بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

آذر   1387 ـ نوامبر 2008  ـ

 

داستان زنان شاهين شهر اصفهان

در گفتگو با آرزو رستمی

گزارشگر: رها خسروی

«شاهین شهر» یکی از شهرک های اقماری و با سابقۀ تقریباً 40 ساله در شمال شهر اصفهان است. برخی شاخص ها، این شهر را از بافتی ویژه برخوردار ساخته که در کمتر شهری دیده می شودـ مانند غلبۀ طبقۀ متوسط تحصیلکرده در آن که طبق آمار 98 درصد جمعیت آن با سوادند. شاهین شهر به نوعی یک شهرک با بافتی مدرن محسوب می شود و بیشتر جمعیت آن را مهاجران جنگ زدۀ اهل خوزستان تشکیل می دهند. همین مساله از گذشته تضادهای فکری و رفتاری را بین ساکنان بومی و سنتی شهر اصفهان و این بافت غیر سنتی مهاجر رقم زده که تاکنون نیز ادامه دارد.

غلبۀ این جمعیت غیر بومی در شاهین شهر طی سال های گذشته باعث شده که برخوردهای کنترلی و نظارتی در راستای تغییر رفتار و سبک زندگی مردم این شهر چندان موثر و موفقیت آمیز نباشد (به عنوان نمونه، طرح کنترل اجتماعی در این شهر به شدت با مقاومت رو به روشد و، به واسطۀ یکدستی جمعیت و هماهنگی نسبی طبقۀ اجتماعی ساکن، نیروی انتظامی با مشکلات زیادی رو به رو بود). این مساله از گذشته ها همواره دغدغۀ مجریان قدرت در اصفهان بوده است .

نمونۀ آن این که دو سال قبل دادستانی شاهین شهر اطلاعیه هایی در سطح شهر پخش کرد مبنی بر برخورد جدی با زنان و دختران بد حجاب و پژوهشی که نشان می دهد در یکصد پروندۀ اخلاقی موجود در دادسرای این شهر، 42 زنان متهم شناخته شده اند. در شهری با این ویژگی ها دو سال قبل «انجمن حقوقی زنان شاهین شهر» تأسیش شد.

آرزو رستمی، عضو شورای شهر و رییس هیات مدیره این انجمن است. او در گفت و گو با سایت «تغییر برای برابری» از لزوم آگاهی رسانی حقوقی به زنان می گوید: "متأسفانه آگاهی حقوقی زنان بسیار کم است و انگیزۀ اصلی از ایجاد این انجمن ارائۀ آموزش های حقوقی در بخش های مختلف مربوط به زنان بود، و تا آنجا که بررسی کردیم میزان آگاهی زنان و دخترانی که در این جلسات شرکت کرده اند نسبت به مسائل حقوقی مربوط به خودشان از زیر 35 درصد طی هفت جلسه به بالای 60 درصد رسیده است".

به گفتۀ وی، در این کلاس ها از قوانین مربوط به خرید و فروش املاک، ارث و نفقه، مهریه، قوانین طلاق شروط ضمن عقد ـ به خصوص برای دختران ـ صحبت می شود؛ و حتی زنان مشاورۀ حقوقی رایگان دریافت می کنند.

رستمی می گوید: "متاسفانه میزان اگاهی زنان به خصوص دختران نسبت به شروط ضمن عقد بسیار بسیار کم و در حد صفر است و حتی مادران آنها نیز اطلاعی از این شروط ندارند».

طی دو سال، نزدیک به 200 دختر و زن شاهین شهری به صورت مستقم از آموزش های این انجمن برخوردار شده اند و، به گفتۀ رستمی، تقریباً عده بسیار بیشتری نیز به صورت غیر مستقیم از طریق دریافت بروشورهای چاپ شده توسط این انجمن در جریان مسائل حقوقی و قوانینی که لازم است زنان از آن مطلع باشند قرار گرفته اند.

وی می گوید: «ما تاکنون دو همایش نیز برگزار کرده ایم؛ یکی جلسۀ پرسش و پاسخ با مسولان قضایی شهر، و یکی هم با موضوع خانوادۀ سالم و مسالۀ عسر و حرج و خطرات اعتیاد».

رستمی، با اشاره به اینکه این انجمن تاکنون با کمک های داوطلبانۀ اعضا و حق عضویت ناچیز افراد اداره شده، می گوید: «تنها کمک مالی به انجمن به خصوص برای برگزاری همایش ها مبلغ یکصد هزار تومانی بوده که از سوی استانداری اصفهان به ما پرداخت شده و بس».

رستمی می گوید: «یکی از اعتراضات ما به لایحۀ اخیر حمایت از خانواده بود که در صدد جمع آوری امضا و تهیۀ طوماری دربارۀ آن بودیم که متأسفانه عملی نشد. اما هنوز هم پی گیر هستیم چون معتقدیم حذف دو مادۀ جنجالی از آن پایان کار نیست بلکه الان قانونگذار وضعیت را بلاتکلیف گذاشته است».

وی می گوید: «با این شرایط اگر ازدواج دومی رخ دهد و همسر نخست شکایت خود را به دادگاه ببرد قضات به چه چیزی باید استناد کنند و چه رأیی صادر کنند که به ضرر زنان تمام نشود؟»

او، با اشاره به ایراداتی که به این لایحه وارد است، می گوید: «در شرایطی که نظر نهایی را قاضی می دهد و این رای در بسیاری از موارد به ضرر خانم ها تمام می شود، جای بسی نگرانی وجود دارد».

رییس انجمن حقوقی زنان، با اشاره به موارد متعدد پرونده هایی که زنان درگیر آن بوده اند، می گوید: «در بسیاری از مواقع ما می بینیم که قاضی رایی که داده به ضرر خانم ها بوده است و زنان حکم هایی گرفته اند که واقعا حقشان نبوده.

او می گوید: «قاضی ها در بسیاری از موارد در شرایط درستی تصمیم نمی گیرند. به عنوان نمونه یک زن برای تبرئۀ خود شاهدی نزد قاضی برده اما قاضی حاضر به شنیدن صحبت های شاهد نبوده».

رستمی می گوید: «متاسفانه، در دادگاه ها وکلای زنان نیز از جایگاه خوبی برخوردار نیستند و قاضی به سخن و حرف وکیل هم اهمیت نمی دهد».

برگرفته از سايت «تغییر برای برابری»:

http://www.changeforequality.info/spip.php?article2838

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630