بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

ارديبهشت 1387 ـ   آوريل  2008

 

مستبدین و دیکتاتورها از هم سبقت می گیرند

حمید حمیدی

مجله هفتگي پاراد در گزارشي به بررسي فهرست رهبران ديكتاتور جهان پرداخت و در گزارش خود، تأكيد كرده است كه ديكتاتورهاي جهاني، حكومتهای استبدادی خود را بر روي مردمان خود تمرين مي‌‏كنند و نمي‌‏توان آنان را با ابزارهاي قانوني از حكومت خلع كرد و اين حقيقت انكارناپذير، نقض حقوق‌‏بشر در جهان است.در گزارش اين مجله كه يكشنبه هر هفته منتشر مي‌‏شود، نام بسياري از ديكتاتورهاي جهان آورده نشده است اما اين بدان معنا نيست كه آنان از مواضع حكومتي خود كوتاه آمده‌‏اند بلكه رهبران ديگري در جهان، با نقض حقوق‌‏بشر از آنان پيشي گرفته‌‏اند و رتبه‌‏هاي بهتري را در فهرست ديكتاتورهاي جهان به خود اختصاص داده‌‏اند.به نوشته اين مجله، فهرست ديكتاتورهاي برتر جهان طبق گزارش‌‏هاي سازمان‌‏هاي بين‌‏المللي نظير «كميته بازرسان حقوق‌‏بشر», «سازمان گزارشگران بدون مرز و «خانه آزادي» تهيه شده است. در اين گزارش آمده است: در حال حاضر ديكتاتورهاي جهاني حكومتهای استبدادی خود را بر روي مردمان خود تمرين مي‌‏كنند و نمي‌‏توان آنان را با ابزارهاي قانوني از حكومت خلع كرد و اين حقيقت انكارناپذير، نقض حقوق‌‏بشر در جهان است.سه ديكتاتور برتر جهان در سال 2007 همچنان به تجاوزهاي خود ادامه مي‌‏دهند ، در سال 2007، «پرويز مشرف» رئيس‌‏جمهور پاكستان در ليست 10 ديكتاتور برتر جهان قرار نگرفته‌‏؛ اين بدان معنا نيست كه او و سایر مستبدین از مواضع حكومتي خود كوتاه آمده‌‏اند، بلكه رهبران ديگر جهان با نقض حقوق‌‏بشر از آنان پيشي گرفته‌‏اند..

فهرست ديکتاتورهاي جهان از نظر مجله پاراد و لیست 20 دیکتاتور جهان در سال2007 را در اینجا ببینید.

خبر گزاری کار ایران(ایلنا) این گزارش را با حذف نام سید علی خامنه ای رهبر حکومت ایران که در سال 2006 در رده نهم این لیست قرار داشت و در سال 2007 به مقام سوم ارتقاء یافته ، منتشر نموده است.

اگر این گزارش تا به امروز از روی سایت این خبرگزاری حذف نشده باشد،

 میتوانید در این لینک ملاحظه کنید.

***

عمرالبشير، رئيس‌جمهوري سودان كه از سال 1998 ميلادي يكه‌تاز قدرت در سودان است، از دیگر دیکتاتورهای این لیست می باشد. تحت رهبري او، نيروهاي مسلح دولتي و شبه نظاميان همچنان به خشونت‌ها در منطقه دارفور ادامه مي‌دهند. در سال گذشته، البشير فرمان داد تا اين منطقه را بمباران هوايي كنند. با اين اقدام چند تن از شهروندان سوداني كشته شدند. طبق گفته دادگاه جنايات بين‌المللي، البشير يك بازرس را براي بررسي شرايط در دارفور استخدام كرده است كه خود اين بازرس متهم به جنايات جنگي است

