بازگشت به خانه                    پيوند به نظر خوانندگان                     آرشيو  مقالات                  آرشيو صفحات اول                جستجو

سه شنبه 9 مهر ماه 1392 ـ  1 ماه اکتبر 2013

پیرامون مذاکرهء روحانی و اوباما

پیام حشمت طبرزدی، دبير کل جبههء دموکراتيک ايران

با درود به ملت بزرگ ایران و آزادی خواهان گرانسنگ؛ 

با وجود این که حسن روحانی اجازه نیافت با اوباما دست بدهد و به صورت آشکار تابوی عدم مذاکره با ابرقدرت دنیا، که 35 سال است او را شیطان بزرگ لقب داده اند، را بشکند اما مقاومت ملت بزرگ ایران و آزادیخواهان از جان گذشته در برابر سرکوب دایم رژیم و فشار فلج کنندهء ناشی از تحریم ها بر گردهء رژیم، خامنه ای و کاست قدرت حاکم را وا داشت تا به روحانی اجازه دهند تا با پرزیدنت اوباما مذاکرهء تلفنی انجام بدهد.این در حالی است که خامنه ای، تا چندی پیش، مذاکره با امریکا را مصداق بی غیرتی می دانست.

تاثیر این مذاکره بر جبههء اقتدار گرایان حاکم و نیرو های افراطی طرفدار آنان در ایران و سراسر دنیا بسیار شکننده خواهد بود و به ویژه جبههء تروریستی، که از آن به مقاومت تعبیر می کنند، ترک اساسی بر خواهد داشت و احتمالاً اسد اولین قربانی آن خواهد بود.

از دیگر سو، در روزها و ماه های آتی باید شاهد اختلافات جدید در جبههء سیاسی اقتدارگرایان حاکم باشیم. بخشی از آن ها این مذاکره را، که مقدمهء مذاکرات شفاف تر بعدی خواهد بود، از برکات «نرمش قهرمانانهء آقا»، به نفع تثبیت رژیم تحلیل کرده و به ناچار از آن استقبال خواهند کرد، اما بخش دیگر همچنان در برابر روحانی جبهه گیری می کنند. و، در هر حال، مقاومت مردم ایران در برابر رژیم از یک سو، و فشار تحریم های بین المللی بر رژیم، از دیگر سو، اثرات خود را به جا گذاشت و رژیم مجبور شد دست به دامان امریکا بشود؛ هر چند که بخش زیادی از اقتدار و مشروعیت کاذب خود در نزد هواداران اش را از دست خواهد داد و در برابرخواست قانونی و تاریخی ملت ایران ضعیف می شود.

اپوزسیون و مبارزان راه آزادی و کوشندگان مدنی اما به خوبی آگاه هستند که، شرایط جدید فرصت تشدید کوشش ها خواهد بود.ما از این «فرصت» برای تداوم و تعمیق و گسترش مبارزات خود به نفع جامعهء مدنی و رسیدن به ساختاری دموکراتیک و سکولار و عدالتجو و نفی تبعیض ها بهره می بریم و بر این باور هستیم که اگر چه دولت امریکا به دنبال حل مسئلهء هسته ای در جهت منافع ملی خود است و بهبود رابطه اش با رژیم اسلامی ممکن است کاهش فشار های او و سایر متحدین بین المللی اش بر رژیم در مورد نقض سیستماتیک حقوق بشر را در بر داشته باشد اما، از دیگر سو، این امکان را فراهم می سازد تا رژیم مجبور به پاسخگویی در برابر مجامع جهانی در این مورد باشد. در واقع شرایط جدید، فرصتی دوگانه را برای رژیم و نیز اپوزسیون فراهم ساخته که هر دو می توانند از آن استفاده کنند. با این تفاوت که مخالفین همواره زیر تیغ سرکوب بوده و مجبور هستند برای سازماندهی خود از صفر شروع کنند اما رژیم و طرفداران چپ و راست آن از امکانات زیادی برخوردارند. پس بر ما است که کوشش های هدفمند خود را تشدید نماییم. تجربهء دو دههء گذشته، و مقاومت سخت اما خردمندانه، چراغ راه ما خواهد بود. من در این زمینه آمادگی آن را دارم که تجربیات خود و دوستان مبارزم در جبههء دموکراتیک ایران را در اختیار همهء آزادی خواهان قرار بدهم.

