بازگشت به خانه  |   فهرست موضوعی مقالات و نام نويسندگان

در صورت تمايل به دريافت «از نگاه يک زن» از طريق ای ـ ميل، لطفاً مراتب را همراه با آدرس خود به ما اطلاع دهيد

مـا را بـه دم پير نگه نتـوان داشــت

در خانه ی دلگير نگه نتـوان داشت

آن را که سـر زلـف چو زنجير بود

در خانه به زنجير نگه نتوان داشت

مهستی گنجوی       

از نگاه يک زن

يادداشت های هفتگی شکوه ميرزادگی

www.shokoohmirzadegi.com

23 شهريور 1387 ـ   13 سپتامبر 2008

پيوند به آرشيو

 

عکس غير واقعی سارا پی لين

هفته ی پيش، در مطلبی که مربوط به خانم پی لين بود، از عکسی استفاده کرده بودم که در برخی از سايت های آمريکايي منتشر شده بود و بعداً معلوم شد که اين عکس قلابی بوده است. بر خلاف رفتار بيشتر سايت های ايرانی که، بنا به حال و هوای روزشان و به خاطر دوستی ها و دشمنی های جديدشان، مرتب در حال تغيير و پاک کردن و اضافه و کم کردن مطالب سايت شان هستند، من معتقدم که بر  اساس حرمت ژورناليستی هيچ مطلبی را نبايد از سايت ها پاک يا حذف کرد؛ و درست همانگونه که در رسانه های گفتاری و يا چاپی هر مطلبی ثبت می شود، در سايت های اينترنتی نيز اگر اشتباهی پيش آمده بايد آن اشتباه را توضيح داد. به اين دليل من در اين جا بخاطر استفاده از عکس ساختگی خانم سارا پی لين پوزش می خواهم.

اما توجه داشته باشيد که مطلبی که با آن عکس همراه شده بود، و از علاقه ی ايشان به شکار می گفت کاملا واقعی بود. يعنی، سارا خانم تفنگ دست می گيرند و به شکار برنده و چرنده می روند ـ با اين تفاوت که در وقت شکار لباس مناسب شکار می پوشند و نه بيکينی.

البته توجه کنيد که در مغرب زمين بيکينی پوشيدن نه زشت است و نه برای کسی گناه محسوب می شود ـ لباسی است که وقت دريا و استخر از آن استفاده می کنند و پوشيدن آن دليل بدی يا خوبی زنی نمی شود.

 

ازدواج دوم شاهرودی و لاريجانی شرعی است يا غير شرعی؟

همانطور که حتماً همه با خبر شده ايد، بالاخره تلاش ها و پشتکار فعالان جنبش زنان ايران در ارتباط با لايحه ی چند همسری به نتيجه رسيد و ماده بيست و سه (که مرد، به شرط ثروتمند بودن، می توانست بدون اجازه ی همسر اول ازدواج های مکرر بکند)  و ماده بيست و پنج (که ماليات بر مهريه را زن بايد در همان شروع ازدواج پرداخت کند) از لايحه ای که به نام «حمايت خانواده» به مجلس رفته بود حذف شد و البته بقيه آنچه که در اين لايحه به نام «حمايت از خانواده» است، و در آن موارد تبعيض آميز فراوان است، با صد و هفتاد و يک رای موافق، چهل و دو رای مخالف و هفت رای ممتنع از ممتنع از مجموع دويست و سی و نه نماينده حاضر به تصوير رسيد.

اما در جلسات مجلسی که به رسيدگی در مورد اين لايحه می پرداخت نظريات موافق و مخالفی هم در اين مورد زياد بود و در اين ميان حرف های جالبی هم زده می شد. مثلاً،  دکتر علی مطهری، فرزند خلف آيت الله مرتضی مطهری که نماينده تهران است، به شدت موافق چند همسری و بدون اجازه ی همسر اول بود و می گفت: «تعدد زوجات از افتخارات اسلام است!» و رد شدن مواردی از اين لايحه را در شأن مجلسيان نمی دانست. ايشان معتقد است که حذف اين لايحه به معنی اشاعه ی فساد خواهد بود، و اجازه ی زن اول را خلاف دستورات اسلام می داند.