در گزارش اين مجله مي‌خوانيم كه «كيم جونگ ايل» رهبر 66 ساله كره‌شمالي كه از سال 1994 ميلادي قدرت را در اين كشور در دست دارد، در رده ده ديكتاتور جهان قرار دارد. او منزوي‌ترين و سركوب‌كننده‌ترين رژيم جهان را هدايت مي‌كند. شهروندان اين كشور به برنامه‌هاي ديگر كشورها دسترسي ندارد و سيستم خشن كيم در واقع مجموعه‌هاي از شكنجه‌هاست و سه نسل از يك خانواده بخاطر اشتباه يكي از آنان همچنان مورد آزار و اذيت قرار مي‌گيرند. طبق اين گزارش، حدود 200 هزار تن از شهروندان كره‌شمالي در اردوگاه كار دشوار حضور دارند و كساني كه قصد دارند از اين كشور به چين فرار كنند، شكنجه و زنداني مي‌شوند. سال گذشته دولت كره‌شمالي طبق قراردادهايي قول داد تا راكتورهاي هسته‌اي خود را تعطيل كند؛ ولي اين وعده تاكنون بصورت كامل اجرا نشده است.

مقام سوم در اين گزارش ، سيد علي خامنه اي، رهبر حکومت اسلامی ایران است.این گزارش او را چنین معرفی می کند: سن 67. زمان بقدرت رسيدن 1986. مقام سال 2005 ،هجدهم.مقام سال 2006، نهم و مقام سال 2007 ،سوم. در توضيحات آمده است: بزرگترین حامی محمود احمدی نژاد(رئیس جمهور حکومت اسلامی ایران)، ایران نهايتا توسط 12 مرد شوراي نگهبان اداره مي شود که توسط علی خامنه اي انتخاب مي شوند. و اين گروه حق رد کردن تمامی مصوبات  را دار میباشد. خامنه اي مطبوعات آزاد را بسته، روزنامه نگاران را شکنجه کرده و دستور اعدام همجنس گرایان مرد را صادرنموده است.

"هوجين تائو" رئيس‌جمهوري 65 ساله چين، بجاي تلطيف كردن قوانين مربوطه به آزادي بيان، در سال گذشته شرايط سخت‌تري را براي فعالان حقوق بشر وضع كرده و سانسورها را افزايش داده است. دولت هو همچنين بر «سقط جنين» پا فشاري مي‌كند و با كنترل تمامي رسانه‌ها از گسترش مذهب جلوگيري مي‌كند. تنها با بررسي سيستم قضايي اين كشور مي‌توان متوجه شد كه 99 درصد از دادگاه‌هاي پكن نتيجه‌‌اي جزو محكوميت را بدنبال ندارد. اين در حالي است كه پكن متحد اقتصادي و دومين شريك تجاري آمريكا پس از كانادا است. طبق گزارش كنگره آمريكا در سال 2007 ميلادي، فعاليت جاسوسي چين در آمريكا بزرگ‌ترين تهديد عليه امنيت تكنولوژي در اين كشور است.

"ملك عبدالله" پادشاه عربستان، ديگر ديكتاتور اين فهرست است. او كه در سال 1995 ميلادي بر تخت سلطنت تكيه زده است، سيستم قضايي نامناسبي را وضع كرده است. براساس اين سيستم جوانان به مرگ و يا شكنجه محكوم مي‌شوند. زنان سعودي در اين كشور بيش از هر جاي ديگري در فشار هستند و آنان حتي نمي‌توانند بدون به همراه داشتن مردي از خدمات بهداشتي و پزشكي استفاده كنند. اين در حالي است كه تمامي مقامات كشورهاي جهان از دهه 40 ميلادي به دنبال برقراري ارتباط مناسب با عربستان سعودي نفتي هستند. شركت‌هاي آمريكايي در طول دهه گذشته، بيش از 15 ميليارد دلار تجهيزات نظامي به عربستان فروخته‌اند. در سال گذشته ميلادي، آمريكا در مجموع 30 ميليارد دلار نفت از اين كشور خريداري كرده است. ملك عبدالله پس از اينكه متوجه شد 15 تن از مظنونان حملات 11 سپتامبر سعودي بودند، وعده داد تا با تروريسم مبارزه كنند. اما تحقيقات كشورهاي غربي نشان مي‌دهد كه بزرگ‌ترين سازمان تروريستي و جنگجويان القاعده هنوز از عربستان وارد كشورهاي مانند عراق مي‌شوند.

