بازگشت به خانه

اعلام موضع

آرشيو موضوعی

تعاريف و مفاهيم

مسائل ايران

اسلام

نوانديشی دينی

دين و مذهب

مشروطيت

انديشهء شرقی

دگر انديشی

روشنفکری

زنان

حقوق بشر

آموزش

خاورميانه

ترکيه

دموکراسی

جامعه مدنی

فمنيسم

اصلاحات

مدرنيته

لائيسيته

قشر سکولار

سازمان های سياسی

===============

 

 

 تاريخ: 10 شهريور 1386 ـ  1 سپتامبر 2007

هشدار حداد عادل به دانشگاهها:

خطر سکولاریسم جدی است!

حداد عادل کمرنگ تر شدن شعار "وحدت حوزه و دانشگاه" را به معنای جدی شدن خطر سکولاریسم دانست و در جمع روسای دانشگاهها نسبت به فعالیت افرادی با نقاب های مختلف که شعار وحدت روحانی و دانشجو را کم اهمیت جلوه می دهند، هشدار داد.
به گزارش خبرنگار مهر ، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک روسای دانشگاه های سراسر کشور و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها اظهار داشت : دانشگاه میدان نبرد و عرصه رقابت جدی میان دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی است، بنابراین یک لحظه هم نباید از این نبرد دائمی غفلت ورزید و آسیب شناسی دانشگاه در جمهوری اسلامی را به عنوان وظیفه ‌ای بسیار مهم دنبال کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، دانشجویان را همچون زنان از جمله اقشاری دانست که دشمنان نظام همواره قصد استفاده ابزاری از آنها دارند و خاطرنشان کرد :  در چند سال پیش گروههایی تلاش گسترده ای انجام داده اند تا جنبش دانشجویی و مبارزات قشر دانشجو را در مقابل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی قرار دهند.

وی آسیب شناسی دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی را وظیفه بسیار مهم توصیف کرد و ضعف علمی و به حاشیه رفتن علم در دانشگاهها که منجر به نیازمندی نظام اسلامی به نظام سلطه و بیگانگان می شود را از آسیب های جدی مراکز آموزش عالی دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی مطلوب نبودن وضع تربیتی دانشجویان و بر هم خوردن توازن آرمان گرایی و واقع بینی را از دیگر آفات دانشگاهها عنوان کرد و گفت: سن دانشجویی سن آرمان گرایی و اندیشه های مطلق است و دانشجویان همواره به اموری چون آزادی و استقلال و عدالت توجه ویژه دارند و حتی امکان دارد این توجه آنها به افراط کشیده شود.

به گفته حداد عادل اگر آرمان خواهی دانشجویان با واقعیت های موجود در جامعه  انطباق نداشته باشد، دانشجو به ابزار تبدیل شده و گروههای سیاسی از این قشر فقط برای بیان اعتراض استفاده می کنند و سیاسی شدن دانشجو در حد فریاد خلاصه می شود.

وی گفت : در سال های اخیر استفاده ابزاری از دانشجو سبب بروز حرکات سینوسی در سطح دانشگاهها شد و  تداوم این مسیر و غلبه هیجان و احساس و عاطفه بر خرد گرایی سبب می شود دانشجویان " سیاست زده " یا " زده از سیاست " شوند و در فضای سیاسی دانشگاهها سردی و بی رغبتی حکم فرما شود.

 

برگرفته از خبرگزاری مهر

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=544043

 

 

 

نويسنده:

غلامعلی حداد عادل

رئيس مجلس شورای اسلامی