اگر به استناد اين فقيه اسلامی اجازه گرفتن از زن اول را خلاف شرع بدانيم، آنگاه بايد پرسيد که مثلاً، آن شصت در صد ار نمايندگان مجلس که دو زنه به بالا هستند، يا آقای شاهرودی وزير دادگستری چند زنه، و يا آقای لاريجانی دو زنه، چگونه ازدواج مجدد کرده اند؟ آيا اين کار (ها) با اجازه بوده يا بی اجازه؟ شرعی بوده يا غير شرعی؟ و از اين به بعد چه خواهد شد؟ آيا مقامات مسئول مملکتی و آيت الله ها و حجت الاسلام ها و غيره ای که طبق قانون بايد از همسر اول اجازه بگيرند ازدواج هاشان شرعی است يا غير شرعی؟

 

خانه ی عيش آيت الله در قم

سايت «شيعه آن لاين» اخيراً گزارش داده که يک معمم به نام «ر. ق» در قم خانه ای داير کرده که در آن همان کاری را انجام می دهند که در روسپی خانه ها. يعنی، مردان به آنجا مراجعه می کنند و اين آقا ـ که مدعی مقام آيت اللهی هم هست ـ زن ها را به آنها نشان می دهد و، پس از روشن شدن نرخ و پرداخت آن، با يک جمله عربی آن ها را به اتاق حجله می فرستد. تابلوی اين خانه هم «همراه با شما در غم و شادی» نام دارد. که البته حتما غمش مربوط به زن های بيچاره ای است که برای لقمه ای نان اسير دست واسطه و دلالی چون آيت الله شده اند و شادی هم مال مردهای بی خبری که با خريد تن اين زنان برای خود لذتی آنی می خرند.

زن های تن فروش در خانه ی اين آيت الله محدوديتی برای صيغه شدن ندارند و گاه در يک روز به صيغه چندين مرد در می آيند.  آيت الله نامبرده همچنين اقدام به اجرای تبليغات وسيعی برای خانه ی عيش خود در سطح شهر کرده است و در آن مردان را برای مشاوره در داشتن همسر موقت فرا خوانده است.

آن گونه که در اين گزارش آمده، آيت الله نامبرده کانديدای چهارمين دوره ی انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم بوده است که در همان وقت رد صلاحيت شده است. لابد حالا برای دلجويي او امتياز داشتن خانه مزبور به او داده شده است.

 

ازدواج يا تجارت

اخيراً، آمار رسمی سازمان ثبت احوال در ايران خبر از ازدواج زنان با مردانی بيش از بيست سال کوچکتر از خود داده است. اين آمار همچنين می گويد که اين نوع ازدواج ها تا 57 در صد نسبت به سال گذشته افزايش پيدا کرده است. 

اين نوع ازدواج ها، که شباهت زيادی با ازدواج دختران جوان با مردهای مسن تر از خود دارند، اگرچه بيش از هر چيز دارای زمينه های اقتصادی هستند (يعنی، همان طور که دختران جوان به خاطر زندگی راحت تر تن به ازدواح با مردهای مسن می دهند، پسران نيز چنين می کنند) اما، در عين حال، نوعی انتقام جويي آگاهانه يا ناآگانه هم هست که زنان نسبت به وضعيت تبعيض آميز در جامعه ی مردسالار از خود نشان می دهند. جامعه ای که زن را قابل خريد و فروش می داند و عملاً در قوانين خود اين نوع نگاه را تشويق می کند طبعاً واکنش هايي اين چنين را نيز به دنبال دارد.

خبرهایي که از ايران و به خصوص شهرهای بزرگ می آيد نشان می دهد که گذشته از اين نوع ازدواج ها، زن ها برای تفريح و تفنن از صيغه نيز استفاده می کنند و به صيغه ی مردانی در می آيند که به جای لذت بردن سنتی مفروض برای آقايان، لذت جويي زن ها در آن مطرح است. و طبعاً مردها به جای پرداخت پول در اين نوع صيغه ها پولی دريافت می کنند.

      درست است که در کشورهای غربی هم زن ها و مردهايي هستند که با مردها و زن هايی کوچکتر از خود ازدواج می کنند اما اين ازدواج ها لزوماً ريشه ی اقتصادی ندارد و جای پای علاقه هم در بسياری از آن ها وجود دارد. اما آن چه که در ايران انجام می شود، و با اين سرعتی که آمار گسترش آن را نشان می دهند، شکل بيمارگونه ای از اين نوع روابط است که مايه و پايه اش بيشتر اقتصادی و شکلی از  تجارت و خريد و فروش دارد.

برگرفته از سايت نويسنده:

www.shokoohmirzadegi.com

بازگشت به خانه

 

محل اظهار نظر شما:

شما با اين آدرس ها می توانيد با ما تماس گرفته

و اظهار نظرها و مطالب خود را ارسال داريد:

admin@newsecularism.com

newsecularism@gmail.com

newsecularism@yahoo.com

 

 

New Secularism - Admin@newsecularism.com - Fxa: 509-352-9630