"تان شو" رهبر نظامي برمه (ميانمار) كه از سال 1992 ميلادي در اين كشور حكمراني مي‌كند، جايگاه بعدي اين فهرست را بخود اختصاص داده است. «تان شو» 75 ساله، سال گذشته در رده ششم جاي گرفته بود. در ماه آگوست و سپتامبر، گروهي از طرفداران دموكراسي عليه 45 سال حكومت نظامي او تظاهرات كردند و تان شو دستور شليك به جمعيت را صادر كرد. در اين اعتراض‌ها بيش از 120 تن كشته و چند تن زنداني شدند. اقدامات تان شو در حالي صورت مي‌گيرد كه برمه بخاطر اقدامات «آنگ سان سوچي» بانوي دموكراسي اين كشور و كسب جايزه نوبل صلح به عنوان «سمبل دموكراسي» جهان شناخته مي‌شود. سان سوچي از زمان پيروزي در انتخابات تاكنون در بازداشت خانگي بسر مي‌برد. دولت آمريكا در سال 2003 ميلادي، واردات از برمه را متوقف كرد ولي واشنگتن هر ساله بيش از هفت ميليون دلار به اين كشور صادرات دارد.

"روبرت موگابه" 83 ساله كه از سال 1980 ميلادي سمت رياست‌جمهوري زيمباوه را در اختيار دارد، ديگر ديكتاتور جهان است. شرايط اقتصادي اين كشور نسبت به سال گذشته آن سخت‌تر شده است. تورم بيش از 8 هزار درصد افزايش يافته و ميزان بيكاري در زيمباوه به 80 درصد رسيده است و يك چهارم جمعيت زيمباوه از اين كشور فرار كرده‌اند. موگابه شش سال است كه در سمت خود ابقا مي‌شود و پليس اين كشور با دستگيري و شكنجه 50 رهبر سياسي از هرگونه اتحاد عليه رئيس‌جمهورشان جلوگيري مي‌كنند.

«اسلام كريم‌اٌف» رئيس‌جمهوري ازبكستان كه از سال 1989 ميلادي، قدرت را در اين كشور در دست دارد، در جايگاه هشتم اين فهرست قرار گرفته است. طبق قانون اساسي اين كشور، رئيس‌جمهوري تنها مي‌تواند براي دو دوره انتخاب شود ولي كريم‌اٌف در دسامبر 2007 ميلادي براي بار سوم قدرت را در دست گرفت. دولت او از شكنجه‌هاي روزمره عليه شهروندان استفاده مي‌كند. واشنگتن تا زمان حملات 11سپتامبر، توجه كمي به ازبكستان داشت، ولي 80 مايل مرز مشترك اين كشور با افغانستان، از كريم‌اٌف يك متحد ساخت. او به نيروهاي آمريكايي اجازه داد تا از پايگاه‌هاي هوايي استفاده كنند، اما پس از آنكه بوش از دستور كريم‌اٌف مبني بر كشتار صدها تن از مردم كشورش انتقاد كرد، نيروهاي آمريكايي پايگاه‌هاي ازبكستان را ترك كردند. با وجود اين اقدامات ميزان واردات آمريكا از سال 2002 ميلادي دو برابر شده است، چرا كه ازبكستان يكي از تامين‌كنندگان اوارنيوم است و آمريكا از اين مواد براي ساخت نيروگاه و تسليحات هسته‌اي استفاده مي‌كند.

"معمر قذافي" رهبر حكومت ليبي كه تا سال‌هاي گذشته جزو نفرات برتر اين فهرست بود، در سال جاري جايگاه نهم را بخود اختصاص داده است. ليبي از زمان بسيار دور يكي از دشمنان كاخ سفيد محسوب مي‌شد، ولي قذافي 65 ساله اخيرا بدنبال برقراري صلح با رهبران كشورهاي غربي است. آمريكا در سال گذشته حدود سه ميليارد دلار از ليبي نفت وارد كرده است و اين كشور در عوض هواپيما و تجهيزات نفتي را از واشنگتن خريداري مي‌كند.

