بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

شهريور   1387 ـ   اوت  2008  

 

هيچ ‌كس اجازهء‌ كودتای فرهنگی نخواهد داشت

محمد حسين صفار هرندی

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: «گفتمان مهدوي، گفتمان غالب عصر حاضر است كه عدالت و اميد، به اين گفتمان جذابيتي فوق‌العاده مي‌بخشند».

به گزارش ايسنا، محمدحسين صفار هرندي در همايش تبيين و تشريح برنامه‌هاي نخستين جشنواره‌ي سراسري هنري «عدالت و اميد» كه روز پنجشنبه، 31 مردادماه، در تالار وحدت برگزار شد، با تبريك اعياد شعبانيه، عنوان كرد: «در واقع، عنصر جلو برنده و محرك بشر، اين دو موضوع است و از آن‌جا كه هيچ‌گاه بشر بدون اميد، قادر به حيات نخواهد بود، لازم است عدالت و اميد به راهبردهاي عصر انتظار تبديل شوند».

او با بيان اينكه دوره‌ء انتظار، دوره‌ء گذار است، در ادامه تصريح كرد: «ما در حال حاضر در جبهه‌ء نظامي ياران آقا قرار نداريم و در قسمت تبليغات، ارشاد، توسعه‌ء فرهنگي و معرفتي فعاليت مي‌كنيم و در تقسيم كار، تركش ما تمهيدات فرهنگي است و براي تدارك محصولي فرهنگي ـ هنري گام برمي‌داريم. اما با اين حال، بايد به سمت جامعه‌ء امام زماني پيش رويم و با فرض اين‌كه قرار است در ركاب آن حضرت باشيم، بايد محتوايي در اين قالب را در برنامه‌ء خود قرار دهيم».

صفار هرندي همچنين متذكر شد: «آن‌چه اين جشنواره را از ساير جشنواره‌ها متفاوت مي‌كند، آن است كه اين حركت بايد ما را براي اتفاق بزرگ‌تري كه ظهور آقا (عج) است، آماده كند. البته تمامي كارها در قياس با كار كامل و بي‌عيب و نقص، به صورت نسبي ارزيابي مي‌شوند و آن‌چه مهم است، نيت انجام كار و افرادي است كه اقدام به آن مي‌كنند و افرادي بايد دست به اين كار بزنند كه نيت آن‌ها خالص باشد و آموزش‌ هاي آنها نيز همسو و دربرگيرنده‌ء شأن متناسب باشد.

او، در ادامه، با بيان اين‌كه مساجد طبق روايات، پايگاه و مقر اصلي حضرت قائم (عج) در نبرد پاياني است، گفت: «باز هم طبق روايات، آغاز اين حركت نيز از مساجد خواهد بود».

وي تصريح كرد: «دولت نهم نيز بر اساس همين ديدگاه است كه خود را دولتي مسجد محور مي‌داند و مسجد محوري نيز به معناي سامان ‌دهي نيروهاي اجتماعي در قالب خانه‌ء خداست و مسجد نه تنها محلي براي عبادت؛ بلكه محلي براي زندگي اجتماعي ـ سياسي محسوب مي‌شود و امروز هنر يكي از مضامين مهم زندگي اجتماعي ـ سياسي است».

وزير ارشاد همچنين خاطرنشان كرد: «عدالت و اميد تنها با صحبت حاصل نمي‌شود و بايد قالبي محتوايي و فرهنگي داشته باشد. اما تاكنون چند فيلم با موضوع و محوريت عدالت و اميد ساخته شده؟ آن هم در مملكتي كه دولتي اسلامي دارد و تمامي قوانين آن نيز بر اساس شرع مقدس است!»

صفار هرندي افزود: «چگونه پس از گذشت سی سال از انقلاب، ما هنوز نمي‌توانيم يك فيلم يا يك رمان داشته باشيم كه عدالت كه شعار همه‌ء انبيا و اوليا هم هست، در آن حالت غالب داشته باشد؟ حال آن ‌كه اگر حركت عمومي فرهنگ ما به اين سمت نباشد و نمايش‌نامه‌هايي از اين روح تبعيت نكنند، مشخص مي‌شود كه جزو منتظران واقعي نيستيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه در بخش فرهنگ و هنر عقب ‌ماندگي ‌هايي در اين زمينه وجود دارد، خاطرنشان كرد: «اين حركت براي جبران عقب ‌ماندگي‌ ها نيست و بايد اين حركت مضمون اصلي تمامي كارها شود و اگر اين اتفاق صورت گيرد، به نظر مي‌رسد ما براي پذيرش آقا آماده‌تر شده‌ايم و حكومت نيز اسلامي‌تر شده است».

