بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

شهريور   1387 ـ   سپتامبر  2008  

آيا اسامه بن لادن هنوز مهم است؟

منبع: مجلهء تايم

مترجم: قاسم بابايي

آيا اسامه بن لادن همچنان مهم است؟ اين سؤالي است كه هر پاسخ مثبتی به آن مبنی بر اينكه «آري او هنوز مهم است» چه بسا قابل قبول نباشد، چرا که در ماه هاي اخير، بسياري از متخصصان موضوع تروريسم و مقام هاي رسمي ضد تروريسم در سراسر جهان به اين نتيجه رسيده اند كه بن لادن دير زماني است كه ديگر تهديدي فعال عليه غرب محسوب نمي شود. آنها بر اين نكته تأكيد كرده اند كه او پس از حادثه 11 سپتامبر در خاك آمريكا و نيز بمب گذاري در لندن ديگر قادر به اجراي عمليات تروريستي نبوده است.

گفته می شود که در عراق، مهمترين عمليات موفقيت آميز تروريستي اش بسيار محدود بوده و در جهان اسلام، محبوبيت او به شدت كاهش يافته كه به مراتب كمتر از زمان آغاز عمليات تروريستي و نيز مطرح شدن او مي باشد، تا جايي كه حتي ايدئولوگ هاي جهادي نيز او را طرد و نفي كرده اند.

پيام هاي او بر روي سايت هاي اينترنتي ديگر جاذبه و هيجان و پيگيري هاي لازم را ندارد و در رسانه هاي جهاني هيچگونه بازتاب رسانه اي را به خود نگرفته است.

دكتر «ساگ من»، يك مأمور ضد تروريست سازمان سيا، در كتاب خود به نام «جهادي هاي بدون رهبر» اظهار مي دارد كه در حال حاضر تهديدهاي برخاسته از القاعده از سوي يك گروه ساختاري كه مأمور شستشوي مغزي و كنترل منابع عظيم نيروهاي انتحاري و صدور فرامين براي گروه هاي غير رسمي هستند، تلاش دارند تا با اجراي عمليات، فراتر از رأس هرم قدرت در القاعده فعاليت كنند.

در واقع همين ها هستند كه شبكه هاي جهاني القاعده و عمليات تروريستي را هدايت و كنترل مي كنند كه به آنها «جهاديهاي بدون رهبر» يا «تروريستهاي القاعده بي رهبر» گفته مي شود.

حدود دو دهه پس از آن كه القاعده در پيشاور پاكستان تأسيس شود، به عنوان منبعي از تراوش هاي ويژه افراطيون و تندروهاي سراسر جهان معرفي شدند كه بعدها راه خود را از بن لادن جدا نمودند. در اين راستا، «آلن گرينارد» كارشناس برجسته تروريسم اهل بلژيك مي گويد:

«وقتي در كنفرانس بين المللي متخصصان و كارشناسان تروريسم در فلورانس در ماه مه ايتاليا شركت كردم، درست چند روز پس از صدور پيام اينترنتي بن لادن اين كنفرانس برگزار شد. در آنجا به من گفتند رد پاهايي از اجراي عمليات بن لادن را در كشورهاي خود ديده اند. اما اگر بن لادن نقشی در عمليات دارد، اين نقش فقط جنبهء تشريفاتي و سمبليك دارد. درست مانند شخصيت«رابين هود» كه در بسياري از موارد هواداران او راهزني مي كردند، بدون آن كه خود اين رابين هود جديد هم خبر داشته باشد بيش از صدها نفر به نام او در سراسر جهان اجراي عمليات مي كنند، بدون آن كه پاسخي به آنچه او واقعا خواسته، بدهند.

اما اگر چنين مسايلي صحت دارد چرا بسياري از رهبران سياسي جهان، همچنان بر تهديد از سوي بن لادن تأكيد دارند؟ و يا همچنان بر حملات تروريستي و عمليات انتحاري گروه القاعده در وضعيت هشدار بسر مي برند؟

و چرا تشكيلات «تخمين اطلاعاتي و امنيت ملي ايالات متحده» مي گويند القاعده با حمايت و بازسازي و با توليد عناصر اصلي بومي، توانايي اجراي عمليات تروريستي را دارند؟ و چرا بايد مسؤول سازمان امنيت ملي انگلستان سرويس ضد جاسوسي (ام.آي.پنج) بگويد كه بيش از 2 هزار شهروند انگليسي و نيز ديگر شهروندان غيرانگليسي همچنان به عنوان تهديدي براي امنيت اين كشور محسوب مي شوند كه به طور مستقيم از سوي القاعده دستور مي گيرند و با اين سازمان مرتبط مي باشند؟

اکنون، در حالي كه آمريكا آماده مي شود تا رئيس جمهور جديد خود را انتخاب كند، آيا موضوع بن لادن بايد همچنان در اين روند باقي بماند؟ پاسخ به اين سؤال، حتي خود آنها يعني نامزدهاي رياست جمهوري را به سوي توصيه هاي چندان ساده و آسان و چشم اندازهاي سياسي شفاف رهنمون نمي كند. اما بهترين شاهد، مدرك و دليل قابل دسترس گواه از آن دارد كه تهديدي كه از سوي پيروان بن لادن ابراز مي شود به صورتي خودسرانه نمي باشد، نفوذ خود او به مراتب بيشتر از آن چيزي است كه تحليلگران ضد تروريست اعلام مي كنند.