"بشاراسد" رئيس‌جمهوري 42 ساله سوريه كه پس از مرگ پدرش «حافظ اسد» قدرت را در دست گرفت، با دو پله نزول در جايگاه دهم فهرست ديكتاتورهاي جهان جاي خوش كرده است. كاخ سفيد از سویي، دولت اسد را يكي از حاميان سازمان‌هاي تروريستي مي‌داند و از سوي ديگر طبق مدارك معتبر يكي از گروگانگيران سوري كه در كانادا زندگي مي‌كرد را قبل از محاكمه به مقامات دمشق تحويل داد تا مورد شكنجه و بازجويي قرار بگيرد.

«تئودور ابيانگ ان‌گيوما» رئيس‌جمهوري گينه‌استوايي، پس از «بشار اسد» در رده یازدهم اين فهرست قرار گرفته است. رئيس دولت 65 ساله اين كشور آفريقايي كه از سال 1979 ميلادي بر مردم كشورش حكمراني مي‌كند، با شركت‌هاي نفتي آمريكايي روابط خوبي را برقرار كرده است و سال گذشته شركت «mri» متعلق به پايگاه امنيتي آمريكا، تربيت و آموزش محافظان شخصي رئيس‌جمهوري را بر عهده گرفت.

"امسواتي سوم" پادشاه جوان «سوآزي‌‌لند» كه از سال 1986 ميلادي حكومت را در دست دارد و همه ساله نامش به عنوان يكي از ديكتاتورهاي جهان برده مي‌شود، همچنان به سلطه بر اين كشور آفريقايي ادامه مي‌دهد و تقريبا آخرين حكومت پادشاهي را در قاره سياه در اختيار دارد. واشنگتن توسط برنامه‌هاي آموزشي و تصميمات نظامي بين‌المللي، نيروهاي دفاعي پادشاه را آموزش مي‌دهد. «سوآزي‌لند» اجازه دارد تا تجهيزات نظامي را از طريق نيروي دفاع آمريكا در اختيار بگيرد. طبق گزارش‌هاي منتشر شده، شرايط بهداشتي در اين كشور كوچك آفريقايي بسيار نامناسب است. سوآزي‌لند بالاترين ميزان مبتلايان به بيماري ايدز را در خود جاي داده است و تقريبا 25 درصد از شهروندان 15تا49 ساله اين كشور با اين بيماري دست و پنجه نرم مي‌كند.

ديكتاتوردیگر در اين فهرست، «اسياس افورقي» رئيس‌جمهوري اريتره است. او كه 62 سال دارد و از سال 1991 ميلادي بر مردم اين كشور حكومت مي‌كند، قوانين سختي را عليه رسانه‌ها وضع كرده و اكنون اريتره يكي از بزرگ‌ترين ناقضان آزادي مطبوعات بشمار مي‌آيد. در طول حكومت افورقي، او هيچگاه اجازه برگزاري انتخابات ملي يا تغيير قانون اساسي را نداده است. كاخ سفيد كمك‌هاي مالي و غذايي به اريتره ارسال مي‌كرد ولي سال 2005 ميلادي، افورقي دستور برگشت اين كمك‌ها را صادر كرد. با اين تفاسير، آمريكا هنوز روابط تجاري خود را با اريتره حفظ كرده است اما افورقي بشدت واردات ذرت از آمريكا را محدود مي‌كند.

"الكساندر لوكاشنكو" رئيس‌جمهوري 53 ساله، عنوان «آخرين ديكتاتور اروپا» را بخود اختصاص داده است. او كه از سال 1994 ميلادي قدرت را در دست دارد، در صحنه‌هاي بين‌المللي شخصي منزوي بشمار مي‌آيد. در ماه نوامبر سال گذشته، وزارت خزانه‌داري آمريكا، تحريم جديدي را عليه تجار بلاروس وضع كرد. اما ميزان تجارت آمريكا با كشور لوكاشنكو طي هشت سال متمادي گذشته افزايش يافته است و آمريكا يكي از مشتريان نفت و پتاس (كربنات دوسود مشتق از خاكستر چوب) بلاروس است.

