t

سال ششم ـ  شمارهء 1336 ــ  جمعه 25 مرداد ماه 1392 ـ 16 ماه اگوست 2013

English Section      Secularism: A video

آخرين نظرات خوانندگان    |      آرشيو مقالات گذشته     |     آرشيو صفحات اول

دربارهء سکولاريسم نو      |       دربارهء نشريهء ما

تماس     |     جستجو     |       فيلترشکن

آرشيو عکس و مکث (نيش)     |      آرشيو گفتگوهای اختصاصی

آرشيو کوتاه و گويا    |     آرشيو عکس و کاريکاتور  

پيوند به ويدئو های مربوط به کنگرهء دو روزهء سکولار دموکرات های ايران در واشنگتن

وسوسه‌ای به نام حقیقت تاریخی

پهلوی‌ها ایران را به راستی به آستانه جهان مدرن رساندند اما بدون آنکه مهم‌ترین ابزار مدرنیته یعنی دمکراسی پشتوانه آن قرار گیرد و در آن شرایط نمی‌توانست چنین شود. کسانی که دیکتاتوری به تدریج  شکل گرفته در دوران پهلوی را به سود خدمات درخشان آنها انکار می‌کنند، سودی به نسل‌های امروز و فردا نمی‌رسانند. درست مانند کسانی که با انکار رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران در آن دوران، نمی‌دانند اگر آن بنیه نمی‌بود، آخوندها و جمهوری اسلامی‌شان، چنان مشروعه‌ای در ایران پیاده می‌کردند که طالبان هم به گرد پای آن نمی‌رسید..

تحليل شاهزاده از دلايل انقلاب پنجاه و هفت

شاهزاده رضا پهلوی در پايان پيام بلند خود به مراسم بزرگداشت انقلاب مشروطه که از جانب شاخهء واشنگتن حزب مشروطهء ايران برگزار شده بود، آورده بود: «بزرگترین دستاورد روند رشد و توسعهء اقتصادی کشور پیدایش طبقهء متوسط بود که خواست بنیادین اش دستیابی به دمکراسی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود بود. اما متأسفانه همراه با این رشد مدنی، فضای آزاد سیاسی به وجود نیامد و جامعهء سیاسی ایران تحت تأثیر شرایط سیاسی و استراتژیک جهانی باقی ماند. به رغم همهء تلاش ها برای نوسازی ارکان کشور، عدم ایجاد زیرساخت های لازم برای فعالیت احزاب مختلف در یک بستر سیاسی باز و آزاد، تک حزبی شدن و تاسیس "حزب رستاخیز" از یک سو، و شرایط خاص ناشی از جنگ سرد در عرصهء جغرافیای سیاسی، از سوی دیگر، از جمله مؤلفه هایی بودند که در نهایت جامعه ما را به سوی انحطاط و انقلاب فاجعه بار 57 سوق داند».

دربارهء نظر شاهزاده نسبت به نقش حزب رستاخيز در وقوع انقلاب

آريوبرزن داريوش

شاهزاده با بيان اين گفتارها، قصد دارند بطور اخص، و بطريقی، تصويری نوين از درک سياسی خودشان دربارهء آنچه در حکومت پهلوی دوم رخداده است، عرضه نمايند تا بدين ترتيب شايد نسل تازه ای از نومبارزان ايرانی را به راه سياسی خودشان جلب و جذب نمايند. اما بديهی است که تداوم انجام اين روش ها و تدابير هر چند ممکن است موجه، قابل تبيين و نتيجه بخش به نظربرسد، اما گاه مي توانند مستلزم تبعات ويزه ای باشد که از اثرات مخرب منفی آن دور نتوان ماند.

يک نظر ارسال شده از طريق ای ميل

«شوربختانه اين جمله نادرست از سوی نويسندهء متن مسلماً بدون بازنگری از سوی دفتر اعليحضرت دراين پيام جا گرفته است. در آن زمان "فضای باز سياسی" بوجود آمد ولی شوربختانه مشتی "افسار گسيخته، و نادان و مغرض" به عمد يا به سفارش بيگانگان از اين فضای باز به غلط بهره برداری کردند. حزب رستاخيز سازمانی تک حزبی نبود و در کنار آن فراکسيون ها و شعبه های مخالف و موافق وجود داشت و پيش از آن هم زمينه های حزب های ديگر فراهم بود. اين سيستم تک حزبی محسوب نمی شد وقتی همه گونه امکان موافق و مخالف در چهار چوب قانون فراهم شده بود. وجود جمله بالا در پيام اعليحضرت نشان دهندهء انحطاط فکری نويسنده آن که احتمال دارد افکار سوسياليستی – کومونيستی داشته است بدون نظارت دبيرخانه جای شگفتی و گله دارد».