در ردپاها و آثاري كه تاكنون از قديمي ترين روزهاي ظهور وي به دست آمده، جهادي ها قويتر از هر زمان ديگر، حتي قويتر از زمان فرار بن لادن از غار تورابورا در سال 2001 شده اند.

شورشيان يا همان جنگجويان طالبان نه تنها در افغانستان قويتر از گذشته شده اند بلكه در پاكستان نيز با عمليات افراطي گروه هاي تندرو به اجراي عمليات تروريستي و رشد فزاينده و گسترده سازماني رسيده اند. تا جايي كه در اواخر ژوئن سال 2008  تهديد به اشغال كامل شهر بزرگ پيشاور، زادگاه اوليه ظهور القاعده نمودند. علاوه بر آن نيز در اروپا و شمال آفريقا، افراطيون و تندروها، ضمن ستايش بن لادن، اقدام به استفاده از پيشاني بندها و نوارها و علايم القاعده مي كنند.

با وجود آن كه حقايقي هرچند مبهم و در سايه و نيز جنگهاي بدون مرز درخصوص القاعده وجود دارد، اما ارزيابي قدرت دشمن از نظر آنان مشخصه دقيق اجراي عمليات تروريستي شان نمي باشد و اين حقيقت دارد كه «جهادي هاي بدون رهبر» عملياتي را مستقلا و گاهي خودسرانه اجرا مي كنند اما وقتي به سازمان بن لادن برمي گردند تنها براي عرض ارادت نيست، بلكه براي آموزش و دريافت كمكها و هدايتهاست.

اگر چه اهداف آنها بطور كلي در نزديكي محل زندگي آنها مي باشد، اما همراه با القاعده نيز آنها را متمايل به اجراي عمليات در خارج از مرزهايشان نموده است. مثلاً عوامل القاعده در انگلستان بسيار تمايل به اجراي عمليات در خارج انگلستان و يا عوامل القاعده در پاكستان و ساير كشورها هر كدام تمايل شديد به اجراي عمليات در ساير كشورها دارند تا از اين راه دين خود را بيشتر به بن لادن ادا نمايند. بطوري كه بسياري از متولدان القاعده، در غرب زندگي مي كنند.

اين ارتباط و درگيري مستقيم القاعده بود كه به گروه بدون رهبر جهادي هاي انگليسي كمك كرد تا اقدام به بمب گذاري هفتم جولاي 2005 نمايند كه طي آن 52 تن كشته شدند و دو تن از بمب گذاران با سفر به پاكستان و ملاقات فرماندهان القاعده و سپس تهيه نوارهاي شهادت طلبانه و گذراندن دوره هاي نظامي، اجراي عمليات مذكور را برعهده گرفتند.

يك سال بعد مأموران اطلاعاتي بريتانيا،موفق به كشف توطئه اي تروريستي شدند كه يكي ديگر از سلولهاي تروريستي پاكستاني، انگليسي القاعده قصد منهدم نمودن يك جت مسافربري آمريكايي كانادايي را داشتند.

مرد شماره 2 سابق در مركز ضد تروريسم سيا، كه در حال حاضر با اف.بي.آي جهت افزايش كيفيت توانايي هاي ضد تروريستي همكاري مي كند، مي گويد: با افزايش معادلات رياضي بسيار دقيق درخصوص مواد منفجره به محض اينكه وارد مناطق قبيله اي دولت فدرالي «FATA» شود و دست تروريستها به آنها بخورد، ما خبردار مي شويم.

اگر جهادي ها كمك هاي مادي را از القاعده در منطقه «FATA» درخواست كنند، مي توانند از سوي بن لادن در جايي كه ارتباط اينترنتي غالب است، بلافاصله شناسايي مي شوند. در اين رابطه بن لادن از يازده سپتامبر تا كنون بيشتر از ده ها پيام ويدئويي و نوارهاي صوتي پخش و برخي از عوامل او نيز در اين زمينه فعال شدند. براي مثال در دسامبر 2004، بن لادن خواستار حمله به تأسيسات نفتي سعودي شد و در فوريه سال 2006، القاعده در عربستان سعودي به تأسيسات بقيق حمله كرد كه احتمالاً از مهمترين تأسيسات توليد نفت جهان است.

وقتی در 2007 بن لادن خواستار انجام حملاتي عليه دولت پاكستان شد بيش از  500 بمب گذار انتحاري اعلام آمادگي كردند كه 19 تن بيشتر از سال قبل بودند.

اكنون اين سؤال همچنان اذهان را به خود مشغول كرده كه: « آيا بن لادن هنوز مهم است؟»

برگرفته از سايت «انتخاب»:

http://www.tiknews.net/display/?ID=64677&page

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630