"پرويز مشرف" رئيس‌جمهوري 64 ساله پاكستان از دیگر دیکتاتورهای جهان است که نام او در ردیف دیگر مستبدین جهان در این فهرست وجود دارد . او  با به تاخير انداختن انتخابات و عدم پذيرش نتايج آن، تعطيلي دادگاه‌ها، دستگيري چندين مخالف سياسي و تصويب قوانين همچنان تهدیدی بزرگ برای آزادی مردم پاکستان به حساب می آید. مشرف پس از سال‌ها به دو تن از مخالفان سياسي خود به نام‌هاي «نواز شريف» و «بي نظير بوتو» اجازه داد تا از تبعيد به داخل پاكستان بازگردند، ولي نواز شريف از شركت در انتخابات منع شد و «بي نظير بوتو» در ترور بي‌سابقه جان خود را از دست داد. كاخ سفيد پاكستان را متحد اقتصادي و سياسي با ارزشي قلمداد مي‌كند. آمريكايي‌ها در سال گذشته ميلادي تقريبا سه ميليارد دلار از پوشاك و منسوجات اين كشور را خريداري كرده‌اند."جورج بوش" رئيس‌جمهوري آمريكا حتي پس از آنكه مشرف برگزاري انتخابات را به تعويق انداخت، گفت: "دموكراسي در پاكستان در حال پيشرفت است". آمريكا در طول شش سال گذشته، بيش از هفت ميليارد دلار كمك نظامي به پاكستان اعطا كرده است. اين در حالي است كه منتقدان مي‌گويند كه اين كمك بجاي مبارزه با تروريست‌ها صرف جنگ با هندوستان مي‌شود.

"چومالي سياسونه" رهبر 71 ساله لائوس، كه از سال 2006 ميلادي قدرت را در اختيار گرفته است، در رده شانزدهم فهرست ديكتاتورهاي جهان جاي گرفته است. لائوس آخرين كشوري است كه توسط حزب كمونيست سنتي هدايت مي‌شود و سياسونه بالاترين كرسي اجرايي را در اختيار دارد. بين سال‌هاي 1964تا1973 ميلادي، آمريكا دو ميليون تن بمب‌ـ يك هزارپوند براي هر مرد، زن و كودك لائوسي‌ـ بر اين كشور فرو ريخت؛ ولي 25 سال بعد روابط دو دولت دوستانه شد و در سال گذشته ميزان تجارت آمريكا ـ لائوس دو برابر شده است.

اما در جايگاه هفدهم اين فهرست «ملس زناوي» نخست‌وزير 52 ساله اتيوپي قرار دارد. او كه در فهرست سال جاري دو پله صعود داشته است، از سال 1997 ميلادي بر مردم اين كشور فرمانروايي مي‌كند. زماني‌كه ايالات‌متحده‌آمريكا در حال جنگ با «سومالي» بود ـ‌همسايه هم‌مرز و شريك منطقه‌اي اريتره‌ـ از «ملس زناوي» رهبر سابق شورشيان اتيوپي حمايت ‌مي‌كرد. كاخ سفيد به «كيم جونگ ايل» اجازه داده است تا تسليحات نظامي به زناوي بفروشد.

مجله پاراد، جايگاه هجدهم فهرست سال  خود را به «حسني مبارك» رئيس‌جمهوري مصر اختصاص داده است. رئيس دولت 79 ساله مصر، 27 سال است كه هرگونه پرونده جنايي را از سيستم قضايي مدني اين كشور به دادگاه‌هاي نظامي مي‌فرستد و بطور رسمي از شكنجه استفاده مي‌كند. در طول ماه‌هاي اخير روزنامه‌نگاران بسياري بخاطر «انتقاد از رئيس‌جمهوري» زنداني شدند. كاخ سفيد سالانه دو ميليارد دلار به مصر كمك ‌مي‌كند كه 3/1 ميليارد دلار از اين مبلغ به كمك‌هاي‌ نظامي اختصاص مي‌يابد.