و يک نظر ارسالی ديگر

شاهزاده در اين پيام زده روی خال و پس از سال ها امتناع واقعيت را گفته. پادشاهی که در کار اجرائی مملکت دخالت بکند و تا آن حد پيش برود که همهء احزاب را (واقعی و قلابی اش بماند) منحل کند و فرمان تشکيل حزب بدهد، ديکتاتوری است که راه را برای سرنگونی انقلاب زدهء خود هموار کرده است. پادشاهی که به شهروندان مملکت اش، يعنی صاحبان واقغی کشور، بگويد که اگر تصميم مرا قبول نداريد دولت به خرج خودش پاسپورت تان را می دهد تا بجائی ديگر از دنيا برويد، لايق رياست بر کشوری نيست که قانون مشروطه اش می گويد سلطنت اش «موهبتی الهی» است که از طريق «ملت» به او رسيده. چرا از واقع بينی غرمترقبهء اين فرزند / شاهزاده استقبال نکنيم؟

منشور ده گانهء «جبههء دمکراتیک ایران»

مصوب مهر 1379

به دنبال پرسش برخی دوستان در مورد منشور جبههء دموکراتیک ایران، سند آن که در مهر 1379 تهیه و به امضای اعضای موسس آن رسیده تقدیم می شود.

سرزنش نویسندگان نامه به اوباما

گفتگو با: محمد ملکی‌

گفتگوگر: سینا راد

چرا نامه به اوباما نوشتند؟ محتویات این نامه طوری است که باید به کسی نوشته می شد که عامل همهء این گرفتاری هاست... اینها این نامه را چرا به آقا سیدعلی خامنه ای، رهبر مردم ایران، ننوشتند؟ این نامه را یک عده زندانیان سیاسی نوشته اند که حدود سه سال است در زندان هستند. بیشتر و یا کمتر. در این نامه کمتر اشاره به وضع آزادی و حقوق بشر و غیره در ایران شده. ما فقط مشکل مان مشکل تحریم نیست. مشکل فقر مردم نیست. که همه اینها فقر و گرفتاری و فساد و فحشا و همه اینها زاییدهء نبود آزادی، زاییدهء یک نظام بسته است. زاییدهء یک استبداد است. زاییدهء یک فاشیزم دینی است.

خواستاری پایان مماشات با جمهوری اسلامی

نامهء 55 نفر از زندانیان سابق سیاسی و در تبعید به باراک اوباما

کاش آن زندانیان ارجمند، بجای نامهء سیاسی حفظ رژیم ولی فقیه به شما، از شما و دیگر رهبران سیاسی دنیا و دبیر کل سازمان ملل متحد می خواستند که به جد بر رهبری ایران فشار وارد می ساختید تا آقای احمد شهید، نمایندهء محترم شورای حقوق بشر آن سازمان، مجوز ورود به ایران را دریافت می کرد و از اعدام و سنگسار همزمان با آغاز به کار ریاست جمهوری حسن روحانی، که به خواست رهبری انجام می گیرد، گزارش تهیه می کرد و سپس به استحضار دنیا می رساند!

چند ملاحظه دربارهء حواشی يک کنگره

اسماعيل نوری علا

تبعيضی که ناحق و، در اصطلاح آخوندی «نامشروع»، محسوب می شود هنگامی معنی دارد که در داخل «يک گروه منسجم دارای پيمان نامه» اعمال شود. در مورد شعار «ما ايرانی بی تبعيض می خواهيم» نيز آشکار است که «گروه مورد نظر» متشکل از مردمانی است که در درون مرزهای سياسی ايران زندگی می کنند و «ملت ايران» محسوب می شوند. يعنی، خواستاری «ايران بی تبعيض» از جانب سکولار دموکرات ها به معنای خواستاری جامعه ای مدنی است که همگان در برابر «قانون کشور» دارای حق و وظيفهء مساوی باشند، اما در همان حال بتوانند گروه های خود را، با مرزهای مشخص و خط کشی های تمايز آفرين، تشکيل دهند.

پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی با صدای سعيد بهبهانی

هم تقلب بود، هم تدلیس!

