خانه  |   آرشيو:   اکتبر 08   ـ   نوامبر 08   ـ  دسامبر 08  ـ  ژانويه 09   ـ  فوريه 09  ـ  مارچ 09 

 آوريل 09   ـ  مه 09   ـ  جون 09   ـ    جولای 09     آگوست 2009   -   سپتامبر 2009  -    اکتبر 2009

ماه نوامبر 2009

 

آرشيو مطالب «کوتاه و گويا»

 

********************

دو شنبه 9 آذر 1388  ـ 30 نوامبر 2009

بسيج بايد قدرت اقتصادي واقعي كشور را در دست بگيرد

غلامحسين الهام، سخنگوي سابق دولت و عضو حقوقدان شوراي نگهبان

گزارش فارس، غلامحسين الهام، سخنگوي سابق دولت و عضو حقوقدان شوراي نگهبان، در گردهمايي بزرگ بسيجيان فريدون‌كنار، گفت: بسيج يك حقيقت ماندگار است اما عده‌اي كوردل آن را نفهميدند و در چند سال فتنه شعار دادند كه «توپ، تانك، بسيجي، ديگر اثر ندارد»... آن‌ها نفهميدند كه بسيجي چيست و الا متوجه مي‌شدند كه اين توپ و تانك است كه بر بسيجي اثر نمي‌گذارد.... بسيج نهادي است كه در دوران ضرورت سلاح در دست مي‌گيرد، حماسه مي‌آفريند، دشمن را ميخكوب مي‌كند و بر اندام دشمن لرزه مي‌افكند و با دست خالي همه ميادين پر خطر را مي‌گشايد... در جنگ نرم فضا غبارآلود مي‌شود و دوست و دشمن در هم آميخته مي‌شوند و فتنه آغاز مي‌گردد... در اين جنگ نيز بسيج بايد ميدان‌دار باشد و در اين عرصه بسيجي يك بسيجي علمي نيز هست و در اين جنگ بسيجي قلم به دست مي‌گيرد و عرصه رسانه را مي‌شكافد... نبايد رسانه‌ها از بسيج و تفكر بسيجي تهي باشند بلكه بايد در عرصه رسانه كه مهمترين پايگاه دشمن در جنگ نرم است و فراتر از مطبوعات، با رسانه‌هاي صوتي و تصويري به دنبال ايجاد فتنه و انحراف اعتقادات است، بسيجيان بايستند... بسيجي در عرصه فرهنگ، هنر و سياست بايد حضور فراگير داشته باشد... بسيجي در عرصه سياست همان تحقق مردم‌سالاري ديني است كه رهبر معظم انقلاب آنرا اساس حكومت ديني قرار داد و بسيجي مي‌تواند در اين نگاه به عنوان متن و اساس مردم با روحيهء تكليف‌گرايي و بصيرت و براي تحقق حكومت ديني بر اساس عدالت تلاش كند... ‌بسيجي نمي‌گذارد صحنه تصميم‌گيري سياست در خاندان‌هاي خاص به وديعه گذاشته شود و نمي‌گذارد سلطنت و وراثت خانوادگي اعاده شود و در صحنه سياست احزاب خاص قدرت را در انحصار خود بگيرند و مردم را از صحنه حذف كنند... بسيجي در عرصه سياست نمي‌گذارد دشمن در زمان انتخابات با جنگ نرم خود، ريل انتخابات را منحرف كند و فتنه‌هاي بعد از انتخابات مردم را از مسير مردم‌سالاري ديني دور كرده و ديكتاتوري را جايگزين آن سازد؛ بسيجي در عرصه سياست نمي‌‌گذارد عده‌اي با زير پا گذاشتن قواعد حقوقي در حاكميت تصميم مشروع و قانوني مردم در انتخابات رياست جمهوري، با زور و آشوب و فتنه خياباني و كشتار بسيجيان در متن خيابان‌ها ديكتاتوري را اعاده كنند و سيزده ميليون را بر تصميم بيست و پنج ميليون غلبه دهند... آنها آمدند تا مردم‌سالاري ديني و مردم را از قدرت بركنار كنند و به همان خاطر شعار دادند كه «بسيجي اثر ندارد»؛ اين شعار به آن معني است كه مردم‌سالاري، دين‌باوري و ولايت‌پذيري اثر ندارد. اما مردم نشان دادند ‌آن چيزي كه اثر ندارد، ديكتاتوري و فتنه‌گري است چون بصيرت بسيجي حقيقت را مي‌بيند و شعارهاي دروغين قادر به محو حقيقت نيست و نظام حقوقي سرجاي خود باقي مي‌ماند... بسيجيان بايد در همهء صحنه‌ها حضور داشته باشند... بسيج بايد در دورهء خصوصي‌سازي، كارخانه‌ها را فتح كند و قدرت اقتصادي واقعي كشور را در دست بگيرد و نگذارد اقتصاد در عصر خصوصي‌سازي به دست گروه‌هاي خاص انحصارطلب و سرمايه‌سالار بيفتد.

********************

يک شنبه 8 آذر 1388  ـ 29 نوامبر 2009

خوب بودند، لکن رأي شان با رأى ما مخالف بود

آيت الله خمينی

«هر روزى که ما فهميديم که اين کشور را يک دسته از اين افرادى که روحانى نيستند، به آن طورى که خداى تبارک و تعالى فرموده است، اداره مى کنند، آقاى خامنه اى تشريف مى برند سراغ شغل روحانى بزرگ خودشان و نظارت بر امور و ساير آقايان هم همين طور. ما اينطور نيست که هر جا يک کلمه اى گفتيم و ديديم مصالح اسلام [است]، حالا ما آمديم ديديم اينجور نيست، اشتباه کرده بوديم، بگوييم ما سر اشتباه خودمان باقى هستيم. ما هر روزى فهميديم که اين کلمه اى که امروز گفتيم اشتباه بوده و ما قاعده اش اين است که يک جور ديگر عمل بکنيم، اعلام مى کنيم که آقا اين را ما اشتباه کرديم، بايد اينجورى بکنيم. ما دنبال مصالح اسلام هستيم، نه دنبال پيشرفت حرف خودمان... بنابراين، مسئله يک چيزى نيست که آقايان به ما بگويند: شما آن روز اينجورى گفتيد. راست است، ما آن روز خيال مى کرديم که در اين قشرهاى تحصيلکرده و متدين و صاحب افکار، افرادى هستند که بتوانند اين مملکت را به آن جورى که خدا مى خواهد، ببرند، آنطور اداره کنند. وقتى ديديم که نه، ما اشتباه کرديم، آمدند بعضي شان خودشان را به ما جا زدند - ما هم که غيب نمى دانيم. و بعضيشان هم خوب بودند لکن رايشان با راى ما مخالف بود - ما از حرفى که در مصاحبه ها گفتيم، عدول کرديم و موقتا تا آن وقتى که اين کشور را غير روحانى مى تواند اداره کند، آقايان روحانيون به ارشاد خودشان و به مقام خودشان برمى گردند و محول مى کنند دستگاه هاى اجرايى را به کسانى که براى اسلام دارند کار مى کنند و تا مسئله اينطور است که ابهام پيش ما هست، احتمال هست. اگر در يک ميليون احتمال، يک احتمال ما بدهيم که حيثيت اسلام با بودن فلان آدم يا فلان قشر در خطر است، ما ماموريم که جلويش را بگيريم تا آنقدرى که مى توانيم. هر چه مى خواهند به ما بگويند، بگويند که کشور ملايان، حکومت آخونديسم و از اين حرفهايى که مى زنند. و البته اين هم يک حربه اى است براى اينکه ما را از ميدان به در کنند. ما نه، از ميدان بيرون نمى رويم...» (سخنرانی آيت الله خمينی در 31 خرداد 1361 ـ منبع: صحیفه امام ـ جلد 16)

********************

شنبه 7 آذر 1388  ـ 28 نوامبر 2009

خسارت شصت ميلياردي در سازمان حج و زيارت

مصطفي خاکسارقهرودي، رئيس سازمان

مراسم حج امسال حاشيه‌هاي گوناگوني داشت. از بحث آنفلوانزا تا مشکلاتي که براي حجاج در سرزمين وحي پيش آمد، همگي مشکلاتي از پيش تعيين نشده بود. حالا رئيس سازمان حج و زيارت درباره اين مسائل و تغييراتي که در برنامه‌ها به وجود آمده است، مي‌گويد: «تغييراتي که در حج تمتع امسال روي داد شصت ميليارد تومان به سازمان حج و زيارت خسارت وارد کرد.» مصطفي خاکسارقهرودي سرانه اين خسارت را به‌صورت ميانگين براي هر زائر يك ميليون تومان اعلام مي‌کند و مي‌گويد: «با مذاكراتي كه با برخي از مالكان محل سكونت و هتل‌ها انجام گرفته در صورت مصالحه با آنان جهت عدم پرداخت خسارت‌ها، به‌صورت كامل بخشي از اين خسارت جبران خواهد شد.» رئيس سازمان حج و زيارت با شرح فعاليت‌هاي حج امسال مي‌گويد: «براي هر اتفاق پيش‌بيني نشده و پيش آمده در موسم حج، آمادگي کامل داشته و تدابير مورد نياز در بخش‌هاي گوناگون پيش‌بيني شده است.» او با تاکيد بر استفاده از تجربه‌هاي سال‌هاي گذشته براي بالا بردن آمادگي روحي زائران، مي‌گويد: «بسياري از حوادث و مشکلاتي که در سال اتفاق افتاده است در طول يک دهه گذشته با آن رو‌به‌رو نشده‌ايم. معطلي زائران در هنگام ورود به مدينه به دليل از کار افتادن سيستم رايانه‌اي ثبت اطلاعات، آماده نشدن سالن چهارم فرودگاه جده، ازدحام و استقبال همه کشورها از اتوبوسراني در مکه و از همه مهم‌تر احتمال خطر شيوع بيماري آنفلوانزاي نوع الف از جمله مشکلاتي است که بسياري از برنامه‌ريزي‌هاي سازمان حج را با تغييرات جدي رو‌به‌رو ساخت.» خاكسار‌قهرودي با اشاره به داير بودن هميشگي دفتر ثابت حج‌وزيارت ايران در مکه و مدينه، مي‌گويد: «با توجه به رقابت جدي در مکه براي گرفتن امکانات و هتل‌ها براي زائران، بسياري از برنامه‌ريزي‌هاي عمليات حج سال جاري در سال گذشته انجام گرفته است.» رئيس سازمان حج و زيارت، تغييرات در برنامه‌هاي اين سازمان را همراه با خسارت‌هاي هنگفت ارزيابي کرده و مي‌گويد: «با توجه به تمام تغييرات پيش‌بيني نشده، تمام وعده‌هاي داده شده به زائران از سوي سازمان حج در صورت عدم تحقق، تمامي خسارت‌هاي وارده به زائران آن بازگردانده و پرداخت خواهد شد. او افزايش سرانه مسكن حجاج، توسعه محل استراحت در منا و عرفات و همچنين ارائه امكانات مضاعف پزشكي و طولاني شدن سفر زائران را از جمله تغييرات پيش بيني نشده حج امسال مي‌داند». خاكسارقهرودي مي‌گويد: «علاوه بر افزايش كادر پزشكي و عدم كاهش آمار اين كادر كه براي صد هزار زائر پيش‌بيني شده بود، به‌كارگيري هتل‌هاي خالي مانده براي اتاق‌هاي ايزوله و همچنين تهيه برخي دارو‌ها با سه برابر افزايش براي پيشگيري از وقوع بحران احتمالي، هزينه‌هايي را بر سازمان تحميل کرده که با حساب هزينه مجموع همه تغييرات خسارتي بالغ بر شصت ميليارد تومان بر سازمان حج تحميل شده است.» او سرانه اين خسارت را به صورت ميانگين براي هر زائر يك ميليون تومان ارزيابي مي‌کند و مي‌گويد: «با مذاكراتي كه با برخي از مالكان محل سكونت و هتل‌ها انجام گرفته در صورت مصالحه با آنان جهت عدم پرداخت خسارت‌ها، به‌صورت كامل بخشي از اين خسارت جبران خواهد شد.»

********************

جمعه 6 آذر 1388  ـ 27 نوامبر 2009

زندگي و مرگ علی کردان بايد براي همهء ما الگو باشد!

محمد رضا رحيمي، معاون اول احمدي نژاد

(به ديکتهء کلمهء انگليسی آمبولانس توجه کنيد، مثل اينکه خود کردان آن را نوشته است!)

