بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

فروردين   1388 ـ آوريل  2009 

پيوند به ديگر مطالب اين نويسنده

دو سال پس از شکا يت عليه سازمان ميراث فرهنگی

گفتگو با محمدعلی دادخواه

مسئول بخش حقوقی بنياد ميراث پاسارگاد

گفتگوگر: شمس رنجبر

 

پرسش: آقای دادخواه عزيز در پی آبگيری سد سيوند شما به عنوان وکيل صدها ايرانی در داخل و خارج از ايران به دادگستری شکايت کرديد. ممکن است بفرماييد که اين شکايت دقيقا در چه تاريخی انجام شده است؟

پاسخ: تاریخ دقیق شکایت را باید با توضیحی همراه سازم . بدین ترتیب که قبل از ارائه شکواییه به دادسرای کارکنان دولت،این مشکل ملی که ضایعات فرهنگی زیادی به همراه داشت به بسیاری از مراجع اعلام گردید به ویژه طی مقالاتی که در مجلات و روزنامه های متعدد منتشر ساختم و مصاحبه هایی که با رسانه های داخلی و خارجی انجام دادم هشدار فاجعه احداث این سد را متذکر شدم اما چون علیرغم تاییدهای ظاهری هیچ یک از مدیران و مسولان ذیربط اقدام جدی و گام عملی در این زمینه برنداشتند و به ویژه سازمان میراث فرهنگی با وجود مسولیت خطیر و تکلیف مشخص خود در این رابطه به سکوت و سکون برگزار کرد ناگزیر شکایتی در تاریخ 26 فروردین 1386 به دادسرای عمومی تهران تسلیم کردیم که پس از طی مراحل اداری به شعبه 9 بازپرسی دادسرای ویژه کارکنان دولت ارجاع گردید.

 

پرسش: بفرماييد اين شکايت تا چه مرحله ای پيش رفته است؟ و معمولا اين نوع شکايت ها چه مراحلی را بايد طی کنند

پاسخ: سوگمندانه باید اعلام دارم که نه تنها روال عرفی و طریق عادی رسیدگی به شکایات در خصوص این شکایت اعمال نشده بلکه در نهایت بی مهری و عدم توجه با آن برخورد گردیده تا بدان جا که بازپرس شعبه از پذیرش توضیحات مرحوم دکتر پرویز ورجاوند در زمان حیات آن فقید امتناع ورزید و تا کنون حتی یک بار هم برای ادای توضیح و تعقیب پرونده و پیگیری مورد،ابلاغ و احضاری روا نداشته اند. قاعده بر این است که در چنین شکایت حساس و مهمی در جهت حفظ منافع عموم، بازپرس همکاری جدی و تنگاتنگی با شاکیان که مدافعان میراث ملی هستند، داشته باشند که متاسفانه این امر روال عرفی خود را تا کنون طی نکرده است.

 

پرسش: همانطوری که اطلاع داريد اين آبگيری نابخردانه در همين دو سال گذشته سبب ضايعاتی شده است مثل خشک شدن بختگان و درياچه کر و رطوبت اطراف پاسارگاد. به اين ترتيب شکايت شما دلايلی روشن و مستند پيدا کرده است. آيا قصد داريد اين اسناد را همراه پرونده کنيد. يا يکبار ديگر آن را به دادگستری بفرستيد؟

 

پاسخ: مواردی که به آن اشاره می دارید مثل خشک شدن دریاچه بختگان،قبلا طی توضیحات ما اعلام گردیده بود .

جالب است که به این نکته اشاره دارم که پرندگان مهاجر اکنون همانند سابق، بر این خطه مهاجرت نمی کنند و بر وضعیت و موقعیت طبیعی این منطقه تاثیر سوی بسیاری وارد شده است. البته اگر بازپرس رخصت و فرصت دفاع و تعقیب وبیان بدهند حتما این موارد را ضمیمه خواهم داشت اما این تکلیف مسلم مرجع قضایی است که در یک نگرش کلان در موضوع شکایت که جنبه ملی و بین المللی را به همراه دارد نسبت به این موارد و مواضع بی توجه نباشند.

 

پرسش: اگر دادگستری همچنان به پرونده شما توجهی نکند قدم بعدی شما چيست و آيا ممکن است به مراجع ديگری شکايت کنيد.

پاسخ: اگر دادگستری در جهت رسالت و تکالیف خود بدین مورد هم چنان بی توجه باشد ما ماگزیریم در جهت احقاق حق به همه مراجع قانونی و ذیصلاح دست کمک و امداد دراز کنیم. حق گرفتنی است و حق خواهی در ذات انسانی به بدیعت الهی نهفته است اما قانون مداری و اداری حق، یادگرفتنی است. بر این امید  و آرزو که هر مسوولی یاد بگیرد که حق را رعایت کند.

 

شمس رنجبر: با سپاس از وقتی که به ما داديد

 کميته بين المللی نجات پاسارگاد

https://newsecul.ipower.com/

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fax: 509-352-9630