همه چیز به ظرفیت کاسه صبر مردم بستگی دارد. تا زمانی که این کاسه پر و لبریز نشده، در بر همین پاشنه خواهد چرخید و با خاک هایی که امثال سعید حجاریان به چشم مردم می پاشند، امکان این که به یقین روشن شود که موضوع چه بوده وجود نخواهد داشت. تنها پس از لبریز شدن کاسه صبر و بر سنگ کوبیدن شیشهء عمر حکومت است که این امکان پدید می آید که گروهی صالح و بی نظر به پژوهش برای کشف حقیقت بپردازند و به احتمال قوی اعلام کنند که هم تقلب بود، هم تدلیس.

سعید حجاریان، کاتولیک تر از پاپ و در نقش یک پنبه زن!

 تقی روزبه

خامنه ای در یکی ازسخنان اخیر خود خواهان توبه اصحاب فتنه، بخوانید "اصلاح طلبان و سبزها"، پیرامون اتهام تقلب در انتخابات سال88  شده بود. او گفته بود با این که در خلوت به آن اعتراف می کنند، اما چرا علناً آن را مطرح نمی سازند؟! اکنون، زمانی اندک پس از آن سخنان، سعید حجاریان در گفتگو با تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه، کاتولیک تر از پاپ نه فقط تقلب که اتهام تخلف را هم که حتی سردمداران رژیم خود به درجاتی وقوع آن را انکار نکرده اند، نیز رده کرده است! او هم چنین در طی دیداری با دانشجویان انجمن اسلامی خواهان رعایت اعتدال در مطالبات و پائین کشیدن فتیلهء انتظارات شده است. وقتی اصلاح طلبی در سال های پس از 76؛ در بورس بود، او در قامت یکی از مدافعان سرسخت آن و به عنوان یکی از تئوریسین هایش، مدافع فشار از پائین و چانه زنی در بالا و اعمال نوعی "حاکمیت دوگانه" بود. اما با افول اصلاح طلبی، زبان وی هم بتدریج الکن شده و اوج این الکنی پس از دستگیری وی در پی بحران و اعتراضات سال 88 بود که او در گفتگوئی سازمان یافته و تبلیغی توسط بازجویان امنیتی- اطلاعاتی درصدا و سیمای رژیم، از مواضع پیشین خود عدول کرده و لب به انتقاد از اصلاح طلبان گشود.. با  تغییرآب و هوا و چرخش فصل و رواج گفتمان اعتدال- بخوانید گفتمان مورد حمایت رفسنجانی- در میان اهالی اصلاح طلب، بار دیگر او جان تازه ای گرفته و این بار در کسوت حمایت از اعتدال گرائی وارد میدان شده است و پیشاپیش و صریح تر از دیگر اصلاح طلبان - البته از در عقب- به تطهیر نظام و خامنه ای پرداخته است. [بقيه در آرشيو ]

 

آرشيو کليهء مقالات گذشتهء سايت  

4 مرداد 1392

صفحهء اول

شرط فراموش شدهء اتحاد

اسماعيل نوری علا

پيوند برای شنيدن و دانلود فايل صوتی

 با صدای سعيد بهبهانی

اهداف سراسری و ملی، تعیین کنندهء

 استراتژی و تاکتیک هر تحول سیاسی

عباس خرسندی

رد پای سندرم استبداد ایرانی

و سرطان اضطراب جنسی

در سرکوب جنبش دانشجویی

اکبر کرمی

کشتار در بن بست!

شهباز نخعی

تدارکچی یا آپاراتچی؟

شاهین فاطمی

احمدی نژاد میرود

وام الفساد باقی می ماند

حسین اسدی

خانه تکانی بزرگ

اوزلوم گذر – ماکسیمیلیان پاپ

برگردان: گلناز غبرایی

7 مرداد 1392

صفحهء اول

لاشهء اصلاحات و ریاکاری آخوندی!

ناصر اصغری

جامعه مدنى و نظام سكولار دموكرات

جمشيد قراجه داغى

«جامعهء رنگین کمان»،

فراروندی عاشقانه

فرهنگ قاسمی

برای کدامین گوش، چشم و دست

آیا فریاد رسی هست؟!

میترا پورشجری

صعود موفق اما بی بازگشت

سه جوان ايرانی به هیمالیا

پانته‌آ بهرامی

بررسی آمار رای دهندگان و

تحریم کنندگان انتخابات ریاست

 جمهوری امسال

سايت صدای موج سبز

ناپلئونی!