چند روز پيش، پيکر علي کردان (صاحب دکترای افتخاری از دانشگاه آکسفورد!)، از مقابل مسجد سلمان واقع در خيابان پاستور تشييع شد. به گزارش ايلنا، در اين مراسم صادق محصولي وزير رفاه، حسيني وزير ارشاد، باهنر و فدايي از نمايندگان مجلس، ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور، داودي مشاور ارشد رئيس جمهور، جلالي سخنگوي کميسيون امنيت ملي، حجت الاسلام رازيني رئيس سابق ديوان عدالت اداري و صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي حضور داشتند. همچنين در مقابل جمعيت شرکت کنندگان پارچه نوشته يي از سوي روابط عمومي وزارت کشور در دست بود که در آن از خدمات و زحمات وزير اسبق کشور تقدير شده بود. شرکت کنندگان در اين مراسم پلاکاردهايي به دست داشتند که در کنار تصوير کردان نوشته شده بود «حق با سکوت بود صدا در گلو شکست». آيت الله مهدوي کني که نماز ميت کردان را اقامه کرد نيز پس از طي مسافت کوتاهي اين مراسم را ترک کرد. قبل از اينکه پيکر کردان را به آمبولانس منتقل کنند افراد حاضر در کنار پيکر وي فرياد مي زدند «عزا عزاست امروز کردان مظلوم ما پيش خداست امروز». پس از مراسم نيز برخي از بستگان مرحوم کردان در ميان جمع با ابراز احساسات از ويژگي هاي وي ياد کردند. مهدی کلهر، مشاور امور رسانه اي رئيس جمهور، گفت: «خداوند جواب آنهايي را که با کردان بد کردند به موقع خواهد داد. مهدي کلهر در اين مراسم افزود؛ مرحوم کردان همانند يک کودک پاک از دنيا رفت و خداوند جواب آنهايي را که با وي بد کردند به موقع خواهد داد». غلامحسين الهام نيز گفت: «مرحوم کردان مردي پرتلاش بود و وي همواره نسبت به اصولي که داشت به تعبيري عوامانه لوطي بود». وي با بيان اينکه کردان بر حرفي که مي زد باقي مي ماند، ادامه داد: «اما برخي ها عکس آن را نسبت به وي انجام دادند و بسيار بد با او رفتار کردند. محمد رضا رحيمي، معاون اول احمدي نژاد، در حاشيه مراسم تشييع پيکر مرحوم علي کردان در جمع خبرنگاران در پاسخ اين پرسش که آيا کردان شيميايي بوده است و آيا شهيد محسوب مي شود؟ گفت: «اين موضوع به نظر و تشخيص بنياد شهيد بستگي دارد و آنها بايد در اين زمينه بررسي و اظهارنظر کنند». وي افزود: «آقاي کردان وقتي براي بازرسي به پيرانشهر رفته بودند، بعد از بمباران شيميايي عراقي ها به مواد شيميايي آلوده شده بودند. البته ما هم که از دوستان ايشان بوديم از اين موضوع اطلاعي نداشتيم و ظاهراً ايشان در جلسه استيضاح خود به اين مساله اشاره کردند». به گزارش فارس، رحيمي با بيان اينکه در برخي سايت ها نوشته اند مرحوم کردان از يک بيماري صعب العلاج رنج مي برد و در اثر اين بيماري فوت کرده است، گفت: «بيان اين گونه حرف ها در حالي است که بنا بر آنچه پزشک ايشان گفته بودند، آثار بيماري قبلي در ايشان نمانده بود و به نظر من مجموعه رفتارهايي که در مورد آقاي کردان انجام شد يکي از عللي بود که وي در اين سن از دنيا رفت». رحيمي گفت: «زندگي و مرگ ايشان بايد براي همه ما الگو باشد»

دکتر اکبر کرمی عضو ستاد مهدی کروبی در قم دستگیر شد

به گزارش وبلاگ «پژواک خاموش»، دکتر کرمی پزشک عمومی،نویسنده،پژوهشگر و فعال سیاسی توسط ماموران اداره اطلاعات و امنیت قم دستگیر شد. بگفته خانواده وی ماموران که خود را از اداره اطلاعات و امنیت قم معرفی کردند وارد مطب دکتر اکبر کرمی شده و ویرا دستگیر کردند . همچنین ماموران سیستم کامپیوتر شخصی و نوشته های دستی ایشانرا نیز  به همراه خود بردند. یکی از اعضای خانواده وی به همکار پژواک فردا گف ماموران گفته بودند ایشان تا ساعت 8 صبح روز چهارشنبه آزاد میشود و توصیه کردند موضوع را خبری نکنند و کسی در جریان قرار نگیرد. دکتر کرمی از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بود که مستقیما زیر نظر فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی در قم فعالیت میکردند. عضو خانواده دکتر کرمی افزود: خانم رضایی منشی مطب ایشان را نیز بعد از مدتی به اداره اطلاعات بردند و پس از ساعاتی آزاد کردند . (پيوند به فهرست مقالات دکتر کرمی در سکولاريسم نو>>>)

 

در خواست حسین درخشان برای برقراری شرایط انسانی تر در زندان

به گزارش تارنمای رویداد حسین درخشان وبلاگ نویس زندانی که بیش از یکسال است از وضعیت او خبر موثقی در دست نیست در شرایط بسیار خطرناکی قرار دارد. وی که حداقل مدت 8 ماه را در انفرادی سپری کرده به علت فشارهای روحی ناشی از بازجویی و شکنجه های مختلف دچار آسیب های جدی بدنی بر اثر واکنشهای غیر ارادی شده است. در همین ارتباط یک منبع آگاه به سایت رویداد گفته است که حسین درخشان تنها دو خواسته دارد: "اول اینکه وی را در دادگاه محاکمه نمایند و سریعتر حکم برای وی صادر گردد تا از این وضعیت نا مشخص خارج شود." این منبع آگاه با اشاره به اینکه درخواست دوم این وبلاگ نویس بسیار دردآور است افزود: "وی تنها می خواهد شرایط نگهداری وی "کمی" انسانی تر باشد و با وی برخورد انسانی نمایند. اجازه استفاده از آب تمیز و دستشویی را داشته باشد و رفتارهای تحقیر آمیز بازجویان کمتر شود." در یکسال اخیر حسین درخشان به شدت تحت فشار بوده تا اعتراف کند برای سازمان جاسوسی سیا فعالیت می کرده است. وی در بازجویی ها این اتهام را پذیرفته اما در بازپرسی اعلام کرده اعترافاتش تحت فشار بوده است

********************

پنج شنبه 5 آذر 1388  ـ 26 نوامبر 2009

واگذاري شماري از مدارس به حوزه هاي علميه آغاز شد

سايت «اعتماد»

عمليات اجرايي واگذاري شماري از مدارس به حوزه هاي علميه آغاز شد تا هيچ جاي ترديدي دربارهء اجرايي شدن اين طرح و ساير طرح هاي مشابه، مانند طرح استقرار دائمي روحانيون، تشکيل بسيج دانش آموزي در مدارس ابتدايي، اعزام مدرسان تربيت سياسي به مدارس و... وجود نداشته باشد. ديروز ايلنا به نقل از دبير ستاد همکاري هاي حوزه هاي علميه و آموزش و پرورش، با اشاره به تصويب آيين نامهء واگذاري مدارس خبر داد که در چندين استان کشور حوزه هاي علميه مديريت برخي مدارس را بر عهده گرفته اند. حجت الاسلام والمسلمين علي ذوالعلم، در حاشيهء نشست خبري که به مناسبت برگزاري «دههء بصيرت و ولايت» برگزار شد، در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه «واگذاري مديريت مدارس به حوزه هاي علميه از سوي وزارت آموزش و پرورش در چه مرحله يي است؟» گفت: «زمينهء همکاري هاي حوزه هاي علميه و آموزش و پرورش گسترده است و موضع آموزش و پرورش و حوزه هاي علميه همکاري دوجانبه و نه تنها همکاري صرف يک نهاد است». اين مقام روحاني، با اعلام اين خبر که در حال حاضر بعضي از حوزه هاي علميه در استان هاي کشور و شهر قم مديريت مدارس کشور را بر عهده گرفته اند، افزود: «حوزه هاي علميه به خصوص در تهران و قم در قالب مجوزي که از آموزش و پرورش گرفته اند به مديريت مدارس مي پردازند و در مجموع مديريت و عملکرد موفقي داشته اند». ذوالعلم، با اشاره به اينکه اخيراً آيين نامهء "تاسيس مدارس وابسته" در شوراي عالي آموزش و پرورش تصويب شده است، که به موجب آن نهادها و ارگان هايي همچون حوزه هاي علميه مي توانند در صورت کسب شرايط لازم مديريت مدارس را بر عهده بگيرند، گفت: «اين اقدام در جهت سياست هاي کلان آموزش و پرورش صورت گرفته است و حوزه هاي علميه قطعاً از جمله نهادهايي هستند که حتي از قبل از انقلاب هم با توان خود نقش مهمي در مسائل آموزش داشته اند و امروز نيز بستر فعاليت هاي حوزه هاي علميه مناسب تر است». او، با اشاره به اينکه در آيين نامهء "مدارس وابسته" استثنايي براي هيچ گونه از بخش ها و ارگان ها لحاظ نمي شود، تاکيد کرد: «حوزه هاي علميه کارکردهاي بسياري در زمينه هاي آموزشي، پژوهشي و تربيتي دارند که مي توانند در جريان تعليم و تربيت کشور موثر باشند». ذوالعلم،در پاسخ به سوال ديگري مبني بر تعداد مدارس واگذار شده به حوزه هاي علميه و صحت خبر واگذاري چهار هزار مدرسه، گفت: «وقتي بحث واگذاري چهار هزار مدرسه مطرح شد، فهميديم منشأ و اصل قضيه چه بوده؛ اما اصل بر اين است که زمينه سازي اين بحث براي همهء ارگان ها فراهم شود». با اين حال،ايلنا در انتهاي گزارشي که ديروز در اين باره در سايت خود منتشر کرد، نوشت: دبير ستاد همکاري حوزهء علميه و آموزش و پرورش در حالي خبر واگذاري مديريت مدارس به حوزه هاي علميه را در قالب آيين نامه واگذاري مدارس وابسته در جمع خبرنگاران مطرح کرد که هنوز آيين نامه واگذاري مدارس وابسته به تاييد محمود احمدي نژاد نرسيده است. بسياري از کارشناسان معتقدند طرح هايي که در راستاي تربيت فرهنگي و اخلاقي و حتي سياسي دانش آموزان- حتي در مقاطع پايين تحصيلي- در روزهاي اخير از آنها صحبت مي شود، نشان از نارضايتي عميق دولت و مراکز حکومتي از فضاي فرهنگي مدارس دارد. با اين حال به گفتهء برخي ديگر از کارشناسان بسياري از اين طرح ها با توجه به محدوديت هاي قانوني و موانع ساختاري آموزش و پرورش- مانند شرايط پيچيدهء مالي و اداري وزارتخانه و مدارس وابسته- اجرايي نيست، اما صحبت هايي نظير آنچه حجت الاسلام ذوالعلم ديروز گفته است، نشان از عزم جدي نهادهاي دولتي براي سامان دادن فضاي فرهنگي حاکم بر مدارس و اصلاح شيوه تربيتي دانش آموزان دارد.

********************

چهار شنبه 4 آذر 1388  ـ 25 نوامبر 2009

فتنهء  آقازادگی

  فاطمه رجبي

فاطمه رجبي، در جديدترين موضع گيري اش، دکتر علي مطهري را «آقازادهء مرفه بي درد»، مامور هاشمي و عاشق خاتمي و موسوي و کروبي خوانده است. اين در حالي است که مطهري از منتقدان جدي هاشمي و خاتمي است و اخيرا خواستار محاکمه موسوي شده بود. حمله به مطهري تصادفاَ پس از انتقاد او از نصب وزيري با ثروت هنگفت براي وزارت رفاه صورت مي گيرد. بخش هايي از يادداشت وي که باعنوان «فتنه آقازادگي» در منتشر شده، درپي مي آيد: "علي مطهري کيست؟ مهدي، ياسر و محسن هاشمي، کيستند؟ فائزه و فاطمه هاشمي چه؟ و نيز برخي نواده هايي که با شهرت پدربزرگ خود، زندگي مي کنند، «کار» که نمي کنند، اما داراي ثروت و مکنت اند، و از هر پرسش و پاسخي به دور! دفتر و دستک دارند، و شده اند «شخصيت سياسي.» علي مطهري تا پيش از بسته شدن ليست انتخابات مجلس هشتم، که بود؟ و کجا بود؟ اي کاش اشتباه احمدي نژاد يا نمايندگانش باعث نمي شد که اين آقازاده مرفه بي درد که وجه اشتراکش با «موسوي» بيست سال يا بيشتر سکوت است و عافيت طلبي، مطرح شود و با نام پدر، آري فقط با نام پدر، به مجلس راه يابد. از آن پس به عنوان مامور هاشمي رفسنجاني، هم با آبروي پدر بازي کند، و هم «هر روز به رنگي درآمدن» را شايد به لحاظ «فلسفي» تفسير و تبيين نمايد.زهي تاسف که نظام اسلامي، تا پيش از روي کار آمدن احمدي نژاد، تقريبا قبيله اي مديريت شد و جرم بزرگ احمدي نژاد، شکستن همين بنياد بود و هست. علي مطهري خيلي خوشحال است که با سخنان، اتهامات و افتراهايش عليه يک ملت، با اسلام و نظام اسلامي، بازي مي کند يا مبارزه!او عشق به موسوي دارد و خاتمي و کروبي. حتما مي گويد من زمان خاتمي، يکي دو مقاله در کيهان راجع به مسايل فرهنگي نوشتم! مي گويم، ممنون! اما شيفتگي امروزت که بالاخره «سرت را بر دامان هاشمي به نمايش درآورد»، داراي يک علت است: آقازادگي! علاوه بر همهء نمايش هاي ضد دولت و ضد ملت «علي مطهري»، که از سينه چاکي او در دفاع از کودتاگران جنايتکار نشات گرفته، و عکس هاي وي را در روزنامه هاي کودتا منتشر مي کند، آخرين افاضه تمسخر آميز او قابل تامل است، افاضه اي که نه بويي از اسلاميت دارد، نه ولايت مداري. از آن سو با «عقل متوسط» متضاد است، چه رسد به عقل کامل يا عقل فلسفي اگر واقعيتي داشته باشد! علي مطهري در مصاحبه با روزنامه خبر، «احمدي نژاد را زمينه ساز فتنه، خوانده است.» بعيد است اين فرد از تاريخ اسلام اطلاع داشته باشد، تا وي را به «فتنه هاي ولايت ستيز» ارجاع دهم، همچنين بعيد است که او، در سي سال پس از انقلاب از فتنه هاي ضدانقلاب هم با خبر باشد، تا فتنه را بشناسد، و بعيد است او، نکته اي در اين زمينه بداند، زيرا بزرگ ترين فتنه، «فتنه آقازادگي» است، که يکي از موارد آن، همين علي مطهري است.از اين روي او، «اشاره احمدي نژاد به گوشه اي از مفاسد مالي فرزندان هاشمي» را يک «داغ بر دل» مي داند، که براي مرهم نهادن بر آن، به هر دري مي زند.به او مي گويم، آن سبو بشکست و آن پيمانه ريخت. هر چند که فتنه هاشمي با اجراي مثلث موسوي-کروبي-خاتمي، با يک کودتاي جنايتکارانه، در صدد احياي آقازدگي بر آمد."

