بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

جمعه 25 مرداد ماه 1392 ـ  16 ماه اگوست 2013

سرزنش نویسندگان نامه به اوباما

گفتگو با: محمد ملکی‌

گفتگوگر: سینا راد

پرسش: آقای ملکی، شما تا چندی پیش با شماری از 55 زندانی سیاسی امضا کننده نامه به باراک اوباما در زندان اوین بودید. برآورد شما از این نامه سرگشاده چیست؟

پاسخ: همانطور که به شما گفتم نامه را نخوانده بودم. دیشب نامه را گرفتم و خواندم و تعجب کردم. از چند جهت تعجب کردم. به طور خلاصه می گویم. اولا چرا نامه به اوباما  نوشتند؟ محتویات این نامه طوری است که باید به کسی نوشته می شد که عامل همهء این گرفتاری هاست. عامل این تحریم ها با حرف هایش با سخنان اش با نطق های زشتی که گاهی وقت ها به زبان می آورد که دور از دیپلماسی است، برازندهء کسی که یک شخصیتی است در ایران و ایرانی نیست. تعجبم از این بود که این نامه را چرا به اوباما نوشتند و به ایشان ننوشتند و واقعیت هایی را که در اینجا وجود دارد در مملکت ما از فقر و فساد و بدبختی و گرفتاری و اینها… اینها این نامه را چرا به ایشان ننوشتند؟

 

پرسش: آقای ملکی، مقصودتان از ایشان کیست؟

پاسخ: ایشان مقصودم آقا سیدعلی خامنه ای رهبر مردم ایران است. مساله دوم این است که این نامه را یک عده زندانیان سیاسی نوشته اند که حدود سه سال است در زندان هستند. بیشتر و یا کمتر. در این نامه کمتر اشاره به وضع آزادی و حقوق بشر و غیره در ایران شده. ما فقط مشکل مان مشکل تحریم نیست. مشکل فقر مردم نیست. که همه اینها فقر و گرفتاری و فساد و فحشا و همه اینها زاییدهء نبود آزادی، زاییدهء یک نظام بسته است. زاییدهء یک استبداد است. زاییدهء یک فاشیزم دینی است.

 

پرسش: می توانید خلاصه کنید؟

پاسخ: ایرادم به این است که در این نامه چرا به این نکات توجه نکردند. در حالی که خودشان در زیر پنجه های این نظام دارند زجر می کشند و خانواده هایشان من اینجا شاهدم که چه زجری می کشند. از این مطالب گذشتند و هی طرح کرده اند که تحریم ها این جور… بله این ها واقعیت است در این حدش. ولی چرا به دنبال عامل اصلی نیستند؟ نیاوردند عامل اصلی…

من معتقدم عامل تمام بدبختی های ملت ایران از 33  یا 34 سال پیش تا حالا نظام ولایی است و تا موقعی هم که این نظام دستش از سر این ملت کوتاه نشود همه همین است.

گروهی از زندانیان سیاسی فعلی و سابق ایران، طی نامه ای به رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، ضمن برشمردن آثار تحریم های بین المللی بر وضعیت مردم ایران و هشدار نسبت به تداوم آن، خواستار تلاش وی جهت تاخیر و توقف مصوبه های کنگره آمریکا و همجنین کاهش و لغو موثر تحریم ها علیه تهران شدند.

«ما گروهی از زندانیان سیاسی ایران این نامه را خطاب به شما می نویسیم تا توجه شما را به آثار مخرب تحریم های فلج کننده اقتصادی و تلاش فزاینده برای انزوای سیاسی ایران در جامعه جهانی بر زندگی روزمره مردم ایران و بسته شدن فضای سیاسی کشور جلب کنیم. این نامه منعکس کننده جدی افکار عمومی در میهن ما از آینده تیره ای است که ادامه مسیر رویارویی ایران و ایالات متحده می تواند به آن بیانجامد. ما نیز در این نگرانی با مردم ایران شریکیم.»

https://www.tribunezamaneh.com/archives/30047

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه