=======================================================
شماره 200 ـ چهار شنبه
5 تير 1387 ـ
25 ژوئن 2008
بازسازی مجلس زدن رگ امير کبیر در حمام فين کاشان ـ
ارسالی بهمن از تهران
=======================================================
از
توبره سُنت تا آخور تجدد
در ميانبُر زنیهای ما
مهران براتی
از آغاز مبارزه مسلحانه عليه رژيم شاهنشاهی در بهمن ماه ١٣٤٩ تا
انقلاب بهمن ١٣٥٧ فهم جامعه سياسی ما از مدرنيته، حقوق شهروندی،
دموکراسی و جامعه مدرن در حد معجونی بود که روشنفکران شناخته شده
جامعه در غار جادويی انقلاب و هويت گرايی دنيای سومی از نظريات
کاسترو، چه گوارا، ژنرال ژياپ، آيتالله خمينی، علی شريعتی، فرانس
فانون و جلال آل احمد به حلق خود و جامعه استبداد زده شاهنشاهی
ريختند و روشنفکرانی چون احمد فرديد، داريوش شايگان، جلال آل احمد
و حميد عنايت هم با به جوش آوردن ديگ "بازگشت به اصل خويش" و گذار
از خودبيکانگی به بیخردی مستور "پيشگامان انقلاب" خوراک لازم را
رساندند.
=======================================================
وظیفهء
تاریخی ما در قبال دینکاران؟
سیامک مهر
نیروهای سیاسی و احزاب و سازمان های مخالف و معارض جمهوری اسلامی -
به جز برخی گروه های چپ و کمونیست- در برابر تجاوز تاریخی و هجوم
ملخوار آخوندها به تمامی ساحت های عمومی و خصوصی ملت ایران، تجاوز
به آزادی های فردی و اجتماعی - که منحصر به دوران حکومت اسلامی
نبوده و نیست - تاکنون هرگز هیچ موضع صریح و صادقانه ای که نشان از
شجاعتی شایستهء ادعاهای ایشان بوده باشد اتخاذ نکرده اند. غالباً
با زبانی الکن و با تمجمج و طفره و به بهانهء احترام گذاردن به
اعتقادات مردم، حیاتی ترین پرسش جامعهء ایران را بی پاسخ گذاشته
اند.
=======================================================
هویت
ملی ایرانیان چیست؟
گزارش سخنرانی مرتضی نگاهی
در بنیاد زبان و فرهنگ آذربایجان ایران ـ
کانادا
من با خانواده ام صحبت میکنم و می بینم آنجا مسئله به این شکل که
اینجا مطرح است نیست. ترک ها در ایران پخش هستند. آنها در خراسان و
بسیاری از مناطق ایران حضور دارند و فقط در آذربایجان متمرکز
نیستند. آنها همیشه خودشان را ایرانی دانسته و می دانند... اگر جدا
شویم فوقش می شویم یک بنگلادش، یک کشور بسته که چیزی هم نداریم. ما
باید با اعتراضات مدنی و مبارزات مسالمت آمیز مطالبات فرهنگی مان
را مطرح کنیم و از روشنفکران فارس هم بخواهیم که همراه ما باشند.
=======================================================
سلام
آزادی، اسلام قدرت، اسلام اید
ئولوژیک!
(نگاه مدافعين و منتقدين ايدئولوژی)
احمد فعا ل
انقلاب اسلامي ايران به منزله پنجمين انقلاب به ثبت رسيده در جهان،
پيام جديدي از بيان آزادي و رشد براي جهانيان و پيام رهايي براي
ملل ستمديده به ارمغان آورد. دول آمريكايي- اروپايي نيك مي دانستند
كه اگر اين پيام بر اصول راهنماي آزادي و اسلام آزادي استوار
بماند، جانشين بلافصل خلاء ايدئولوژي در جهان امروز شمرده خواهد
شد. نيك مي دانستند كه پديده جنگ، بيان اسلام آزادي را به اسلام
قدرت و پيام رهايي بخشي را به پيام گسترش قدرت بر ميگرداند. تحميل
جنگ بر ايران با هدف اين تغيير صورت گرفت.
=======================================================