********************

سه شنبه 3 آذر 1388  ـ 24 نوامبر 2009

معجزه در راه مشهد

راديو زمانه

چندی پيش, پرواز تهران ـ مشهد هواپیمای بوئینگ شرکت هواپیمایی آسمان دچار نقص فنی، تکان‌های شدید هواپیما و کاهش شدید ارتفاع شد و به تهران بازگشت. به گزارش خبرگزاری ایسنا، خلبان هواپیما در دقیقه چهل و پنج پرواز به مسافران اعلام کرد که هواپیما دچار نقص فنی شده و دعا کنید. خدمه هواپیما نیز از سالم رسیدن پرواز تعجب کردند یکی از مسافران این پرواز با اشاره به تکان‌های شدید هواپیما و کاهش شدید ارتفاع آن اظهار کرد: «در این حین مسافران دچار شوک واقعی شده بودند و بالاخره پس از اضطراب، حالت تهوع و گریه مسافران که با دعا و صلوات همراه بود این پرواز به فرودگاه مهرآباد رسید.»

 

جادو کردن حريف ناجوانمردانه است

رئیس کمیتهء انضباطی فدراسیون فوتبال

دکتر مجتبی شریفی،  رئیس کمیتهء انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، در برنامهء "ورزش ازنگاه دو" از شبکه دوم سیما، گفت: "مشاهده شده است که بعضی ازبازیکنان وحتی بعضی ازباشگاهای فوتبال ما بقصد غلبه برحریفان به سحر و جادو متوسل می شوند. مثلاً، مایعات یا چیزهای دیگرجلودروازه می ریزند. براساس تحقیقات گسترده ما آنها که برای غلبه برحریف به سحرو جادو متوسل شده اند بعضا به اهداف خود رسیده اند. اما چون این روش روشی ناپسند و ناجوانمردانه (!) تلقی می شود، کمیتهء انضباطی برای متخلفین جرائم سنگینی از جمله محرومیت در نظرگرفته است."

********************

دو شنبه 2 آذر 1388  ـ 23 نوامبر 2009

 برخی به سيم آخر زدند

عسگراولادی  

به گزارش ايلنا، حبيب الله عسگراولادي که در اجلاس سراسري دبيران استان ها و شهرستان هاي حزب موتلفه اسلامي در مشهد سخن مي گفت، افزود: در جناح رقيب افرادي هستند که به نظام ولايت و انقلاب عميقا معتقدند و حساب آن ها از انقلابيون پشيمان و فرسوده جداست.وي هم چنين با اشاره به قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي خاطرنشان کرد: اگر اصول قانون اساسي به ويژه اصول لايتغير آن مبنا و ملاک تعامل رجال سياسي و مذهبي و احزاب قرار گيرد، وحدت مردم حفظ مي شود و شکافي بين دولت و ملت پديد نمي آيد. عسگراولادي در ادامه با اشاره به رويدادهاي تلخ پس از انتخابات اظهار کرد: دشمن با بهره گيري از موضوع رقابت بين نامزدها به بازتوليد جريان نفاق دست زد که ما از آن به عنوان نفاق جديد ياد مي کنيم.وي با بيان اين که « انتخابات دهم براي همه ما يک آزمايش جدي بود» ادامه داد: برخي متاسفانه در اين امتحان مردود شدند و با خروج از معيارهاي اخلاقي و انقلابي به سيم آخر زدند و فتنه آفريني کردند.دبير کل جبهه پيروان خط امام و رهبري هم چنين با اشاره به اطرافيان دو نامزد شکست خورده در انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: ما با بازخواني نفاق جديد در کشور بايد نظام را از شر آسيب آن ها مصون نگه داريم، ما بايد همواره به آن ها توصيه کنيم زير چتر قانون اساسي و ولايت فقيه برگردند تا از افتادن در دامن شيطان بزرگ خود را نجات دهند.وي در عين حال افزود: متاسفانه آن ها کارهايي کرده اند که فرصت بازگشت را از دست داده اند.عسگراولادي در پايان با تبريک به دولت به مناسبت تکميل کادر کابينه به مناسبت راي خوب مجلس به سه وزير پيشنهادي تاکيد کرد: راي خوب مجلس به وزرا نشانه تعامل خوب مجلس و دولت است که اميدواريم اين تعامل در پيشبرد گفتمان پيشرفت، عدالت و خدمت تداوم يابد.

********************

 يک شنبه 1 آذر 1388  ـ 22 نوامبر 2009

از اين پس، فقط آيات مورد تایید حکومت، مرجع می شوند

علی فرخی (سايت روز آنلاين)

در پی گسترش انتقادات مراجع تقلید نسبت به عملکرد حاکمیت، جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزهء علمیهء قم قرار است زیر نظر آقایان محمد یزدی، احمد جنتی و مصباح یزدی اقدام به معرفی لیست جدیدی از مراجع  کنند. براساس اخبار موثق قرار است در این لیست نام مراجعی گنجانده شود که مورد تایید حکومت اسلامی هستند. پیش از این نیز، هنگامی که، بعد از فوت آیت الله العظمی اراکی، جامعهء مدرسین اقدام به معرفی لیستی تحت عنوان مراجع تقلید کرد، اسامی مراجعی چون آیات عظام منتظری، سیستانی، شیرازی، عزالدین زنجانی، صادق روحانی، صادقی تهرانی و قمی که همگی از مراجع مسلم تقلید بودند و حداقل بيست سال از انتشار رساله های آنان می گذشت، به دلیل انتقاداتشان به حاکمیت، از صافی این گزینش رد نشد و در مقابل نام آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در صدر لیست قرار گرفت. جامعهء مدرسین حوزهء علمیهء قم یکبار دیگر هم در سال های اولیهء دههء شصت بیانیه ای به منظور عزل آیت الله العظمی شریعتمداری از شئون مرجعیت صادر کرد که مورد اعتراض شدید برخی دیگر از مراجع، نظیر آیات عظام گلپایگانی، رضا صدر و مرتضی حائری قرار گرفت. در آن زمان این مراجع عقیده داشتند که دخالت نهادهای رسمی منتسب به حکومت در امر انتخاب مراجع، موجب خدشه دار شدن روند عرفی معرفی مراجع می شود و توهین آمیز است. در ماه های گذشته هم، در جریان اختلاف نظر دفتر رهبری با مراجع قم در اعلام عید فطر، به جز حسین نوری همدانی هیچیک از مراجع تقلید و حتی مراجع مورد تائید جامعهء مدرسین، نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی در مورد اعلام عید فطر را نپذیرفتند؛ همان طور که پس از اعلام احمدی نژاد به عنوان برندهء انتخابات ریاست جمهوری، بجز آیت الله شیخ حسین نوری همدانی، هیچیک از مراجع حاضر به صدور پیام تبریک نشدند. به نظر می رسد مسائل فوق از جمله دلایلی بوده که تصمیم گیران جامعهء مدرسین را ناچار به گزینش مراجع و معرفی چند مرجع همسو با حاکمیت برای تبلیغ ارتباط مناسب دولت و مرجعیت  کرده است. بر اساس شنیده ها، در لیست جدید مراجع، قرار است اسامی آقایان جعفر سبحانی، محمود هاشمی شاهرودی، خوشوقت و برخی دیگر از روحانیون مورد تائید حاکمیت قرار گیرد. در عوض، اخبار موثق حاکی از آن است که  مراجع مسلمی چون آقایان منتظری و زنجانی در این لیست جایی نخواهند داشت. یک منبع موثق در همین ارتباط خبر داده است که حتی افرادی مانند آیت الله العظمی علی صافی، وارث فقهی آیت الله بهجت، و یا آقایان صانعی، سید علی محقق داماد، دستغیب شیرازی و بیات زنجانی نیز به دلیل انتقاداتی که به رفتارهای حاکمیت داشته اند در این گزینش مردود خواهند شد. به گفتهء این منبع آگاه همچنین قرارست برای افزایش نفوذ در حوزهء علمیه، شورای مدیریت حوزهء علمیهء قم، که تحت نظر جامعهء مدرسین فعالیت می کند، از این پس استفاده از دروس مراجع مستقل را به رسمیت نشناسد و برای طلابی که در دروس این مراجع منتقد شرکت می کنند هیچ گونه مدرک تحصیلی و معافیت سربازی در نظر گرفته نشود.

********************

 شنبه 30 آبان 1388  ـ 21 نوامبر 2009

به دنبال راهكاري براي نظارت بيشتر بر سايت‌هاي اينترنتي هستيم

وزیر ارشاد

وزير ارشاد اظهار داشت: روزنامه‌ها به طور مستقيم تحت نظارت هيئت نظارت بر مطبوعات است اما بحث سايت‌ها فعلا زير نظر كميته‌اي در دادستاني كل است و البته به دنبال راهكاري براي نظارت بر سايت‌ها هستيم. سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس در خصوص انتشار شايعات بي‌اساس و فضاسازي‌هاي منفي در برخي سايت‌ها و تدبير وزارت ارشاد براي مواجهه با اين موضوع گفت: سايت‌ها زير نظر دادستاني كل هستند و يك كميته‌اي در آنجا تشكيل شده و به سايت‌ها رسيدگي مي‌كنند و ما نيز فردي را از وزارت ارشاد به اين كميته مي‌فرستيم.  وي افزود: بايد تدبيري در خصوص اين سايت‌ها انديشيده شود و اينگونه نباشد كه هر سايتي، هر مطلبي را كه دلش خواست منتشر كند و از آن سوء‌استفاده شود؛ اين مطالب بايد در همين كميته‌اي كه تشكيل شده بررسي شود.  وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تفاوت نظارت به سايت‌ها با روزنامه‌ها گفت: روزنامه‌ها به طور مستقيم تحت نظارت هيئت نظارت بر مطبوعات است اما بحث سايت‌ها فعلا زير نظر همان كميته‌اي است كه در دادستاني كل تشكيل شده تا اينكه بعدا يك راهكاري براي آن در نظر گرفته شود.

********************

 جمعه 29 آبان 1388  ـ 20 نوامبر 2009

از ترس آینده کلاردشت را می بخشند!

نامهء وارده

این یکی از نمونه نامه هائی است که مندرجات آن حکایت از پاداش کشتار و ضرب و شتم مردم معترض به کودتای بيست و دوم خرداد دارد. اگر بسیج و بسیجی ساده زیست است چه نیازی به زمین و ویلا در کلاردشت دارد؟ مسئول اصلی تخریب بی رویه جنگل ها و زمین های شمال ایران را خود پیدا  کنید! جنگل های حیران ، جنگلهای کلاردشت، جنگل ابر و... این نمونه واضح و شفاف پاداش سپاه و بیت رهبری به بسیجی است که از بام پایگاه خویش به روی مردم بی سلاح آتش گشود، به سوی مردم نارنجک پرتاب کرد، با چماق و زنجیر و قمه به جان مردمی افتاد که پرسیده بودند: رای ما کو؟ اما یک نکته باریک تر از مو هم در این نامه و انگیزه پنهان در پشت آن وجود دارد، و آن اینست که اگر کار سرکوب مردم را تمام شده تلقی می کردند، تن به این نوع رشوه دادن ها نمی دادند. چون می دانند توفان هنوز در راه است، کلاردشت را بخشیده اند تا بلکه بقیه را برای خودشان نگهدارند.

********************

 پنج شنبه 28 آبان 1388  ـ 19 نوامبر 2009

يک دقيقه سکوت برای بنيانگزار اولين دولت سکولار در عالم اسلام

ساعت نه و پنج دقیقه صبح سه شنبه نوزده آبان است. هوا در استانبول اندکی خنک است. تا دقیقه ای قبل در خیابان های استانبول انسان می جوشید اما به یکباره انگار زندگی در استانبول و ترکیه می ایستد! به گزارش پیمانه، ماشینها وسط خیابان، پل و کوچه ها می ایستند و راننده و مسافران در را باز کرده و سر پا می ایستند.مردم عادی که در کوچه ها و پیاده روها در حال حرکتند به یکباره بی حرکت می ایستند. در وهله اول این اقدام ترک ها بسیار تعجب آور است. شاید اگر روز سه شنبه ده نوامبر در استانبول می بودید چشمانتان چهار تا می شد!مردم بعد از یک دقیقه بی حرکت ماندن به حرکت خود ادامه می دهند. سالی یک بار اکثر مردم ترکیه رأس ساعت نه و پنج دقیقه دهم نوامبر به مدت یک دقیقه به صورت سر پا بی حرکت می ایستند. ماشین ها متوقف می شوند. کارگران ترکیه برای یک دقیقه می ایستد! اما علت آن چیست: بعد از پرس و جو متوجه می شوم دهم نوامبر سالروز درگذشت مصطفی کمال آتاترک اولین رئیس جمهور ترکیه است و مردم ترکیه به احترام وی درست در ساعت نه و پنج دقیقه دقیقه دست از کار می کشند و به احترام بنیانگذار جمهوری سکولارشان می ایستند.

********************

چهار شنبه 27 آبان 1388  ـ 18 نوامبر 2009

نقدی بر قانون اساسی پیشنهادی حقوقدانان جنبش سبز

نیما فرمین (دکترای حقوق از دانشگاه مونت پلیه ـ فرانسه)

انگیزهء من در نوشتن این گزارش در راستای بررسی و پژوهش در این زمینه است، با این امید، که فرزانگان ایرانی به خاموشی ها پایان داده ، وبرای به انجام رسانیدن این کار بزرگ پیشگام شوند. در این پیش نویس درهم آمیختگی هایی دیده می شود، و این خود نشانه ی آن است، که این گام نخستین برای این کار بزرگ است، و باید با دوراندیشی و بررسی پیگیر، بازنگری شود. در این پیش نویس "دیباچه"، که شیوه ی کار در نوشتن قانون اساسی است، پیش بینی نشده است. در این دیباچه باید، انگیزه و نابسامانی هایی که مردم را به نوشتن این پیمان ارزنده وادار کرده است، و ارزش های بنیادی و بی چون و چرای حقوق و آزادی های شهروندان بازگو شود. به گونه یی دیگر، دیباچه چارچوبه ی قانون اساسی است، و اصولی که به دنبال آن نوشته می شود، باید در راستای این ارزش ها باشد. برای نوشتن دیباچه، به گونه یی گذرا به چند نکته اشاره می کنم. (1) نخستین خشت بنای قانون اساسی برپایه ی مردم سالاری، جدایی دین از بنیادهای کشور است. زیرا دین «باور»ی است، که هر کس می تواند داشته باشد، و نباید بر دیگران  تحمیل شود. بنابراین، باید از پیش کشیدن پندارهای دینی خودداری شود. از سوی دیگر، با آن که "حق" امتیاز و اختیاری است که قانون اساسی آن را پاسداری می کند، به کار بردن فراز کوتاه "به نام حق" در سرآغاز نوشتار چون برداشت دینی دارد، شایسته نیست، و اگر می خواهیم قانون اساسی بر پایه ی مردم سالاری فراهم آوریم، برتر آن است که فراز کوتاه " به نام مردم" را به کار بریم، که قانون اساسی برخاسته از اندیشه خردمندانه ی او است. (2) مردم سالاری، در آزادی و برابری (زن و مرد) است. همه آزاد به جهان چشم می گشایند و از یک گوهرند. فرایند این برابری این است که همه ی شهروندان، بهر آیین و هرنژادی باشند، برابرند و می توانند نامزد برای بنیاد های کشور شوند و به هرکاری که به خواهند بپردازند، به میان آوردن "اقلیت و یا اکثریت" از پندارهای ملایانی است که در دو قانون اساسی گذشته آن را گنجاندند. در دنیای امروز، نمونه ی بارز برابری مردم، گزینش رئیس جمهور سیاه پوست و مسلمان در امریکا، و رئیس جمهور هند از میان طبقه محرومین مردم هند می باشد. (3) آموزش رایگان و همگانی از آمادگی تا پایان دانشگاه، در رشته های دانشی و غیر دينی. (4) تامین حقوق اجتماعی (بهداشت، درمان، حقوق بیکاری و درماندگی). (5) امنیت و آرامش همگانی، برپایی داد و دادگری با قضات و وکلایی که دانشکده ی حقوق را گذرانده اند، و استقلال قضات و نیرویی که این آرامش را برای شهروندان بردوش گیرد. (6) آزادی اندیشه، گفتار، و باز گویی و پخش آن؛ آزادی رسانه ها (رادیو، تلویزیون، روزنامه)، انجمن های سیاسی، فرهنگی... این کار بزرگ هنگامی شدنی است که ارزش های فرهنگی که در درازای هزاره ها پذیرفته شده و برجای مانده اند، و در دل های مردم جای گرفته، و زیربنای داوری آن ها شده اند، در این نوشته که چراغ راه مردم سالاری است، پیش بینی شود. چنین قانون اساسی که برگرفته از این ارزش ها است می تواند، ره آورد ارزنده یی برای بهروزی و شادزیستی مردم و سربلندی کشور گردد، و به بیدادگری ها و نامردمی ها که هم اکنون مردم ایران را به بندکشیده است، پایان داده شود. این نوشته، به گفتهء حقوقدانان، «پیمانی» است که میان شهروندان و فرمانروایان، که برگزیدگان آن ها هستند، بسته می شود و برای این که کارساز باشد، باید توازنی میان حقوق و آزادی های بنیادی مردم و دامنه ی اختیارات فرمانروایان برپا شود، و افزوده بر آن، هر گاه که دشواری های بزرگ پیش آید، باید مردم  بتوانند از راه همه پرسی راه کار شایسته یی را پیش بینی کنند. با آرزوی آزادی مردم ایران زمین و برپایی مردم سالاری در این کشور کهن. 25 آبان، 16 نوامبر 2009 (تارنمای فرهنگ ایران)

********************

سه شنبه 26 آبان 1388  ـ 17 نوامبر 2009

با وقاحت تمام به روزه‌خواري تظاهر و شعار "مرگ بر اسرائيل" را حذف می كنند

علم الهدی، امام‌ جمعه مشهد

ایسنا: امام‌ جمعه مشهد گفت: اعضاي خبرگان رهبري نه بر اساس حدس و گمان، بلكه بر اساس تجربيات ملموس بيست ساله تشخيص دادند كه آيت‌الله العظمي خامنه‌اي نه تنها بهترين گزينه براي رهبري هستند، بلكه گزينه‌اي بي‌همتا و منحصر به‌فرد هستند. حجت‌الاسلام ‌و المسلمين سيد احمد علم‌الهدي، در خطبه‌هاي عبادي سياسي نماز جمعه امروز مشهد، كه در حرم مطهر امام رضا برگزار شد، افزود: دشمن هم به اين نكته واقف است، لذا همه حملاتش متوجه رهبري است، همچنين صداي تهاجم، هتاكي و توهين به رهبري از دل غائله پس از انتخابات و اعضاي فتنه‌گر آن بلند مي‌شود. وي با اشاره به حادثه ورود عناصر افراطي صهيونيست به مسجد الاقصي و به گلوله بستن مسلمانان و نيز نقشه رژيم اسرائيل براي آينده اين مسجد، ادامه داد: صهيونيست‌هاي نجس‌العين مي‌خواهند قبله اول مسلمين را كه همتاي مسجد الحرام است، به كنيسه تبديل كنند، اما غيرت كدام مسلمان به وقوع اين امر رضايت مي‌دهد؟ اين ديگر بحث فلسطين و اسرائيل نيست بلكه بحث حيثيت اسلام، مسلمين و مساله توحيد است. عضو مجلس خبرگان رهبري به حواشي راهپيمايي روز قدس در تهران اشاره و تصريح كرد: در چنين شرايطي و در روز قدسي كه روز مبارزه با صهيونيست است، سران فتنه، عده‌اي را به صفوف فشرده راهپيمايان اين روز مي‌فرستند تا در مقابل چشم روزه‌داران با نوشيدن بطري‌هاي آب و نوشابه با وقاحت تمام به روزه‌خواري تظاهر و نيز شعار "مرگ بر اسرائيل" را حذف كنند. علم‌الهدي افزود: حالا هم يكي از سران اين فتنه بيانيه داده است كه روز قدس امسال نقطه عطفي در تاريخ بود؛ راست مي‌گويد، زيرا سي سال است روز قدس را برگزار مي‌كنيم اما در هيچ كدام از آن‌ها روزه‌خواري و تبديل شعار "مرگ بر اسرائيل" به "نه لبنان نه غزه" سابقه نداشته است. وي ضمن درخواست از عموم مردم براي حفظ هوشياري، تاكيد كرد: بدبختي اين است كه سران اين فتنه خود را به امام رحمت‌الله عليه نسبت مي‌دهند، اما اگر امام راحل در قيد حيات بودند و در روز قدسي كه يادگار ايشان است، شعارها و رفتار اين عده را مي‌ديدند، با آن‌ها چگونه برخورد مي‌كردند؟

********************

دو شنبه 25 آبان 1388  ـ 16 نوامبر 2009

مردم نمی توانند ولی فقیه را عزل کنند

قائم مقام نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران

گزارشی از بهروز کارونی (راديو فردا) ـ مجتبی ذوالنور، قائم مقام نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سخنرانی‌ای در شهر قم گفته است که «در نظام اسلامی، ولایت ومشروعیت ولی فقیه ازسوی خداوند، پیامبر اسلام و معصومین است.» مجتبی ذوالنور می‌افزاید: «اینگونه نیست که مردم به ولی فقیه مشروعیت بدهند تا هر زمان که بخواهند او را عزل کنند.» او همچنین گفته است: « مردم زمینهء اجرایی شدن ولایت فقیه را با انتخاب فقهای مجلس خبرگان فراهم می‌کنند واعضای مجلس خبرگان نیز ولی فقیه را نصب نمی‌کنند، بلکه او را کشف می‌کنند و اینگونه نیست که آنها هر زمان که بخواهند، می‌توانند ولی فقیه را عزل کنند». قائم مقام نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران همچنین این موضوع را که « ولی فقیه باید در چارچوب قانون مقید عمل کند»، اشتباه توصیف کرده است. در اين مورد محمد جواد اکبرین، دین پژوه و تحلیلگر سیاسی در لبنان، به رادیو فردا گفته است: «سخنان آقای ذوالنور حرف جدیدی نیست. نظریه‌ای وجود دارد مبنی بر این که ولی فقیه را مجلس خبرگان رهبری کشف می‌کند نه نصب، اما این نظر قانون اساسی نیست و این حرف‌ها دقیقاً نقطه مقابل قانون اساسی است. در قانون اساسی سخن از انتخاب ولی فقیه است و طبق قانون اساسی مجلس خبرگان ولی فقیه را نصب می‌کند و به همین دلیل می‌تواند او را عزل هم بکند چون در قانون عزل در برابر نصب قرار دارد. سخن آقای ذوالنور جایگاه قانونی ندارد و ظاهراً حاکمان متوجه شده‌اند که از طریق قانون نمی‌توانند آن طور که تمایل دارند خودکامگی خود را ارضا کنند و حکومت مطلق داشته باشند، لذا به نفی قانون روی آورده‌اند و حرف‌هایی می‌زنند که پایگاه قانونی ندارد .اظهارات آقای ذوالنور تکرار سخنانی قدیمی‌ است برای شروع فصلی تازه که بتوانند با رفتاری فراقانونی به خواسته‌های خودشان برسند. در قانون اساسی ما هم اختیارات ولی فقیه فقط يازده مورد است، یعنی بر اساس اصل پنجاه و هفت ولایت مطلقه فقیه در این يازده مورد است نه خارج از این موارد، به تعبیر دیگر ولایت مطلقه فقیه در چهارچوب قانون اساسی است. اظهارات جدید آقای ذوالنور این هدف را دنبال می‌کند که باید خودشان را از قید قانون اساسی رها کنند. اگر بپذیرند که اختیارات ولی فقیه در چهارچوب قانون اساسی است، آن وقت نمی‌توانند به میل خود، خودکامگی به خرج دهند و هر تصمیمی‌ برای ملت بگیرند. به همین دلیل به این گونه اظهارات روی می‌آورند که ولایت فقیه بالاتر از قانون اساسی است و این یعنی بی اهمیت شمردن رأی مردم. بالاخره همین مردم به جمهوری اسلامی‌ شما و به قانون اساسی رأی دادند، چطور موقع دعوت مرم به رأی دادن «میزان رأی ملت است»، اما وقتی زمان پاسخگویی مسئولان فرا می‌رسد مسئولان فراتر از قانون هستند؟ اینها راه‌های فرار از قانون است، با این که قانون اساسی دست ولی فقیه را متاسفانه بسیار باز گذاشته و اگر بیش از ظرفیت یک انسان به او قدرت بدهی طبعاً فاسد می‌شود، اما باز هم به این مقدار قانع نیستند و می‌خواهند ولی فقیه را فراتر از قانون اساسی مطرح کنند».

 

********************

 يک شنبه 24 آبان 1388  ـ 15 نوامبر 2009

از ارزان شدن ترياک و شيشه تا لزوم افزايش نظارت نيروي انتظامي بر اينترنت

سردار احمدي مقدم

ايلنا ـ فرمانده نيروي انتظامي در حاشيه همايش سازمان هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، در جمع خبرنگاران، دربارهء مهم ترين مسائل جامعه از جمله ارزان شدن ترياک و شيشه صحبت کرد. اما شايد بتوان يکي از مهم ترين فرازهاي سخنان او را جايي جست وجو کرد که از نظارت بيشتر پليس بر فضاي مجازي و اينترنت سخن مي گويد؛ نقطه يي که به گفته خود رئيس پليس واکنش هايي از سوي روشنفکران در پي خواهد داشت. او نخست به بحث سازمان هاي مردم نهاد در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در کشور ما و ديگر کشورها سازمان هاي مردم نهاد بيشتر در بحث درمان موثر بوده اند و طبق سياست هاي نظام و برنامه پنج ساله نيز بخش خصوصي بايد گسترش بيشتري پيدا کند و با توجه به انواع مواد مخدر با تنوع شديدي که وارد مي شود سازمان هاي مردم نهاد بايد در بحث پيشگيري هم فعال شوند. احمدي مقدم در رابطه با افزايش قاچاق و مصرف کراک گفت؛ هر هفده کيلو ترياک تبديل به يک کيلو کراک مي شود و به لحاظ سبک بودن براي قاچاقچيان مواد مخدر راحت تر است و از سوي ديگر وجود لابراتوارهاي صنعتي در کشور افغانستان باعث افزايش مصرف مواد مخدر صنعتي شده است. وي در رابطه با مخدر شيشه و وجود آشپزخانه هاي توليد شيشه در کشور گفت: در دسترس بودن مهم است اما مهم تر از آن وجود مصرف کننده است. ارزان شدن اين ماده بي اثر نيست اما شايد فردا سم هم ارزان شود آيا کسي سم مصرف مي کند؟ او در رابطه با تاکيد پليس در سال جاري بر بحث جابه جايي مواد عربستان گفت: اين موضوع پديد زيبايي نيست و در عرض يک سال گذشته نيز بيش از هزار نفر در فرودگاه هاي کشور دستگير شدند که مي خواستند مواد مخدر به عربستان ببرند که البته بيشترشان قاچاقچي نيستند و براي مصرف شخصي مواد مخدر را حمل مي کردند. وي افزود: صو شصت نفر نيز طي يک سال گذشته در عربستان دستگير شدند که در زندان هاي اين کشور هستند و شرايط شان هم خيلي سخت است و برخي از آنها جانشان را از دست مي دهند. سپس فرمانده نيروي انتظامي در رابطه با نظارت پليس بر فضاي مجازي و جابه جايي اينترنتي مواد مخدر گفت: پليس بايد روي فضاي مجازي نظارت بيشتري داشته باشد اما هر بار که نيروي انتظامي به اين بحث وارد شد رسانه ها و افرادي که پز روشنفکري دارند حمله مي کنند و ما عقب نشيني مي کنيم. احمدي مقدم به نياز به کنترل فضاي مجازي تاکيد کرد و گفت: در ايران قوانين تا حدودي درست شده است و در خصوص روش هاي جديد قاچاق مواد مخدر نيز دو سوم موادي که نيروي انتظامي کشف مي کند از طريق روش هاي اطلاعاتي است.  وی در رابطه با شواهدي مبني بر اينکه موضوع مواد مخدر در کشور موضوعي سياسي است، گفت: از زمان ورود نيروهاي خارجي به افغانستان توليد مواد مخدر از دويست تن به بالاي هشت هزار تن رسيده است و بايد به اين موضوع مشکوک باشيم. احمدي مقدم تصريح کرد؛ چطور آمدند با موضوع تروريسم و مواد مخدر مبارزه کنند اما توليد مواد مخدر چهل برابر شد و به اذعان نهادهاي بين المللي هم اکنون چهل هزار تن مواد در افغانستان انبار شده است و قيمت ترياک نيز شش برابر ارزان شده است؟ احمدي مقدم افزود: از طريق فرودگاه ها نيز نيروهاي نظامي مواد مخدر را به بازار مصرف منتقل مي کنند که البته اين بازار مصرف در کشور ما نيست. و بالاخره، فرمانده نيروي انتظامي در رابطه با دستگيرشدگان سيزده آبان گفت: وظيفه پليس برخورد با مجرم است و ما دستگيرشده ها را همان روز تحويل دستگاه قضايي داده ايم.

********************

 شنبه 23 آبان 1388  ـ 14 نوامبر 2009

از تبادل سوخت هسته يي استقبال مي کنيم

محمود احمدي نژاد

محمود احمدي نژاد در جمع مردم مشهد و زوار حرم امام رضا گفت؛ ما امروز به نکته مهمي رسيده ايم. به ياد داريد چند سال قبل فرياد مي زدند، قطعنامه صادر مي کردند و تحريم مي کردند. به ما مي گفتند شما بايد فعاليت هاي هسته يي خود را تعطيل کنيد، اما امروز به جايي رسيده اند که اعلام مي کنند آماده همکاري هاي هسته يي با ملت ايران هستند. وي با اشاره به اينکه آنها نمي خواستند عزت، اقتدار و عظمت ملت ايران به کرسي بنشيند امروز بزرگي ملت ايران تثبيت شده است. وي ادامه داد؛ علت اين مساله اول ايستادگي بي نظير و تاريخي شما ملت و استواري رهبري در برابر قدرت هاي زورگوي جهاني است و علت دوم لطف و عنايت امام عصر است. زماني به ما مي گفتند بايد مساله هسته يي را تعطيل کنيد ولي امروز اعلام آمادگي کردند به تبادل سوخت، ساخت رآکتورهاي اتمي را با ما همکاري کنند، از موضع تقابل به موضع تعامل رسيده است که اين نقطه حساسي براي جهش هاي ملت ايران است. وي خاطرنشان کرد؛ در اين فاصله آنها ضرر کردند، ملت ايران ضرر نکرد و به فضل الهي بر مشکلات خود غلبه کرد، دنيا بداند تا زماني که اين دولت به دست ملت بر سر کار است به اندازه سر سوزني از حقوق ملت ايران عقب نشيني نخواهد کرد. احمدي نژاد با تاکيد بر اينکه خوشبختانه شرايط براي همکاري هسته يي در سطح بين المللي فراهم است، ادامه داد؛ بحث تامين سوخت رآکتور تهران فرصتي بود که صداقت برخي دولت ها و آژانس مورد ارزيابي قرار گيرد. آژانس در تلاش است نقش قانوني خود را که همکاري با کشورهاي مستقل است، برعهده بگيرد و رابطه سالم هسته يي را برقرار کند. ما از تبادل سوخت، از ساخت نيروگاه و رآکتور استقبال مي کنيم ولي دولت هاي طرف مذاکرات ما بايد به قول ها و تعهدات گذشته خود عمل کنند.

حضور مردم در روز سيزده آبان دو برابر گذشته بود

آیت الله جنتی

خبرگزاری فارس: آيت‌الله احمد جنتي امام جمعه موقت، با تجليل از حضور گسترده مردم در گراميداشت روز سيزده آبان تصريح كرد: «حضور گسترده مردم در روز سيزده آبان نسبت به سال‌هاي گذشته دو برابر بود و در اينجا بايد از حضور دانش آموزان و دانشجويان در اين راهپيمايي عظيم تجليل كرد». وي افزود: «پرچم مبارزه با آمريكا و مرگ‌بر آمريكا بايد هميشه افراشته باشد و اگر قرار باشد اين نظام، انقلاب و اسلام پابرجا باشد و مردم راحت زندگي كنند پرچم مقابله با دشمن هميشه بايد افراشته باشد. او در ادامه تاكيد كرد: «ما نمي‌توانيم محافظه ‌كارانه و ذليلانه چراغ روشن به آمريكا نشان دهيم و آمريكايي كه مرتب به دنبال دشمني است. چرا عده‌اي اين حقايق را نمي‌فهمند و يا مي‌فهمند و خود را به نفهمي مي‌زنند و وقتي كنگره آمريكا پنجاه و پنج ميليون دلار براي تضعيف نظام جمهوري اسلامي اختصاص مي‌دهد به اين معني است كه قصد دارد با خدا و مردم جنگ كند و اختصاص بودجه آنها براي جنگ با خدا و مردم است». وي با اشاره به اينكه عده‌اي خيال مي‌كنند با سر و صدايي كه ايجاد مي‌كنند مي‌توانند موضع مبارزه با استكبار را كه موضع امام، رهبر معظم انقلاب و ساير مسئولان نظام است را جدا كنند و راه ديگري را پيش بگيرند. اين گونه افراد بسيار اشتباه مي‌كنند و آنهايي كه در اين وادي وارد مي‌شوند بايد مجازات شوند. آيت‌الله جنتي خطاب به آمريكا، دشمنان، عناصر فريب‌خورده داخلي و طراحان فتنه تاكيد كرد: «هر چه فتنه را بيشتر كنيد صفوف مردم بيشتر مي‌شود و به همين دليل با فتنه شما ديديم كه در سال جاري صفوف مردم فشرده‌تر شده است و وجود دشمن موجب ثبات و مقاومت بيشتر صف توحيد مي‌شود... با ايستادن در مقابل دشمن خداوند مردم را هدايت و نصرت مي‌بخشد و همه انبياء دشمن داشتند و ياران آنها در مقابل دشمن تا مرز جان خود ايستادند و اين سنت الهي است... با اين كارهايتان به غير از اينكه آبرويتان مي‌رود براي شما سودي نخواهد داشت و ننگ بر شما كه امريكا از شما حمايت مي‌كند و اين ننگ بر شما و حتي بر نسل‌هاي شما خواهد نشست و بايد خجالت بكشيد كه در مقابل مردم و نظام به دامن آمريكا افتاده‌ايد».

كل جمعيت مخالفان در راهپيمايى سيزده آبان پانصد نفر بود

مجتبى شاكرى، قائم مقام جمعيت ايثارگران

عضو شوراى مركزى جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامى معتقد است: كسانى كه در انتخابات ترديد مى كنند عددى نيستند كه بخواهيم ادعاهاى آنها را شكاف تلقى كنيم. مجتبى شاكرى در گفتگو با ايلنا در تحليل خود از ديدارهاى اخير با مراجع و ابراز نگرانى از وضعيت اقتصادى جامعه و لزوم بازگشت كشور به وضعيت عادى پس از حوادث انتخابات اظهار داشت: پس از انتخابات وقايعى رخ داد و به طور طبيعى اگر بنا است اين مسائل در داخل كشور حل شود بايد در داخل سازكار نظام و بر اساس قانون اساسى حل و فصل شود. وى ادامه داد: پس از انتخابات عده اى به نتايج انتخابات معترض بودند، براى آنها وقت تعيين شد تا بر اساس سازكار قانونى به شكايت آنها رسيدگى شود ولى اين افراد تمرد كردند و نخواستند كه مشكلاتشان در چارچوب قانون حل و فصل شود. عضو ارشد جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامى با تاكيد بر اينكه تاكيد مراجع هم همواره بر قانون گرائى بوده است،خاطر نشان كرد: بر اين اساس مراجع عظام بر رعايت قانون تاكيد دارند و اگر در مورد مسائل اقتصادى هم تذكرى مى دهند به اين خاطر است كه در قانون اساسى ما اقتصادى پيش بينى شده است كه در سايه آن مردم در رفاه باشند. شاكرى با تاكيد بر اينكه در مورد مشكلات اقتصادى كشور هم مجلس و هم دولت دغدغه هاى جدى وجود دارد، تصريح كرد:مطرح شدن طرح هدفمند كردن يارانه ها نيز به دليل رسيدگى به وضعيت اقتصادى مردم و رفع مشكلات دهك هاى پائين جامعه است و دغدغه مراجع به نوعى دغدغه  همه اركان نظام است. عضو شوراى مركزى جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامى در بخش ديگرى از سخنان خود به مباحث مطرح شده در مورد وجود شكاف اجتماعى اشاره كرد و با رد وجود اين مشكل خاطر نشان كرد: در اين جهت مشكلى وجود ندارد، عده  اندكى ادعاهائى دارند كه نمى توانند ثابت كنند و بر حرف خلاف قانون خود پاى مى فشارند و اين افراد تعدادى از نخبگان هستند. وى با تاكيد بر اينكه جامعه امروز رئيس جمهور دارد و حتى هاشمى به عنوان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز به احمدى نژاد نامه نوشته و از وى خواسته است كه به عنوان رئيس جمهور در جلسات مجمع تشخيص مصلحت نظام شركت كند، گفت: معتقدم آن طرف قضيه يعنى كسانى كه در انتخابات ترديد مى كنند عددى نيستند كه بخواهيم ادعاهاى آنها را شكاف تلقى كنيم. شاكرى در پايان تاكيد: در راهپيمائى روز سيزده آبان به ادعاى خود معترضين تنها توانستند پنج هزار نفر را جمع كنند كه اين به معناى وجود شكاف نيست و ديديم كه در مقابل ميليون ها نفر در اين راهپيمايى شركت كردند و تعبير شكاف خلاف منطق مى باشد.

********************

 جمعه 22 آبان 1388  ـ 13 نوامبر 2009

بسیجی ها در پالتاک

مهدی فتاپور

شنبه چند هفته گذشته اطاق اتحاد جمهوریخواهان در پالتاک من و خانم فاطمه حقیقتجو را دعوت کرده بود که راجع به اوضاع ایران و آینده جنبش صحبت کنیم .پس از صحبت ما، مطابق معمول به حاضرین وقت داده شد که سوالات و نظرات خود را مطرح کنند. پنج نفر از کسانی که نوبت گرفتند صحبت خود را با خواندن آیه ای از قران شروع کرده و خود را عضو بسیج معرفی کرده و در چارچوب بحث و دیالوگ نظر خود را مطرح کردند. آنان گفتند: «این آقایانی که امروز به نتیجهء انتخابات اعتراض دارند کسانی هستند که بيست سال در دورهء موسوی و رفسنجانی و خاتمی ادارهء کشور را در دست داشتند و این همه خرابی و مشکلات برای کشور پدید آوردند و حالا که عده ای آمده اند و قدرت را از آنها گرفته اند و می خواهند به اوضاع مملکت سروسامانی بدهند و جلوی اختلافات طبقاتی و دزدی و فساد را بگیرند جنجال تقلب در انتخابات را راه انداخته اند». آنها خطاب به من گفتند که «شما هر چند نظرات تان با ما فرق دارد ولی آدم هایی هستيد که نظراتی دارید و پرنسیپ دارید و ما به شما احترام می گذاریم؛ چرا فریب آدم های خائنی مثل حقیقت جو و افشاری و سازگارا و گنجی و مهاجرانی را می خورید. اینها آمده اند خارج با آمریکایی ها ساخته اند و اسرار اتمی ما را در اختیار آنها گذاشته اند. اینها مساله شان کسب مجدد قدرت است و به محض اینکه موفق شوند با یک تیپا شما را طرد می کنند. شما به سودتان است که از آنها کناره گیری کنید...» هم حضور یک تیم کارکشته با صحبت هایی از قبل آماده و کار شده با عنوان رسمی بسیجی در جلسات ما و هم این موضع آنها برای من جدید بود. تا به حال ما در کیهان و نشریات مشابه خوانده بودیم که خطاب به موسوی و خاتمی و مشارکت و نظایر آنها بنویسند که «ببینید، ضد انقلاب خارج از کشور دارد از شما حمایت می کند. شما چه کرده اید که این خائنین از شما حمایت میکنند». و این بار من با موضعی عکس موضع قبلی مواجه می شدم. من شخصاً عادت کرده ام که در جلسات، چه حضوری و چه پالتاکی و چه در تفسیر مقالات، صرف نظر از موضوع بحث، کسانی بیایند که یا با اعتقاد واقعی و یا با تظاهر به موضع چپ رادیکال مرا مورد حمله قرار دهند که «چرا از جنایتکارانی که در رژیم مسئول بوده اند حمایت می کنید؟» و یا «چرا با لیبرال های طرفدار آمریکا همکاری می کنید؟» و یا «چرا نسبت به سلطنت طلب ها و مجاهدها و تجزیه طلب ها قاطع نیستید؟» و یا به طرف های دیگر بگویند که «چرا با خائنین اکثریتی همکاری می کنید؛ اینها همان هایی هستند که در دورهء جنگ شعار "پاسداران را به سلاح سنگین مسلح کیند را داده اند". ولی من تا به حال با حضور رسمی ماموران ورزیده رژیم در جلسات، و بخصوص با موضع روشن ذکر شده، مواجه نشده بودم. آیا این جلسه و این موضع یک مورد استثنایی و منفرد است یا شما هم با موارد مشابه مواجه شده اید و این یک مورد نمونه وار است؟

********************

پنج شنبه 21 آبان 1388  ـ 12 نوامبر 2009

ما در دانشگاه در خط مقدم جنگ نرم مديريت مي کنيم

غلامرضا خواجه سروي، معاون فرهنگي وزير علوم

خبرگزاري مهر ـ غلامرضا خواجه سروي در نخستين روزهاي فعاليتش در مقام معاونت فرهنگي وزير علوم ترجيح داد بيشتر درباره بحث هاي عميق تري چون «جنگ نرم» و «تهديدات دانشگاه توسط دشمن» حرف بزند و- بدون اشاره به مصاديق اين جنگ و البته بدون اشاره به برخي ناآرامي هايي که طي يکي، دو ماه گذشته در دانشگاه ها اتفاق افتاده - اعلام کرد معتقد به مديريت فرهنگي در خط مقدم جنگ نرم است. اين صحبت ها صرف نظر از محتواي بحث نشان از يک تغيير رويه هم داشت. چنان که مي شد چنين استنباط کرد خواجه سروي مي خواهد، برخلاف رويهء حوزه فرهنگي وزارت علوم در سال هاي گذشته، کمي هم دربارهء مسائل عيني کلي اظهار نظر کند و سطح بحث ها را در اين حوزه از اموري چون «کارت هاي فرهنگ» و «بن هاي فرهنگي کتاب» و... بالاتر ببرد. ديروز خبرگزاري مهر در گفت وگويي از خواجه سروي خواست آخرين تحليلش را- به عنوان يک تحليل رسمي و دولتي- در ارتباط با شرايط روز دانشگاه بگويد و او در پاسخ چنين گفت: «دشمنان در برنامه ريزي هاي خود بيش از هر قشري دانشجويان را مخاطب خود تعريف کرده اند. لذا رسالت مسوولان دانشگاهي به ويژه مديران فرهنگي دو چندان است يعني اعتقاد داريم مدير فرهنگي در خط مقدم اين جنگ نرم قرار دارد.» معاون وزير علوم با بيان اين مطلب افزود: «شرايط سياسي نمايانگر نااميدي دشمنان از حملهء نظامي و سخت افزاري به جمهوري اسلامي ايران است و در نتيجه آنان براي پيشبرد اهداف خود با تغيير استراتژي، رويکرد نرم را جايگزين کرده اند. اين وضعيت نوظهور را مي توان تحت عنوان جنگ نرم نيز ناميد. جنگ نرم بيش از هر چيز به ابزارهاي فرهنگي متکي است و به طور طبيعي راه هاي مقابله با آن نيز بايد با ابزارهاي فرهنگي باشد.» معاون وزير علوم، بدون اشاره مستقيم به مصاديق در صحبت هاي خود، خطاب به مديران فرهنگي گفت؛ «مديران فرهنگي بايد برنامهء جامعي را در مقابل جنگ نرم در دستور کار داشته باشند.» وي در اشاره به برخي بايدهاي اين برنامه جامع گفت: «مديران فرهنگي بايد پويايي و تحرک خود را افزايش دهند زيرا خصلت کار فرهنگي ايجاب مي کند کارگزار فرهنگي به ويژه مديران با حساسيت و تحرک مضاعفي در ميدان حاضر شوند و ماموريت ها را پيگيري کنند.» او مشارکت عناصر دانشگاهي به ويژه استادان و دانشجويان در عرصه فعاليت هاي دانشگاه را مورد تاکيد قرار داد و گفت: «با حضور و مشارکت همه جانبه استادان و دانشجويان کار فرهنگي از مقبوليت بيشتري برخوردار مي شود و تاثيرگذاري آن نيز دو چندان خواهد شد.» خواجه سروي افزود: «حفظ شادابي و پويايي همراه با سلامت محيط فرهنگي از ضرورت هاي فعاليت فرهنگي دانشگاهي است. روزمرگي و حاکم شدن رخوت بر حوزه فرهنگ از آفت هاي محتمل کار فرهنگي است که براي اجتناب از اين آفت بايد اصل شادابي و تحرک فرهنگي را با حفظ سلامت کار فرهنگي در نظر داشت.» او گفت: «معاونت فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با توجه به ظهور تهديدات نرم براي شکل گيري فضاهاي فرهنگي مطلوب و کارآمد آمادگي دارد که تحقق اين فضا مستلزم مشارکت همه جانبه تمام نخبگان دانشگاهي به ويژه استادان و دانشجويان است.»

********************

چهار شنبه 20 آبان 1388  ـ 11 نوامبر 2009

حکومت اسلامی امانتی است که جامعه بايد نشان دهد که شايستهء آن است

سردار محمدرضا نقدی، رئيس سازمان بسيج مستضعفين

به گزارش مهر، سردار محمد رضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، که در جمع کارکنان این سازمان سخن می گفت، با اشاره به حوادث و اتفاقات پیش روی نظام و انقلاب، گفت: «بسیج به عنوان حافظ و پاسدار نظام باید بار دیگر قابلیت اش را در دفاع از حکومت اسلامی به اثبات برساند». او مردم ایران را وارثان یک امانت الهی دانست و اظهار داشت: «نعمت بزرگ حکومت اسلامی امانتی است که بار آن بر دوش همه سنگینی می کند و جامعه ما باید نشان دهد که شایسته و تحمل این امانت را دارد». سردار نقدی ارکان حکومت اسلامی را اسلام و تجمع مردم حول این مکتب الهی عنوان کرد و گفت: «وجود و بقاء نظام اسلامی مرهون همین دو رکن است». وی با اشاره به صف آرایی دشمنان علیه نظام اسلامی گفت: «شرق و غرب در اینکه این نظام نباید به نتیجه برسد متفق هستند وبا استفاده از راه های گوناگون در صدد هستند تا نظام را ناکارآمد جلوه دهند و به این منظور کارشکنی هایی در مسیر تحقق اهداف انقلاب نیز انجام می دهند». جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج، با اشاره به ماموریت بسیج در تشکیل ده ها میلیونی، گفت: «برای ادامهء راه انقلاب نیازمند یک وحدت همه جانبه هستیم و بسیج با سازماندهی وحدت مبتنی بر مکتب اسلام باید این مسیر گام های موثری بردارد». سردار نقدی با اشاره به اینکه تا امروز، به رغم اینکه حضرت امام و رهبری عزیز بسیج را فقط در شکل و قواره نظامی نخواسته اند، گفت: «متاسفانه تصور بیشتر مردم از بسیج فقط شکل نظامی آن بوده که در برابر تهدیدات نظامی پاسخگو باشد اما باید دانست که بسیج فراتر از یک نیروی نظامی است». نقدی با تاکید بر اینکه بسیج ده ها میلیونی نیازمند یک تلاش همه جانبه است، گفت: «تشکیل بسیج ده ها میلیونی با سلایق، مذاهب اقوام، جنسیت و اقشار مختلف کار مشکلی است و باید یک چنین تکثری را به وحدت تبدیل کنیم که این نیازمند اخلاص و یک کار پیامبر گونه است». وی روش های بوروکراسی و کاغذ بازی های امروز اداری با صرف اعتبارات کلان را در نگاه بسیج مردود دانست و گفت: «روش تبلیغی امام هم کم هزینه بود و هم تاثیرگذار». سردار نقدی، با اشاره به اینکه در کشور هر جا گره ای هست می گویند نیازمند یک عزم ملی است، افزود: «بسیج همان عزم ملی است». وی تشریفات را از ساحت بسیج دور دانست و گفت: «اگر مسئولی در بسیج به سمت تشریفات رفت و رنگ اتاق، میز و جایگاه و درجه و ... ذهنش را پر کرد نمی تواند بسیج را اداره کند». سردار نقدی خاطر نشان کرد: «امروز کار ما سخت تر از دیروز است و نیازمند یک سازمان جدی تر، کامل تر، عمیق تر و توانمندتر در عرصه های فکری و عملی هستیم و باید تولید فکر و اندیشه برتر کنیم».

