بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

آذر   1387 ـ دسامبر 2008  ـ

این آقای اسپنسر جانسون کیست؟

امین بیات

Bayat.a@freenet.de

 من نیز مثل بسیاری دیگر چندی است که از طریق سایت‌های اینترنتی تماشاچی دعوای حقوقی آقای حمید شوکت علیه آقای منوچهر صالحی هستم. آن طور که تا کنون دستگیرم شده است، آقای صالحی در مقاله ‌ای اشاره کرده است که آقای شوکت برای نوشتن کتاب «در تیررس حادثه» خود از جائی پول گرفته است و آقای شوکت منکر آن است و به همین دلیل از دست آقای صالحی به دادگاه ایالتی برلین شکایت کرده است و دادگاه نیز به نفع آقای شوکت «حکم موقتی» صادر کرد که آقای صالحی حق چنین ادعائی را ندارد. و آن طور که از نوشته آقای صالحی دستگیرم شد، ایشان چون سند و مدرکی دال بر این که آقای شوکت از جائی پول گرفته است، در اختیار نداشت، لاجرم آن «حکم موقت» را به عنوان «حکم نهائی» پذیرفت و از این به بعد حق ندارد چنین ادعائی کند.

 تا اینجا با مشکلی روبرو نیستم. اما چندی پیش نسخه‌ای از چاپ اول کتاب «در تیررس حادثه» را از یکی از دوستان برای خواندن دریافت کردم که در «زمستان ۱۳۸۵» از سوی «نشر اختران» در تهران انتشار یافته است. شناسنامه این کتاب چنین آغاز می‌شود:

 «حمید، شوکت، جانسون، اسپنسر،   Johnson, Spencer»

«در تیررس حادثه، زندگی سیاسی قوام السطنه/ نویسنده حمید شوکت – تهران: اختران ۱۳۸۵»

 وقتی اسم اسپنسر جانسون و یا جانسون اسپنسر را در شناسنامه کتاب یافتم، دچار تعجب شدم و از خود پرسیدم این شخص کیست و چرا نام او در کنار نام آقای حمید شوکت در شناسنامه این کتاب آورده شده است؟ این شخص که ایرانی نیست چه سود و زیانی در رابطه با کتابی که در ستایش قوام السلطنه نوشته شده است، میتواند داشته باشد؟

 فکر کردم آقای شوکت مشکل مرا در پیشگفتار کتاب خود که با عنوان «اشاره» چاپ شده است، حل خواهد کرد. اما پس از خواندن آن پیشگفتار دریافتم که ایشان از چندین تن از دوستان خود که به او در نوشتن و ویراستاری کتاب یاری رسانده‌اند، صمیمانه تشکر کرده است. این اشخاص عبارتند از: پرویز شوکت، تورج اتابکی، محسن رمضانی، سعید میرهادی، امانوئل یوسفی که با «نکته ‌سنجی‌های» خود «کاستی های» کتاب را رفع کردند، ناصر مهاجر نیز کتاب را «ویراستاری» کرد. دوستان دیگری چون حمید ذکائی، هرمز حکمت، کیومرث حکیم و فرهاد فروتن هر یک فصلی از کتاب را خواندند و «به نکات با اهمیتی اشاره کردند». و سرانجام با نام خانم سارا شیدا آشنا میشویم که آقای شوکت فصل‌ هائی از کتاب را برای ایشان خواند. با این همه در این «اشاره» هیچ اشاره ای به آقای اسپنسر جانسون و یا جانسون اسپنسر نمیشود و نقش ایشان در نوشتن این کتاب همچنان در پس پرده ابهام باقی میماند.

 با توجه به دعوای حقوقی آقای شوکت علیه آقای صالحی خوب است اقای شوکت برای من و افکار عمومی روشن کنند که این آقای اسپنسر و یا جانسون کیست و در نوشتن تاریخ زندگی قوام السلطنه چه نقشی داشته است؟ آیا ممکن است ایشان به آقای شوکت کمک مادی کرده باشد و یا آن که اسناد و مدارکی را در اختیار ایشان گذاشته باشد که تا کنون مردم ایران از آنها آگاهی نداشته اند؟ بهر حال کسی که تاریخنویسی میکند تا ما بتوانیم باور کنیم که آدمی ارتجاعی و نوکر بیگانه چون قوام السطنه توانست با برخورداری از هنر دیپلماسی ایران را نه یکبار بلکه چندین بار از مهلکه «نجات» دهد، خوب است نقش یک بیگانه را در نوشتن کتاب تاریخی خود درباره همین شخصیت سیاسی روشن کند تا کسانی چون آقای صالحی نتوانند از این پاشنه آشیل علیه ایشان استفاده کنند و مدعی شوند که گویا ایشان از جائی برای نوشتن کتاب خود پول و پله ای گرفته است.  

 در خاتمه نیز خوب خواهد بود که آقای شوکت  توضیح دهند چرا در چاپ دوم کتاب «در تیررس حادثه» اسم آقای اسپنسر و یا جانسون از شناسنامه کتاب حذف شده است؟

برگرفته از سايت «احترام آزادی»:

http://davarpanahp.blogfa.com/

 

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630