در عین حال، مجموعهئ مسائل نشانگر آن است که سیاست سرکوب به شدت ضعیف شده است و دستگاه سرکوب امکان تداوم هژمونی گذشته و انگیزهء لازم برای سرکوب آزادی خواهان را نداشته باشد. بنا بر این، در ازای هر امتیازی که رژیم برای حفظ خود به خارجی ها می دهد، باید مجبور شود امتیازی به آزادیخواهان بدهد. در غیر این صورت، با تحکیم جایگاه تاریخی خود، با اتکا به قدرت های بین المللی، بار دیگر امکان سرکوب گسترده تر آزادی خواهان را به دست خواهد آورد. امتیاز گیری از رژیم به نفع جامعهء مدنی به میزان کوشش های ما بستگی خواهد داشت.

اگر چه تلاش های رژیم برای ارتباط با امریکا به قصد تقویت بنیان های خود می باشد، اما این امر زایندهء شرایط برای تقویت نهاد های مدنی مستقل از قدرت نیز می باشد. ازادی بیان، آزادی مطبوعات، آزادی احزاب و سندیکا ها، و آزادی میتینگ و راهپیمایی برای گرو ه های منتقد و مخالف، به ویژه سکولار دموکراسی خواهان، و آزادی شرکت در سرنوشت از طریق انتخابات آزاد و دموکراتیک زیر نظر سازمان های بی طرف و بین المللی از خواسته های اولیهء ما است. 

بر همین اساس از تمامی آزادی خواهان و همفکران دعوت می کنم که، به مرور و متناسب با شرایط، به تلاش های خود در همین راستا بیافزایند و در رأس برنامه های خود، آزادی بی قید و شرط کلیهء زندانیان سیاسی، صرفنظر از عقیده و حزب و گروه را خواستار شوند. در همین راستا کوشش های جنش دانشجویی، جنبش فرهنگیان، جنبش کارگران و جنبش زنان، در کنار سایر جنبش های برابری طلب و نافی تبعیض، کار ساز خواهد بود.

باید از این شرایط جدید به نفع دموکراسی و زدودن دیو نگرانی و هراس به قصد ایجاد امید در شهروندان استفاده نمائیم. وضعیت جدید حاصل مقاومت های همهء مردم، و به ویژه مبارزان راه ازادی در سال های گذشته است. نباید اجازه دهیم جناح های گوناگون رژیم آن را ناشی از تدبیر خود دانسته و بار دیگر قدرت سلطه و سرکوب خود را بازسازی کنند. مردم ایران در چند سال گذشته فشار ناشی از تحریم ها را به این امید تحمل کردند که نتیجهء عملی اش تضعیف رژیم سرکوبگر مذهبی ملا های حاکم و تغییر در زندگی آنها و دسترسی به آزادی و دموکراسی باشد.

در این سال ها، صدها آزادی خواه قربانی شدند، هزاران هموطن به بند کشیده شدند و بیش از این رقم ها، مجبور به ترک وطن گردیدند. اینک زمان بهره برداری از شرایط جدید به دلیل ضعف مفرط حکومت است. از شرایط به وجود آمده به صورت عملی و به نفع جامعهء مدنی و سکولار- دموکراسی، استقبال خواهیم کرد.

باید اجازه ندهیم رژیم، با قربانی کردن مردم ایران و منافع ملی در پای منافع مشترک با قدرت های بزرگ جهانی، به تحکیم پایه های خود بپردازد. تغییر رژیم مذهبی فاشیستی حاکم و جایگزین کردن ساختاری دموکراتیک و سکولار، خواست اصلی ما است که در راه آن هزینه های زیادی پرداخته ایم و این راه را ادامه خواهیم داد. اما در وضعیت کنونی تشدید مبارزات آزادی خواهانه تاکتیک مؤثر در برابر سرکوب و ریاکاری است.

گسسته باد زنجیر استبداد/ زنده باد ازادی /برقرار باد دموکراسی. 

حشمت اله طبرزدی

دبیر کل جبهه ی دموکراتیک ایران/ 6 شهریور/1392/ خورشیدی.

 

نظر خوانندگان

 

 

محل ارسال نظر در مورد اين مطلب:

توجه: اگر عنوان اين مقاله را در جدول زير وارد نکنيد، ما نخوهيم دانست که راجع به کدام مطلب اظهار نظر کرده ايد.

کافی است تيتر را کپی کرده و در محل مربوطه وارد کنيد.

 

بازگشت به خانه

 

create counter