********************

سه شنبه 19 آبان 1388  ـ 10 نوامبر 2009

يک خبر کوتاه خوشمزه:

دادستان ويژه روحانيت قم؛ روحانيون از موضع گيري سياسي خودداري کنند

به گزارش ايسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، دادستان ويژه روحانيت استان قم، در نشست سرگروه هاي تبليغي سازمان اوقاف استان قم گفت: «روحانيون از موضع گيري هاي صريح سياسي و طرفداري از احزاب و گروه ها خودداري کنند تا چهره روحانيت از سياست زدگي به دور باشد!» دادستان ويژهء روحانيت قم اظهار کرد: «مبلغان در امور سياسي دخالت نکنند و فقط زمينه هاي اصلاح جامعه را فراهم کنند و فعاليت هايشان ارشادي باشد». وي گفت: «افتخار و محبوبيت روحانيت در بين مردم به خاطر اين است که حلال و حرام خدا را با حفظ امانت بيان مي کند!»

 

پليس آماده اجراى حد قطع دست براى كنترل سرقت است

رئيس پليس آگاهى كشور

رئيس پليس آگاهى نيروى انتظامى با تأكيد بر اينكه اجرا نكردن قانون مجازات اسلامى افزايش ناامنى را در كشور به دنبال دارد، از آمادگى پليس براى اجراى حدود الهى خبر داد.به گزارش ايلنا، اصغر جعفرى با اشاره به اينكه قانون مجازات اسلامى كه مهمترين آن قطع يد است، اعمال و اجرا نمى شود، افزود: حتى در مواردى كه سرقت محرز و با شرايطى كه در قانون آمده منطبق است، اين حد اجرا نمى شود.وى با بيان اينكه حدود الهى قوانينى هستند كه خداوند متعال براى حفظ و امنيت جامعه وضع كرده است، تصريح كرد: اجرا نكردن اين حدود بزرگترين منشاء ريشه كن نشدن جرائم در كشور است. رئيس پليس آگاهى نيروى انتظامى با تأكيد بر اينكه اجرا نكردن قانون مجازات اسلامى افزايش ناامنى را در كشور به دنبال دارد، از آمادگى پليس براى اجراى حدود الهى خبر داد. جعفرى اضافه كرد: حدود دو سال پيش مسئولان قوه قضائيه اعلام كردند، براى اجراى حد مشكل داريم كه پليس آمادگى خود را براى فراهم كردن امكانات اجرا حد اعلام كرد. به گفته رئيس پليس آگاهى كشور، اگر حدود الهى در كشور اجرا شود بيش از نود درصد جرائمى كه در حوزه سرقت اتفاق مى افتد ديگر رخ نخواهد داد و اين به نفع مردم، امنيت كشور و اعتبار جمهورى اسلامى ايران است. وى با بيان اينكه اين استدلال كه اگر حدود اجرا شود مجامع بين المللى و حقوق بشر به جمهورى اسلامى ايران خرده مى گيرند درست نيست، اظهار كرد: ما هرچه قدر هم در اجراى قوانين و اصول شرع خودمان عقب نشينى كنيم باز هم مورد تأييد مجامع بين المللى به ويژه غرب قرار نمى گيريم. جعفرى تأكيد كرد: بهتر است كه ما وظايف خودمان را برابر عقل و شرع انجام دهيم و آسايش و رفاه مردم مد نظر ما باشد، نه رضايتمندى غربى ها.

********************

دو شنبه 18 آبان 1388  ـ 9 نوامبر 2009

نظر مقام معظم  رهبري درباره نگهداري ماهواره

سايت شيعه نيوز استفتايي درباره استفاده از ماهواره کرده و نظر رهبر معظم انقلاب را در مورد استفاده از ماهواره  جويا شده است. در اين استفتا آمده است؛ «آيا خريد و نگهداري و استفاده از دستگاه گيرنده برنامه هاي تلويزيوني از ماهواره جايز است؟ و اگر دستگاه گيرنده مجاني به دست انسان برسد چه حکمي دارد؟» مقام معظم رهبري اين گونه پاسخ داده اند؛ «دستگاه آنتن ماهواره يي از اين جهت که صرفاً وسيله يي براي دريافت برنامه هاي تلويزيوني است که هم برنامه هاي حلال دارد و هم برنامه هاي حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خريد و فروش و نگهداري آن براي استفاده در امور حرام، حرام است و براي استفاده هاي حلال جايز است. ولي چون اين وسيله براي کسي که آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامه هاي حرام را کاملاً فراهم مي کند و گاهي نگهداري آن مفاسد ديگري را نيز دربردارد، خريد و نگهداري آن جايز نيست مگر براي کسي که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمي کند و بر تهيه و نگهداري آن در خانه اش مفسده يي هم مترتب نمي شود. لکن اگر قانوني در اين مورد وجود داشته باشد بايد مراعات گردد.»

********************

يک شنبه 17 آبان 1388  ـ 8 نوامبر 2009

تحول در علوم انسانی نيازمند يک عزم قوی است

مصباح يزدی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آيت‌الله محمدتقی مصباح‌يزدی، رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، در هيجدهمين نشست فارغ‌التحصيلان اين موسسه که با محوريت «علوم انسانی، کاستی‌ها و ظرفيت‌ها» در سالن همايش‌های اين موسسه برگزار شد،‌ با اشاره به موقعيت‌های متفاوتی که انسان‌ها در آن قرار می‌گيرند، اظهار داشت: «ما نسبت به مسائل مختلف بايد آگاهی‌های متفاوتی داشته باشيم و از مسائل سطحی نگذريم و به طور عمقی به مسائل نگاه کنيم. .. اگر انسان بخواهد نسبت به موقعيت‌هايی که برای او رخ می‌دهد رفتار درستی داشته باشد بايد بينش درست و صحيحی را در خود پرورش دهد و ابهام‌هايی که راه او وجود دارد را برطرف کند... نگاه عمقی به مسائل متفاوت بصيرت را به وجود می‌آورد... نگاه عمقی به مسائل يکی از ارکان بصيرت است و مرتبه بعدی آن اين است که نبايد در راستای رسيدن به بصيرت به هواها و خواسته‌های نفسانی توجه کرد... عمل به دستور نفس عقل انسان را نابينا می‌کند... ما اگر می‌خواهيم بصيرت داشته باشيم بايد به مسايلی که در جامعه وجود دارد آگاهی لازم را داشته باشيم تا دشمن را به جای دوست و کلام ناحق را به جای کلام حق نگيريم... بعد از پيدايش شناخت صحيح در انسان قدم دوم اين است که در مقابل هواهای نفسانی و خواسته‌های دل نبايد کوتاه بياييم و بايد عقل را قاضی کارهای خود قرار دهيم... بايد پشت هر کاری اراده قوی قرار داشته باشيم... تحول در علوم انسانی هم از اين بحث خارج نيست و بايد در پشت آن اراده قوی قرار داشته باشد تا اين کار به يک سرانجام برسد... در کشور کارهای نشده زيادی وجود دارد... ما بايد با بصيرت بشخيص دهيم که چرا کارها انجام نمی‌شود و سرعت آنها پايين است و وقتی آنها را شناختيم در مقام عمل وارد شويم. آينده در دست فارغ‌التحصيلان دانشگاهی‌ست... آينده در کنار روحانيون در دست فارغ‌التحصيلان دانشگاهی است اما روحانيون توانايی و آمادگی لازم را هنوز برای اين کار از لحاظ کمی و کيفی ندارند... مشکلات اخير هم به دليل کمبود مسايل مربوط به علوم انسانی بوده است و لذا کار و فعاليت بسيار زيادی بايد برای ايجاد تحول در علوم انسانی صورت بگيرد.

********************

شنبه 16 آبان 1388  ـ 7 نوامبر 2009

اگر اقتصاد مملکت آسیب ببیند دین نیز آسیب می‌بیند

آیت‌الله جوادی آملی

به گزارش سایت الف به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله جوادی در دیدار رییس سازمان امور مالیاتی کشور، گفت: «فرهگ مردم را اعتقاد آنان می‌سازد و نگهبان اعتقاد مردم، اقتصاد است، توقع نداشته باشید که همه مثل سلمان و اباذر و کسانی که در شعب ابی‌طالب (ع) بودند، باشند». وی با بیان اینکه کسانی که از سلطنت شکم بیرون نیامده‌اند هرگز نمی‌توانند با استکبار مبارزه کنند، ادامه داد: «به برکت رهبری امام (ره) و خون های پاک شهدا، اعتقاد جای اقتصاد را در میان مردم گرفت، اما اگر خدای نکرده مردم فشار اقتصادی ببینند، در دینداری آنان مشکل ایجاد می‌شود!» آیت‌الله جوادی‌آملی اظهار داشت: «با آرزو و آرمان و توقع نمی‌شود کشور را اداره کرد، اگر می‌خواهیم کشور را اداره کنیم باید دید در چه فضا و فازی زندگی می‌کنیم، کسی که زمان و زمینش را نشناسد، مدیر نیست. اگر کسی سنگی به بدنش زدند دردی احساس نکرد معلوم است که یا خواب است یا حسی نسبت به درد ندارد، حال اگر چند کارگر را اخراج کردند، ما نیز باید این درد را حس کنیم». وی با بیان اینکه این کپر‌نشینیان و کارگران پاره‌تن ما هستند، اظهار داشت: «بعضی از کارگران که حقوقی کمتر از سيصد هزار تومان داشته‌اند اخراج شده‌اند و اینها توان پرداخت اقساط وام‌های دریافتی را ندارد، چگونه می‌توانند، مالیات بدهند؟ سرمایه عظیمی به نام نفت در داخل کشور است، اگر روزی به جایی برسیم که نفت بفروشیم و کشور را اداره کنیم، ورشکست می‌شویم. در این صورت نسل بعد همه نفرین‌ها را متوجه ما می‌کند که چرا شما سرمایه را فروختید، مگر آدم عاقل نفت می‌فروشد تا کشور را اداره کند». آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه با نفت به عنوان سرمایه نمی‌شود کشور را اداره کرد، اظهار داشت: «یک وقت نفت فروخته می شود تا کارخانه ایجاد گردد و سدی ساخته و انرژی تولید شود، این تبدیل سرمایه به سرمایه است، اما اگر نفت فروخته شود و در قبال آن برنج و موز و ... وارد گردد، این تبدیل سرمایه به درآمد است. آدم عاقلی که سرمایه‌ای مثل خاک و آب دارد اگر از کشور دیگر مواد غذایی وارد کند، معلوم می‌شود بی‌عرضه است». وی در نقد بحران مدیریت دولت کودتا و با بیان اینکه به اندازه کافی آب و خاک داریم، اما مدیریت می خواهد، اظهار داشت: «جهنم فقط برای آدم شرابخوار نیست برای آدم بی‌عرضه هم هست». آیت‌الله جوادی آملی در پایان خطاب به رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: «بروید واردات و صادرات را در گمرگ‌ها مقایسه کنید، شناسنامه ما در گمرگ است اینکه ما از صادرات خبر می‌دهیم، اما از واردات هیچ نمی‌گوییم، کار درستی نیست».

********************

جمعه 15 آبان 1388  ـ 6 نوامبر 2009

تعریف نخبه و توسعه باید عوض شود

محمود احمدی نژاد

بی.بی.سی: محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران در سفر به مشهد، در جمع گروهی که "نخبگان و فرهیختگان" معرفی شده اند، بعد از پرسش هایی در بارهء این که نخبه چیست و چطوری یک نفر نخبه می شود، تعریف خود را نیز ارائه داده و گفت که «تعریف نخبه باید عوض شود زیرا تعریف نخبه در رسانه ها درست نبوده و "کسانی که نخبه هستند مرز دوست و دشمن را می شناسند... هر کس مرز دوست و دشمن را خلط کند، نخبه نیست. هر کس که باهوش تر و دارای استعداد است لزوما نخبه نیست نخبگی یعنی جامع نگری، کسانی که جزیی نگر باشند نخبه نیستند و اگر کسی امور را با هم نبیند و با هم مرتبط نکند، دچار یاس و اشتباه می شود... کسی که سمت های شلیک خود را درست انتخاب نمی کند، چطور می تواند نخبه باشد؟» آقای احمدی نژاد در اين نشست با "نخبگان و فرهیختگان" مشهدی همچنین گفت: «چرا عده ای در داخل تقسیم بندی غربی ها در باره "توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته" را پذیرفته اند؟.. غربی ها این تئوری را جا انداخته اند و بر اساس این تئوری جهان را تقسیم کرده و اسم خود را گذاشته اند کشورهای توسعه یافته و کشورهایی مثل ما را در حال توسعه و برخی دیگر از کشورها را توسعه نیافته... غربی ها این مطالب را تحت عنوان علم در جامعه مطرح و بعضا به جوامع تحمیل کرده اند" و متاسفانه بخشی از نیروهای فکری ما نیز این موضوع را باور کرده اند ... دلیل این مسئله هم این است که "ما خودمان طراحی انجام نداده ایم و یا طراحی های ناقصی انجام داده ایم و باید این ضعف را برطرف کنیم."

