بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

29 بهمن 1386 ـ  19 ژانويه 2008

 

چرا زن بودن از نظر شما جرم است

مرجان لقا ئـی

زماني كه سايت رسمي نيروي انتظامي روي خروجي خود خبري قرار داد مبني بر اينكه پسر شرور را در طرح امنيت اجتماعي بازداشت كردند و براي مجازاتش لباس زنانه بر تنش كردند و در شهر چرخاندند ياد جمله هاشم شاهرودي افتادم؛ جمله اي كه به مشهورترين اظهار نظر هاشمي شاهرودي پس از تكيه زدن بر مسند رياست قوه قضاييه گفته شد: (ويرانه اي از قوه قضاييه تحويل گرفتم) و ناخوداگاه به خود گفتم بر سر اين ويرانه چه آمده است كه قضاتش براي تنبيه مجرمان به ۳۵ ميليون زن ايراني كه در اين كشور زندگي ميكنند توهين مي كنند.

جداي از اين كه جواني پرخاشگر را به جرم اوباش بودن بازداشت كردن و به جاي محاكمه و تنبيه او را در شهر بچرخانيد چه اثرات مخربي دارد، سوال من اين است مقام قضايي كه دستور داد لباس زنانه بر تن اين پسر جوان بكنند و در شهر بچرخانند آيا خود در محل حضور داشت و ديد چشمان بهت زده زنان و دختران جواني را كه به تماشاي تحقير خودشان نشسته بودند. اولين سوالي كه در ذهن اين دختران ايجاد شد اين بود كه گناهمان چه بود زن آفريده شديم؟ چرا زن بودن جرم است. توهين است. تحقير است و لباس زنانه با آفتابه مقايسه مي شود. آنها هرگز به مجازات جوان خطاكار فكر نكردند.

جناب آقاي شاهرودي مگر شما نبوديد كه گفتيد حقوق شهروندان بايد محترم شناخته شود، مگر شما نبوديد كه گفتيد شهروند درجه يك و دو نداريم چه شده است كه در دستگاهي كه شما رياستش را بر عهد داريد زن بودن را تحقير به شمار مي آورند.

زنان ايران در طول تاريخ ثابت كردند كه براي گرفتن حقوقشان و محترم شمردن اين حقوق هر تاواني را مي پذيرند اما اجازه نمي دهند كسي آنها را تحقير كند. اين زنان مبارزه كردند حق راي به دست آوردند ، مبارزه كردند و مدارج علمي را تا سطوح بالا طي كردند و شاهد اين مدعا ورود ۶۰ درصدي دختران به دانشگاههاست.

در حال حاضر تعداد وسيعي از متخصصان و قشر تاثير گذار در اين كشور را زنان و دختران جوان تشكيل مي دهند، همانهايي كه به رغم نداشتن حقوق برابر با مردان از جمله ديه، حق شهادت دادن در مراجع قضايي، حضانت فرزندان و سخت كوشانه ايستادند و ثابت كردند در هر رقابتي قدرت پيش گيري از مردان را دارند.

جناب آقاي شاهرودي شما هم مثل ديگران مي دانيد زنان ايران بيشترين آمار زنان تحصيلكرده را در ميان زنان خاورميانه دارد و باز هم اجازه مي دهيد اينطور خشمگينانه حتي لباس تن آنها توسط قضات شما تحقير شوند.

جناب آقاي شاهرودي فراموش نكنيم آنها كه فرزندان جوانشان را جلوي گلوله فرستادند تا تماميت ارضي كشور به خطر نيافتد همين زنان بودند زناني كه خود حق حضور حتي براي دفاع از كشورشان را نداشتند. زناني كه لباسهاي تنشان هم توهين به حساب مي آيد.

بسياري از كساني كه جوايز مهم بين المللي را در رقابت با خارجيان بردند همين زنان بودند آنهاي كه از نظر دستگاه قضايي شما جنس دوم به حساب مي آيند .

جناب آقاي شاهرودي هيچكس از جمله شما پيچيده نسيت كه زنان ايراني سالهاست در اعتراض به آنچه حق مسلم خود مي دانند مبارزه و اعتراض مي كنند و تاوان سنگيني را هم براي آن مي پردازند و حتي از زندان رفتن هم نمي ترسند. اين زنان ثابت كردند كه هرگز احترام را از كسي گدايي نمي كنند آن را طلب مي كنند و جامعه را موظف مي كنند كه به حقوقشان احترام بگذارند چيزي كه دستگاه قضايي به رغم ادعايش هرگز به آن پايبند نبوده است.

جناب آقاي شاهرودي چه پاسخي داريد براي سوالات دختران جواني كه شاهد بودند چطور زن بودنشان را تحقير مي كنند و خنده مستانه سر مي دهند كه نگاه كنيد بر تن فلان اوباش لباس زنانه كردند.

ديگر انتظاري نيست كه شريف مرد سيستاني دختر ۱۴ ساله اش را سنگسار نكند چرا كه اين دختر جنس دوم است احتياجي به محاكمه ندارد ديگر انتظاري نيست كه زنان در خانواده امنيت داشته باشند و بتوانند زندگي را به معناي واقعي كلمه تجربه كنند چرا كه درست به سبك نظامهاي برده داري با آنان رفتار مي شود.

جناب آقاي شاهرودي من به عنوان يك زن و يك شهروند به شما شكايت مي آوردم از قاضي كه دستور اجراي چنين عمل زشتي را داده است و البته هر چه گشتم پيدا نكردم و نديدم در قانون چنين مجازاتي نوشته شده باشد از شما مي پرسم چرا زن در دستگاهي كه شما متصدي آن هستيد جنس دوم محسوب مي شود. لطفا نگوييد در جريان نبوديد. لطفا نگوييد قاضي اشتباه كرده است. لطفا نگوييد خبر صحت ندارد. لطفا نگوييد برخورد خواهيد كرد. فقط بگوييد چرا زنان و دختران جوان را اينطور در قرن ۲۱ زنده بگور مي كنيد.

پي نوشت: اين مطلب را براي روزنامه اعتماد نوشته بودم اما از ميز حوادث بيرون نرفت.

نقل از وبلاگ مرجان لقايي، بوسيلهء:

http://8emarch.blogfa.com/post-84.aspx

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630