صفار هرندي، در ادامه، با تأكيد بر تدريجي بودن فعاليت ‌هاي فرهنگي ـ هنري افزود: «نبايد به دليل آن‌كه حركتي دير به نتيجه مي‌رسد، انجام آن را متوقف كرد و لازم است حركت را از جايي آغاز كرد و انشاءالله اين حركت، حركت بيداري باشد».

او در ادامه از اين‌كه دبيري اين جشنواره را يكي از معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد برعهده دارد، ابراز خرسندي كرد و درباره‌ء بودجه‌ء برگزاري اين جشنواره نيز خاطرنشان كرد كه اين هزينه از بودجه‌ء خود وزارت ارشاد تأمين خواهد شد.

صفار هرندي اظهار اميدواري كرد: «آنچه در اين راستا برنامه ‌ريزي شده است، به صورت زمان‌ بندي ‌شده دنبال شود و در شناسايي نيروهايي كه استعداد اين كار را دارند، حركتي جدي داشته باشيم».

او همچنين عنوان كرد: «هيچ‌ كس حق ندارد به دليل آن‌كه يك سال ديگر دولت تغيير مي‌كند، اين قضيه را سرسري بگيرد؛ بلكه بايد اين خواسته را پايه‌گذاري كنيم و ديگران نيز مطمئنا آن را ادامه خواهند داد؛ چرا كه در حكومت ما كه منبعث از مردم است، جا به‌جايي دولت امري طبيعي است؛ اما با اين حال، هيچ‌گاه مضمون فرهنگي حاكم بر اين دولت‌ها تغيير نخواهد كرد».ب

او در ادامه گفت: «در جمهوري اسلامي، روح حاكم فرهنگي، مضامين ديني است و در هر دولتي، هيچ‌ كس حق تغيير آن را ندارد و اگر در گذشته با شلختگي اتفاقاتي افتاده، در آينده ديگر اين اتفاقات نخواهد افتاد و من به جرأت مي‌گويم هيچ‌گاه به فردي اجازه‌ي كودتاي فرهنگي داده نخواهد شد».

صفار هرندي پروراندن كالايي فرهنگي براي آينده را از ديگر اهداف بزرگ جشنواره‌ء هنري «عدالت و اميد» برشمرد و گفت، در سطح استان‌ها نيز يكايك مديران كل را براي پي‌گيري اهداف جشنواره درنظر خواهند داشت.

او در ادامه با اشاره به استعدادهايي كه در كانون‌هاي فرهنگي - هنري مساجد وجود دارند، خاطرنشان كرد: «ما قصد داريم اين نيروهاي با استعداد را كشف كنيم و استعدادهاي آن‌ها را از مرحله‌ء بالقوه به مرحله‌ء بالفعل درآوريم و لازم است هر استاني بتواند در يك رشته با محوريت مضموني عدالت و اميد، به موفقيت نسبي دست پيدا كند و اگر اين اتفاق صورت گيرد، تبديل به قدرت فرهنگي كشور خواهد شد».

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان با اشاره به برخوردهاي نامتعارفي كه با دولت نهم صورت گرفته است، اظهار كرد: «همه مي‌دانيم جريان بي‌سابقه‌اي در تخريب دولت نهم اتفاق افتاد و من در پايان اين مدت از تمامي مديراني كه بدون توجه به اين مسائل، در مسير حقي كه در نظر داشتند، راه را ادامه دادند، تشكر مي‌كنم. به آن‌ها مي‌گويم مدل و الگويي كه در پايان اين دوره در عرصه‌ي فرهنگ و هنر اين كشور بر جاي مي‌ماند، به نام اين افراد ثبت خواهد شد».ب

همايش تبيين و تشريح برنامه‌هاي نخستين جشنواره‌ي سراسري هنري «عدالت و اميد» با حضور محمدحسين ايماني خوشخو، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت‌الاسلام حميد رضا ارباب سليماني، دبير ستاد عالي كانون‌هاي فرهنگي ـ هنري مساجد،  و جمعي ديگر از مديران و مسؤولان وزارت ارشاد همراه بود.

برگرفته از سايت «عصر ايران»:

http://asriran.com/view.php?id=50442

 

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630