********************

پنج شنبه 14 آبان 1388  ـ 5 نوامبر 2009

موسوی تنها ضامن «تغيير» در عين «تداوم» است

عبدالله شهبازی

سايت «پیک نت» نوشته است که «عبدالله شهبازی»، محققی که دستی در عالی ترین ارگان های اطلاعاتی داشته و شاید همچنان نیز داشته باشد و با بسیاری از مقامات درجه اول نظامی و غیر نظامی کشور هم نشین بوده و شاید همچنان نیز باشد،(از جمله دیدارهائی که خود وی اشاره می کند با رهبر داشته و شاید هنوز هم داشته باشد!) در جدیدترین مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده، آینده ای تیره را برای ایران پیش بینی می کند. البته با قید لجاجت در ادامه سیاست حاکم. او می نویسد: در میان معاشران و آشنایان کسی را نمی‌‌بینم که وضع کنونی را باثبات بداند. گروهی به گمان خود هنوز حکومت می‌کنند ولی مردم به‌گونه‌ای هشداردهنده در لاک خویش‌اند. از هر منفذ بخارهایی بیرون می‌زند و از انفجاری قریب‌الوقوع خبر می‌دهد. حوادث اخیر در نمایشگاه مطبوعات جدیدترین نمونه است. میرحسین موسوی هوادارانش را به پرهیز از شعارهای افراطی و تفرقه‌ برانگیز فراخوانده است. نمی‌دانم جوانان نومید و سرخورده از وضع موجود را، که بخش اعظم معترضان را شکل می‌دهند، چگونه می‌توان کنترل کرد. فقط می‌دانم که میرحسین هنوز بسیار محبوب است و تنها نیرویی است که می‌تواند «تغییر» در عین «تداوم» را، یعنی تحول فارغ از «ساختارشکنی» را، رقم زند. ای کاش میرحسین را قدر می‌شناختند و جایگاهش را پاس می‌داشتند.   

********************

چهار شنبه 13 آبان 1388  ـ 4 نوامبر 2009

یک بام و دو هوای سینمای ایران

سايت عصر ايران

در حالی که معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که گلشیفته فراهانی می تواند به سینمای ایران بازگردد و عدم بازگشت او، مساله ای شخصی است، خبرها حاکی از آن است که میترا حجار، دیگر بازیگر زن ایرانی، ممنوع التصویر شده است. اخبار منتشره حاکی از آن است که حجار، در سفر به آمریکا حجاب اسلامی را رعایت نکرده است. او در سال دو هزار و هفت در زمان اکران "زمستان است" در حالی که پوشش ظاهری اش مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران بود در جشنواره فیلم لس آنجلس شرکت کرد. اینک در شرایطی که حجار برای بازی در سریال "سرزمین کهن" به کارگردانی کمال تبریزی قرارداد بسته است، به او اعلام شده است که به دلیل بی حجابی اش در سفر به خارج، در داخل ممنوع التصویر است و باید قراردادش را لغو کند! حال با توجه به اینکه گلشیفته فراهانی هم در سفر به آمریکا پوششی نظیر میترا حجار داشت، انتشار دو خبر متفاوت، که یکی بر بازگشت گلشیفته فراهانی به سینمای ایران دلالت دارد و دیگری میترا حجار را به دلیل مشابه، ممنوع التصویر می داند، نشانه یک بام و دو هوایی است که در بسیاری از شوون و مسایل کشور وجود دارد و عرصه سینما هم یکی از آنهاست. ممنوع التصویر کردن چهره های سینمایی در داخل، می تواند آنها را به سمت سینمای خارج از کشور سوق دهد چه آنکه با توجه به توانایی های بازیگران ایرانی، بسیاری از آنها استانداردهای لازم برای حضور در سینمای کشورهای دیگر را نیز دارند کما اینکه حجار در زمان اقامتش در آمریکا در سریال اسمیت به کارگردانی کریستوفر چالاک و یک فیلم دیگر به کارگردانی گابریل اسکات ایفای نقش کرد.

********************

سه شنبه 12 آبان 1388  ـ 3 نوامبر 2009

مارماهی ها در نمايشگاه مطبوعات

سايت عصر ايران

حمله هماهنگ و از قبل سازماندهی شدهء عده ای «خبرنگار نما و فعالان به اصطلاح رسانه ای!» به مهدی کروبی در نمایشگاه مطبوعات از سوی عده ای منتسب به جریانی خاص هدایت و انجام شد. ظاهرا در برخی رسانه های یک جریان خاص، عده ای چاقو کش و چماق به دست به لباس خبرنگار و فعال رسانه ای در آمده اند تا در مواقعی که لازم باشد نقاب از چهره براندازند و قلم بر زمین بگذارند و سلاح اصلی شان را به دست گیرند .تصاویر منتشره از حملهء این افراد به مهدی کروبی در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات آن قدر آشکار و غیر قابل کتمان است که کسی نمی تواند با فرافکنی موضوع از زیر بار این حمله وحشیانه در محیطی فرهنگی شانه خالی کند و تاسف بار تر اینکه جامعهء مطبوعاتی و رسانه ای امروز ما، باید حضور این چماق به دستان سابق و خبرنگاران امروز را در کنار خود تحمل کند! زمانی که " مسعود ده نمکی " فیلم سازی را شروع کرد و وارد عرصهء فرهنگ شد عده زیادی ابراز خوشحالی کردند که بالاخره زمانی فرارسیده است  که برخی افراد با ابزارهای ارعاب و تهدید فیزیکی وداع کرده و پای در عرصه گفتگو و فرهنگ بگذارند؛ اما با حادثهء نمایشگاه مطبوعات باید بار دیگر نگران این شد که ظاهرا برخی " سُر خورده ها به حوزهء فرهنگ!" نتوانسته و یا نمی توانند فرهنگی بمانند و هر از گاهی قلم را زمین گذاشته و یاد چاقو و چماق سابقشان می افتند! اين ها ظاهراً نمی دانن که نمی توان در آن واحد هم "شعبان بی مخ" بود و هم "صور اسرافیل و دهخدا"... همان گونه که سیاست عرصه جولان دادن نظامیان  نیست ( چرا که در آن واحد نمی توان در دستی اسلحه داشت و با دستی دیگر فعالیت حزبی کرد ) به طریق اولی عرصه رسانه و فرهنگ نیز جایگاه جولان دادن قمه کش ها  و قداره بندانی که به لباس خبرنگار درآمده اند نیست . چرا که کسانی که می خواهند این دو شغل را همزمان داشته باشند از عهده انجام هیچ یک از ایندو به نحو مطلوب بر نمی آیند .«به مارماهی مانی، نه این تمام و نه آن / منافقی چه کنی؟ مار باش یا ماهی!»

********************

دو شنبه 11 آبان 1388  ـ 2 نوامبر 2009

ساختن آينده از طريق مهرورزى امكان پذير است

از شطحيات مولانا محمود احمدى نژاد

به گزارش ايسنا، محمود احمدى نژاد صبح ديروز در ديدار با شركت كنندگان در سومين المپياد جهانى نجوم و اختر فيزيك با ابراز خرسندى از حضور در جمع اين دانشمندان جوان اظهار كرد: خداوند انسان را بيهوده نيافريده است. خداوند متعال تمام جهان را در راستاى تعالى و كمال انسان قرار داده و براى انسان خلق كرده و براى انسان دو ماموريت بزرگ قرار داده است؛ ماموريت اول انسان شناخت خود و خدا و تلاش براى خدايى زندگى كردن است. خداوند انسان را خلق نكرد كه در كينه، جنگ و دشمنى با يكديگر زندگى كنند. خداوند انسان ها را خلق كرد كه با تلاش و از طريق علم و عمل صالح، اسماء الهى را در خود متجلى كند. انسان مى تواند جانشين خدا در جهان باشد. يعنى مى تواند اسماء الهى مثل علم، حكمت، خلاقيت، رأفت و بقيه اسماء الهى را در خود شكوفا كند. خداوند استعداد خدايى شدن را در دل تك تك انسان ها قرار داد و از انسان ها خواست با تلاش و مجاهدت، خدايى شوند. وى دومين ماموريت انسان را ساختن يك زندگى زيبا، پرنشاط و سرشار از عشق و محبت و دوستى در سراسر زمين عنوان كرد و ادامه داد: خداوند جهان هستى را در خدمت انسان قرار نداد تا انسان در آن در جنگ و كينه ورزى زندگى كند. وضعيت امروز زندگى بشر هدف از آفرينش نيست، بلكه انسان خلق شد با تلاش و همدلى در جهان، يك جامعه پيشرفته و سراسر صلح و برادرى و سرشار از عدالت برپا كند؛ جامعه اى براى يارى انسان ها، كمال انسان ها و رسيدن به قله اوج آن يعنى خدايى زيستن. رئيس جمهور گفت: تحقق اين دو هدف و ماموريت جز از طريق علم امكان پذير نيست. علم راه خدايى زيستن و راه برپا كردن حيات طيبه انسانى در سرتاسر زمين است و خداوند بزرگ، علم را وسيله اى براى تحقق اين اهداف در اختيار انسان قرار داد. وى با بيان اين كه «يكى از زيباترين و سازنده ترين رشته هاى علوم، علم نجوم است كه هم به شناخت خداوند و انسان كمك مى كند، هم به گسترده كردن افق نگاه انسان ها» گفت: شما در علم نجوم در گام اول به عظمت خلقت پى مى بريد و بلافاصله به عظمت انسان و اين كه چرا انسان بالاتر از ساير موجودات عالم است و بلافاصله به عظمت خداوند كه خالق انسان و تمام موجودات است و من به شما تبريك مى گويم كه رشته  نجوم و فيزيك را براى كار علمى انتخاب كرده ايد. وى از حاضران در اين نشست به عنوان دانشمندانى جوان ياد كرد و در بيان درخواستى از آن ها گفت: دوستان من چيزى كه طى هزاران سال بشر تجربه كرده مطلوب او نبوده و وقتى به گذشته و تاريخ نگاه مى كنيم حوادث ناگوار، دشمنى ها، خونريزى ها، توسعه طلبى ها، تحقيرها و چپاول ها زندگى را بر بشر تلخ كرده است، در حالى كه خداوند ما را براى يك چنين زندگى نيافريده است. ما بايد همه دست به دست هم بدهيم تا آينده  روشن و زيبايى را در جهان برپا كنيم. آينده متعلق به شماست؛ شما جوانان و دانشمندان جوان در سراسر جهان. شما بايد آينده را آن گونه كه شايسته است بسازيد و ساختن آينده از طريق همكارى، همدلى، مهرورزى و كار مشترك علمى امكان پذير است. برگزارى المپيادها فرصت بسيار ارزشمندى است تا دانشمندان جوان با افق نگاهى بالاتر و والاتر از خودخواهان و سلطه طلبان و بداخلاقان دور هم جمع شوند و براى ساختن آينده بشريت همفكرى، همراهى و همدلى كنند. احمدى نژاد خطاب به اين جوانان گفت: مطمئن باشيد كه آينده اى زيبا در انتظار است و نسل هاى جوان ملت ها قادر هستند با عزم، با علم و با ايمان و با تلاش اين آينده زيبا را برپا كنند.

********************

يک شنبه 10 آبان 1388  ـ 1 نوامبر 2009

چهار دلیل محکم برای اثبات اينکه اینها رفتنی هستند

دوراندیش

بیش از پنجاه در صد از جمعیت کشور زیر سی سال است؛ تازه نفس و پر هیاهو و خواستار آزادی و دموکراسی و تجربه برگرفته از اشتباهات پدران و مادران در سال پنجاه و هفت. این نسل به قول مارکس چیزی به غیر از زنجیرهایش برای از دست دادن در جریان این خیزش مردمی ندارد . این نسل مانند نسل پدرانش نیست که با گذشت از انقلاب و سرکوبهای خونین دهه شصت و هشت سال جنگ و کمبود و بحران اقتصادی له شد و از بین رفت بلکه تازه نفس و پرقدرت و با نشاط است و آماده است که تاریخ خود را رقم زند. (2) شکاف در حاکمیت جدیتر و عظیمتر از آن است که به اینها اجازه سرکوب مردمی را بدهد بر خلاف سال هفتاد و هشت که یکدست بودند و راحت توانستند جنبش دانشجویی را سرکوب کنند . اینها بر اثر این شکاف عاجز و درمانده و فلج شده اند . بسیاری از بالاترین علمای حوزه اکنون در جبهه مردم جا گرفته اند و بخش بزرگی از سپاه و نیروهای سرکوب هم دیگر گوش به فرمان نیستند وگرنه مطمئن باشید این آقایان مدتها پیش جنبش را به خون کشیده بودند . شکاف رهبری هم که دیگر اظهر من الشمس است. (3) روحیه مردم عوض شده است. دیگر حتی پایینترین و بی اطلاعترین اقشار اجتماع که همیشه هدف پروپاگاند این رژیم بودند و زیر علم آن سینه میزدند متوجه شده اند رژیم تاچه حد دچار فساد و بی برنامگی است و چگونه کشور را بر باد داده است. (4) بر خلاف دهه شصت که قشر عظیمی از ملت و نیروهای رژیم واقعا به آن اعتقاد داشتند و از جان مایه میگذاشتند دیگر در صفوف نیروهای طرفدار رژیم کسی جز یک مشت مزدور جیره خوار باقی نمانده است و اینها آدمهایی نیستند که بخواهند یا بتوانند یک جنبش عظیم مردمی را سرکوب کنند. اینها خیلی سریع از هم میپاشند