حمیدرضا رحیمی

سیاستمدار سکولار چپگرای

تونس ترور شد

بی.بی.سی

18 مرداد 1392

صفحهء اول

گزارش کامل برگزاری

«نخستین کنگره سکولار

 دموکرات‌های ایران»

تقی مختار

پیکار دایم و بی امان با دیکتاتوری

پيام حشمت طبرزدی

چرا انقلاب ایران ضد سکولار بود

منوچهر صالحی

سکولار دمکراسی

پروژهء موازی سازی است

کوروش اعتمادی

باز هم «اگر بگذارند...»

الاهه بقراط

در باره فتوای آیت‌الله خامنه‌ای 

اعلاميه حزب مشروطه ايران

دژخیمی که وزیر دادگستری میشود!

بهروز سورن

نامهء جمعی از زندانیان سیاسی فعلی و سابق به اوباما

برگرفته از سايت «گويا نيوز»

وعده‌های روحانی و سرنوشت نظام

حسين باقرزاده

اعتراض زنان حامله ترکیه

21 مرداد 1392

صفحهء اول

کسی که زمينه را برای حمله

به  وطن مان فراهم کرده است

 اين ويدئو را حتماً ببينيد

دربارهء سه پیام به يک کنگره

محسن ذاکری

سی و چهار سال تاکتیک!؟

ديويد اعتباری

معيارتشخيص وجودآزادی چيست؟

پرسشی از اسماعيل نوری علا

آنها که نامهء زندانيان به اوباما را امضاء نکردند

مريم معمارصادقی

حقوق شهروندی با تمام تبعات آن

امین ریاحی

بازگشت به شرق سوئز؟

گارِت استانسفیلد و سائول کِلی

اعتدال به «دولت سکولار» منتهی نمی شود!

هاشمی رفسنجانی

شما نمایندهء امثال ما

که رأی نداده ایم نیستید

نامه سرگشاده منصوره بهکیش

پاسخ باراک اوباما به نامه زندانیان سیاسی سابق و فعلی

راوی: امین موحدی

تفسيرهای پی در پی

حمیدرضا رحیمی

راهپیمایی و اعتراض در زنجان

سايت سيو پاسارگاد

23 مرداد 1392

صفحهء اول

بوی فریبکاری به مشام میرسد

فیروز نجومی

دوالپای روحانیت در ایران:

چرا سکولاریسم، چرا لائیسیته؟

میرزاآقا عسگری (مانی)

«شگون ِ» پیوند ِ «گفتمان اعتدال» با روحانیت!

تقی روزبه

بازگشت به شرق سوئز؟

دربارهء آرایش نظامی بریتانیا

در شاخاب فارس

گارِت استانسفیلد و سائول کِلی

برگردان به فارسی: داریوش افشار

برنامهء افق و کنگرهء سکولار ها

فیروز

مغلطه‌ای به نام اصلاحات قدم به قدم

حسن فرامرز

موش ها و موريانه ها

در ايراني كه مي سوزد!

ايراندخت دل آگاه

خلیج فارس؛ خلیج فارس است

و خواهد بودحتی اگر حکومت گران؛

اسلامی و عربی باشند

محمود خادمی

سايت شبکهء سکولارهای سبز

سايت شبکه در اروپا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی>>>

آرشيو مجموعهء

دو کتاب از

اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

بقلم اسماعيل نوری علا

بر روی اينترنت منتشر شد

اعلاميهء جهانی حقوق بشر>>>

و پيوند به يک ويدئو>>>

کتاب اينترنتی

نگرشی بر زندگی اقليت های مذهبی

در اواخر عصر صفوی

نوشتهء با ارزشی از

يوسف شريفی

 

به ياد سيامک مهر، زندانی عقيده

اعلامیه جهانی حقوق زبانی

------------------------------------

برخی از اعلاميه ها

و ميثاق های بين المللی

------------------------------------

گزيده هائی از سخنان خمينی

------------------------------------

سازمان ايرانيان سکولار دموکرات

هزل (وبلاگ حميدرضا رحيمی)

===========

ايرانسکوپ

اخبار روز

===========

گفتگو

اصغر آقا

===========

الفبا

آسمان ديلی نيوز

===========

حقوق خود را بيشتر بدانيد

مردانی نيوز

==========

نيلگون

© 2007 ـ New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630

t