پیش از کناره گیری اولین دیکتاتور "کامرون"(احمدو آهیجو) پس از استقلال ( به دلیل بیماری لا علاج)، به پیشنهاد او ، "پاول بیا" پذیرفت که اقدامات لازم را برای برگزاری انتخابات آزاد در کامرون انجام دهد. او با تاکتیک کنار گذاشتن سلاح ، آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات اعلام نمود. او برای برگزاری این انتخابات از ناظرین محلی استفاده برد تا بتواند به اهدافی که از پیش تدارک دیده بود ،دسترسی یابد. این موضوع، مورد توافق اعضای کنگره، که از وابستگان به آمریکا بودند، قرار گرفت. دولت وقت آمریکا در سال 2004 درستی و صحت انتخابات برگزار شده در کامرون را مورد تائید قرار داد. "پاول بیا" ، 73 سال سن دارد و از سال 1982 در قدرت می باشد.

" ولادیمیر پوتین" دیکتاتور 52 ساله روسیه ، آخرین دیکتاتور در فهرست منتشر شده می باشد که از سال 1999 به قدرت رسیده است. بر اساس گزارشات منتشر شده از زمان قدرت یافتن " پوتین " ، حقوق انسانی شهروندان روسی در 17 گروه مورد سوء استفاده او قرار گرفته است. عموم متهمان به احکام زندان ابد محکوم میشوند. فقط در سال 2004 ، 2000 نفر از زندانیان محکوم شده در زندانها جان خود را از دست دادند. او اعلام کرد در انتخابات سال 2008  حضوری نخواهد داشت.( این انتخابات در تاریخ 2 مارچ 2008 برگزار گردید و فردی که پوتین او را حمایت مینمود، با حدود 70% آراء به ریاست جمهوری جدید انتخاب گردید ، که قرار است وی پوتین را بعنوان نخست وزیر آینده روسیه منصوب نماید.) با به قدرت رسیدن پوتین در روسیه ، نیروهای وفادار به وی که عمومأ از ک-گ- ب هستند، اداره امور این کشور را بهعده دارند.

فهرست دیکتاتورهای سال 2006 را در اینجا ببینید.

فهرست دیکتاتورهای سال 2005 را در اینجا ببینید.

فهرست دیکتاتورهای سال 2004 را در اینجا ببینید.

فهرست دیکتاتورهای سال 2003 را در اینجا ببینید.

از سوی دیگر" سازمان روزنامه نگاران بدون مرز" ، گزارش دشمنان مطبوعات و آزادی در سال 2007 را منتشر نمود.

این گزارش را در اینجا میتوانید ببینید.

در گزارش فوق علاوه بر فهرست دیکتاتورها ،(که در بالا بدان اشاره رفت) ، به گروه دیگری نیز در محدود نمودن آزادی روزنامه نگاران اشاره شده است.

با توجه به موارد بالا باید گفت:

" مستبدین و دیکتاتورها بعنوان اولین دشمنان آزادی و مطبوعات آزاد ، در جهت گسترش سانسور و تحدید مطبوعات ،از یکدیگر سبقت میگیرند."

در همین راستا ارتقای سید علی خامنه ای از رده نهم در سال 2006 به رده سوم در سال 2007 را به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) و تمامی سانسورچیان تبریک و به مردم ایران تسلیت باید گفت.

 برگرفته از سايت «ايران ليبرال»:

http://www.iranliberal.com/soton%20e%20azad/Hamidi_Diktatour.htm

بازگشت به خانه

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

 

و يا مستقيماً از وسيله زير استفاده کنيد:

(توجه: اين ایميل ضميمه نمی پذيرد)

تنها اظهار نظرهائی که نکتهء تازه ای را به بحث بيافزايند

در پايان مقالات ذکر خواهد شد

 

نام شما:

اگر مايل به دريافت پاسخ هستيد آدرس ای - ميل خود را ذکر کنيد:

پيام شما:

بازگشت به خانه

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630