بازگشت به خانه

اعلام موضع

آرشيو موضوعی

تعاريف و مفاهيم

مسائل ايران

اسلام

نوانديشی دينی

دين و مذهب

مشروطيت

انديشهء شرقی

دگر انديشی

روشنفکری

زنان

حقوق بشر

آموزش

خاورميانه

ترکيه

دموکراسی

جامعه مدنی

فمنيسم

اصلاحات

مدرنيته

لائيسيته

قشر سکولار

سازمان های سياسی

===============

 

 

 تاريخ: 10 شهريور 1386 ـ  1 سپتامبر 2007

در دانشگاه از ابتدا انديشه سکولاريسم حاکم بود!

غلامعلي حداد عادل در نشست مشترک روساي دانشگاههاي سراسر کشور و مسئولان دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها گفت: آسيب شناسي دانشگاه ها در جمهوري اسلامي ايران وظيفه اي بسيار مهم است و مسئولان دانشگاه اعم از روحانيون و غير روحانيون بايد دائما متوجه اين آسيب شناسي باشند و هر کدام از اين مسائل را اولويت بندي و براي هر يک راهکاري بيانديشند.

وي گفت: چهره مذهب در دانشگاهها بايد چهره عقلاني باشد زيرا دانشگاه محيطي است که دانشجو در آن با استدلال و منطق سروکار دارد.

وي افزود: عواطف و احساسات جزو دين به ويژه دين اسلام است اما دانشجو بايد دين را براساس خرد ورزي بفهمد و بپذيرد.

وي افزود: اسلام اين قابليت را دارد که اگر با زبان عقلاني ارائه شود پذيرفته مي شود و در اين ميان عقلانيت در دين مانند اسکلت ساختمان موجب استواري آن است.
حداد عادل خطاب به روحانياني که در دانشگاهها فعاليت مي کنند گفت: شما بايد گفتمان ديني را در دانشگاهها تنظيم کنيد.

حداد عادل همچنين در بخشي از سخنان خود گفت: امام عزيز با اينکه خود دانشگاهي نبود اما به خوبي به نقش دانشگاهيان در اداره کشور براي تحقق اهداف انقلاب توجه داشت و سرنوشت و سرگذشت دانشگاهها را با هوشياري تعقيب مي کرد و ارزيابي درستي از جايگاه دانشگاه در کشور داشت.

حداد عادل گفت: مشکل اين است که در دانشگاه از ابتدا انديشه سکولاريسم، انديشه ي حاکم بود و کسي در تاسيس دانشگاهها در ايران انديشه هاي ديني را جدي نگرفت اما در فاصله سالهاي 15 خرداد 42 تا سال 57 فضاي دانشگاهها عوض شد زيرا امام با شجاعت بالاترين قدرت سياسي کشور را نشانه گرفت و بدون دلبستگي و وابستگي به شرق و غرب مبارزه را براي مخالفت با استبداد آغاز کرد و به اين ترتيب به همه بدبيني هاي چند دهه قبل از آن نسبت به روحانيت و اسلام عمدتا خاتمه داد.

وي گفت: بدين ترتيب دانشجويان مذهبي در اين سالها با قدرت در مقابل هجوم کمونيستها و مارکسيست ها ايستادگي کردند و از سال 42 به بعد روز به روز فکر مذهبي و سياسي در دانشگاهها بيشتر شد به طوري که در بهمن 57 سهم دانشگاهيان بسيار جدي بود .

حداد عادل افزود: اين تحقق عملي همان وحدتي بود که بعدها در شعار وحدت حوزه و دانشگاه متبلور شد و اين شعار از شعارهاي دائمي انقلاب ماست .
وي تاکيد کرد: کمرنگ شدن اين شعار به معناي جدي شدن خطر سکولاريسم است.

حداد عادل گفت: دانشجو در کشور ما قشري است که خوبي و بدي او ، خوبي و بدي کشور و انقلاب است و موفقيت ما در کار دانشجويي ودانشگاهي همان موفقيت ما در نيل به اهداف انقلاب اسلامي است.

وي گفت: دانشجويان از جمله اقشاري هستند که دشمنان انقلاب و ايران همواره آنها را مخاطب قرار مي دهند و براي آنها حساب ويژه اي باز مي کنند.

برگرفته از سایت خبری ایران:

http://www.irannewsagency.com/index.php?news=2510

 

 

 

 

نويسنده:

غلامعلی حداد عادل

رئيس مجلس شورای اسلامی