بازگشت به خانه  |  اعلام موضع  |  تعاريف و مفاهيم   |  آموزش  |  اسلام  |  اصلاحات  |  انديشهء شرقی  |  اومانيسم  |  ايدئولوژی  |  ايران  |  ترکيه   جامعه مدنی  |  حقوق بشر  |  خاورميانه  |  دموکراسی  |  دگر انديشی  ديگر کشورها  |  دين و مذهب  |  روشنفکری  |  زنان  |  سازمان های سياسی  سکولارها  |  فمنيسم  |  لائيسيته  |  مدرنيته  |  مشروطيت  |  نقد انديشه  |  نوانديشی دينی

25 مرداد 1385 ـ  16 اگوست 2006

عرفان سکولاريستی همان دين منهاى شريعت است!

بهمن شريف زاده

در جلسه ای با عنوان "فرقه‌هاى انحرافي؛ عرفي‌گرى در دين" که توسط سازمان تبليغات اسلامی در خراسان برگزار شد, دکتر بهمن شريف‌زاده که خبرگزاری ايسنا از وی به عنوان " مدرس حوزه و دانشگاه در تهران" نام برد, به مساله رشد عرفی گری از طريق فرقه های جديدی که محصول درجات متفاوتی از انطباق خويش با ارزش های سکولار و عرفی هستند پرداخت. شريف زاده در دفاع از فرقه شيعيه و تاکيد بر مبانی نظری غير قابل جمع آن با ارزش های مادی و سکولار در مورد ورود فرقه های جديد به ايران گفت:"با وجود ذخاير بزرگ اخلاقى و معنوى در اسلام اينک نزديک به 200 فرقه باطن‌گرا در ايران به‌وجود آمده است."

 به گزارش ايسنا "وى به شيوه نفوذ اين فرق در جهان اسلام بويژه در ايران اشاره کرد و گفت: در آغاز اين فرق با همان شکل و قالب و مبانى اصلى خويش وارد ايران شدند و مخاطبان آن‌ها جوانانى بودند که کم‌تر به دين و مذهب گرايش داشتند که توفيقاتى نه چندان قابل اعتنا کسب كردند. وارد شدن به حوزه فکرى جوانان مذهبى کشور که با معنويت دينى و اخلاق اسلامى آشنا بودند، دشوار بود و نياز به ترفندهاى جديد داشت."

 وی به تلفيق مبانى سکولاريسم با آموزه‌هاى دينى و عرفان سکولاريسم به عنوان راهی برای گسترش نفوذ اين فرقه های مذهبی در ايران اشاره کرد و گفت:"عرفان سکولاريسم همان دين منهاى شريعت است. فرقه‌هاى انحرافى با ادعاى قابل جمع بودن با هر دين و مذهب آموزه‌هاى خويش را با آيات و روايات قرآن تلفيق كردند، تا جايى که در هيات‌هاى مذهبي، عرفان سکولاريسم را که به ظاهر هيچ تفاوتى با آموزه‌هاى دين نداشت، تبليغ كردند، تا جايى که دايره اين نفوذ، قشر طالبان علوم دينى را نيز هدف قرار داده است."

 شريف‌زاده گفت: فرق انحرافى با عناوينى همچون مهندسى فکر، فکر برتر، زندگى بهتر يا با پسوند و پيشوند موفقيت، جوانان را به مضامين بودايى تشويق و ترغيب مي‌كنند.

 وى اصلي‌ترين تعاليم فرق باطن‌گرا را دعوت به آرامش و رسيدن به سکون نفس يا تمرکز عنوان کرد و گفت: مديتيشن متعالي، تمرکز بر روى الفاظ، نقاط، يا اشکال متفاوت ديگر عامل اشباع کاذب در افراد است که با ارجاع به توانايي‌هاى روحى و نيروهاى درونى گه‌گاه باعث آرامش درونى است که از عوامل جاذب اين فرق انحرافى است.

برگرفته از سايت «روشنگری»

http://www.roshangari.net/as/ds.cgi?art=20060816112529.html

 

 

 بازگشت به خانه