گفته شد که چون پرداخت ديه در چارچوب قراردادی صورت می گيرد که
ميان بيمه گذار و بيمه شونده منعقد شده است و زن و مرد، مسلمان و
غير مسلمان به يکسان حق بيمه می پردازند، پس ديه آن ها نيز برابر
خواهد بود... اين پرسش پيش می آيد که اين تناقض ميان احکام شرع و
قرار داد های بيمه از کجا می آيد؟ يکی از پاسخ ها می تواند اين
باشد که نهاد بيمه يک نهاد مدرن است و بر پايه قرار دادی عمل می
کند که دو طرف آن با آگاهی به نيازی مشخص شرايطی را می پذيرند و آن
را تا پايان رعايت می کنند. ارزش و کارايی اين قرار داد در ارتباط
با نياز معين بيمه گذار و بيمه شونده تعريف می شود و هيچ ملاحظه
جنسی، مذهبی و اخلاقی نقشی در آن ندارد.
در خبرها آمده بود كه بزودي سميناري با عنوان«ضرورت همبستگي
نيروهاي ملي و دموكرات براي استقرار دموكراسي و دفاع از حقوق بشر
در ايران» از سوي گروهك غير قانوني«جبهه ملي ايران» در دانشگاه
مريلند آمريكا برگزار خواهد گرديد.
البته برگزاري نشست هايي با اين مضامين، رويه معمول گروه هاي
اپوزيسيون و ابزاري براي فضا سازي عليه نظام اسلامي، بويژه در سطح
مجامع بين المللي بوده و از اين رو، موضوع اين سمينار چندان بديع و
بي سابقه نمي نمايد. اما اين خبر، چند واقعيت مهم را در بطن خود
نهفته دارد كه شايسته است تبيين و تحليل شوند.
به طور معمول بسياري از نابرابري ها در جامعه توسط افراد تحمل و
نسبتاً طبيعي انگاشته مي شود البته به شرطي که افراد فرصت کسب
جايگاه و احترام در يک عرصه و نيز برخي شرايط مادي نسبتاً حداقلي
را به دست آورده باشند، در غير اين صورت فرد به شدت مستعد احساس
حقارت و نفرت شديد در برابر افراد موفق و ثروتمند است. اين حس
حقارت و نفرت مي تواند به انواع افسردگي هاي شديد، پرخاشگري،
تمايلات ضداجتماعي يا شرکت در جنبش هاي سياسي راديکال منجر شود.