژیم با یکدیگر هم پیمان و متحد هستند، به همان شکل باید مخالفان دمکرات و سکولار رژیم نیز همه توان و نیروی پراکنده خویش را، به طور متحد و یک صدا، علیه آن سازماندهی کنند.

مسئله بر سر این نیست که آیا این نیرو توان سرنگونی و براندازی و انحلال جمهوری اسلامی را دارد یا نه بلکه بر سر آن است که بنا به تجربه، هنگامی که این رژیم، اتفاقا بر اساس سیاست‌ها و عملکرد خود به سوی فروپاشی رانده می‌شود، آیا طرفداران دمکراسی که جدایی دین و دولت شرط نخست ادعای دمکرات بودن آنهاست، توان آن را خواهند داشت در موازنه جدیدی که نیروهای اجتماعی را به تحرک وا می‌دارد، نقش تعیین کننده بر عهده بگیرند یا نه! به ترکیه و مصر نگاه کنید! جنبش دانشجویی و جنبش زنان و رویدادهای پس از 22 خرداد 88 را به یاد آورید! به تزلزل سیاسی و اقتصادی رژیم و درگیری‌های درونی آن توجه کنید! همه اینها نشانه تحرکی است که بنا به دلایل مختلف، از جمله تناقض تاریخی سنت و مذهب با دستاوردهای مدرن، کشورهای مسلمان نشین را فرا گرفته است. کشورهای قدرتمند به دنبال سود و سیاست خود هستند. رژیم‌ های واپسمانده منطقه برای حفظ خود به هر ترفندی دست می‌زنند. این نیروهای پیشرو، روشنفکر و مدرن جوامع خاورمیانه هستند که اگر به سعادت ملت و مملکت خود می‌اندیشند، باید هر چه بیشتر برای تقویت بنیه خویش بکوشند و خود را به وزنه‌ای در این رویدادهای تاریخی تبدیل سازند. این وزنه، در پراکندگی ساخته نخواهد شد.

هنگامی که خود گرد هم آمدید، دست همیاری و همکاری به سوی همه آنهایی دراز کنید که چون شما برای جایگزینی رژیم دینی ایران با یک رژیم سکولار و مبتنی بر مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر گرد آمده‌اند. دمکرات‌ها به هر نظام سیاسی که باور داشته باشند و چه چپ باشند و چه راست، چه مذهبی و غیر مذهبی، باید هنگامی که از سوی یک دشمن مشترک حذف و سرکوب می‌شوند، پشتیبان یکدیگر باشند.

من به عنوان یک انسان، یک ایرانی، یک زن، یک روزنامه‌نگار که سالهاست  برای به دست آوردن حقوق انسانی، ملی، جنسیتی و حرفه‌ای خود، و در یک کلام، برای حقوق سیاسی و صنفی، و در نتیجه برای آزادی، دمکراسی و حقوق بشر، قلم می‌زنم، از شما نیز، مانند مبتکران و مؤسسان دیگر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، انتظار دارم از هر حرکت دمکراسی‌خواهانه، در ایران و خارج کشور، پشتیبانی کنید، و در هیچ گروهی، که اهدافی، مشابه اهداف شما را مطرح می‌کند، نقش «رقیب» نبینید!

جریان‌های گوناگون سکولار و دمکراسی‌خواه، ممکن است در ایرانِ فردا، به رقابت با یکدیگر در کارزار سیاسی بپردازند، اما، امروز، آنها نه تنها رقیب یکدیگر نیستند، بلکه باید بیش از پیش همراه و متحد یکدیگر علیه آن دشمنی فعالیت‌های خود را هماهنگ سازند که در واقع علت وجودی همه این گردهمایی‌ها، کنگره‌ها، شوراها، منشورها و پیمان‌هاست: رژیم مذهبی و قرون وسطایی جمهوری اسلامی در ایران!

برای تغییرات دمکراتیک در ایران، اتحاد و ائتلاف همه نیروهای سکولار و دمکراسی‌خواه یک ضرورتِ ناگزیر است. شما، «نخستین کنگره سکولار دمکرات‌های ایران» یکی از آن نیروها هستید!

نابود کنندگان ایران و ایرانی، دشمنان آزادی و دمکراسی، با بیشترین امکانات، در نظام جمهوری اسلامی متشکل شده‌اند. عاجل‌ترین وظیفه شما نه تلاش برای از میدان به در کردن دیگر دمکراسی‌خواهان، بلکه برای به میدان آوردنِ آنان و در میدان نگاه داشتنِ آنها علیه این دشمنان است! با تشکل و فعالیت خود و دراز کردنِ دست یاری به سوی دیگر نیروهای دمکراسی‌خواه،  به اتحاد سکولاریسم و دمکراسی علیه حکومت دینی و استبداد در ایران یاری رسانید.

زنده باد آزادی، زنده باد ایران!

 

www.alefbe.com

 

نظر خوانندگان

کاوه یزدانی: اتحاد و همکاری بر اصول منشور حقوق بشر رمز پیروزی نیروهای براستی دمکرات و آزادیخواه ملی می باشد. پالایش اپوزیسیون دمکرات از وجود تفرقه افکنان و مزدوران رژیم اسلامی پیش زمینه رسیدن به همکاری بر اصول می باشد . به امید اینکه هر چه زودتر اتحاد بین آزادیخواهان برقرار شود. نيز بخاطر دارم که زنده یاد دکتر داریوش همایون همواره تاکید ویژه ای داشتند که راه رستگاری ایران و ایرانیان لیبرال دمکراسی برای آینده ایران آزاد می باشد. پرسشم از شما و همه آزادیخواهان این است که به چه دلیلی بر اندیشه لیبرال دمکراسی تاکید نمی کنید و لیبرال دمکراسی را در مرکز گفتمان قرار نمی دهید؟ فرق بین لیبرال دمکراسی و سکولار دمکراسی در چیست که به خود اجازه نمی دهید در مورد لیبرال دمکراسی بنویسید؟ چرا زنده یاد دکتر داریوش همایون اسرار بر لیبرال دمکراسی برای ایران داشتند و شما نه ؟ زنده باد آزادی ، زنده باد ایران.

 

محل ارسال نظر در مورد اين مقاله:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.